Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.
V dnešním vydání se mimo jiné dozvíte hned několik novinek o připravovaných misích s astronauty, prohlédnete si Block 5 pořádně zblízka, uvidíte video o Elonu Muskovi a také se můžete ponořit do grafů o misích SpaceX.
Naposledy jsme o tržní hodnotě SpaceX mluvili v Rychlozprávách #22, když bylo do firmy investováno dalších 500 milionů dolarů. Nyní se její hodnota odhaduje na 25 miliard dolarů a jedná se tak o jednu z nejhodnotnějších soukromých firem na světě. Teď se navíc objevil pěkný přehled vývoje odhadované tržní hodnoty od založení firmy:
Objevila se fotka ramene pro nástup posádky do lodi Crew Dragon, které by mělo být někdy na podzim nainstalováno na věž na rampě LC-39A. Má se za to, že rameno už je nějakou dobu hotové, ale zatím jen bylo uskladněno na Canaveralu ve stanu, kdy bylo spatřeno už před více než rokem. Opláštění tohoto stanu však nyní bylo z neznámého důvodu odmontováno, a tak je rameno viditelné.
Premiéra nové varianty Falconu 9 zvané Block 5 během mise Bangabandhu-1 už je za námi, ale pokud si chcete vylepšenou raketu prohlédnout hezky zblízka, dobře poslouží toto obří panorama od Johna Krause.
Když Elon Musk loni na podzim představil chystanou raketu BFR, oznámil, že první nákladní mise na Mars by mohla proběhnout už v roce 2022 a první lety s lidmi v roce 2024. Později také prohlásil, že k prvním zkušebním suborbitálním skokům kosmické lodi BFS by mohlo dojít už v první polovině roku 2019 z nové texaské rampy. Jeff Brost ze SpaceX nyní potvrdil, že firma o tyto termíny stále usiluje. Doufejme, že jim tento optimismus vydrží. 🙂
6. května to bylo přesně 16 let od založení SpaceX. Společnost toho za tuto krátkou dobu dosáhla opravdu hodně. Na této archivní fotce z roku 2002 vidíte původní tým SpaceX. Kromě Elona Muska s rumba koulemi možná poznáte ještě Hanse Koenigsmanna (uprostřed s brýlemi) a Toma Muellera (úplně vlevo), kteří jsou ve SpaceX dodnes. Jména ostatních lidí na fotce najdete na webu Quora. O historii SpaceX si můžete přečíst v článku zde na webu.
Na webu VideaČesky.cz nedávno přeložili povedené krátké video shrnující život a zásluhy Elona Muska. Takže pokud ještě stále tak úplně nevíte, proč o tomto šéfovi SpaceX pořád tak básníme, video vám napoví. 🙂
Další videa s českými nebo slovenskými titulky najdete zde na ElonX.
Na konci dubna prováděli záchranáři amerického letectva nácvik záchranných operací pro případy nouzového přistání lodí Crew Dragon a Starliner. Podle informací na blogu NASA se v případě přistání kosmické lodi v okruhu 200 námořních mil od startovní rampy provádí seskok z vrtulníků HH-60 za asistence letounu HC-130. V případě větší vzdálenosti je nasazen letoun C-17. Během nácviku se používá maketa Crew Dragonu a také loď GO Searcher, která v minulosti pro SpaceX plnila funkci lovce aerodynamických krytů.
V dubnovém článku na webu NASA Spaceflight se zároveň objevila zajímavá související informace o nouzových přistáních soukromých kosmických lodí Crew Dragon a Starliner. NASA prý pracuje s Boeingem i SpaceX na zjištění limitů obou lodí při přistání do vody. Jinými slovy, je potřeba určit, jaké nejhorší podmínky na moři jsou lodě schopny přečkat bez ohrožení posádky. Na základě zjištěných limitů pak budou určeny maximální povolené povětrnostní podmínky v oblastech, kde by loď během dané mise mohla v případě nouze přistávat. K tomu se pak bude přihlížet během příprav na start a pokud budou podmínky v této nouzové přistávací oblasti nepřijatelné, start bude odložen, i když v oblasti rampy budou podmínky pro start dobré.
A na závěr pro vás mám dva zajímavé grafy. Ten první hezky znázorňuje osud všech prvních stupňů Falconu 9 ve variantě v1.1 a novější. Vidíte, které stupně (ne)úspěšně přistály a které byly záměrně zahozeny. Autorem je uživatel spacex_vehicles na Redditu.
Pro lepší orientaci v číslech stupňů si otevřete zdejší přehled všech prvních stupňů. Pro více informací o jednotlivých přistání pak můžete navštívit stránku s přehledem pokusů o přistání.
Legenda:
Druhý graf vytvořil čtenář ElonX Erik Hamera. Ten vzal informace o vývoji data startu z jednotlivých profilů misí tady na webu (od loňské lednové mise Iridium-1) a vytvořil z nich graf, který ukazuje, jak moc se liší termín prvního plánovaného startu od toho výsledného. Z něj je evidentní, že SpaceX se s postupem času zlepšuje, i když ke zpožděním samozřejmě stále dochází. Až na web doplníme profily všech starších misí, bude možné vytvořit grafy i pro starší období.
Graf má na svislé ose zpoždění ve dnech a na vodorovné ose původní plánované datum startu.
Pokud na ElonX nechodíte pravidelně, možná vám unikl některý z článků vydaných od posledních Rychlozpráv (bylo jich opravdu hodně, tak jsem vynechal profily misí):
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
když je tu to animovaný video tak ještě jedno :
https://www.youtube.com/watch?v=8Hoe9by0wNc
Chyběl jim tam Neuralink.
Rychlozprávy to je moje. Hlavně každá zmínka o BFS mě potěší. Díky.
Tentokrát opravdu zajímavé. Ta hodnota firmy, klobouk dolů. Za prvních 8 let, jedna miliarda, za dalších 5 let +9 miliard, o dva roky později už dvojnásobná hodnota a potom za pů roku dalších 5 miliard. Neuvěřitelné.
A nejlepší část jsou ty grafy. Oběma autorům za ně děkuju. A ten BulgariaSat-1, krásně to vysvětluje Dušanův komentář z přenosu - použitím už použitého stupně přeskákali haldu zákazníků :-). Jen si moc nejsem jistý u Formosatu -5, pokud už v době JCSat-16 se říkalo, že je jeden z těch, co má letět do konce roku 2016, a letěl až na konci prázdnin 2017. Ale sám vím, jak špatně se ty data hledají, něco plánováno ve smlouvě, něco se člověk dozví podle pokut, něco podle letového manifestu. To nic nemění na tom, že ten graf je fakt moc hezký. Ještě jednou díky.
Musk má můj obdiv. Jeho firmy přinášejí lidstvu skutečnou hodnotu, teda až na ty plamenomety. To dodnes nechápu .....
Co na tom nechápete? Musk miluje SpaceBall a srandičky:
https://www.youtube.com/watch?v=oNZove4OTtI