Rychlozprávy #20: Vertikální integrace, zachráněný kryt, stav JRTI, a další
Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.
V dnešním vydání se mimo jiné dozvíte podrobnosti o zachráněném krytu z mise Paz, stavu robotické plošiny Just Read the Instructions, zájmu letectva o vertikální integraci, osudu testovacích družic Starlinku a uvidíte přistání BFR na Měsíci.
Zachráněný kryt
Loď Mr. Steven, která se během mise Paz pokusila zachytit přistávající aerodynamický kryt do sítě, měla po návratu do přístavu na palubě kromě nepoškozené poloviny krytu také kus druhé poloviny. Vypadá to, že obě poloviny disponovaly vybavením pro přistání, ale loď se pokoušela chytit jen jednu z nich.
Zároveň jsme se dozvěděli podrobnější informace o vylepšeních, kterými disponuje nový aerodynamický kryt, jenž si odbyl premiéru právě během mise Paz. Podle teď už smazaného příspěvku na Redditu je kryt:
- O 10 cm vyšší a širší
- Snazší na výrobu, neboť se skládá z menšího počtu částí
- Lehčí
- Lépe uzpůsobený pro záchranu, neboť má vyhrazené body pro řiditelný padák
Přistání BFR na Měsíci
Fanoušek SpaceX vytvořil pěkné video znázorňující, jak by mohlo vypadat přistání BFR na Měsíci.
Vertikální integrace
Webu Teslarati se povedlo vyhrabat informaci o tom, že americké letectvo v listopadu 2017 poskytlo SpaceX 20 milionů dolarů na provedení designové studie ohledně vertikálni integrace. Integrace je proces spojování jednotlivých součástí rakety (a především nákladu) do jednoho celku. SpaceX v současnosti provádí horizontální integraci, takže připojování nákladu probíhá “naležato”. Některé náklady letectva jsou však navrženy pouze pro vertikální integraci, takže SpaceX je nemůže vynášet. Na takové mise má tedy konkurenční ULA stále monopol, neboť ta náklad integruje vertikálně pomocí mobilní věže. Letectvo by však radši mělo dvě firmy schopné vertikální integrace, a tak zjišťuje, kolik by stálo její zavedení ve SpaceX.
SpaceX vertikální integraci nijak akutně nepotřebuje (dostatek zakázek má i bez ní), ale plánuje ji pro svou příští raketu BFR, takže by se získané zkušenosti mohly hodit. Zatím však není jisté, že designová studie opravdu povede k zavedení vertikální integrace pro Falcony.
Mike Pence ve SpaceX
Viceprezident Spojených států Mike Pence předsedá nově vytvořené Národní vesmírné radě a před únorovou schůzí se byl podívat na zařízení SpaceX na Mysu Canaveral. Kromě bočního stupně Falconu Heavy mu ředitelka Gwynne Shotwell ukázala také obří titanové roštové kormidlo.
Kromě viceprezidenta se prohlídky zúčastnila také tajemnice pro letectvo Heather Wilson, která si vyzkoušela helmu skafandru SpaceX určeného pro posádku Crew Dragonu. Na obrázku jsou také astronauté programu Commercial Crew Sunita Williams a Robert Behnken.
Stav plošiny JRTI
Aktuální fotka robotické plošiny Just Read the Instructions ukazuje, že stále není v provozuschopném stavu. Nemá nainstalovaný ani jeden ze čtyř motorů a chybí další vybavení. Proslýchá se, že některé její díly byly použity na opravu sesterské plošiny OCISLY, na které došlo k požáru a nedávno také k nepovedenému přistání středového stupně Falconu Heavy. SpaceX však s opravami možná nijak nespěchá, neboť plošinu JRTI teoreticky nebude letos vůbec potřebovat.
Cvičení s Crew Dragonem
Maketa lodi Crew Dragon byla na konci února vyvezena na moře, kde nejspíš proběhl nácvik záchranných operací po přistání. Podobné cvičení proběhlo například loni v červenci.
TAKE A LOOK at the @SpaceX Dragon Capsule "wet drill" four miles out of Port Canaveral.
(Photos courtesy of Steve Falletti) pic.twitter.com/iODHRMqCEz
— Port Canaveral (@PortCanaveral) February 26, 2018
Testovací satelity Starlinku
Pokud jste sledovali pouze živý přenos z mise Paz, nevíte, jak dopadly dva testovací satelity internetové konstelace Starlink. Elon Musk naštěstí později zveřejnil video z jejich vypuštění a zároveň prozradil, že satelity se jmenují Tintin A a Tintin B a po vypuštění komunikovaly s pozemními stanicemi. SpaceX má pro otestování satelitů několik pozemních stanic, které jsou rozmístěny v rozličných zařízeních SpaceX v Hawthorne, McGregoru, Brownsville a Redmondu. Jedna stanice je také v budově společnosti Tesla v kalifornském Fremontu a další tři mobilní stanice budou umístěny v dodávkách.
Elon dodal, že až budou satelity přelétávat nad Los Angeles, pokusí se odeslat zprávu “Ahoj, světe“. Tento test byl prý nakonec úspěšný, což na Redditu prozradil jeden z bývalých zaměstnanců SpaceX.
First two Starlink demo satellites, called Tintin A & B, deployed and communicating to Earth stations pic.twitter.com/TfI53wHEtz
— Elon Musk (@elonmusk) February 22, 2018
Během živého přenosu SpaceX také ukázalo, jak testovací satelity vypadají:
Články z minulého týdne
Pokud na ElonX nechodíte pravidelně, možná vám unikl některý z článků vydaných od posledních Rychlozpráv:
- Block 5: Finální varianta Falconů by mohla letět už v dubnu
- Elonovinky #4: Starlink
- Mise CRS-14
- Víkendové vtípky #26: Záchrana krytu a superzloduch Musk
- Jak se SpaceX v průběhu let pokoušelo zachránit aerodynamický kryt
- Elonovinky #3: Tesla a SolarCity
- SpaceX bude poskytovat internet – v roce 2019 začne vynášet satelity pro svou obří konstelaci Starlink
- Mise Starlink 6-70 - 1. 12. 2024
- Mise Starlink 9-14 - 29. 11. 2024
- Mise NROL-126 - 26. 11. 2024
Pěkný souhrn. Ta animace BFR je úžasná, líbí se mi více než ta oficiální od spacex s mezikontinentální přepravou. Je vidět že autor dbal na detail – například spaliny z motorů ve vakuu působí opravdu realisticky, k tomu práce manévrovacích motorků, zvedání prachu a tak – prostě promakaná animace. Ono to možná už tady na webu někde je, ale stejně přidávám odkazy na další videa autora – start BFR a přistání na Marsu.
https://www.youtube.com/watch?v=eomhvZ9ooeI
https://www.youtube.com/watch?v=9SCvenRvUVs
Když se tedy podařilo zachránit přistávající aerodynamický kryt čili vylovit opláchnout a použití pro další let, tak by v budoucnu bylo vystaráno a jenom se z vody vyzvedly tak jako kosmické lodě Drgon.
Ono se ho podařilo zachránit, ale asi nebude znovupouzitelny, právě kvůli mořské vodě…
To přistání na měsíci vypadá velice pěkně . Kéž by se toto proměnilo co nejdříve v realitu.