Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.
V dnešním vydání se mimo jiné dozvíte novinky o kalifornské rampě, osudu prvního stupně z mise GovSat-1, nových armádních zakázkách, certifikaci NASA a také spoustu dalších zajímavostí.
Americké letectvo vypsalo další várku zakázek na vynesení armádních družic, o které se můžou ucházet certifikovaní poskytovatelé startů v rámci programu EELV. V současnosti jsou certifikovány pouze společnosti ULA a SpaceX. Muskova firma zatím takto vyhrála například dvě ze tří zakázek na vynesení nových satelitů GPS. Nemůže se však ucházet o všechny kontrakty, neboť k dosažení určitých orbit a k vynesení těžších družic SpaceX potřebuje Falcon Heavy, který ještě není certifikován. Proces certifikace však začal nedávným testovacím letem této nové rakety.
Letectvo vypsalo zakázky pro 5 misí – NROL-85, NROL-87, SILENTBARKER, SBIRS GEO-5 a AFSPC-44. Jsem zvědavý, které z nich se nakonec SpaceX podaří vysoutěžit. Letectvo při rozhodování přihlíží kromě ceny také k dřívějším misím či schopnosti dodržovat plánovaný harmonogram.
Mimochodem, ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell nedávno v rozhovoru pronesla, že firma loni vyhrála více než polovinu všech zakázek, o které se ucházela. Většina z nich však byla pro komerční zákazníky.
Hans Koenigsmann ze SpaceX zároveň na jedné konferenci oznámil, že hodnota nasmlouvaných (ale dosud nevyřízených) zakázek firmy činí 12 miliard dolarů. Údajně by to mělo zahrnovat 100 misí. V průměru si tedy SpaceX účtuje 120 milionů dolarů za misi. To je o dost více než udávaná cena 62 milionů dolarů za Falcon 9, ale to je tím, že spousta těchto budoucích misích je pro NASA, kde jsou cenovky vyšší kvůli Dragonu a speciálním požadavkům zákazníka.
Joy Dunn, která pracuje ve SpaceX, se na svém Twitteru podělila o fotku zajímavého předmětu, který dostali zaměstnanci firmy na památku. Jedná se o kousek roštového kormidla, který letěl do vesmíru na loňské historické misi SES-10. Při ní došlo k vůbec prvnímu znovupoužití prvního stupně Falconu 9. Beru to jako další důvod, proč chtít pracovat ve SpaceX. 🙂
SpaceX v roce 2017 nakonec provedlo celkem 5 znovupoužití prvního stupně. Tento rok firma očekává, že 50 % z 30 plánovaných letů bude s již použitým stupněm.
Během příprav na statický zážeh mise Amos-6 v září 2016 došlo k nechvalně proslulé nehodě, a tak jsme nikdy neviděli oficiální logo této mise. Nedávno se však logo konečně dostalo na veřejnost.
Další loga najdete v sekci webu Loga misí.
NASA se připravuje na potenciální další odklady ve vývoji lodí Crew Dragon a Starliner společností SpaceX a Boeing, které mají pro agenturu vozit astronauty na Mezinárodní vesmírnou stanici.
Pokud nebudou lodě certifikovány pro ostré mise do podzimu 2019, NASA zvažuje možnost upravit druhou testovací misi tak, aby částečně plnila funkci ostré mise. Například by mohla být delší, nebo přivézt jednoho astronauta navíc. NASA totiž v té době už nebude mít možnost nechat si vynést astronauty Sojuzem, neboť objednávku míst na této ruské raketě je potřeba provést několik let dopředu.
SpaceX během mise SES-16 / GovSat-1 provedlo experimentální 3motorové přistání prvního stupně na mořské hladině, přičemž raketa překvapivě zůstala v celku. Elon Musk následně prohlásil, že se stupeň pokusí odtáhnout do přístavu. O pár dnů později se objevil článek na webu AmericaSpace, podle kterého americké letectvo provedlo nálet na první stupeň, neboť SpaceX se nepodařilo stupeň odvléct do přístavu. Raketa představovala riziko výbuchu, a tak prý byla takto záměrně zničena.
SpaceX se k tomu následně vyjádřilo takto:
První stupeň Falconu 9 z mise GovSat-1 jsme sice neplánovali zachránit, ale stupeň přežil přistání v Atlantském oceánu. Stupeň však byl zničen, než jsme mohli dokončit jeho neplánovanou záchranu. Zprávy o tom, že se letectvo podílelo na záchraně stupně, jsou zcela mylné.
Web AmericaSpace následně upřesnil, že letectvo nakonec bylo jen jednou ze zvažovaných možností zničení stupně. SpaceX se rozhodlo stupeň zničit poté, co voda nejspíše poškodila elektroniku na raketě, což znemožnilo odvětrání natlakovaných nádob, které tím pádem představovaly riziko. Nakonec byla najata soukromá demoliční firma, která stupeň bezpečně zničila.
Těžko říct, co je na tom pravdy. Z vyjádření SpaceX to zní spíše tak, že stupeň se rozpadl sám a nebylo nutné jej násilně potopit.
Z článku na NASA Spaceflight jsme se dozvěděli, že rampa SLC-4E na Vandenbergově letecké základně v Kalifornii dostala v posledních měsících hned několik vylepšení. Probíhají přípravy na instalaci stojanu pro první stupně po přistání na plošině SLC-4W a rampa také má nové osvětlení a lepší kropicí systém podobný tomu na rampě LC-39A:
Dále v článku padlo, že repasování prvního stupně typu Block 3 momentálně zabere 24 týdnů. Proces by se však měl značně zkrátit s nástupem Blocku 5, od kterého si Elon Musk slibuje až 24hodinový obrat.
Falcon 9 v1.2 “Full Thrust” získal v lednu 2018 certifikaci pro vynášení nákladů NASA, které spadají do “kategorie 2”, což značí střední důležitost. SpaceX mělo Falcon 9 v1.1 takto certifikovaný už v roce 2015 kvůli misi Jason-3, ale současná varianta Falconu 9 je velmi odlišná raketa, a tak asi bylo potřeba certifikační proces provést znovu. SpaceX certifikaci potřebuje pro březnový start teleskopu TESS.
SpaceX zatím nemá certifikaci pro náklady kategorie 3, do které spadají lety s lidskou posádkou a ty nejdůležitější a nejdražší projekty NASA.
Pokud na ElonX nechodíte pravidelně, možná vám unikl některý z článků vydaných od posledních Rychlozpráv:
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Chcem sa spýtať. V ostatnom čase je dosť ticho ohľadne nového kosmodromu v Boca Chica,,, vie niekto nejaké novinky?
Navíc na této stránce http://www.spacex.com/about je toto místo již vedeno jako rampa, takže doufejme, že se to začne hýbat směrem k lepšímu.
Souhrn informací o této rampě je v prosincovém článku. Od té doby tam byla postavena solární elektrárna a Musk oznámil, že tam nejspíš budou možná už příští rok probíhat testovací skoky lodi systému BFR.
Ďakujem
Já mám jenom dotaz jestli by Falcon 1 mohla konkurovat třeba tak malým nosičům jako je Electron nebo Vector?
Měl první stupeň při misi Amos 6 přistávat ? Na fotce totiž nejsou vidět roštová kormidla.
Ano, měl přistávat na OCISLY. Na logu jsou vidět nohy i kormidla.
Další super článek přímo nabitý novinkami. Paráda.
Dotaz : Ten udaj k nasmlouvanym misim . Tech 100 misi. Tohle cislo se objevilo odkud ?
Viděl jsem to na Redditu i na fóru Kosmonautix, ale přesný zdroj z hlavy nevím. Zkusím to dohledat.
Tak nakonec to je přímo na webu SpaceX.
Hehe :) Skryte primo na ocich . Diky
Žádnej Hadač? : )