Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.
V dnešním vydání se mimo jiné dozvíte novinky o texaské rampě, přistávací plošině v Kalifornii, uvidíte autora ElonX mluvit o Elonu Muskovi a jeho podnicích, dozvíte se pár zajímavostí a dostanete možnost koupit si kvalitní modely SpaceX.
SpaceX nedávno postavilo systém solárních panelů a stacionárních baterií Tesla Powerpack u budované odpalovací rampy v jižním Texasu. O této rampě jsem se podrobně rozepisoval v nedávném článku. Psal jsem, že letos bychom v Texasu mohli vidět nějakou větší aktivitu, neboť firma má konečně hotové obě rampy na Floridě. Stavba solárního systému je slibným znamením, že SpaceX letos hodlá s novou rampou pokročit.
Ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell navíc před 2 týdny prohlásila, že rampa by mohla být připravena na testování raket už koncem letošního roku nebo začátkem příštího a následně se přejde ke startům samotným. Jelikož Gwynne přímo nezmínila Falcony, někteří si její prohlášení vyložili zajímavým způsobem. Z dřívějška totiž víme, že SpaceX plánuje provádění testovacích skoků samotného horního stupně nové rakety BFR. Zároveň se objevily náznaky, že texaská rampa by mohla být využívána výhradně pro BFR. Elon Musk také loni tvrdil, že BFR se začne vyrábět už letos. Někteří tedy z toho všeho vyvodili, že Shotwell ve skutečnosti mluvila o testování BFR na přelomu 2018/2019.
Střízlivějším výkladem jejích slov je, že SpaceX bude letos budovat novou rampu a ta by mohla být zhruba za rok připravena na statické zážehy Falconů a všemožné další testy rampy jako takové. Jak to myslela doopravdy, ukáže až čas.
Na Flickru NASA Kennedy někdo objevil pár pěkných fotek souvisejících se SpaceX:
Související zajímavost: Ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell se nedávno nechala slyšet, že co se týče zkušebních zážehů motorů Merlin v testovacím areálu v McGregoru, současný rekord je 8 zážehů za den.
Spolu s Dušanem Majerem z Kosmonautix.cz jsem byl jako autor ElonX pozván do pořadu Vědátoři na pivu, který vytváří facebooková stránka Vědátor. Mluvil jsem o Elonu Muskovi a jeho podnicích – řeč přišla na Teslu, The Boring Company, Hyperloop a samozřejmě také SpaceX. Ohlížel jsem se za úspěšným rokem 2017 a mluvil o rozjíždějící se znovupoužitelnosti, 100% úspěšnosti startů i přistání a také o BFR a Blocku 5. Dušan pak mluvil o nejdůležitějších událostech v kosmonautice mimo SpaceX.
SpaceX si na 11. ledna zařídilo charterový let obřího letounu Antonov An-124-100 pro potřeby expresní přepravy aerodynamických krytů pro misi SES-16 (GovSat-1). Kryty letěly z továrny Hawthorne do Titusville na Floridě, kde v minulosti přistávaly raketoplány.
Vzhledem k tomu, že žádný z amerických dopravců údajně nenabízí dost velké letadlo, které by kryty pojmulo, a zároveň bylo potřeba, aby kryty dorazily do 11. ledna, jinak by to mělo neblahý vliv na plánovaný termín startu, SpaceX se uchýlilo k tomuto řešení. Kryty jinak normálně převáží po silnici.
SpaceX koncem prosince získalo povolení od NOAA (Národní úřad pro oceán a atmosféru), aby mohlo provádět přistání prvních stupňů raket Falcon na Vandenbergově letecké základně v Kalifornii. Společnost zde už před časem vybudovala novou přistávací plošinu SLC-4W, ale k pokusu o přistání tu zatím nedošlo.
Hlavní obavou NOAA byl vliv hlasitých sonických třesků, které vznikají při návratu prvních stupňů, na okolní mořskou faunu. Povolení je platné do listopadu 2018 a obsahuje dodatek, že SpaceX by se až na výjimky mělo snažit vyhýbat pokusům o přistání během období páření tuleňů, které probíhá od března do června. Je tedy možné, že v tomto období SpaceX nebude přistávat na pevnině, i když to bude z technického hlediska možné.
Za předpokladu, že SpaceX už má vyřízena všechna potřebná povolení, k prvnímu pokusu o přistání na pevnině po startu z Vandenbergu by mohlo dojít během únorové mise Paz. Více informací o kalifornské přistávací plošině najdete ve starším článku.
SpaceX přesně před 3 lety vydalo povedené video znázorňující typický let Falconu Heavy od začátku do konce. Ve videu však všechny spodní stupně přistávají na pevnině, což se v reálu nejspíš nikdy nestane, a tak jeden z fanoušků vytvořil mírně upravenou verzi tohoto videa. V ní centrální stupeň přistává na mořské plošině, jak tomu bude i ve skutečnosti.
Mimochodem, Falcon Heavy už má za sebou statický zážeh a na internetu jsem narazil na pěkné srovnání zážehů Falconu 9 a Falconu Heavy natočených ze stejného úhlu. Pěkně při tom vynikne rozdíl mezi 9 a 27 motory Merlin.
Když už jsme u mořských plošin, nedávno jsem narazil na dvě zajímavosti o těchto plošinách, které SpaceX používá pro přistávání Falconů:
Více informací o autonomních plošinách SpaceX
S výtvory modeláře Oliho Brauna jste se v Rychlozprávách mohli setkat už několikrát. Jeho kvalitní modely Falconů, Dragonů a dalších objektů byly tak žádané, že si Braun nakonec otevřel vlastní internetový obchod. V nabídce jsou modely v různých velikostech. Nově navíc nabízí také Falcon 1. Při jeho srovnání s modelem Falconem 9 ve stejném měřítku pěkně vynikne obrovský rozdíl ve velikosti těchto dvou raket. Zde máte fotky některých jeho modelů:
Na závěr jedno vylepšení webu. Vytvořil jsem přehled všech pravidelných i nepravidelných rubrik, které na ElonX najdete. Od víkendových vtípků přes historky ze SpaceX až po profily misí. Tento rozcestník najdete vždy v hlavním menu pod tlačítkem “Novinky”.
Pokud na ElonX nechodíte pravidelně, možná vám unikl některý z článků vydaných od posledních Rychlozpráv:
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
ohladom toho bfr - ono by to celkom davalo zmysel. Bfr bude potrebovat uplne novy druh rampy, na ktoru moze taka raketa dosadnut. A bfr bude musiet byt schopne sa na tu rampu trafit. To si bude vyzadovat nejake skusky. Necudoval by som sa, keby zvarili nejake jednomotorove cudo na sposob grasshopera (na steroidoch), osadili to jednym raptorom a zacali to skusat. Mozno este pred dokoncenim kozmodromu, nech je mozne zapracovat pripadne zmeny.
Jen si tak říkám, jestli žádost o přistávání na pevnině - LZ-1 obsahovala podobný dodatek o krokodýlech. V žádném případě nezpochybňuji účinek třesků na faunu. Tohle asi odpovídá na článek na téma, jestli se ještě kdy bude přistávat na JRTI. Samozřejmě, kdo to mohl vědět. ;-)
Zaujala mě informace na wiki, že SpaceX má pronajatou plošinu na VAFB na pět let. Počínaje únorem 2015.
A taktéž ještě jedna informace (už nevím kde jsem ji četl, takže tu možná jen budu opakovat již řečené), a ta možná souvisí s předcházející, že je do budoucna možné, že se na polární dráhy bude dát startovat z Floridy, takže opravdu je zbytečné protahovat pronájem Vanderbergu.
Eště idu kouknout na to video. PS: někdo nám tu stále dluží fotky a povídání o Iridiu 3 :-) :-D
To o startech na polární dráhy z VAFB jste asi četl tady, psal jsem o tom v nedávných Rychlozprávách.
Co se týče reportáže z návštěvy Hawthorne, opravdu o nic nepřicházíte. Fotky stupně jsem už v minulosti sdílel na FB a nic dalšího tam moc nestojí za řeč. Rozhodněte byste se tam nedozvěděl nic nového. Navíc jsem nedávno dělal anketu na Patreonu a lidi více zajímají jiná témata než povídání o výletě, takže reportáž se odkládá na dobu neurčitou a prioritu mají jiné články.
To sem nevěděl, promiňte.
Není se za co omlouvat, jen jsem chtěl vysvětlit, jaká je aktuální sitauce. :)
Ohledně skoků a samostatných letů horního stupně BFR- už nějaký čas si říkám, že by se odlehčená a o "zbytečnosti"osekaná nákladní verze dala použít jako první stupeň rakety, která by mohla nahradit F9 a možná i FH. Stačilo by do nákladového prostoru uložit upravený horní stupeň z F9(ovšem asi s Raptorem a bez aerodynamických krytů).