Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost. Také zde objevíte různé zajímavosti, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.
V dnešním vydání se mimo jiné dozvíte o premiéře Blocku 5, opravách robota, novém zařízení pro Crew Dragon a uvidíte pěkné fotky a videa z nedávných misí a také vývozu Falconu Heavy na rampu.
Nedávný start Iridium-4 zapříčinil minimálně jednu autonehodu. Byla způsobena nepozorností řidiče, který byl rozptýlen obrazy, jenž raketa na nebi vyčarovala, a nevšiml si tak zpomalujících aut na dálnici před ním. Nehodu zaznamenal kolemjedoucí řidič na svou kameru (ke srážce dojde v čase 1:14).
Noviny Florida Today informovaly o tom, že letectvo zvažuje otevření nového střeleckého koridoru na Mysu Canaveral pro polární orbity. Jelikož rakety nesmějí přelétat přes osídlené oblasti, americké mise mířící na polární orbity obvykle startují z Vandenbergovy letecké základny v Kalifornii. Z Canaveralu se dnes startuje převážně na rovníkové dráhy. Starty na polární dráhy byly zakázany v roce 1960 poté, co stupeň rakety Thor dopadl na území Kuby a údajně zabil krávu.
Letectvo však nedávno provedlo 8měsíční analýzu této problematiky a došlo k závěru, že starty jižním směrem by měly být proveditelné. Podmínkou však je, aby raketa disponovala autonomním sebedestrukčním systémem. Rakety Falcon 9 a Falcon Heavy jsou zatím jediné, které s tímto systémem v současnosti létají, ale chystané rakety firmem jako ULA nebo Blue Origin jej budou mít také.
Přesné parametry nového koridoru letectvo nezveřejnilo, ani se zatím nechystá žádný start, který by jej využil. Tato změna by však mohla časem vést k tomu, že firmy by teoreticky mohly v zájmu ušetření peněz přestat provozovat rampy na západním pobřeží a všechny starty provádět z Canaveralu.
SpaceX si od letectva pronajalo zařízení na Mysu Canaveral, ve kterém bude připravovat lodě Crew Dragon před pilotovanými lety na Mezinárodní vesmírnou stanici. Informovala o tom Florida Today.
Zařízení se nachází na CCAFS v Oblasti 59, kde se v minulosti připravovaly satelity pro konstelaci GPS. První Crew Dragon by prý do tohoto zařízení mohl dorazit v létě. Odpovídalo by to současným plánům provést první demonstrační misi této nové lodě v srpnu 2018.
SpaceX zároveň staví novou budovu pro zpracování použitých Dragonů po jejich návratu z vesmíru. Zařízení se bude nacházet u LZ-1 na místě, kde měla původně být třetí přistávací plošina.
V září jsem informoval o tom, že SpaceX provádí testování nového typu aerodynamického krytu. Nyní se objevily další informace potvrzující, že testování pokračuje. Některé zkoušky už proběhly (např. oddělení krytů ve vakuové komoře) a další probíhají nebo jsou plánovány na následující týdny (vibrační a akustické testy). Spekuluje se, že nový kryt bude obsahovat vylepšení, která pomůžou s jeho znovupoužitelností.
Na Facebooku se objevila aktuální fotka z oprav speciálního robota SpaceX, který usnadňuje zajištění prvního stupně Falconu po přistání na mořské plošině Of Course I Still Love You. Robotovi se přezdívá OctaGrabber nebo také Roomba a poprvé jsme jej viděli v akci při misi BulgariaSat-1. Následně byl však poničen při požáru během mise SES-11. Na snímku stojí za zmínku především připravené nové pásy.
Nedávná mise Zuma sice nejspíš selhala, ale alespoň dala vzniknout těmto dvěma povedeným kouskům. Vlevo vidíte úryvek z amatérského videa, které zachycuje obrazce vzniklé interakcí spalin motorů prvního a druhého stupně.
Vpravo je pak dechberoucí fotka Johna Krause pořízená s dlouhou expozicí, na které jsou dobře vidět všechny fáze letu a také přistávací manévr prvního stupně. Pro snazší pochopení jsem přidal popisky. Původní neupravenou fotku najdete zde. Podrobnější informace o jednotlivých zážezích najdete ve starším článku Proč SpaceX někdy přistává na moři a jindy na pevnině.
Premiéra finální varianty Falconu 9 zvané Block 5 se nezadržitelně blíží. Podle nepotvrzených informací na Redditu ponese první exemplář spodního stupně tohoto typu sériové číslo 46 a již velmi brzy by měl být odeslán na testování do McGregoru. Zatím není jisté, pro kterou misi bude stupeň určen, ale nabízí se Iridium-6, o které víme, že poletí na Blocku 5 a start je předběžně plánován na duben. Časově by to tedy zhruba odpovídalo. Hlavní výhodou Blocku 5 má být jeho velmi snadná znovupoužitelnost – SpaceX usiluje o až 10 letů s minimálními úpravami mezi starty.
Poslední dva nové stupně varianty Block 4 by pak podle mého odhadu mohly letět na misích Hispasat a TESS.
SpaceX nedávno zveřejnilo pěkné fotky a videa z vývozu a vztyčení prvního Falconu Heavy. Fanoušci následně vytvořili vizuální srovnání s ostatními raketami.
První srovnání jsem vytvořil já primárně kvůli znázornění proměny rampy LC-39A po odstranění Rotating Service Structure. Zároveň však dobře poslouží pro hrubé srovnání velikosti Falconu Heavy a raketoplánu.
Dále tu máme srovnání Falconu Heavy se Saturnem V, který vynesl lidi na Měsíc a je stále nejsilnější raketou v dějinách. Zde máte ještě variantu s dalšími raketami, ale ta není moc přesná, neboť obsahuje špatný model Falconu 9 (moc vysoký) a také SLS ve variantě Block 2, která je o dost vyšší než klasické SLS a hlavně dost možná nikdy nepoletí.
Pokud na ElonX nechodíte pravidelně, možná vám unikl některý z článků vydaných od posledních Rychlozpráv:
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Zdroj informací o Spacex , by mohl být TESLAFAN.cz
Teď nějak nechápu, co se snažíte říct. :)
Šéfredaktor nedávno někoho hledal pro Teslu, pohledem čtenáře se nabízí krásná symbióza, oni budou doporučovat SX, vy Teslu :-) Mimochodem, mě zajímají hlavně rakety, nic proti Elonovi a jeho dalším podnikům.
https://teslafan.cz/clanky/spacex-usilovne-pracuje-na-odpalovaci-rampe-pro-misi-na-mars?list=nejnovejsi
Takže si pořád myslíte, že Zuma selhala? I když ji NORAD dal číslo 2018-001A a nevede u ní, že zanikla?
Podle posledních zpráv se Zuma oddělila, ale nefunguje, takže jsou asi tyto možnosti:
1) Zuma je na orbitě, nefunguje, ale i jako mrtvé těleso má číslo, což je běžné
2) Zuma není na orbitě, shořela, ale nějakou dobu na orbitě byla, a tedy získala číslo
3) Zuma je na orbitě, funguje, ale někdo nechce, aby se o tom vědělo
Tohle asi nerozseknem, v současnosti každá možnost může být pravdivá. A NORAD určitě víc informací neposkytne. Už jen z povahy mise.
Pokud ji někdo bude pozorovat, odpadne možnost č.2, pokud zachytí vysílání, odpadne možnost č. 1. Ale víc informaci asi získat nepůjde.
Pořád mě zaráží, že se nikde nemluví (neuvažuje) o možnosti "stealth". Když to zvládnou u vrtulníků, proč by to nezvládli u družice. Ať si všichni hledači družic třeba zavaří okuláry ...
Tato technologie by ve vesmíru byla mnohem náročnější než na zemi. Vyspělejší armády jsou schopny "neviditelná" letadla a jiné objekty celkem dobře detekovat (odraz od jiných radarů, vlastní vysílání letadla, tepelná stopa). Ve vesmíru do toho navíc přichází pozorování ze vsech stran a zákryty pozadí. Něco jako promítání pozadí na družici nepřichází v úvahu, neboť družice neví odkud je pozorována. Šance udržet aktivní družici utajenou po delší dobu je prakticky nulová.
Hezké čtení o stealth technologiích ve vesmíru je zde:
https://fas.org/spp/military/program/track/stealth.pdf
Už se to psalo o víkendu na kosmonautix.cz, že to může být pokračování mise Misty, která byla se stealth technologií a pravděpodobně se otáčela tak, aby se zakrývala před sluncem a nebyla vidět. Pokud Zuma funguje podobně, tak se bude hledat těžko....
Já jsem na toto upozorňoval již u diskuze pod Zumou a čím víc o tom přemýšlím, tím víc mi to dává smysl.
Rychlozprávy mám rád a vždy se na ně těším. Spousta novinek a zajimavích informací. Na Spacenews - jsou dnešní max. včerejší informace o DragonuV2 a důvodům odkladů, ale z angličtiny umím jen pár slov.
O tom článku vím, napíšu o něm nejspíš v příštích Rychlozprávách. Nicméně článek nerozebírá důvody odkladů, jen pojednává o bezpečnostních aspektech vývoje lodi pro lety s posádkou.
No je tam mimo jiné konstatováno, že pokud se nepodaří dostatečně vysvětlit výbuch Amos6, bude SpaceX nuceno k alternativnímu provedení tlakové nádoby bez použití kompozitních materiálu. Což si vyžádá i změnu podpůrných konstrukcí vzhledem k nárůstu hmotnosti. To by byla asi celkem vážná komplikace a ukazuje to na to, že odklad startů Crew Dragonu může nakonec souviset s problémem certifikace nosné rakety.
Článek jsem nečetl, ale pokud se nepletu, tak kauza Amosu byla dávno vysvětlena a navíc byla změněna i technologie výroby COP, pokud we nepletu.
Vysvětlena s určitou mírou pravděpodobnosti, ale ne natolik aby uspokojila NASA.
Souvisí nedávná zpráva o změně termínů prvních letů crew dragonu nějak s nasazením bloku 5, nebo jsou příčiny jiné?
NASA navíc pro SpaceX (i Boeing) vyhlásila několik dodatečných úkolů (milestones). Jejich splnění bude taky chvíli trvat.
Nesouvisí to. Myslím, že to jsou klasické odklady, které jsou v této branži běžné, a nemají jeden konkrétní důvod. Zkrátka vše trvá o něco déle, než se čekalo, jak firmy při vývoji a testování narážejí na problémy, s kterými při prvotních odhadech nepočítaly.
NASA vyžaduje 7 startů Blocku 5 před DM-2, což by SpaceX nejspíš bez problému stihlo, i kdyby nedošlo k tomu odkladu na prosinec.
Ono to srovnání se Saturnem taky není úplně přesné, protože ten sedí na motorech, ale Falcon je na stolici takže o něco výše.
To srovnání je přesné, protože Saturn má odpovídající velikost vůči FH a je jedno jestli sedí na motorech nebo jestli je 5 m vysoko, dokud jsou správné rozměry...