Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost, a také různé zajímavé aktuality, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně nebo ElonX nesledujete na Facebooku, mohly vám snadno uniknout.
V dnešním vydání mimo jiné uvidíte téměř rozebranou konstrukci RSS a zajímavé fanouškovské výtvory týkající se BFR, a také se dozvíte o nové přistávací plošině na Canaveralu a o tom, jak chce letectvo zabránit zbytečným odkladům startů.
Šéf SpaceX Elon Musk si nedávno střihnul malou roličku v novém seriálu Young Sheldon. Na jeho scénku se můžete podívat ve videu níže. Elon se v minulosti se objevil v řadě dalších filmů a seriálů: např. South Park, Simpsonovi, Teorie velkého třesku, Machete zabíjí, Transcendence a Proč zrovna on?
V minulých Rychlozprávách jsem už několikrát informoval o průběhu demontáže konstrukce Rotating Service Structure (RSS), která na rampě LC-39A zbyla po raketoplánech. Rozebírání tohoto kolosu nadále pokračuje a z konstrukce toho už opravdu moc nezbývá. Věž vpravo (FSS) demontována nebude, neboť se bude používat pro nástup posádky do Crew Dragonu.
V březnu jsem informoval o tom, že SpaceX získalo již druhý kontrakt na vynesení družice systému GPS III pro americké letectvo. Plán byl takový, že SpaceX vynese druhou a třetí družici, tedy GPS IIIA-2 a GPS IIIA-3. První družice, neboli GPS IIIA-1, měla letět na raketě Delta IV společnosti ULA v srpnu 2018. Dnes se však objevila informace, že tuto družici vynese Falcon 9 v květnu 2018. V tomto termínu mělo SpaceX původně vynést druhou družici.
Není zatím jasné, proč došlo k této změně, ani jaký to bude mít vliv na plán vynesení ostatních družic. Jako nejpravděpodobnější se mi jeví, že možná došlo jen k vzájemnému prohození družic mezi raketami a GPS IIIA-2 poletí na Deltě IV (nebo Atlasu V) místo původního Falconu 9. V neoficiálním rozvrhu startů na fóru NASA Spaceflight je nyní u všech tří satelitů uveden Falcon 9, avšak snadno by mohlo jít o omyl.
Web Florida Today informoval o tom, že NASA zvažuje vybudování nové přistávací plošiny pro rakety v Kennedyho vesmírném středisku (KSC) na Mysu Canaveral. Hlavním důvodem je, že přistání Falconu 9 na současné Landing Zone 1 v některých případech značně narušují chod nedaleké průmyslové zóny. To je problematické především v případě přistání během běžné pracovní doby. Tamní zaměstnanci totiž musejí během startů Falconů z bezpečnostních důvodů opustit svá pracoviště, někdy i na několik hodin. Nová navrhovaná plošina v KSC by v tomto ohledu měla mít vhodnější umístění.
Není však jasné, pro koho bude plošina určena. SpaceX se vyjádřilo, že plošinu v KSC neplánuje. Je tedy možné, že zařízení by mohly využívat jiné subjekty, například společnost Blue Origin se svou raketou New Glenn. Ta však zatím představila pouze plány na přistávání prvních stupňů této rakety na lodi.
Také se neví, kdo by výstavbu ve výsledku platil.
Jeden z fanoušků SpaceX vytvořil pěkné video, které ukazuje, jak by mohl vypadat start plánované rakety BFR a následné přistání prvního stupně zpět na rampě.
Když už jsme u BFR, modelář Oli Braun vytvořil povedený model této gigantické rakety, která možná v budoucnu přepraví první lidi na Mars. O Braunových dalších výtvorech jsem několikát informoval v dřívějších Rychlozprávách. Oba modely na fotce jsou v měřítku 1:144, takže můžete hezky vidět, o kolik větší BFR bude oproti Falconu 9.
Braun plánuje tento nový model brzy prodávat, takže v případě zájmu doporučuji sledovat jeho skupinu na Facebooku.
Americké letectvo pracuje na nové metodě předpovídání vzniku blesků, aby se zabránilo zbytečným odkladům startů raket kvůli potenciálnímu riziku, které blesky představují. Stoupající raketa prolétavající mrakem totiž funguje v podstatě jako bleskosvod, přičemž zásah bleskem může mít katastrofické následky (viz třeba Apollo 12, které na tohle málem doplatilo).
Proces je takový, že letadlo se speciálním senzorem proletí mračny nad rampou, přičemž nasbírá data o elektrickém potenciálu. Letectvo doufá, že bude pomocí této experimentální metody schopno lépe určit, kde a jestli vůbec úder blesku hrozí. V současnosti nelze tuto informaci získat, a tak musí být start obvykle odložen, pokud by raketa musela letět takovým typem mraku, u kterého teoreticky blesk hrozí. Více informací se dozvíte v tomto zajímavém videu:
Na závěr přikládám povedenou pixelovou grafiku znázorňující Elona Muska na marsovské základně s raketou BFR v pozadí. Autorem je uživatel eternalthinker na Redditu.
Pokud na ElonX nechodíte pravidelně, možná vám unikl některý z článků vydaných od posledních Rychlozpráv:
Dnešní článek bude zaměřen primárně na program Artemis. Podíváme se zejména na oblast lunárních vozidel…
Rok a půl po obdržení povolení k testům na lidech v USA dostal Neuralink povolení…
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Zobrazit komentáře
Pěkný video , jen u té věže to bylo ( bude) pěkně na těsno 😉
Video BFR je moc krasne, ale zrovinka bych nevidel jako nej reseni pristavat vedle veze. Tim myslim na startovni rampu. Kdyz si vzpomenu, jak i ted je F9 schopen pristat sejdrem na ASDs, nevim ted, jestli to byl BulgariaSat, ale dost se u toho kymacel, a je proste otazka, jestli by jim to riziko netrefeni se stalo za to. Jeden spatny dosed a rampa ma dlouhy odklad v pouziti, viz LC-40. Jinak sem ho dokoukal cele a moc hezke.
K tomu blesku, nejen Apollo 12, ale Atlas Centaur 1987, FltSat, tak tam to blesk zlikvidoval uplne.
Jinak hezke zpravy, a i ty modely sou fajn, clovek ziska odhad velikosti. Jeste chybi srovnani BFR x NG;+)
Ahoj.Máš pravdu,to video je fakt velmi krásné!Jestli se podaří s tímto monstrem sednout přesně na vzletový stůl hned napoprvé bez nehody,tak to se budu klanět(a že se mě už velmi špatně ohýbá!)celý den,slibuju!!A těším se a držím palce!!
Přistávání přímo na rampě je ambiciózní, ale možná to není až tak nerealistické, jak by se mohlo na první pohled zdát. Už Falcon 9 je extrémně přesný (i ve větru, viz přistání CRS-8), a BFR bude mít navíc o dost silnější metanové trysky. Zároveň tam bude určitá tolerance (představte si zužující se trychtýř, který bude dosedající stupeň mírně směrovat). Vyšší hmotnost BFR by pak teoreticky mohla mít za následek, že povětrnostní podmínky nebudou mít na raketu až takový vliv, jak tomu je v případě Falconu.
Osobne navyše typujem že budú pristávať pomalšie s menším TWR ako Falcon 9 :)
Ano, to také pomůže. Nebude to sice vznášení ve stylu New Shepardu, ale mělo by to být o něco jemnější než Falcon.