Rychlozprávy #12: Profitabilita BFR, ostřílená OCISLY, levné služby SpaceX, a další

Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost, a také různé zajímavé aktuality, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně a nečtete opravdu každé písmenko, mohly vám snadno uniknout. Tato rubrika nahrazuje starší Drobky.

V dnešním vydání se mimo jiné dozvíte o levných cenách služeb SpaceX, prohlédnete si opotřebovanou OCISLY, uvidíte BFR přistávat na Marsu a pobavíte se u oblečení inspirovaného SpaceX.

Jak bude BFR přistávat na Marsu

Musím se podělit o toto povedené fanouškovské video znázorňující přistání lodi BFR na Marsu. Těžko říct, jak moc odpovídá realitě, ale kouká se na něj pěkně. 🙂

NASA díky SpaceX šetří peníze

Nedávno vydaná studie (PDF) zjistila, že využití služeb SpaceX pro zásobování ISS vyjde agenturu NASA třikrát levněji, než kdyby nadále používala raketoplány.

Co se týče přepravy nákladu na ISS, SpaceX je navíc o třetinu levnější než konkurenční Orbital ATK se svou lodí Cygnus. V případě přepravy lidské posádky pak studie odhaduje, že SpaceX bude se svým Crew Dragonem ve výsledku o zhruba 40 % levnější než konkurenční Boeing s lodí CST-100 Starliner.

Studie hodnotí investici NASA do soukromého sektoru ve formě programů typu COTS velice pozitivně. Zároveň argumentuje, že tehdejší malá dotace na vývoj Falconu 9 se daňovým poplatníkům mnohonásobně vrátila, neboť tato raketa umožnila SpaceX uzmout velkou část globálního trhu pro vynášení komerčních satelitů. To má pozitivní vliv na americkou ekonomiku, neboť tyto zakázky by jinak skončily například v Evropě či Rusku.

Ostřílená OCISLY

Uživatel NASA Nate nás na Twitteru zásoboval skvělými fotkami ze zpracování stupně z mise KoreaSat 5A v přístavu, načež se podělil také o aktuální fotku autonomní plošiny Of Course I Still Love You. Plošina už má za sebou 10 pokusů o přistání prvního stupně Falconu 9, přičemž ve dvou případech šlo o výbušné nezdary. Proto není divu, že vypadá poněkud opotřebovaně…

Mimochodem, v pravém horním rohu fotky můžete na souši vidět robota přezdívaného OctaGrabber, který byl nedávno poničen při požáru na palubě.

Detail paluby OCISLY po misi KoreaSat 5A. (Foto: NASA Nate)

Robert Zubrin znovu o BFR

Robert Zubrin s Elonem Muskem (Foto: The Mars Society)

Robert Zubrin je odborník na problematiku cest na Mars, a o tom, co si myslí o Muskově raketě BFR, jsem už jednou psal. Později se však Zubrin na svém Facebooku a Twitteru podělil o pár dalších postřehů ohledně využití BFR jako dopravního prostředku pro cesty z bodu A do bodu B na Zemi.

Muskovo BFR není optimalizované pro kolonizaci Marsu, ale zato je velmi dobře optimalizované pro rychlé globální cestování. BFR je vlastně kompletně znovupoužitelný dvoustupňový systém, který dokáže do hodiny dopravit plavidlo o velikosti Boeingu 767 kamkoli na Zemi. Jedná se o rozsáhlý komerční trh, který by mohl zajistit, že vývoj celého systému bude profitabilní.

Podle mých výpočtů BFR potřebuje zhruba 3500 tun pohonných hmot, aby vyslalo 150tunový raketoplán na oběžnou dráhu nebo kamkoli na zemský povrch. Metan a kyslík jsou velice levné – zhruba 120 dolarů za tunu. Pohonné hmoty by tedy vyšly zhruba na 420 000 dolarů za každý let. To 150tunové plavidlo má zhruba stejnou hmotnost jako Boeing 767, který má kapacitu 200 pasažérů. Pokud si bude účtovat 10 000 dolarů za letenku, bude mít příjem 2 miliony dolarů z každého letu. To znamená, že pokud dokáže udržet náklady na jeden start pod hranicí 1 milionu dolarů, vydělá na každém letu 500 000 dolarů. Je to chytrý plán. Mohlo by to fungovat. Pokud mu to vyjde, mohlo by to pro lidstvo znamenat začátek opravdové vesmírné éry.

Držáky Falconu 9

Objevil se starší zajímavý GIF zachycující testování držáků na rampě SpaceX na Vandenbergově základně v Kalifornii z roku 2015. Ty přidržují raketu i po zažehnutí motorů a teprve, až počítač ověří, že motory fungují správně, se držáky uvolní a raketa může odletět. Pokud systém detekuje nějaký problém, motory se zase vypnou. To se stalo například u mise SES-9.

(Autorem snímků je uživatel Helodriver z fóra NASA Spaceflight)

Falcon 9 hold-down clamp test at Vandenburg AFB

Oblečte se do barev SpaceX

A na závěr menší odlehčení. Zarytí fanoušci SpaceX jistě vědí, že existuje oficiální obchod s dárkovými předměty, kde můžete nakoupit trička, hrníčky, mikiny, nášivky a další věci související se SpaceX. Pokud se ale chcete opravdu odlišit, můžete zvážit neoficiální produkty – například unikátní motorkářskou bundu inspirovanou skafandrem SpaceX, nebo ponožky ve stylu Falconu 9.

Články z minulého týdne

Pokud na ElonX nechodíte pravidelně, možná vám unikl některý z článků vydaných od posledních Rychlozpráv:

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

9 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Goodman

Roberta Zubrina znám osobně již několik let. Co se týče jeho skepse ohledně BFR a kolonizaci Marsu, tak vychází ze špatného předpokladu, že meziplanetární loď by měla sloužit i jako habitat (základní idea Mars Direct). Dle mě je tomu ale přesně naopak. Tím, že by polovina meziplanetárních lodí zůstala na Marsu jako obydlí pro kolonisty, by celý projekt neskutečně prodražilo. Musk trefil maximální znovu použitelností terno. Pro představu, kdybychom chtěli kolonizovat Mars pomocí SLS a stávajících Robertových představ Mars, tak bychom museli kalkulovat v bilionech USD. To byl ten důvod, proč o něčem podobném reálně ani nikdo neuvažoval, protože to bylo ekonomicky neproveditelné. VIVA LA MUSKOREVOLUTION !

Přemek

Připadá mi, že Zubrin tak trochu dusí závist. Osobně ho sice neznám, ale z pár záznamů z různých konferencí, kdy se v podstatě dostal do afektu v boji za svůj Vasimir a cestu na Mars a následně žádnou reálnou podporu nedostal. Dost těžce to nesl..

Goodman

Přemku, to byste Robertovi docela křivdil. On dělá pro propagaci kolonie na Marsu opravdu hodně a rozhodně by ze závisti nikoho neočernil (je to dobrý chlap, kterého si velmi vážím). Naopak, co se týče vztahu k Muskovi, tak ho považuje za hrdinu a průkopníka. Robert nemá ambice a ani nikdy neměl na vlastní vesmírné “cargo” lodě, čili Space X není a nebude jeho konkurentem. Tady jde spíš o to, že bojuje za koncept, který je z dnešního pohledu již zastaralý (tím mám na mysli Mars Direct). Stejně tak věří v terraforming Marsu, což ruku na srdce, je naprostá blbost (to, že se tím nadchne i Musk mě překvapilo). V některých věcech je opravdu neústupný. Asi je to tím, že je letitým lobbistou za lety k Marsu. Člověk si pak musí vypěstovat jistou dávku neústupnosti a tvrdohlavosti, protože jinak by se neprotlačil do pozornosti médií, politiků a businessmanů. Tak či onak, burcuje lidi a dělá tolik potřebnou reklamu Marsu. A hlavně dělá to z vědeckého přesvědčení.

Stepan

Ahoj, mohu mit dotaz? Proc se porad pise pomus o pristani? Pokus to byl pred 2 lety… od te doby co jim vyslo prvni pristani, tak meli myslim jedno nepovedene? (Kdyztak me opravte)… Proc tedy porad pokus? To je jak kdyby bratri Wrightove udelali 12 krat posobe let letadlem a porad by to nazivali pokusem o vzlet :D… nerikam ze je to rutina, stale je to nova technologie ale proc pokus? 🙂

Dušan Majer

Já to docela chápu. Ostatně i u všech našich živě a česky komentovaných přenosů máme v popisu videa napsáno: „Přímý přenos pokusu o start rakety …“ Start rakety i přistání prvního stupně jsou vždy sázkou do loterie bez ohledu na to, kolik úspěšných startů / přistání bylo. Vždycky se může něco pokazit – zvlášť v tak náročném oboru jako je kosmonautika.

Goodman

Pro mě je to slovíčkaření viz debata kolem bulvárních nadpisů, pamatuješ ? :DD
Nicméně, když už tu to téma padlo, tak “pokus” je skutečně zavádějící termín. I přes všechnu složitost a náročnost startů raket, tak inženýři vědí co mají dělat podle ověřených a zavedených postupů. Čili o pokus se rozhodně nejedná. Pokusem máme na mysli nejasný výsledek, testování něčeho nového (novým postupem) s vysokou pravděpodobností neúspěchu. První start rakety bez nákladu je pokusem o start. 20tý start rakety s lidskou posádkou už pokusem není, to bys urazil asi každého zaměstnance v NASA včetně uklízeček. Jasně, může se něco stát, ale nikdy a nikde nemáš 100% jistotu úspěchu.

Ivo

No ono jak se to vezme, on je to vlastně stále pokus, protože stačí, aby bylo špatné počasí a žádný start není. Stejně tak třeba letadlo a už z toho máme konec pokusu o start. Možná by bylo vhodnější psát start je plánován na a přistání je plánováno na plošině třeba. Nicméně pořád je to jen plán a stále je zde určitá nejistota.

zdenek

Rychlozprávy jsou vždy moc zajímavé. Díky autorovy . Škoda , že novinek o Spacex není mnohem víc.