Vítejte v rubrice Rychlozprávy, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost, a také různé zajímavé aktuality, které sice zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX možná už někde jsou, ale pokud sem nechodíte dennodenně a nečtete opravdu každé písmenko, mohly vám snadno uniknout. Tato rubrika nahrazuje starší Drobky.
V dnešním vydání se mimo jiné dozvíte novinky o konstelaci Starlink a rozšiřování Landing Zone 1, uvidíte start rakety z letadla a pobavíte se u halloweenských kostýmů s tematikou SpaceX.
Možná už víte, že při misi Paz, která je momentálně plánována na leden 2018, by měly být vyneseny dva testovací satelity SpaceX pro jejich internetovou konstelaci Starlink. Společnost o tomto projektu moc nemluví, ale před pár dny proběhlo senátní slyšení se zástupci firem, jež v současnosti pracují na vytvoření podobných satelitních konstelací, které by poskytovaly připojení k internetu.
SpaceX zde zastupovala Patricia Cooper, která upřesnila aktuální harmonogram celého projektu. První dva satelity prý budou vyneseny “během pár měsíců” – to by odpovídalo misi Paz. Dále zopakovala již známé informace, že v roce 2019 začne vynášení satelitů ve velkém a provoz by mohl začít už v roce 2020 či 2021, až bude vyneseno alespoň 800 satelitů (z celkových 4425 + potenciálně dalších 7500 satelitů).
Kolem těchto megakonstelací momentálně vládne řada nejasností ohledně jejich regulace, vzájemného “soužití” konkurentů na orbitě a také hrozby kosmického smetí. Bude tedy zajímavé sledovat, jak se bude situace vyvíjet.
Fotograf Thadeus Cessari zastihl před startem KoreaSat 5A náklaďák vezoucí přistávací nohy pro Falcon 9. Nejspíš se jedná o kusy určené pro jednu z příštích misí (Zuma?). Raketa totiž prochází testováním bez nohou a je přepravována také bez nich – nohy jsou přimontovány až v posledních fázích příprav na start.
Landing Zone 1 (LZ-1) je přistávací plošina na Mysu Canaveral, kterou SpaceX používá pro přistání prvních stupňů Falconu 9 po startech z floridských ramp. Letos v srpnu jsem pro vás vytvořil animaci ze satelitních snímků, která ilustrovala její postupnou stavbu a také rozšiřování o dodatečnou plošinu, aby zde mohly přistávat oba boční stupně Falconu Heavy.
Zajímavost: mou animaci následně na Twitteru sdílel Trip Harriss ze SpaceX, který měl stavbu LZ-1 přímo na starosti.
Stavba za poslední tři měsíce opět pokročila a druhá přistávací plocha se zdá být skoro hotová a navíc začínají práce v jižní části komplexu, kde by mělo vzniknout zařízení pro přípravu a zpracování Crew Dragonů. Bude stát na místě původně plánované třetí přistávací plošiny, která měla sloužit v situacích, kdy všechny tři stupně Falconu Heavy mohou přistát na pevnině. Není však jasné, proč došlo ke změně tohoto plánu. Spekuluje se, že buď tato situace nebude reálně nastávat dostatečně často, nebo že jde o technické omezení obsluhy kosmodromu, která nedokáže sledovat tolik vracejících se stupňů najednou.
Při prvním startu Falconu Heavy, který je stále plánován na konec letošního roku, budou na pevnině přistávat oba boční stupně, zatímco ten centrální přistane na OCISLY. Tak snad na tuto událost bude LZ-1 do té doby připravena.
Start nedávné mise SES-11 vypadal z letadla ve výšce 14 km vskutku zajímavě. Dokonce byl i trochu vidět vracející se první stupeň. Ten pak byl po zpracování v přístavu natočen hezky zblízka při převozu:
Web The Monitor informoval o tom, že přípravy nové rampy SpaceX v jižním Texasu pomalu pokračují a byly už nainstalovány obě antény, které společnost odkoupila od NASA a které bude využívat pro sledování Crew Dragonů. První anténa byla nainstalována letos v létě a druhá teď v říjnu.
Možná víte, že SpaceX v lednu 2016 uzavřelo dohodu s USAF, v rámci které získalo 33,6 milionů dolarů na vývoj prototypu motoru Raptor, přičemž firma musela investovat dvojnásobek této hodnoty. Dohoda byla poté v červnu 2017 upravena a bylo k ní přidáno 16,9 milionů. Následně v říjnu 2017 bylo přidáno dalších 40 milionů. Zajímavé je, že práce v rámci této dohody mají být dokončeny v dubnu 2018. Neznamená to však, že SpaceX do té doby dokončí vývoj Raptoru. Není totiž jasné, jak přesně jsou definované podmínky této dohody a co je potřeba pro jejich splnění.
Cílem těchto příspěvků je podpořit výrobu čistě amerických motorů pro novou generaci raket a ukončit tak závislost na ruských motorech, které využívá například ULA ve své raketě Atlas V. SpaceX není jedinou firmou, kterou letectvo takto podporuje. Podobné příspěvky získaly také společnosti Aerojet Rocketdyne, Orbital ATK a ULA.
Ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell v červnu prohlásila, že firma zvažuje využití Raptoru na Falconech, ale není jasné, jestli to stále platí vzhledem k tomu, že vývoj Falconů má brzy skončit a postupně budou tyto rakety nahrazeny nově představeným BFR.
Včera se konal Halloween, což je v západních anglofonních zemích velmi populární svátek. Fanoušci SpaceX i zaměstnanci společnosti se nestyděli dát svou přízeň na odiv, a tak vytvořili řadu kostýmů a vyřezaných dýní s tematikou naší oblíbené firmy. Podívejte se na některé povedené výtvory nejen z letošního Halloweenu.
Pokud na ElonX nechodíte pravidelně, možná vám unikl některý z článků vydaných od posledních Rychlozpráv:
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
To video z letadla je kouzelné. Je tam krásně vidět brzdící zážeh i jeho ukončení... paráda..