Vítejte v nové občasné rubrice, kde najdete krátké zprávičky, které si nezaslouží samostatný článek, ale přesto stojí za pozornost, a také různé zajímavé aktuality, které sice zde na webu mnohdy už jsou (převážně na profilech misí), ale pokud sem nechodíte dennodenně a nečtete opravdu každé písmenko, mohly vám snadno uniknout.
Některé z informací, které se budou objevovat v této rubrice, můžete najít také na facebookové stránce ElonX, čímž vzniká menší překryv s rubrikou Drobky. Ještě nevím, jak to výhledově budu řešit, ale asi to udělám tak, že Drobky budou vycházet o něco méně často než dříve a budou obsahovat opravdu jen ty nejprostší věci, které nepotřebují vysvětlení či kontext (převážně asi zajímavé obrázky či videa). Je také možné, že obě rubriky časem spojím do jedné.
V tomto prvním vydání Rychlozpráv se dozvíte, kdy SpaceX vynese první astronauty na ISS, jakým způsobem bude Falcon Heavy zažehávat motory, novinky o přistávacích plošinách a mnoho dalšího.
Podle aktuálních informací od NASA je první demonstrační let Crew Dragonu bez posádky plánován na únor 2018 (původně byl plánován na listopad 2017) a druhý demonstrační let, který už ponese posádku, je plánován na červen 2018. Stejné mise konkurenčního Boeingu jsou plánovány na červen a srpen 2018.
Pokud tento harmonogram vydrží, SpaceX by tak vyneslo posádku na ISS jako první, čímž by si firma mohla nárokovat trofej ve formě vlaječky, kterou na stanici zanechala poslední posádka raketoplánu pro příští astronauty, kteří poletí z amerického území.
Přípravy na tyto lety jsou v plném proudu. Momentálně probíhá například trénování záchranných operací pro neobvyklé situace, které mohou nastat po návratu Crew Dragonu a při kterých by museli zasáhnout záchranáři spadající pod USAF. K trénování se využívá maketa v životní velikosti se stejným poklopem, kterým bude disponovat finální Crew Dragon.
17. července se objevily zprávy o požáru na střeše budovy SpaceX, která se nachází v relativně nově pronajatém komplexu v přístavu Port Canaveral, který společnost plánuje používat pro skladování, inspekci a renovaci zachráněných stupňů raket Falcon. Naštěstí se jednalo o malý požár, který byl rychle uhašen a ještě ten den začaly probíhat opravy. Nedošlo k žádným zraněním ani škodám na technice SpaceX. Příčina požáru zatím není známa.
Elon Musk na středeční konferenci vyjádřil obavy, že existuje velká šance neúspěchu první mise Falconu Heavy. Jedním z důvodu je, že 27 motorů Merlin, kterými bude raketa disponovat, se může chovat jinak než 9 motorů na menším Falconu 9. Následně jsme se z článku na webu NASA Spaceflight dozvěděli zajímavou související informaci, že aby se zabránilo nepříznivým důsledkům při zážehu tolika motorů najednou, budou zažehávány postupně – po dvojicích, s krátkými prodlevami (v řádu desítek až stovek milisekund). Podobným způsobem byly zažehávány také hlavní motory raketoplánu.
Podle nepotvrzených informací na fóru NSF to vypadá, že přistání během srpnové mise Formosat-5 proběhne na ASDS, a ne na pevnině. Přistávací plošina SLC-4W by už měla být fyzicky hotová a náklad je dostatečně lehký, ale SpaceX nejspíš nemá povolení pro přistávání na pevnině.
Jinde se spekuluje, že by to mohlo souviset s tím, že poblíž plošiny se nachází chráněná mořská rezervace, která by teoreticky mohla být ohrožena v případě nezdařeného přistání. Není jasné, jestli se jedná o sezónní záležitost či jinak překonatelnou překážku, nebo zda kvůli tomu SpaceX nikdy nedostane povolení přistávat na pevnině po startech z Vandenbergu.
Druhá možnost se mi však zdá nepravděpodobná – něco takového by firma jistě věděla dopředu a v takovém případě by přistávací plošinu vůbec nebudovala.
Když už jsme u těch přistávacích plošin, tak jak jistě víte, LZ-1 nedávno dostala nový nátěr, který lépe odráží radiové vlny (v akci jste jej mohli vidět při misi CRS-11). Podle aktuálních satelitních snímků to však vypadá, že vzhled plošiny byl dodatečně upraven, aby odpovídal stylu, který známe z palub ASDS.
Na Google Maps si nově můžete projít celou Mezinárodní vesmírnou stanici pomocí Street View. Dokonce se můžete podívat i do připojeného Dragonu! Snímky jsou z března 2017, takže by mělo jít o Dragon z mise CRS-10. Na stěně vedle navíc najdete loga misí CRS.
Divíte se, proč mezi starty misí Intelsat 35e a CRS-12 je více než měsíční prodleva, i když SpaceX předtím zvládalo v podstatě 2týdenní startovní kadenci? Je to způsobeno tím, že obsluha kosmodromu, která dohlíží na starty z oblasti Mysu Canaveralu, momentálně provádí plánovanou údržbu, a tak z Canaveralu nemůže nikdo startovat.
SpaceX však během této pauzy nezahálí a podle článku na webu NASA Spaceflight společnost využije tohoto prostoje k demontáži RSS (Rotating Service Structure), která na rampě zůstala z doby, kdy odtud startovaly raketoplány. Z původní obří konstrukce zůstane jen věž (Fixed Service Structure – FSS), kterou SpaceX využije pro nástup astronautů do Crew Dragonu. Otočná RSS byla v průběhu posledních měsíců a let postupně rozebírána a moc z ní už nezbylo.
Podle informací z článku se do demontáže společnost vrhla s vervou a je prý dost možné, že RSS bude v době příštího startu z této rampy, který je momentálně plánován na 10. 8., skoro celá pryč.
Wall Street Journal v červnu informoval o tom, že SpaceX na letošek plánuje až 24 startů (podle nejnovějších prohlášení Elona Muska to vypadá spíše na 22 startů). V roce 2019 by pak podle interních odhadů mohlo dojít až na neuvěřitelných 52 startů! To je více než polovina všech startů, které proběhly po celém světě v roce 2016.
Firma letos zvládla tři starty během dvou týdnů a v roce 2019 bude firma pravděpodobně disponovat dalšími dvěma rampami (SLC-40 a Boca Chica), takže taková čísla rozhodně nejsou nedosažitelná. Podobný trend je ostatně patrný i z nedávno vydaného grafu, na kterém je znázorněn zvyšující se poměr komerčních misí, které má pod palcem SpaceX ve srovnání s konkurencí:
Dejte mi v komentářích vědět, jak se vám tato nová rubrika líbí!
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Bude web ElonX informovat v budoucnu i o ostatních projektech Muska ? Tj. ne jenom o Space X, ale i třeba o The Boring Company atd. Svým způsobem by se dali využít i pro dobývání vesmíru (Muskova slova), čili by to nebylo off topic. Myslím, že by se dalo o tom napsat spoustu zajímavých článků (které si potom velmi rád přečtu).
Časem snad ano, ale nemám ještě konkrétní plány, jak to pojmu. Rozhodně k tomu ale budu potřebovat pomoc od dalších "redaktorů", kteří by články psali. Já bych na to nejspíš jen dohlížel, neboť si netroufám psát třeba o Tesle nebo Neuralinku dostatečně fundovaně.
Zdravím,krátký zprávy,suprový.Nemáte info,jestli nebude CRS.12 už z opravené LC-40?Že je posunut na ne dřív než 14.8?
CRS-12 určitě nepoletí ze SLC-40, ta má být opravena nejdříve na konci srpna.
Rychlozprávy jsou super nápad, protože jakákoliv informace o Spx je vynikající a vítána. Díky autorovi.
Ta rampa Boca Chica je ten nový kosmodrom v texasu, který staví SpaceX? A jak vlastně probíhá stavba na kosmodromu?
Ano, je to ta v Texasu. Momentálně tam aktivně nic moc nestaví, jelikož jim překazil plány výbuch Amosu-6, takže místo Texasu teď pracují na opravách na SLC-40, pak budou dělat úpravy LC-39A a až potom se asi vrhnou na Texas.
Rychlozprávy se mi moc líbí, asi by to opravdu chtělo spojit s Drobky; možná by mohly zůstat otevřené a
zprávy tam jen přidávat (ale jak upozorňovat na aktualizace ?).
Ví se něco o profilu mise DM-1? Bude se během ní zkoušet abort za letu nebo Dragon doletí až k ISS?
Čekal bych, že před tím, než tam pustí lidi, tak otestují únik i orbitální let, což ale asi nejde udělat během jedné mise.
Ví se taky něco o tom, kdy začne létat dopravní verze Dragonu V2?
- Během DM-1 poletí Dragon bez posádky a automaticky provede dokování k ISS. Po čase se pak vrátí na zem.
- Test únikového systému za letu se bude provádět mezi DM-1 a DM-2 s tím Dragonem, který letěl na DM-1.
- Nový dopravní Dragon začne létat někdy v roce 2019 při první zásobovací misi v rámci druhé fáze programu CRS.