Stavba tunelů společnosti Boring Company pod výstavištěm v Las Vegas pokračuje velice dobře. První ze dvou tunelů už je téměř hotový a brzy bude následovat zahájení stavby druhého souběžného tunelu.
Jak rychle probíhá ražba, která byla slavnostně zahájena 15. listopadu 2019? Podle Stevea Hilla, ředitele Las Vegas Convention and Visitors Authority, se od zahájení stavby ražba zrychlila a byl optimalizován celý proces, a tak se podařilo dosáhnout rychlosti ražby až 25–30 metrů denně.
Tunel měl 14. ledna 2020 už 640 metrů a přesně o dva týdny později překročil 880 metrů. Poté někdy během prvního únorového týdne bylo dosaženo délky 1120 metrů a 12. února bylo hotovo 1280 metrů. Tunel o celkové délce 1330 metrů by tedy měl být dokončen v následujících dnech. Z toho vyplývá průměrná rychlost ražby v posledním měsíci kolem 23 metrů denně. Výkonný ředitel Boring Company Steve Davis přitom v minulosti uvedl, že 30 metrů denně je maximální rychlost použitého ražebního stroje.
Předpokládá se, že stroj použitý ve Vegas je ten, kterému se přezdívá Line-Storm. Zajímavé však je, že podle Stevea Hilla bude stroj použit už jen pro vyražení druhého souběžného tunelu a poté už nejspíš poputuje do důchodu. Boring Company totiž vyvíjí stroj nové generace, který má přezdívku Prufrock a má být o dost rychlejší než Line-Storm. Společnost se nedávno podělila o první fotku části tohoto stroje:
Vraťme se ale do Vegas. Po dokončení prvního tunelu bude razicí stroj rozebrán a přepraven zpět do místa, kde byla v listopadu zahájena ražba. Zde bude stroj opět smontován a začne stavba druhého podélného tunelu, opět o délce 1330 m. Stavba prvního tunelu zabrala přesně tři měsíce, ale v případě druhého tunelu se dá očekávat, že ražba půjde o něco rychleji.
Pro představu o tom, jak vypadá stavba tunelu z venku, se můžete podívat na následující časosběrné video, které zachycuje hodinu práce (60x zrychleno). Můžete vidět proces odstraňování a odvozu odpadní rubaniny, která vzniká při ražbě, a také přesun dílů betonového ostění do tunelu:
Nejobtížnější část projektu ale bude následovat až po dokončení ražby dvojice tunelů. Jedna ze tří nástupních stanic, které budou tunely propojovat, totiž bude umístěna pod zemí. Bude se nacházet pod parkovištěm, které se využívá během probíhajících veletrhů, a tak stanice bude muset být postavena v období mezi dvěma plánovanými veletrhy. Jedná se tedy o časově nejvíce omezenou část projektu. Stavba stanice má začít v květnu po veletrhu RECon. Celý projekt má být hotový do konce roku, a to včetně testování přepravního systému, který bude zahrnovat vozy Tesla bez řidiče, pohybující se rychlostí 56 km/h.
Zdroj: Las Vegas Sun
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Při pohledu na tyto tunely se mi do mysli stále vrací kniha "Hyperion" od Dana Simmonse.
Tam měli taky ražený tunely.
Pod městama...
Co me celkem zarazi je ten system vyklopeni zeminy z jerabu - prijde mi to docela nebezpecne pro toho pracovnika co to tam zajistuje. Cekal bych nejakou automatickou lanovku, nebo treba nasypnik. Evidentne jeste maji dost na vylepseni :)
Jinde to není moc jiný.. ten člověk neběhá přímo pod tím kontejnerem.. jen když je kontejner na jeřábu tak se může libovolně otáčet.. ten člověk tam je jen aby ten kontejner směřoval jedním směrem.
V ČR je to stejný.. zkuste se teď podívat na Pankrác jak se kope geologický průzkumný tunel pro metro D.. nebo vedle Florence šachty
Ať se na mě nikdo nezlobí, ale naposledy jsem absolvoval jeřabnické a vazačské školení tenhle týden. A vyslovně nám zdůrazňovali, nelézt pod břemeno.
Tak jako se v autoškole říká "nepřekračovat rychlost" .. a vždycky se najdou lidi co to porušují..
A jak jsem řekl.. ten člověk není přímo pod tím břemenem.. takhle se "běžně" obsluhuje břemeno pod jeřábem
a jestli je někdy primo pod tím, tak je to jeho věc.. buď bude mít pokutu... Nebo ho to zabije ale je to svého strůjce štěstí...
Jezdím po českých stavbách a ani nedokážu spočítat kolikrát jsem například viděl chlapa ve lžíci od bagru ve výšce, když sundavá bednění na mostě...
Každý svého štestí strůjcem, naprosto souhlasím. Já za sebe říkám, že pod tu sedmitunovou vstřikovací formu na jeřábu prostě nepůjdu.
Pobíhající lidi pod zavěšeným břemenem jsou v USA normálka.
Jo,v UK by byli oba jak jeřábník trak pobíhající druhej den nezaměstnaní
Co myslíte, dělají je tak malé a lehké proto aby se vešli do starship ? Dost mi to vrtá hlavou, protože ražba tunelů pro stálé osídlení měsíce i marsu bude potřeba. Přijde mi že celá boring company je jen společnost založená proto aby se zaplatil vývoj razící technologie použitelné na marsu a měsíci.
Ja si to nemyslim, tunel razia tak velky, ako potrebuje zamyslany transportny system ?
Kedze plan je taky, ze v nom budu jazdit len elektromobily, nepotrebuju odvod splodin ako je to v klasickom tunely. Je to to iste ako zeleznicny tunel, alebo tunel metra. Je len tak velky aby sa tam zmestil vlak ;)
heje netreba odvod spalin, len ked buchne baterka tak potom co? :)
Větší pravděpodobnost je, že Vám začne hořet osobní auto se spalovacím motorem. Tohle je snad 100x dokázaný fakt a vždy se najde nějaký hlupák, co s tím prudí.
Pěkně jste mu to natřel, ale co se stane, když i tak začne hořet? A že se to stává, tak to snad souhlasíte nebo taky ne?
Co by se mělo dít? To co všude jinde: požární uzávěry, stabilní hasící systém / hasící rozvody, pravidelná hermetická propojení do druhého tunelu ...
u muska? to tazko
vsetko to co si vymenoval stoji peniaze a velke peniaze, mozno dokonca viac ako samotna razba tunela a to tie muskove tunely by nemohli byt take lacne ako to on prezentuje ak by museli obsahovat vsetky technologie a rovnake bezpecnostne standardy ako sa pouzivaju v normalnych tuneloch
Já osobně se domnívám, že firma dostala naprosto jasné zadání, které bude muset splnit. A z toho, k čemu se zavázala, nebude smět ustoupit ani o milimetr. Takže z toho mi vyplývá, že tohle všechno je už dávno naprojektované, a jasně se ví, co a jak bude. A že by si v americe neuvědomovali riziko požárů v tunelech, se mi taky nezdá.
Je to stejne jako, kdyz vam reknu. “Co budete delat az Vam odejdou motory u letadla pri vzletu?” Stejny problem nikdo to nevyresil, z 99,99% to nad mestem znamena smrt vsech minimalne tech na palube. Vsichni jsme toto riziko akceptovali a uz vubec si ani neuvedomujeme toto riziko. A pritom je pokazde a mnohem vetsi nez, ze Vam zacne horet auto. Tyto auta navic budou daleko vice a snadno monitorovatelne. Trasy kratke.
Inu nevím, jestli toto přirovnání je vhodné. Jednak se tento problém řeší a to hned na několika úrovních a jednak tam nesedí ty procenta. Já osobně si vybavuji nad městem pouze jeden takový případ, který popisujete a tam se nikomu nic nestalo a pak nedávno druhý podobný, ale mimo město a tam se taky nikomu nic nestalo.I kdybych vzal jen ten jeden, pak by to mělo znamenat, že by tady měly být i případy, kdy to dopadlo tak jak píšete a mělo by jich být dle vámi uvedené pravděpodobnosti 10000x více. Já netvrdím, že se nestaly, ale že ta pravděpodobnost prostě nesedí.
Když se tak zamýšlím dále, tak si naopak uvědomuji, že poměrně hodně požárů v tunelech dopadlo často poměrně hodně špatně.
To je prostě geniální přirovnání.