Výroba dlouho očekávaného crossoveru Tesla Model Y začala v omezeném množství koncem ledna a podle informací zaslaných zákazníkům to vypadá, že se první šťastlivci svých vozů dočkají mezi 15. a 30. březnem. Právě v těchto dnech má totiž Tesla začít s dodávkami na americký a kanadský trh. Ostatní oblasti, včetně Evropy, si tedy ještě budou muset počkat. Začátek dodávek dokazují také pořízené fotografie – nedaleko Tesla Factory například automobilka plní nově vyrobenými Modely Y jedno ze svých parkovišť, odkud jsou vozy následně odváženy do jednotlivých prodejních center.
První zákazníci tak své vozy dostanou více než půl roku před původně plánovaným začátkem prodejů, který byl ohlášen na podzim 2020. Tesle se navíc zřejmě daří hned od začátku vyrábět Model Y v různých variantách a barevných kombinacích, což dokazují informace od majitelů, kteří byli na blížící se dodání vozu upozorněni. Oproti tomu když Tesla v roce 2017 začínala dodávat Model 3, kvůli zjednodušení výroby nejdříve produkovala v podstatě jen jednu verzi vozu (Long Range s pohonem zadních kol a černým interiérem). Až o dost později přibyl bílý interiér a dvoumotorové verze AWD a Performance.
Tesla také informovala o blížícím se předání vozů též zákazníky, kteří mají objednanou verzi Long Range RWD (pohon zadních kol). To je velmi zajímavé, jelikož tato varianta z konfigurátoru zmizela někdy po polovině minulého roku, pravděpodobně po odstranění téže varianty u Modelu 3, a Tesla na svých stránkách uvádí, že momentálně neplánuje tuto verzi zařadit do výroby. Pravděpodobně tak vyrobí pouze počet již objednaných vozů a dál se touto variantou nebude zabývat.
Není úplně jasné, proč Tesla u Modelů 3 a Y Long Range RWD zrušila, existují ale dvě nejpravděpodobnější možnosti. Buď se varianta neprodávala tak, jak si automobilka představovala, a nebo se naopak prodávala až moc dobře a Tesla potřebovala zákazníky přesunout spíše k verzi Long Range AWD (dva motory a pohon všech kol). Ta se vyrábí se stejnou baterií jako dříve RWD, vyjde ale o v přepočtu 100 tisíc korun dráž, takže díky ní má automobilka vyšší marži. AWD varianta nabízí lepší zrychlení a maximální rychlost, cenou za to je ale mírně nižší dojezd. Kromě již zmíněných Long Range RWD a AWD začne Tesla v březnu dodávat též ostřejší variantu Performance. Nejlevnější verze Standard Range by na trh měla dorazit na začátku příštího roku.
Zatím není úplně jasné, kolik Modelů Y Tesla momentálně ve Fremontu zvládá vyrábět, web Electrek ale přišel s informací, že všichni zákazníci, kteří byly obeznámeni s blížícím se dodáním vozu, dostali VIN číslo mezi XXX400 a XXX800. To by znamenalo, že se automobilka chystá v průběhu března dodat přibližně 400 Modelů Y. Do poloviny letošního roku chce Tesla navýšit produkci Tesla Factory na 500 tisíc vozů ročně, z čehož by až 100 tisíc měly být právě Modely Y. To by odpovídalo výrobě přibližně 1 900 kusů týdně. Z dlouhodobého hlediska pak Musk počítá, že se bude Model Y prodávat lépe než Model 3.
S prvními vyrobenými kusy na veřejnost unikly také fotografie interiéru vozu, který je sice designově úplně stejný jako v u Modelu 3, liší se ale trochu technologiemi. Například nově jsou zadní USB konektory typu USB-C místo starších USB-A, což určitě ocení majitelé novějších telefonů. V kufru vozu také přibyla 12V zásuvka automobilového zapalovače. Na druhou stranu to vypadá, že ve finální verzi zatím chybí tažné zařízení, se kterým byla předprodukční verze vozu několikrát spatřena na silnici.
V Evropě jde zatím Model Y objednávat pouze v několika zemích, například v Německu, Rakousku či v Itálii. Česká republika ani Slovensko v tomto seznamu bohužel zatím nefigurují. Je možné, že si u nás bude možné objednat Model Y až po dostavení Giga Berlin. Na dostavení této továrny totiž nejspíš budou muset počkat i zákazníci ze zemí, kde již Model Y objednávat lze. S tímto tvrzením alespoň přišel slovenský server MojElektromobil.sk s odvoláním na zástupce Tesly. Ti serveru potvrdili, že automobilka nebude Model Y do Evropy vůbec dovážet. Tesla však na svém webu momentálně uvádí jako nejbližší termín dodávek do Evropy začátek příštího roku, zatímco Giga Berlin má být hotová nejdříve v polovině roku 2021. Je ale možné, že rozhodnutí nedovážet Model Y je relativně nové a Tesla ještě nemá v evropském konfigurátoru aktualizované informace.
A na závěr tu máme tohle vtipné (a snad i užitečné) srovnání velikosti Modelu Y se sedanem Model 3 a SUV Model X:
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…