Tesla se během posledních měsíců připravovala na rozeběhnutí ostré výroby čínských variant Modelu 3 v Gigafactory 3. Ta byla ve větším množství spuštěna někdy během druhé poloviny prosince a automobilka dle místních zdrojů vyráběla a z továrny odvážela několik stovek těchto sedanů týdně. Stále ale nedošlo k oficiálnímu zahájení dodávek a dle dostupných informací ani žádní zákazníci z Číny „domácí“ Modely 3 neobdrželi. To se změnilo toto pondělí, kdy si Tesla do Gigafactory 3 pozvala média a slavnostně zahájila dodávání vozů z této továrny. Stalo se tak přesně 357 dní ode dne, kdy automobilka se stavbou továrny začala. Tesla díky Gigafactory 3 získala v Číně několik prvenství; jde o nejrychleji postavenou továrnu v této zemi, největší zahraniční investici v Šanghaji a o první továrnu na výrobu automobilů v Číně, kterou plně vlastní zahraniční společnost, tedy Tesla, bez nutnosti partnerství s čínskými firmami.
Prvních patnáct Modelů 3 pocházejících z GF3 dostali čínští zaměstnanci Tesly, kteří si vůz objednali. V následujících dnech plánuje automobilka předat dalším svým zaměstnancům nové Modely 3 a během ledna je plánován začátek doručování po celé Číně. Továrna dle Wanga Haoa, generálního ředitele Tesly pro Čínu, již dosáhla výrobní kapacity 1000 vozů týdně, jelikož vyrobí přibližně 280 aut denně. Na příští rok je v plánu navýšení na 3000 vozů týdně. Vyrobené vozy jsou momentálně buď odváženy, pravděpodobně do jednotlivých showroomů, kde pak budou předány zákazníkům, či zůstávají na parkovišti vedle Gigafactory 3. Toto parkoviště je momentálně téměř zcela zaplněné, dle odhadů na něm může být kolem 600 Modelů 3.
Tesla Model 3 vyrobená v Číně, což je ekvivalent americké varianty Standard Range Plus, momentálně stojí 355 800 čínských jüanů s daní (v přepočtu 50 tisíc dolarů nebo 1,15 milionu korun) bez balíčku FSD Capability a před započtením dotací. Možnost získání dotací na Model 3 byla nedávno posvěcena čínským Ministerstvem průmyslu a informačních technologií, zákazníci tak mohou získat zpět kolem 25 tisíc jüanů, tedy přibližně 80 tisíc korun. Čínská varianta Modelu 3 sice stále vyjde značně dráž než její ekvivalent v USA, pro čínské zákazníky ale došlo k mírnému zlevnění vůči importované verzi Standard Range Plus. Za čínský Model 3 totiž zaplatí o v přepočtu přibližně 70 tisíc korun méně.
To na jednu stranu není moc, hlavní výhoda ale bude spočívat v tom, že se cena nebude náhle měnit v závislosti na importních clech, jako tomu bylo několikrát v minulosti. Poptávka v Číně je navíc zřejmě stále velká, takže americká automobilka momentálně nepociťuje nutnost cenu snižovat. Existuje ale možnost, že Tesla cenu čínských Modelů 3 v budoucnu sníží, a to až o 20 %. Dle místních zdrojů totiž automobilka momentálně využívá kolem 30 % místních součástek, zatímco zbytek dováží z USA. Song Gang, ředitel výroby, na slavnostním zahájení dodávek uvedl, že Tesla plánuje do konce roku 2020 plně využívat místní zdroje. To znamená i lokální výrobu baterií, o které jsme dříve psali v tomto článku.
Tesla mimochodem stále pokračuje v plánech na rozšiřování továrny, momentálně se staví část pro výrobu zmiňovaných baterií a jednotlivých modulů, chystá se také stavba výrobních hal pro Model Y. V souvislosti s rozšiřováním nedávno Tesla získala půjčku ve výši 1,6 miliardy dolarů, jejíž částí plánuje zafinancovat předchozí půjčku a zbytek využít právě pro rozšiřování továrny. Vraťme se ale ještě k Modelu Y, konkrétně k jeho čínské variantě. Je potvrzené, že Tesla v Gigafactory 3 bude vyrábět nějakou verzi tohoto crossoveru, zatím ale není jasné jakou a kdy začne s prodeji. Vzhledem k tomu, že jsou zatím v čínském konfigurátoru pouze importované varianty, si ale Číňané budou muset na lokálně vyráběný Model Y ještě nějakou dobu počkat. Osobně si myslím, že Tesla bude v Gigafactory 3 vyrábět ekvivalent varianty Standard Range, tedy verze, jež by na americký trh měla přijít až v první polovině roku 2021 (přípravy na výrobu ostatních verzí ale probíhají mnohem rychleji, je tedy možné, že se nejlevnější verze dočkáme třeba již na přelomu let 2020 a 2021). Výroba čínských Modelů Y by tak mohla naplno začít někdy během roku 2021.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Tesla už zvěsti o redikálním snížení cen oficiálně popřela. Vlastně to ani nedává smysl když poptávka převyšuje nabídku.
Tesla nikdy nic nepopřela. Tesla China právě dnes totiž snížila cenu Modelu 3 o slušných 16 %! 😀 Z ¥ 355 800 na 299 050 Juanů.
Navíc snížila i cenu příplatkových barev a kol. Nejvíce oblíbená černá barva je nově ve standardu. Takže reálná cena prodávaných vozů může být nižší i o 20 %. Tak hlavně, že to Tesla nemá zapotřebí. 😀
https://www.tesla.cn/model3/design?redirect=no#battery
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-china-reduces-price-for-mic-model-3-paint-and-wheel-options-and-accessories
Ne ne, Tesla cenu opravdu snížila. A to z 355 800 juanů na 323 800 juanů. Což dělá plus mínus těch 10 % na nákupní dani. To je cena bez dotací.
No a pak je ještě na Model 3 odpočitatelná ekologická dotace ve výši 24 750 juanů pro fyzické osoby (resp. 17 325 juanů pro právnické osoby).
No a dohromady to dělá cenu těch 299 050 juanů, což je celkem snížení ceny o 16 %. 🙂
Překlad z čínštiny Tesla.cn:
Si myslím, že kdyby Tesla chtěla, tak mohla i cenu zvýšit klidně o půl milionu korun a stejně by měla vyprodáno. Čína je gigantický trh. Nějakých 150 tisíc aut je jen plivnutí v moři. Ano, Čína je chudší, než USA a západní Evropa. Ale když jsem koukal na jejich průměrnou mzdu, tak je někde na hodnotě 23 tisíc Kč. S tím, že ve velkých městech, jako Šanghaj, nebo Peking je průměr 41 tisíc Kč. Jestli jsem to tedy dobře spočítal... Každopádně v Číně žije 1,4 miliardy lidí. Takže se najdou doslova stovky milionů lidí, co mají vyšší plat, než průměrný Němec, nebo Američan. A v USA žije 330 milionů lidí. Takže reálně bude kupní síla Číny vetší, než celých Spojených států. V USA je průměrná prodejní cena vozu bez DPH 34 tisíc USD. S daní by to u nás dělalo 950 tisíc. A i tak se Tesel prodalo přes 200 tisíc jen v USA.
Model 3 totálně rozdrtil konkurenci. Prodá se ho tam více, než prodá BMW, nebo Mercedes všech svých aut dohromady.
No a konečně se dostáváme k Číně, kde např. BMW prodá 640 tisíc aut ročně - což je mimochodem 2x více, než v USA, kde prodá jen 350 tisíc. Stejně na tom je Mercedes i Audi. Takže je velmi reálné, že Tesla by v Číně dokázala prodat 800 tisíc vozů ročně s průměrnou cenou 50 tisíc dolarů. Nebo řekněme 400 tisíc vozů v průměrné ceně 65 tisíc dolarů. Takže vidíte, že jediný problém, který Tesla ve skutečnosti má, je nedostatečná výrobní kapacita.
Každopádně i když by Tesla mohla bez problémů klidně cenu zvýšit, tak to stejně neudělá. Protože jí jde hlavně o to, aby její auta byla dostupná co nejširší vrstvě lidí. 🙂
https://cleantechnica.com/2020/01/01/the-link-between-chinas-1-child-policy-tesla-model-3-rise/
Ešte by možno bolo pre obraz dobré dodať na akých cenách začína BMW 3 alebo Mercedes C
https://www.teslarati.com/tesla-mic-model-3-price-bmw-mercedes/
Navíc došlo i ke snížení cen barev a kol. Nejvíce oblíbená černá je nyní zdarma v základní ceně - což je samo o sobě sleva skoro 3 % z celkové ceny vozu. Ostatní barvy jsou levnější o 16 % oproti tomu, co stály dříve. Červená je levnější dokonce o 58 %. A 19" kola jsou levnější také o 57 %. Navíc snížila i cenu domácí nabíječky.
Takže se vlastně jedná i o slevu nad rámec statích slev.
Jakou svojí cenu? Žádná jejich cena neexistuje. Existuje jen cena, za kterou se auta prodávají. Což je cena výroby+marže+daně atd. Nebo byste to chtěl mít rozepsané i na kolik z ceny auta vychází toaletní papír s kterým si dělník který vaše konkrétní auto vyráběl utřel zadek? Nebo to taky nepatří do JEJICH ceny? 😀
Každopádně já (ani Tesla) jsem nikdy netvrdil, že si Tesla bude snižovat (nebo zvyšovat) vlastní zisk. Ba naopak jsem říkal, že se cena sníží právě o ty daně. 😉
Právě, že před, aby mohla cena akcií růst. Po většinou oznamují finanční výsledky.
A teď stoupne ještě více, protože Tesla právě oznámila prodejní výsledky za Q4. 😀
Oproti Q3 prodej stoupl o 15,5 - což dělá v tržbách nárůst o 750 milionů dolarů. V hrubé marži to znamená vyšší zisk o 165 milionů proti Q3. Což je jednou tolik,co minulé čtvrtletí. Ale uvidíme až co nám řeknou finanční výsledky za 3 týdny.
https://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-q4-2019-vehicle-production-deliveries
https://ir.tesla.com/news-releases/news-release-details/tesla-q3-2019-vehicle-production-deliveries
Ok, chápu. 🙂
Každopádně ten, kdo tvrdil, že si Tesla sníží marži, asi neměl všechny informace. V Číně jsou sice nižší platy, ale narozdíl od USA se do Číny zatím musí 70 % dílů auta vozit právě z USA. Celé battery packy, motory, elektronika... V Číně se zatím v podstatě jen vyrábí karoserie a lakuje auto. Všechno ostatní se musí draze vyrobit v USA a draze dovézt přes půlku světa a zaplatit z toho vyšší cla atd, atd. V Číně se zatím vyrábí jen nejlevnější SR+ (možná i LR verze). Očekává se, že nejvíce se bude prodávat právě SR+. Hrubou marži všech aut má teď Tesla nějakých 22 %. Což je průměr i z Modelu S, X a Modelu 3 Performance včetně příplatkových výbav. A na tato auta mají marži až 2x, možná i 3x vyšší, než SR+. Takže reálná čistá marže SR+ může být velmi nízká. Klidně i jen jednotky procent - nějakých 5 % je dost možné. Takže zlevnění čínského Modelu 3 (na úkor marže) třeba i jen o 3 procenta, by byl obrovský zásah do zisku čínské Gigafactory 3. Další snižování by už dostalo Čínu do ztráty. Takže je to celé nesmysl.
Až se dostaví další budova na montáž baterií a i na výrobu motorů, tak možná může přijít nějaké drobné snížení. Nicméně pořád se budou kupovat články od CATL a spol. A je dost pravděpodobné, že pořád za vyšší cenu, než si je dokáže Tesla (s Panasonicem) vyrobit sama v USA. Takže ani pak bych se snížením ceny moc nepočítal. To může nastat, až když si 100 % dílů bude opravdu vyrábět Tesla v Číně sama.
Kde a kdy to oficiálně popřela?
Zdravim, chtel bych se zeptat zda nebudete vedet, kde nejlepe koupit akcie Tesly ? Tim nejlepe myslim, bez nejakeho brokera (chodit nekam a podepisovat tutu papiru jako na RM system). Koukal jsem na eToro. Diky
Kdyby za pár let přistáli na Zemi mimozemšťani, tak budou domu hlásit, že Zemi ovládají inteligentní bytosti na 4 kolech, které pro svůj rozmar vozí nějaké 2nohé pomatence. :O
Proč je vůbec tak dlouhá doba od představení po výrobu modelu Y? Přitom je to auto na kterém mohl více vydělat v podstatě bez konkurence. Většina automobilek bude zrovna začínat crossoverama a tak 2021 bude už větší konkurence a tlak na cenu.
Tak představit jeden prototyp, který podle Elona stihnete narychlo spíchnout i za pár týdnů a postavit celou fabriku, stroje, roboty, sehnat zaměstnance atd. je obrovský rozdíl. Ale předpokládám, že by se i Model Y začal vyrábět dříve, kdyby Tesla nebyla celou dobu na štíru s dostatkem baterií, který sotva stačil pro Model 3. To je i hlavní důvod, proč odložili Semi. Takže kdyby měli baterek habakuk, tak pravděpodobně uspíší i výrobní plány a Model Y by se už proháněl po silnicích. 😉
No, k tomu bych tedy taky něco dodal. To, že Gigafactory 3 nepojede 24/7 jsem se dozvěděl poprvé ze zmíněných zdrojů. A myslím, že to je jen jejich dedukce, kterou až následně vyvodili z info od Tesly, které jen prohlásila, že za jednu směnu vyrobí tolik a tolik aut. Fremond taky jede 24 hodin denně, 7 dní v týdnu. A bylo by zvláštní, že v Číně, kde se fakt maká, by to bylo obráceně. Navíc všichni moc dobře víme, jaký má Elon vztah k pracovní době. Takže bych opravdu počítal, že momentálně je kapacita 2 tisíce Modelů 3 týdně.
Resp. je to ještě trochu komplikovanější. Kapacita linky je skutečně 2 tisíce vozů za týden. Ale zatím se jede jen na tu jednu směnu a pět dní v týdnu. Takže reálná produkce je teď opravdu nějakých tisíc kusů. Takže je to jen záměna slov produkce s kapacitou. Ale to se brzo změní na dvě směny a šest pracovních dní v týdnu.
Takže pravdu měli všichni. 🙂
Tak vzhledem k tomu, že originál zazněl v čínštině, tak těžko soudit. Každopádně agentura JPP mě rozesmála. 🙂
Díky za doplnění. :)
BTW: Tesla právě vydala Q4 2019 Vehicle Production & Deliveries kde píše:
Takže kapacita linky je ještě větší, než 2 tisíce. Pravděpodobně 3 tisíce opravdu znamená při provozu (téměř) 24/7.
Ale jelikož výroba se zatím rozjíždí a navíc nemají dostatek battery packů, tak reálná produkce je zatím těch něco přes tisíc kusů týdně.
Neuvádí se v Číně, stejně jako u nás, cena včetně DPH? Myslím, že ano. Takže cena vypadá už teď velice zajímavě - vzhledem k tomu, že u nás stojí Model 3 o 100 tisíc více. Tedy pokud opravdu ¥ 355 800 znamená 1 100 000 Kč... Protože valutový kurz (za který nakupují normální lidé) tomu neodpovídá. Podle valutového kurzu RB to vychází na 1 287 996 Kč. Takže ve skutečnosti cca o 100 tisíc více, než u nás.
Ale Tesla bude od nového roku osvobozená od nákupní daně. Takže cena by měla klesnout o 10 %.
Ano, čínské ceny jsou včetně VAT. Používám střední kurz od ČNB, přepočítávat podle valutového kurzu v době bezhotovostních plateb mi přijde zbytečné (navíc asi nikdo nesmění milion a čtvrt a neodnese ho Tesle na prodejnu v kufříku :) ).
Jinak nemyslím, že bude cena čínského M3 v nejbližší době výrazně klesat. O osvobození od nákupní daně nejspíš Tesla věděla, když cenu stanovovala, navíc pokud o M3 bude dostatečný zájem (a vypadá to, že bude), tak by snížení ceny nedávalo smysl.
Tesla explicitně uvádí, že tato cena je snížena o nákupní daň o které jsme se bavili dříve.
Tesmania.com:
Překlad z čínštiny Tesla.cn:
Tento komentář měl být zde, ale ten druhý už nejde smazat...
Haha, tak Tesla China právě snížila cenu Modelu 3 o slušných 16 %! 😀 Z ¥ 355 800 na 299 050 Juanů. Takže kdo měl pravdu? 😀
Navíc snížila i cenu příplatkových barev a kol. Nejvíce oblíbená černá barva je nově ve standardu. Takže reálná cena prodávaných vozů může být nižší i o 20 %. Tak hlavně, že to Tesla nemá zapotřebí. 😀
https://www.tesla.cn/model3/design?redirect=no#battery
https://www.tesmanian.com/blogs/tesmanian-blog/tesla-china-reduces-price-for-mic-model-3-paint-and-wheel-options-and-accessories
Tak říkejme tomu kurzu jak chceme. Nemusíme tomu říkat valutový. Nejde totiž o rozdělení čistě podle toho, jestli transakce probíhá hotovostně, nebo bezhotovostně. Šlo mi hlavně o přiblížení se reálnému kurzu, za který lidi zboží nakupují. A reálně se to blíží spíše tomu valutovému.
Když jste si ještě před pár měsíci chtěl koupit Teslu Model 3, musel jste do Německa, nebo někam jinam do zahraničí. A když byste platil tou kartou, jak říkáte, ta pak byste dostal takový kurz, který vám účtuje vaše banka, ne Česká národní banka. A klientské banky si nad kurz ČNB účtují několik procent navíc. https://www.penize.cz/debetni-karty/406789-srovnani-kurzu-platebnich-karet
Ale celá věc s kurzem je vlastně jen taková drobnost. 🙂
Co se týče nákupní daně, máte pravdu, určitě Tesla tušila dopředu, že od ní bude oproštěna. Ale jistá si tím dopředu mohla být jen těžko. Kdyby vláda nakonec řekl ne, jen těžko by na tom Tesla mohla něco změnit.
2. I kdyby měla celé měsíce schválení na stole, těžko by mohla snížit cenu dopředu o 10 %, když pořád musí platit tu daň. Musela by to platit ze svého. A vzhledem k tomu, že má hrubou marži 22 %, dobrovolně by se zbavila poloviny celého zisku.
No a 3. Tesla mění ceny běžně prakticky na denní bázi, podle toho jak se mění poptávka, ale hlavně podle toho, jak reaguje na vnější vlivy jako jsou cla, daně atd. Takže jediné, co může Tesla udělat je, že cenu nesníží a bude do budoucna vydělávat o 10 % více. Ale těžko se dá pak mluvit o přímou reakci na snížení daně o 10 %. A ano, máte pravdu, že cenu snižovat nemusí a stejně bude mít vyprodáno. Klidně by mohla cenu i zvýšit o půl milionu a pravděpodobně by stejně prodala všechno, co stihne vyrobit. Ale podle toho, co říkal Elon touto cestou jít nechtějí. Chtějí naopak umožnit co nejvíce lidem dosáhnout na cenově dostupný vůz. A mít z toho přiměřený zisk. Ne maximalizovat zisky za každou cenu. I když by mohli. Ostatně to je i vize celé automobilky. 🙂