V průběhu minulého týdne začala Tesla s doručováním prvních Tesel Model 3 pro evropský trh. První zásilka těchto sedanů dorazila v úterý večer na přepravní lodi Glovis Captain do belgického přístavu Zeebruge a prakticky okamžitě byla zahájena přeprava 1400 vozů do evropské centrály Tesly v Tilburgu. Tam byli již na druhý den pozváni někteří zákazníci z Belgie a Nizozemska, ne všichni se však ten den svých objednaných vozů dočkali. Během vykládky a přepravy ze Zeebruge do Tilburgu se totiž dle Muska objevilo mnoho „nečekaných výzev“, jež měly za výsledek zdržení předání určitého množství vozů. Pro Teslu se nejedná o první „logistické peklo“, podobnou situaci automobilka zažívala v září minulého roku v USA.
Ve velkém tak nakonec začala Tesla vozy předávat až o den později, přičemž cílem automobilky je do Evropy dovážet 3 tisíce Modelů 3 týdně. K tomu automobilka používá takzvané ro-ro lodě (roll-on/roll-off), což je druh nákladní lodě, na kterou vozy najíždějí a následně z ní vyjíždějí po vlastní ose. Kromě již zmíněné Glovis Captain dorazila v pondělí brzy ráno do Zeebruge též přepravní loď Glovis Cosmos a v pátek by měla připlout loď Grand Aurora. V San Franciscu momentálně kotví loď Glovis Courage, není ovšem jasné, kdy se vydá na cestu do Zeebruge. (Mimochodem, do Číny zároveň v pondělí dorazila loď Glovis Symphony.)
Na dovážení vozů do Evropy dohlížel od pátku sám Elon Musk, který během víkendu navštívil Zeebrugge, Tilburg, Amsterdam a Oslo. V případě Norska Musk svoji pozornost věnoval převážně servisním střediskům. Tato severská země je totiž pro Teslu největší evropský trh v přepočtu na počet obyvatel a právě nedostatečná rychlost a nízký počet místních servisů způsobovaly tamějším majitelům Tesel nemalé problémy. Tyto problémy se automobilce podařilo dostat pod kontrolu až během posledních pár týdnů.
Tesla má v Evropě na Model 3 dle dostupných informací přes 17 tisíc objednávek, přičemž největší počet zájemců je dle očekávaní v Norsku a Německu. Tyto dvě země dohromady tvoří polovinu všech objednaných vozů. Mezi dalšími zeměmi, do nichž zamíří nejméně tisícovka Modelů 3, je Nizozemsko, Švýcarsko, Francie či Švédsko. Tesla v Evropě zatím nabízí pouze dvě nejdražší verze – Long Range (velký dojezd) a Performance (nejvyšší výkon). Levnější verze se středním dojezdem by měla na evropský trh dorazit během května, což by mělo znamenat nové objednávky. Lze také počítat s tím, že nové objednávky budou přicházet s tím, jak si lidé budou moci vyzkoušet Model 3 v evropských showroomech. Asi největší zájem ale bude o úplně nejlevnější verzi se standardním dojezdem, která by měla začínat na necelých 800 tisících bez DPH. Není ovšem jasné, kdy bude tato verze uvedena na evropský trh, pro USA je plánována na polovinu tohoto roku.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…