První integrovaný let Starship
<< | Informace | Články | Fotky | Videa | Aktuálně | >> |
Základní informace
- Datum startu: 20. 4. 2023 15:33:09 SELČ
- Startovní okno: 62 minut (15:28–16:30) (Co je to startovní okno)
- Stav: Mise selhala před oddělením stupňů
- Loď: Starship S24
- Nosič: Super Heavy B7
- Cíl: Nekompletní oběžná dráha s maximální výškou 235 km, nízkým perigeem a inklinací 26,36°
- Startovní rampa: Starbase v jižním Texasu
- Pokus o přistání lodi: Neproběhl kvůli předčasnému selhání
- Pokus o přistání nosiče: Nebyl v plánu
- Press kit ke stažení zde
Podrobnosti a zajímavosti
- První start kompletní sestavy lodi Starship (výška 50 metrů, průměr 9 metrů) a rakety Super Heavy (výška necelých 70 metrů, průměr 9 metrů), které jsou vyrobeny z nerezové oceli. Finální verze těchto znovupoužitelných strojů mají umožnit levné cesty na oběžnou dráhu Země, ale také na Měsíc a Mars.
- Kombinace lodi Starship a nosiče Super Heavy má při startu celkovou hmotnost kolem 5000 tun, z čehož 4500 tun tvoří pohonné látky. Super Heavy obsahuje přibližně 3400 tun paliva a okysličovadla, zatímco Starship ponese dalších 1200 tun těchto pohonných hmot. Přibližně 78 % hmotnosti pohonných látek bude představovat kapalný kyslík, zbytek tvoří kapalný metan. Loď i raketa mají metanovou nádrž umístěnou v horní části a kyslíkovou dole. Navíc obsahují ještě dvě menší nádrže s pohonnými látkami vyhrazenými pro přistávací manévr.
- Na lodi i raketě byly přítomny také antény pro komunikaci se satelitní sítí Starlink. Jejich použití mohlo umožnit přenos telemetrie i během návratu do atmosféry, kdy vznikající plazma obvykle způsobuje výpadky přenosu.
- Cílem testovacího letu bylo podle oficiálního dokumentu z roku 2021 získání co nejvíce dat ohledně dynamiky návratu a toho, čím loď prochází během letových režimů, které je velmi obtížné přesně odhadnout a vypočítat. Získaná data pak SpaceX využije pro provedení změn konstrukce lodi a vytvoření přesnějších modelů pro interní simulace.
- Testovací mise měla probíhat tak, že loď Starship připojená k nosiči Super Heavy odstartuje z rampy v Boca Chica (Starbase) v Texasu a vydá se směrem na východ. Raketa Super Heavy se měla oddělit necelé tři minuty po startu, provést částečný návrat směrem k pevnině, ale pak přistát v Mexickém zálivu v přibližné vzdálenosti 31 km od místa startu. Starship by mezitím dosáhla orbitální rychlosti, ale jelikož by nedošlo k zakulacení oběžné dráhy, před návratem do atmosféry by loď nestihla dokončit ani jeden oblet Země. Loď by dosáhla maximální výšky 235 km a přibližně 77 minut po startu by vstoupila do atmosféry. Avšak i pokud by tuto fázi letu přečkala bez úhony, nepokusila by se o motorické přistání a vybuchla by po dopadu do Tichého oceánu v oblasti 100 km od severozápadního pobřeží havajského ostrova Kauai. Loď by tedy obletěla Zemi jen ze zhruba tří čtvrtin.
- Loď ani nosič nebylo v plánu vylovit pro účely dalšího použití či analýzy trosek.
- Start však nakonec selhal ještě před oddělením lodi od nosiče. Raketa však úspěšně odstartovala a přečkala okamžik max Q, kdy dochází k největšímu mechanickému namáhání.
- Původně měly být na této misi použity prototypy Starship S20 a Super Heavy B4, ale ty nakonec posloužily pouze pro testy na rampě a pak byly přeskočeny ve prospěch pokročilejších exemplářů S24 a B7.
- Starship:
- Prototyp Starship S24 je výrazně pokročilejší než jeho předchůdci Starship SN15 a S20.
- První díl Starship S24 byl v Boca Chica spatřen na konci listopadu 2021 a prototyp byl dokončen v následujícím roce.
- Starship S20 a následující prototypy už jsou schopny letů na oběžnou dráhu a jsou vybaveny tepelným štítem a systémem pro oddělení od Super Heavy během letu. Zároveň tyto prototypy už jsou vybaveny nejen třemi atmosférickými Raptory, ale také třemi vakuovými motory.
- Prototyp S24 je ale pokročilejší než S20 – například je kompatibilní pouze s novější variantou motoru Raptor 2 a také je jako první vybaven vylepšenou špičkou, která je vyrobena z menšího počtu dílů.
- Loď Starship měla před návratem z kosmického prostoru vypustit ve výšce 120 km své hlavní nádrže a vstoupit do atmosféry pod 60–70° úhlem. Řízení by zajišťovaly čtyři samostatně naklopitelné aerodynamické klapky poháněné elektromotory a bateriemi Tesla. Dvě menší klapky se nacházejí na špičce a dvě velké na zádi.
- Super Heavy:
- Raketa Super Heavy B7 byla jako první vybavena celkem 33 atmosférickými Raptory druhé generace a dále také upraveným typem roštových kormidel pro řízení rakety během návratu do atmosféry.
- Kompletace prototypu proběhla na začátku března 2022. Raketa obsahovala nový typ kyslíkové přistávací nádrže a měla jinak umístěné vnější tlakové nádoby, jejichž okrytování by plnilo aerodynamickou funkci během návratu atmosférou.
- Super Heavy by po oddělení od lodi Starship ve výšce 64 km provedlo zpětný zážeh, který by raketu nasměroval zpět k pevnině. Podle Elona Muska by zpětný zážeh využil všechny středové motory, které jsou schopny náklonu o 15 stupňů a tím raketu řídí. Musk doufá, že nosič bude dostatečně bytelný, aby dokázal přečkat návrat do atmosféry i bez provedení zpomalovacího vstupního zážehu, který provádějí rakety Falcon.
- Po dokončení přistávacího zážehu by raketa dosedla rychlostí 8,5 metrů za sekundu do vod Mexického zálivu, kde by se následně potopila nebo byla potopena.
- Vývoj data startu: 2020 → 2021 → 2022 → 17. dubna 2023 → 20. dubna 2023
Související články
- Elon Musk o premiéře Starship: Destrukční systém byl příliš slabý, rampa není moc poškozená, příští start již brzy
- První testovací let Starship zdevastoval rampu a skončil výbuchem, ale přesto jde o velký úspěch
- SpaceX konečně má úřední povolení pro testovací misi Starship, startovat se možná bude už 17. dubna
- SpaceX odhalilo podrobný plán testovacího letu Starship, kosmická loď se bohužel nepokusí přistát
- „Starship je připravená na start,“ prohlásil Elon Musk. Největší raketa v historii by mohla vzlétnout ještě v dubnu
- Raketa Super Heavy provedla testovací zážeh 31 motorů Raptor a překonala tak legendární Saturn V
- Osekaná Super Heavy B7 se po nehodě vrací na rampu, v plánu jsou statické zážehy nosiče i lodi Starship
- Během testování Super Heavy B7 došlo k silnému výbuchu. Co to znamená pro orbitální start Starship?
- Co všechno víme o Raptoru druhé generace? Elon Musk prozradil řadu novinek o motoru pro Starship
- První orbitální start Starship bude proveden s novějšími prototypy, pro které ale zatím nejsou motory
- Jak ve SpaceX zažehli vakuový Raptor na lodi Starship, aniž by došlo k jeho explozi
- Starship nedisponuje systémem pro záchranu posádky v případě nehody. Jak velký problém to je?
- Prohlídka Starbase s Elonem Muskem
- Kolik stojí palivo pro rakety SpaceX a odkud firma bere metan pro Starship?
- Vše o Starship, Super Heavy a Raptoru
- Přehled aktivních prototypů Starship a Super Heavy
- Přehled vyřazených prototypů Starship a Super Heavy
- Seznam testovacích letů Starship
- Centrální přehled aktivit kolem Starship
- Průběžně aktualizovaný článek o vývoji Starship a dění ve Starbase
Fotky
Start
B7 a S24
Mise
Videa
Záznam oficiálního přenosu ze startu:
Česky komentovaný přenos od Kosmonautix.cz:
Oficiální sestřih záběrů ze startu:
Neoficiální animace znázorňující testovací misi Starship:
Oficiální animace ilustrující velikost Starship:
Oficiální animace letu Starship na Mars:
Testovací zážeh motoru Raptor 2:
Testovací zážeh vakuového motoru RVac:
Minidokument o historii a vývoji Starship (s českými titulky):
Aktuální informace
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Grafický průběh testovacího letu:
https://twitter.com/InfographicTony/status/1660610206387306497?s=20
Obrázky ze SS těsně před explozí tu, myslím, nebyly.
https://twitter.com/EMTSLA/status/1651684092981956608?cxt=HHwWgMDStc_7-ustAAAA
Hypoteticky, co kdyby se to stalo při pilotovaném letu? Přežili by kosmonauti, když by se StarShip oddělila? Co by se dělo pak a jak by přistáli?
Přistáli by v kruhu o průměru zhruba půl kilometru.
Přesněji řečeno … přistáli by jako kruh o průměru půl kilometru.
Pokud by selhala nosná raketa a vše ostatní už by bylo bezvadně funkční, včetně přistávací rampy, tak by z té výšky nejspíš SS mohla bezpečně přistát. Teda nenapadá mne důvod proč by nemohla. Otázkou je jak by se rychle zbavila přebytečného paliva, ale pravděpodobně by byla schopná udělat nějaký okruh a vrátit se k místu přistání.
Proč není let v přehledu uskutečněných startů SX? Omylem nebo záměrně?
Podle mě by tam měl být, jako všechny neúspěchy Falconu 1.
Suborbitální testovací lety jsou zvlášť: https://www.elonx.cz/testovaci-lety-starship-a-sh/
Plánuju tu stránku rozšířit i mimo Starship a přesunout tam únikový test CD + doplnit testy Grasshopperu a F9R.
To zaspání na startu bylo opravdu děsivé a vzhledem k okolnostem je neuvěřitelné, že z toho byl nakonec 4minutový let. Vůbec bych se nedivil, kdyby na vině byly zámky, které raketu drží, protože bylo zřejmé, že v čase +01 se jí chce, ale nemůže. Pokud by se povedl start, mohl to ten beton i vydržet, takže úpravy nebudou muset být natolik zásadní a mohlo by stačit nadimenzovat vodní systém.
Nebudu lhát, že mě přes nadšení ze startu nezklamalo, že jsem neviděl plachtící SS.
Na druhou stranu jak píšete. Nechtělo se to vznést, potom nakonec brutálně šejdrem, že je div, že to nesebralo startovací rampu a pokračovalo dál. Poté z toho co chvíli vyšlehlo, zhasínaly motory a nakonec to cirkusový číslo.
Nenechte se mýlit, jsem velkej fanoušek a mám radost, že se to povedlo alespoň takhle. Jen je třeba mít na paměti, že opět (!) s velkým štěstím a mohlo to být mnohem mnohem horší.
K tomu divení se, jak dlouho seděla raketa na rampě. Zážehová sekvence raptorů trvá 6 vteřin. Pokud začala v T0, všechny motory byly zažehlé v T+6 a v tu chvíli se teprve otevřely zámky, co raketu drží na rampě. Tohle za mě bylo očekávané a nemělo to žádnou souvislost se selháním motorů ani ničím jiným. Prostě 33 motorů nejde nastartovat zároveň, to by roztrhalo rampu i raketu.
Zážehy Raptorů začaly už v T-8 sekund, v T-0 je vzlet.
Pokud oficiální video mělo správnou časomíru, potom určitě ne. První plamen je vidět nejdřív T-2. A start Raptoru včetně roztočení čerpadel je extrémně rychlý, trvá pár set milisekund. První oheň byl T-2, první pohyb T+4 a “Liftoff” v oficiální animaci právě T+6.
Vycházím z předem zveřejněného harmonogramu odpočtu. Časomíra v živém přenosu mohla být o pár sekund mimo, obzvlášť když tam bylo to pozastavení. Každopádně i u Falconů je T-0 vzlet, zatímco motory se zažehávají o pár sekund dřív, tady je to to samé.
Pokud byla časomíra na obrazovce mimo, potom by museli být mimo i všichni ti napjatě pozorující “řvouni”, co nahlas odpočítávali přesně synchronně s číslicemi. A to asi nebyli…
Proč by nemohli být mimo i oni? Navíc audio od nich mohlo mít jiné zpoždění než zbytek přenosu.
Tady souhlasím jak s Jáchymem, tak i s Petrem. Ve vysílání SpaceX byla informace, že zážech motorů nastane v T-8, avšak plameny se objevují až v čase T-2, jak správně píše Jáchym. Pohyb sestavy začal v čase T+5, což je cca 8 sekund od zážehu. Infografika SpaceX byla v mnoha věcech klamavá (neodpovídá vypínání motorů), takže tu bych nepovažoval za relevantní. Zvuky z přenosu byly namixované, diváci měli stejný přenost jako my, ale o něco tříve, takže se těžko hledá pravda. Nemyslím si, že raketa seděla dlouho na stole. To nám přijde, protože jsme se dívali na časomíru. Odklon rakety od věže – dle mého úsudku – byl taky v plánu, nechtěli si zničit věž. Možná byl oklon příliš velký a vzlet trochu pomalejší – to je ale spekulace. Pravděpodobně došlo k poškození motorů od létajících kusů betonu, což už se přihodilo dříve na suborbitálním stole A. Odpojení Starship od Boostru nedošlo, protože nedošlo k příkazu, neboť let měl díky chybějícím motorům úplně jiné parametry, než měl mít (daleko nižší rychlost). Možná SpaceX chtělo otestovat, co všechno rakate ve vzduchu vydrží, což by i odpovídalo docela pozdní aktivaci destrukčního systému. Takto spekulovat můžeme dlouho, ale musíme si počkat, co vypustí SpaceX. Každopádně to byl úžasný zážitek.
OK, beru že T0 byl/měl být liftoff, hádám že fakt byl posunutý zvuk+obraz vs skutečnost (i ve srovnání s druhým streamem, který byl o pár vteřin dopředu). Nicméně moje sdělení bylo trochu jinde – že raketa seděla na rampě a šest vteřin šlehali plameny bez toho, že by se něco dělo byla úmyslná sekvence, ne chyba jak si většina mylně myslí.
jen netuším podle jakého zdroje dosáhli max Q. nikde jsem to nenašel. pokud je to jen dedukce podle času tak si myslím, že to nebude sedět ta rychlost a výška neodpovídá. potvrdilo někde SX, že skutečně dosáhli maxQ?
Tak nějaké Max Q jistě dosáhli, ale je samozřejmě otázka, jestli při normálním startu nebude vyšší.
No, když dosáhli rychlosti přes dva tisíce, tak tam Max Q bylo určitě, ale za mne skutečné maximum dynamického namáhání nastalo až při těch kotrmelcích na závěr. Raketa, která vydrží tohle, vydrží všechno.
určité to není, rychlost sice cca odpovídá, ale F9 dosahuje maxQ vejš. SS není F9 odpor i letový profil je jiný. To, že přežila ty kotrmelce je neuvěřitelné, ale pořád to neznamená, že dosáhla max Q podle letového plánu. To podle mne nedosáhla. Odhaduji, že by ještě cca 6km zrychlovala v poměrně “husté” atmosféře a namáhání by ještě rostlo. Pravdou ale je, že když přežila ty veletoče tak asi s max Q nebude mít do budoucna problém. Horší jsou jiné věci.
Překvapilo mě, že výtok plynů z prvního stupně byl tak čistý, že bylo skrz něj krásně vidět motory. Jinými slovy, ten mrak u země při startu tedy musel být způsoben prachem a dalšími kusy z rampy. Níže jsem to napsal jako vtip, ale tohle si vážně říká o pohlcení energie ve vodní mase. Možná by bylo vhodné postavit rampu novou, někde na konci mola nad mořem.
Já bych prostě jen zvyšoval vypouštěcí stůl až do limitu, který vydrží beton. Kdyby to bylo na mechzillu moc vysoké, tak přidat pár segmentů do věže. Nicméně věřím, že ve SpaceX o tom vědí trochu víc a najdou nejlepší možné řešení 🙂
Ono to bude nejspíše složitější … pokud mě paměť neklame, tak motory SH jsou více než 2x výše od podložky, než je měl Saturn 5 / raketoplán…
Tam nepůjde jen o tok spalin, ale hodně o rázové vlny a jejich odrazy a skládání… Ale řešení určitě nějaké bude, v “nejhorším” to opravdu budou muset trochu odklánět…
tam jde nejspíš i o to že motory nedostali správnou směs. Ta barva nebyla v pořádku a to, že jim vyhořel kyslík a zůstalo hodně metanu také není normální. Ty spaliny museli mít větší teplotu než by bylo běžné. Což v souvislosti s tím jak dlouho ta raketa seděla na rampě udělalo své.
Dobrý poznatek. Také bych se nedivil třeba špatnému tlakování nádrží, kavitaci, nebo jinému problému uvnitř rakety, který nebyl vidět.
Myslím si, že oba máte pravdu, protože palivo mělo vydržet minimálně do 64km a ikdyž neměla provádět B7 brzdící zážeh, tak “pár loků” tam mělo ještě zůstat. Takhle to vypadalo, že max 39km, potom pokles na asi 34km (několik náročných figur, za které by v krasobruslení dvojice B7 a S24 brala hodnocení 6.0), potom bez paliva a sebedestukce. Ty raptory mají asi spočítaný se spotřebou dobře, takže to vypadá, že při startu trefily úlomky betonu tankovací farmy, ale i nějakou trubku na B7.
Nicméně toto a tisíce dalších věcí mají v datech. Otázkou je, co všechno s námi budou sdílet.
Když metan hoří s dostatečným přebytkem kyslíku, což bylo, tak je spalování dokonalé a je z toho jen CO2 a H2O. Žádný saze.
Jsou lehce přebytkoví metanem (kvůli nižší teplotě). Volný (přebytkový) kyslík (horký a pod tlakem) je to poslední co by tam chtěli …
Ale “žádné saze” platí tak jako tak 🙂
Možná to bylo z infra kamery.
Chtelo by to zmenit nadpis na “První disintegrovaný let Starship” 🙂
Celkový výkon Super Heavy by měl být cca 250 GW (cca 6 milionů Fabií :-). Při startu soustředěno na plochu panelákového 3+1. Se divím, že se nepropálili k protinožcům.
Pěkný přepočet 😀