Aktuality

První fotka a další žhavé novinky o premiéře Crew Dragonu

Crew Dragon na oběžné dráze Země (Zdroj: SpaceX)

Přípravy na demonstrační mise kosmické lodi Crew Dragon jsou v plném proudu. V posledních dnech se objevily fotky prvního exempláře této lodi a také astronautů NASA, kteří v Crew Dragonu poletí. Zároveň máme nové informace o tom, jestli dojde k dalším odkladům a zda bude vyřešen kontroverzní způsob tankování rakety až po nástupu posádky.

SpaceX už několik let vyvíjí loď Crew Dragon, která je primárně navržena pro lety astronautů na ISS v rámci programu Commercial Crew. Než však začnou pravidelné ostré lety, je potřeba provést dvě demonstrační mise. U obou misí Crew Dragon poletí na ISS, ale v prvním případě bude prázdný. Astronauté tedy poprvé poletí v této nové lodi až během druhé demonstrační mise. Mezi těmito dvěma misemi pak má proběhnout ještě test únikového systému lodi během letu. K tomu má být využita loď z první demonstrační mise.

Aktuální harmonogram:

  • Demonstrační mise DM-1 (bez posádky) – srpen 2018
  • Test únikového systému Crew Dragonu za letu – mezi DM-1 a DM-2
  • Demonstrační mise DM-2 (s posádkou) – prosinec 2018

Je však tento harmonogram realistický? Naději vyvolává například nová fotka Crew Dragonu určeného pro misi DM-1, kterou zveřejnil Elon Musk. Loď na fotce se nachází v bezodrazové komoře, kde se testuje vzájemné elektromagnetické rušení jednotlivých systémů. Loď bude podle Muska následně odeslána do zařízení Plum Brook agentury NASA, kde proběhnou zkoušky ve vakuové komoře.

Nabízím rovnou srovnání s Dragonem, který byl v roce 2015 použit pro test úniku lodi z rampy (fotka vpravo). Tehdy se ale jednalo o modifikovaný běžný zásobovací Dragon, nikoli čistokrevný Crew Dragon, a jak vidíte, rozdíly jsou výrazné. Lodi na fotce chybí aerodynamická špička a také ablativní nátěr. Solární panely se nejspíš nacházejí na druhé straně trunku.

Crew Dragon určený pro demonstrační misi DM-1 v bezodrazové komoře (Foto: SpaceX)
Modifikovaný Dragon použitý pro test úniku lodi z rampy v květnu 2015 (Foto: SpaceX)

Přípravy na premiéru Crew Dragonu tedy pokračují, ale podle nedávného prohlášení Elona Muska bude loď pro první demonstrační misi odeslána na Canaveral zhruba v srpnu. Z toho se dá vyvodit, že ke startu DM-1 dojde nejdříve na podzim. Během podzimu má být na rampě LC-39A také nainstalována lávka pro nástup posádky, o čemž jsem informoval v Rychlozprávách. Lávka musí být připravena před misí DM-2.

Zpoždění demonstračních misí očekává také Brent Jett z bezpečnostní komise ASAP, která v NASA dohlíží na dodržování bezpečnosti u jednotlivých projektů. Ten 17. května prohlásil, že další odklady v rámci programu Commercial Crew jsou “pravděpodobné”. Dodal, že za dobrý výsledek bude považovat i to, když SpaceX i Boeing stihnou do konce roku provést alespoň demonstrační misi bez posádky. Je tedy téměř jisté, že lety s posádkou sklouznou do příštího roku, což se tak nějak očekávalo už delší dobu.

Jett se také vyjádřil ke kontroverznímu tématu, na které velice rádi poukazují odpůrci SpaceX. Problém spočívá v tom, že doposud se u všech letů s lidmi prováděl nástup posádky až poté, co je raketa natankována. Tento způsob je považován za bezpečnější, jenže pro SpaceX není vzhledem k použití extrémně podchlazených hmot optimální. Jett nyní prohlásil, že k rozhodnutí o tom, zda bude v případě Falconu 9 posádka nastupovat před tankováním nebo až po něm, dojde již brzy. Nástup před tankováním se prý jeví jako realizovatelná varianta. Nutno dodat, že i pokud bude NASA nakonec trvat na tradičnějším nástupu posádky až po natankování rakety, Elon Musk tvrdí, že pro SpaceX tato metoda nepředstavuje problém.

Na závěr přikládám fotku z 3. dubna, na které vidíte astronautku Suni Williams oblečenou ve skafandru SpaceX během trénování v maketě lodi Crew Dragon.

Astronautka Suni Williams během cvičení v Crew Dragonu (Foto: SpaceX)

I když nás tedy téměř určitě čekají ještě nějaké ty odklady, je pozitivní, že přípravy jsou v plném proudu a od premiéry Crew Dragonu nás dělí už jen pár měsíců.

Zobrazit komentáře

  • Nakonec mi Starliner přijde víc sexy. Design Dragon 2 ztratil zrušením motorického přistávání smysl. Navíc oproti konceptu působí mnohem víc archaicky.

  • Nová fotka nového Crew Dragonu říká, že již není vybaven motory v systému 4x2. Není to spojené se změnou přistávání? Nově nebude motorické nýbrž padákové! Záchranná funkce 3x2 by možná mohla stačit...

    • Omyl, panáčku. Vše při starém - motory v systému 4×2, jsou uspořádány 2x2+2x2...

  • Nová fotka nového Crew Dragonu říká, že již není vybaven motory v systému 4x2 ale v uspořádání 3x2 (možná nepravděpodobných 3x3)! Všiml si toho již někdo?

    • Já si myslím, že s největší pravděpodobností se pleteš. Zkusím vysvětlit proč. Základní a logická představa by říkala, že motory by měly být po obvodu rozesety v rozestupu 90°. Ale už ta fotka původního z roku 2015 ukazovala, že jsou spíš v pozicích písmene X. A rozdíl mezi fotkou vlevo a vpravo je ten (pomiňme jejich stáří a to, že zobrazují dva různé dragony), že v jednom případě se díváš zepředu a v druhém ze strany. Podívej se na tu nejvrchnější fotku v tomto článku, říká totéž.
      Důvod tohoto uspořádání je podle mě v tom, že kdyby byly rozesety na 90°, tak by se ti tam nevešly dveře, kterými by se dalo nastoupit (spekulace).

    • Nejen pro cestu nahoru. Trunk ať už pro cargo dragon, nebo pro dragon 2 (cargo ci pro posádku) obsahuje mimo jiné i solární panely a zásobuje tedy dragon elektřinou. I v okamžiku odpojení od stanice je trunk připojen k dragonu. A je naplněný odpadem.
      Dragon je odpojen od stanice. Provede zážehy, aby se vzdálil od stanice, pak provede deorbitační zážeh, cca delta v 100m/s, tím pádem posune perigeum do atmosféry a pak teprve odpojí trunk, tj. odhodit trunk dřív, znamenalo by to v případě problémů s motory ztrátu kontroly nad dragonem, došly by baterky.
      http://www.spaceflight101.net/dragon-c23-mission-timeline.html
      31. may
      14:51 deorbit burn
      15:09 trunk jettison

  • Nástup do natankovaného Falconu není optimální... No holt to vezmou po rampě sprintem :))
    Fascinují mě dotykové obrazovky jako ovládání. Jenom aby nesáhli vedle. Zase po dobu cesty mohou sledovat filmy, dostanou jeden horký nápoj zdarma a pod sedačkou najdou časopis Žlutý. Sluchátka nesmotávat.

    • A pro pripad problemu pod sedackou kapsli s jedem, rozlomite a vlozite pod jazyk, takhle;-) jak ta pani v Cervenem trpaslikovi:-)
      Sam dumam, co je lepsi, jestli 1,5m dlouha tyc v sojuzu na ovladani, ci dotykova obrazovka. Ulitnout ruka muze u obojiho.

      • Snad budou mít dobré kuře. Aby obal nechutnal víc než obsah :)
        Kdyby nic jiného, tak to vypadá mnohem moderněji než řídit raketu klackem... Na jedné fotce z představení Crew Dragonu svítí na monitoru tlačítko "deorbit". To si říká o komediální skeč.

  • Až start nové lodě s lidmi budu považovat za začátek nové éry. A ten se blíží a už se těším .

  • No, já sem pořád zvědavý na to připojování hadic se vzduchem na skafandr SpaceX. Pořád vlastně neexistuje fotka, která by to jasně ukazovala.
    A taky sem zvědav, jak zareaguje SpaceX na tu žádost Boeingu o zesložitění první mise s posádkou. Upřímně čekám od nich podobnou žádost.

    • Podle mě žádost o prodloužení DM fakticky znamená, že Boeing nestíhá a chce spojit demonstrační misi s první "ostrou" misí. SX zatím tuto žádost nepodalo, takže si asi víc věří.

  • Myslíte si, že SpaceX ještě dostihne Boeing, nebo je už '' ze hry ''.

    • Jsem sám zvědavý, jaké lobbistické zájmy do toho všechno hrají a mluví. To asi bude mít taky nemalou váhu, kde má jaký senátor dělníky a voliče a jak bude za/proti SpaceX a Boing tlačit.

    • Podle aktuálního harmonogramu je Boeing napřed, ale podle odhadu NASA bude Boeing certifikován později, což indikuje, že Boeing je možná celkově pozadu, ale těžko říct. Zatím se zkrátka nedá jednoznačně určit, v které lodi dorazí první posádka na ISS.

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024