Projekty Boring Company

Hotové Rozpracované Navržené Zrušené Potenciální

Poslední aktualizace:

  • 13. 5. 2023 – Aktualizace informací o nově rozšířeném projektu Vegas Loop; Ontario Airport Loop a Adelanto byly přesunuty mezi zrušené; přidáno několik potenciálních projektů
  • 8. 7. 2022 – Přidány nové fotky a informace k projektu Resorts World
  • 22. 4. 2022 – Mezi potenciální projekty byl přidán pěší tunel ve městě Kyle; doplnění fotek a informací o dodatečných fázích u projektu Resorts World
  • 23. 3. 2022 – Přidány profily navržených projektů Alamo Loop a Las Olas Loop
  • 19. 2. 2022 – Přidán nový projekt North Miami Beach Loop; aktualizace informací o tunelu Resorts World v Las Vegas po dokončení ražby
  • 16. 1. 2022 – Začala ražba tunelu Resorts World v Las Vegas
  • 23. 10. 2021 – Aktualizace informací o nově schváleném projektu Vegas Loop; projekt ke stadionu Allegiant byl odstraněn ze seznamu, jelikož bude součástí systému Vegas Loop

The Boring Company od svého založení oznámila hned několik různých projektů, na kterých pracuje. Tyto tunely se nacházejí v různých stádiích vývoje a některé byly dokonce zrušeny. Další projekty se teprve nezávazně projednávají a jiné jsou jen velmi teoretické. Na této průběžně aktualizované stránce najdete informace o všech projektech Boring Company a jejich stavu.

Rozdíl mezi Loopem a Hyperloopem:

  • Loop – Přepravní systém, který využívá buď běžných elektromobilů, nebo speciálních autonomních elektrických kabin postavených na platformě Tesla pro až 16 pasažérů. Systém nevyžaduje odčerpání vzduchu z tunelu a je schopný dosáhnout rychlosti až 240 km/h. Je určen spíše na krátké vzdálenosti v řádu několika desítek kilometrů.
  • Hyperloop – Futuristický způsob přepravy na dlouhé vzdálenosti pomocí přetlakových kabin, které se pohybují uvnitř utěsněného tubusu nebo tunelu s odčerpaným vzduchem a dosahují rychlostí přes 1000 km/h. Více informací najdete v tomto přeloženém videu.

Hotové projekty

Las Vegas Convention Center Loop

Stanice Las Vegas Convention Center Loop (Foto: Boring Company)

Dvojice tunelů o délce 1,33 km zajisťuje dopravu mezi jednotlivými budovami výstaviště v Las Vegas. Projekt měl být spuštěn v lednu 2021 v rámci veletrhu CES, ale ten se nakonec konal pouze online. Systém byl nakonec otevřen veřejnosti 8. června 2021 v rámci veletrhu World of Concrete. Tunely propojují celkem tři stanice (z toho jedna pod zemí) a k přepravě mezi nimi je využíváno 62 elektromobilů Tesla  Model 3, Model Y a Model X, které se pohybují maximální rychlostí 56 km/h. Časem možná budou přidána také speciální vozidla pro až 16 pasažérů. Zpočátku mají všechny vozy řidiče, ale časem mají jezdit zcela autonomně. Systém je schopen přepravit přes 4400 pasažérů za hodinu. Přeprava je pro návštěvníky výstaviště zdarma.


Testovací tunel v Hawthorne

Tesla Model 3 v tunelu (Zdroj: Las Vegas Convention and Visitors Authority)

Experimentální tunel, který firma postavila, aby si ozkoušela proces ražby za účelem najít oblasti, kde je prostor pro zlepšení. Tunel začíná na parkovišti u továrny SpaceX v Hawthorne a na druhém konci je stanice O’Leary Station s výtahem na povrch, pojmenovaná po zesnulém Patricku O’Learym, zaměstnanci SpaceX a Boring Company. Společnost tunel demonstrovala v prosinci 2018 a nyní jej využívá k testování provozu s upravenými elektromobily Tesla. Jízda byla během demonstrace drncavá a auta jezdila jen rychlostí kolem 64 km/h. Podle Elona Muska se společnost následně soustředila na zvyšování rychlosti vozů uvnitř tunelu s minimálními rozestupy. To potvrdil také zástupce Boring Company, když v dubnu 2019 prohlásil, že auta se už v tunelu běžně pohybují rychlostí přes 160 km/h. Video z května 2019 pak ukázalo jízdu v tunelu rychlostí přes 200 km/h díky upravenému hladkému povrchu vozovky. Momentálně není v plánu tunel využívat k veřejné přepravě.


Rozpracované projekty

Vegas Loop

Aktualizovaná mapka plánované podoby systému Vegas Loop po rozšíření v únoru 2023 (Zdroj: Boring Company)

Společnost Boring Company v říjnu 2020 představila plány na stavbu komplexního systému tunelů pod Las Vegas. Projekt s názvem Vegas Loop pak byl schválen 20. října 2021 a v roce 2023 rozšířen. Plánovaný systém zahrnuje celkem 104 kilometrů tunelů a 69 stanic, které propojí místní hotely, atrakce, stadion nebo letiště McCarran.

Půjde o standardní tunely s vnitřním průměrem 3,6 metrů v hloubce kolem 9 metrů. Pasažéři budou v tunelech přepravováni pomocí elektromobilů Tesla, které by měly časem jezdit autonomně. Stavba by měla být zahájena během roku 2023 na náklady Boring Company, která pak bude síť tunelů též provozovat a financovat z prodejů jízdenek. Stavbu jednotlivých stanic si ale zaplatí provozovatelé lokalit, které chtějí napojit na tunelový systém. Síť tunelů bude budována v několika fázích a finální podoba se může změnit.


Tunel k hotelu Resorts World

Mapka tří plánovaných fází stavby tunelů k hotelu Resorts World (Zdroj: The Boring Company)

Boring Company v květnu 2020 zažádala o povolení vybudovat krátký tunel, který by propojil výstaviště v Las Vegas s nedalekým hotelem Resorts World. Maximální rychlost uvnitř tunelu by měla být kolem 64 km/h. Tunel měl být hotový už v létě 2021, ale pak došlo k rozšíření projektu a zdrželo se získání povolení. Ražba nakonec začala až v lednu 2022, poprvé s razicím strojem Prufrock. Ražba tunelu byla dokončena na začátku února 2022 a provoz byl spuštěn 30. června s přepravní kapacitou až 2000 pasažérů za hodinu. Jedna jízda stojí 1,50 $ na osobu (celodenní jízdenka 2,50 $) a kromě běžných metod je k dispozici také možnost platby pomocí kryptoměny Dogecoin.

Jedná se však pouze o první fázi projektu a jsou v plánu další dvě, které zajistí lepší napojení přímo tunely pod výstavištěm a zároveň vytvoří smyčku vedoucí zpět k hotelu, aby nebylo nutné pravidelně střídat směr provozu. Ražba druhé fáze k výstavišti byla zřejmě dokončena na přelomu let 2022/2023. Na smyčku bude napojen také nedaleký hotel Westgate.


Tunel k hotelu Encore at Wynn

Mapka tunelového systému v Las Vegas. Světle modře je vyznačen tunel k hotelu Encore at Wynn (Zdroj: Tick Segerblom)

Boring Company v květnu 2020 zažádala o povolení vybudovat tunel, který by propojil výstaviště v Las Vegas s nedalekým hotelem a kasinem Encore at Wynn. Tunel by začínal u parkoviště výstaviště a končil by před hotelem vzdáleném zhruba kilometr. Maximální rychlost uvnitř tunelu by měla být kolem 64 km/h.


North Miami Beach Loop

Mapka navržené trasy North Miami Beach Loop (Zdroj: Michael Joseph / Business Insider)

Společnost Boring Company navrhla 10kilometrový tunel, který by propojil floridské město North Miami Beach s pláží Sunny Isles Beach. Dopravu by zajišťovaly elektromobily Tesla, které by dokázaly přepravit 7500 až 15 000 pasažérů za hodinu. Projekt by stál 185–220 milionů dolarů a stavba by zabrala méně než tři roky, pokud by bylo možné urychlit úřední povolení. V budoucnu by tunel bylo možné rozšířit k nedalekému stadionu nebo univerzitnímu kampusu.


Las Olas Loop

Znázornění nástupní rampy u pláže pro projekt Las Olas Loop (Zdroj: The Boring Company)

Tento 4kilometrový tunel by propojil centrum floridského města Fort Lauderdale s místní pláží a v budoucnu by mohl být rozšířen do dalších částí města. Návrh prošel předběžným schválením, takže může začít konkrétnější projektování.


Alamo Loop

Alamo Loop je 15kilometrový tunel, který by propojil centrum texaského města San Antonio s místním letištěm. Tento projekt Boring Company s cenou do 300 milionů dolarů se stal vítězem předběžného výběrového řízení a postoupil do další fáze, kdy bude vypracován podrobnější plán. Ten pak ale ještě musí být projednán a definitivně schválen.


Zrušené projekty

Ontario Airport Loop

Boring Company zaslala nevyžádaný návrh tunelu, který by propojil město Rancho Cucamonga s mezinárodním letištěm Ontario v Kalifornii. Místní agentura San Bernardino County Transit Authority (SBCTA) původně plánovala letiště připojit pomocí nové železnice a chystala se zahájit studii s cenou 3 milionů dolarů, která by zkoumala rozličné alternativy pro tento projekt. Avšak po obdržení návrhu Boring Company SBCTA odhlasovala odložení studie, aby Muskova společnost mohla svůj návrh rozpracovat podrobněji a ten pak mohl být patřičně posouzen. Tunely by byly dlouhé 4,5 kilometrů s průměrem 4,2 metrů a byly by umístěny 10 metrů pod zemí. Dopravu budou zajišťovat buď upravené Tesly Model X nebo speciálně navržené elektrické dodávky Tesla pro 12 lidí. Vozidla se mají pohybovat rychlostí až 204 km/h a cesta z Rancho Cucamonga na letiště Ontario by tak zabrala jen 90–120 sekund. Zpočátku budou mít auta řidiče, ale později budou jezdit zcela autonomně. V případě použití 12místných dodávek by měla přepravní kapacita dosahovat 1200 pasažérů za hodinu neboli 10 milionů lidí ročně. Provoz tunelového systému by zajišťovala přímo Boring Company.

V létě 2022 však Boring Company zřejmě projekt uložila k ledu.


Adelanto

Razicí stroj Prufrock v Adelantu (Foto: Boring Company)

Boring Company prováděla zkušební ražbu u města Adelanto v Kalifornii. Nějakou dobu se spekulovalo, že tu vzniká tunel pro testování vozítek a dalších technologií pro futuristický přepravní systém hyperloop. SpaceX už v minulosti zkonstruovalo menší vakuový tubus vedle své továrny v Hawthorne a pořádalo zde několik ročníků soutěže, ve které studentské týmy předváděly svá vlastní vozítka pro hyperloop. Současný tunel je však moc krátký, a tak v něm nelze dosáhnout maximální rychlosti. Elon Musk proto před rokem prohlásil, že příští ročník soutěže se bude konat v 10kilometrovém zahnutém tunelu. Na pozemku byl spatřen nový razicí stroj Prufrock a také segmenty pro betonové ostění. Firma zde však zřejmě pouze prováděla testování a později tyto aktivity přesunula do své nové centrály v texaském Bastropu.


Dugout Loop

Výtah na západní straně Dugout Loop (Zdroj: The Boring Company)

Zhruba 6kilometrový tunel měl spojovat Dodgers Stadium a některou ze stanic metra. Měl tak usnadnit dopravu během sportovních a kulturních akcí, které na tomto stadionu probíhají. V tunelu by byl provozován přepravní systém Loop spočívající v přepravě chodců a cyklistů pomocí elektrických mikrobusů pro 8–16 lidí. Tato vozítka měla být postavena na základě Tesly Model X a dosahovat rychlostí až 240 km/h, takže cesta by trvala jen 4 minuty. Do tunelu by se cestující dostali pomocí výtahů. Převozní kapacita se odhadovala na 1400 lidí během každé akce. Stavba měla trvat maximálně 14 měsíců. V roce 2021 byl projekt odstraněn ze stránek Boring Company, takže byl nejspíš zrušen.


East Coast Loop

Vykopaná jáma jižně od Baltimoru (Zdroj: Larry Hogan)

Tunel měl spojit centra měst Washington a Baltimore. První jáma byla vykopána už v roce 2017 jižně od Baltimoru, ale pak se dlouho nic nedělo. Až 17. dubna 2019 bylo oznámeno, že projekt dokončil předběžnou studii ekologických dopadů. Na jejím základě pak mělo ministerstvo dopravy rozhodne, jestli bude potřeba vytvořit podrobnější posouzení. Uvnitř tunelu by se nacházel přepravní systém Loop dosahující rychlostí 240 km/h. Přepravní kapacita měla zpočátku být jen 1000 lidí denně v každém směru, ale časem mohly být přidány dodatečné mezistanice a trasa by mohla být prodloužena až do New Yorku a upgradována na Hyperloop. V roce 2021 byl projekt odstraněn ze stránek Boring Company, takže byl nejspíš zrušen.


Chicago Express Loop

Vizualizace přepravní kabiny systému Loop (Zdroj: The Boring Company)

Dvojice 30kilometrových tunelů by spojovala centrum Chicaga s mezinárodním letištěm O’Hare. Přepravní systém Loop by využíval autonomní elektrické kabiny pro 8 až 16 lidí, které se budou pohybovat rychlostí kolem 240 km/h a ze stanice budou vyrážet až každých 30 sekund. Odhaduje se, že systém by obsloužil 2000 cestujících za hodinu v každém směru. Cesta potrvá 12 minut a jízdenka vyjde na 20 až 25 dolarů. Bohužel projekt byl především dítkem bývalého starosty města Rahma Emanuela, jehož mandát skončil předtím, než pro projekt stihl získat potřebná povolení. A jelikož jeho nástupce na postu starosty neplánuje tunel podpořit, projekt nakonec skončil u ledu.


Experimentální tunel ve Westside

Trasa zrušeného tunelu v L. A. (Zdroj: The Boring Company)

  • Stav: Projekt zrušen
  • Cena: Neznámá
  • Kde: Los Angeles, Kalifornie, USA
  • Počet tunelů: 1
  • Délka: 4,3 km

Boring Company v květnu 2018 oznámila plán postavit experimentální tunel v Los Angeles, který by vedl podél Sepulveda Boulevardu a nebyl by určen pro veřejnost. Po jeho oznámení se však proti projektu zvedla vlna nevole místních obyvatel. Stavba nakonec nikdy nezačala a v listopadu 2018 Boring Company oznámila, že plány ruší a místo toho přejde rovnou ke stavbě komerčních projektů.


Potenciální projekty

  1. Elon Musk v květnu 2018 napsal, že možná už příští rok začne Boring Company budovat tunel propojující Los Angeles a San Francisco, který bude určen pro plnohodnotný systém hyperloop. K tomu nakonec nedošlo, ale Elon Musk a Boring Company myšlenku hyperloopu rozhodně neopouštějí.
  2. Starosta města San Jose, Sam Liccardo, v únoru 2019 oznámil, že jedná s Boring Company o potenciálním tunelovém projektu, který by spojil mezinárodní letiště San Jose s vlakovým nádražím Diridon Station (vzdálenost 6 km). Boring Company soupeří jak s tradičními návrhy, jako jsou příměstské vlaky nebo jednokolky, tak s méně osvědčenými systémy jako hyperloop nebo různými koncepty zahrnujícími autonomní vozidla. Výběrové řízení však bylo v roce 2021 stále ve velmi rané fázi.
  3. Evropská organizace pro jaderný výzkum (CERN) oznámila plány postavit nový velký urychlovač částic s obvodem 100 km. Elon Musk v reakci na toto oznámení prozradil, že se ho ředitel CERNu ptal ohledně možnosti, že by stavbu tunelu mohla zajistit Boring Company. CERN potvrdil, že diskuze proběhla a organizace je spolupráci s Boring Company teoreticky otevřena.
  4. 50kilometrový tunel skrz australské Modré hory, které se nachází 100 kilometrů západně od Sydney. Musk uvedl, že obousměrný tunel by vyšel přibližně na 15 milionů dolarů za kilometr plus dalších 50 milionů za každou stanici.
  5. Zástupci města New York v minulosti jednali ohledně tunelu Boring Company, který by spojil Manhattan s letištěm Johna F. Kennedyho.
  6. Izraelský premiér Benjamin Netanyahu prozradil, že v minulosti mluvil s Elonem Muskem ohledně potenciální spolupráce s Boring Company na dopravním projektu v Izraeli.
  7. Tajuplný tweet Boring Company v roce 2020 naznačil, že v Austinu v Texasu by mohl vzniknout tunel. Později se ukázalo, že firma zvažuje propojení továrny Tesla Giga Texas s letištěm Austin-Bergstrom a centrem města. V červnu 2022 Boring Company podala žádost na vybudování tunelu pod Giga Texas. Dále je zvažován tunel pod výstavištěm v Austinu.
  8. Boring Company navrhla, že by mohla vybudovat krátký tunel, který by propojil ostrov South Padre s pláží u Boca Chica v jižním Texasu. Lidé by se tak dostali na tu část pláže, která je bezpečná, i když SpaceX provádí testování na zdejší základně Starbase. Projekt je však zatím jen ve fázi prezentace a není jasné, kolik by tunel stál a kdo by jej zaplatil. Více informací v článku.
  9. Objevily se informace o zvažovaném tunelu v Kentucky. Ten by měl délkou zhruba 5 kilometrů a propojil by centrum města Louisville se zábavním parkem.
  10. Boring Company navrhla spoustu potenciálních projektů v Texasu. Dále je zvažován například dlouhý tunel propojující texaská města San Antonio a Austin.

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

4 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
JoyceD122

Ano, je to opravdu hodně informací a příležitostí pro různé potenciální projekty!

Jansa Jaroslav

Už se těším až se SpaceX zabydlí s velkotonážním Starshipem na Měsíci tak tam může pokračovat s projekty Boring Company na budování ubytování kosmonautů kteří tím budou chráněni proti ozáření a budou moci na Měsíci postavit Elektromagnetický katapult. Start družic z Měsíce k Marsu nebo k planetám sluneční soustavy. Pomocí lineárního zrychlení na 20 až 50 km/s.

HydrocePhalus

Kreativní přístup ke skloňování Starship.

Zdeněk

Tak to je spousta informací a spousta potencionálních projektů. Moc díky za informace. Každý den navštěvuju stránky Elonx – protože jsou moje nejoblíbenější. 👍