Společnost Boring Company před pár lety představila nevšední koncept městské hromadné dopravy, který zahrnuje levné tunely a elektromobily. Tento systém se nazývá Loop a první demonstrační okruh byl vybudován pod výstavištěm v Las Vegas, kde už přes rok přepravuje návštěvníky napříč rozsáhlým komplexem. Boring Company ale má větší ambice a pracuje na rozšíření svých tunelů do dalších částí Města hříchu. Vznikne tak přepravní síť Vegas Loop s délkou několika desítek kilometrů, která má odlehčit silniční dopravě na povrchu. Síť je budována postupně a aktuálně byla otevřena první nová stanice z více než 50 plánovaných.
Boring Company byla založena v roce 2016 s cílem zlevnit ražbu tunelů a ty pak využívat pro nový typ přepravního systému, který by ulevil přetížené silniční dopravě ve městech. Systém nazývaný Loop je založen na tunelech s 4metrovým průměrem, ve kterých pak elektromobily mohou přepravovat lidi či náklad. Boring Company měla už od začátku velké plány, ale nejdříve potřebovala demonstrovat, že tunelový systém funguje a dokáže být tak levný, jak firma slibuje.
Prvním komerčním projektem tak byla dvojice krátkých tunelů v Las Vegas, které usnadňují přepravu návštěvníků zdejšího rozsáhlého výstaviště. Tunely s délkou 1300 metrů splnily svůj účel a provozovatel výstaviště si je po roce provozu nemůže vynachválit. Boring Company ale už v době oznámení projektu avizovala, že tunely pod výstavištěm bude možné časem napojit na širší síť, která pokryje další části Las Vegas a naplní původní vizi celoměstského přepravního systému.
Projekt dostal jméno Vegas Loop a je už v pokročilé fázi příprav. Po dokončení bude zahrnovat desítky kilometrů tunelů a přes 50 převážně nadzemních stanic, které propojí hotely, atrakce a další klíčové body ve Vegas do jedné velké sítě. Navíc díky delším tunelům budou vozy pravděpodobně dosahovat vyšších rychlostí než v případě výstaviště, kde je maximální rychlost přibližně 65 km/h (Boring Company ale demonstrovala rychlosti přes 200 km/h ve svém zkušebním tunelu v Kalifornii). Cesty ve Vegas Loopu by měly být rychlejší než v případě autobusu nebo metra, jelikož auto vás odveze přímo do cílové stanice bez mezizastávek. Zároveň budete mít pohodlí srovnatelné s taxíkem, avšak za nižší cenu. Společnost jako příklad uvádí, že zhruba 8kilometrová cesta z letiště na výstaviště by stála 10 dolarů a zabrala 5 minut. To by představovalo průměrnou rychlost přes 90 km/h.
Tunely pod výstavištěm jsou tedy jen prvním krokem k realizaci Vegas Loopu. Druhým krokem bylo vybudování nového tunelu pro dopravu pasažérů z nejsevernější části výstaviště do nedalekého hotelu Resorts World a zpět. Půlkilometrový tunel byl vyražen letos v únoru pomocí razicího stroje Prufrock-1 a veřejnosti byl zpřístupněn 30. června. Zajímavostí je, že podle Boring Company se jednalo o technicky nejobtížnější úsek z celé plánované sítě Vegas Loop, jelikož nový tunel se prudce stáčí jako vývrtka. Tunel obsluhuje celkem 8 elektromobilů Tesla s celkovou přepravní kapacitou až 2000 pasažérů za hodinu. Tunel je však otevřen pouze v určitých hodinách v závislosti na tom, zda na výstavišti zrovna probíhá nějaký veletrh či jiná akce.
Na rozdíl od staršího systému na výstavišti je jízda v novém tunelu placená. Zákazník si může objednat jízdenku online a zaplatit pomocí Google Pay, platební karty nebo Muskovy oblíbené kryptoměny Dogecoin. Jedna jízda stojí 1,50 dolaru a celodenní jízdenka je o dolar dražší. Nový tunel je napojen na existující síť pod výstavištěm, takže je možné nastoupit v hotelu Resorts World a vystoupit buď v nové povrchové stanici Riviera, která se nachází na nejsevernějším konci výstaviště, nebo projet dál a vystoupit v libovolné ze tří již dříve vybudovaných stanic systému pod výstavištěm (ta prostřední se nachází pod zemí).
Celou jízdu v novém tunelu, která zabere maximálně pár minut, zachycuje následující video:
Směr provozu v novém tunelu se prozatím musí pravidelně střídat. Nejedná se totiž o dvojitý tunel jako v případě systému pod výstavištěm, a tak není možný nepřetržitý obousměrný provoz. Semafor v tunelu tedy vždy pouští provoz pouze v jednom směru. Jedná se však pouze o dočasný stav, jelikož jde teprve o první fázi celého projektu. Boring Company už pracuje na druhé fázi, která zahrnuje navazující tunel, který zajistí podzemní napojení na existující západní stanici pod výstavištěm. Momentálně totiž musí automobily přejíždět ze stanice Riviera po povrchové silnici, aby se dostaly do tunelů pod výstavištěm. Na konec tohoto roku je pak v plánu ještě třetí fáze, která vytvoří cestu zpět do hotelu a vytvoří tak kompletní smyčku, aby už nebylo nutné periodicky měnit směr provozu při cestách z Resorts World a zpět. Na tuto smyčku se ve stanici Riviera brzy napojí také další nový tunel, který zajistí dopravu k nedalekému hotelu Westgate. Boring Company už má pro tuto stavbu povolení.
Podobným způsobem bude síť Vegas Loop postupně rozšiřována do dalších destinací. Například je v plánu zhruba kilometrový tunel k hotelu Encore at Wynn, který se napojí na centrální stanici systému pod výstaviště. Uváděná cena projektu je 8,75 milionu dolarů. V dalších fázích můžou být vybudovány různé sekce, které budou zpočátku samostatné. Jde například o tunely na letiště, ke stadionu Allegiant (cena 9,18 milionu dolarů) nebo smyčku kolem hotelů Caesars (3,42 milionu) – tyto celky budou až později propojeny s dalšími úseky a nakonec napojeny na páteřní dvojtunely, které budou protínat celé Las Vegas a jsou již schválené. Přibývat by mohlo 15–20 nových stanic ročně.
Stavbu a provoz Vegas Loop kompletně zajistí Boring Company a náklady pokryje převážně ze svého. Avšak provozovatelé hotelů a atrakcí, kteří chtějí být napojeni na tuto přepravní síť, budou muset uhradit náklady na vybudování vlastní stanice. Jízda v tunelech bude placená a drtivá většina zisku připadne Boring Company. To by mohlo být obzvlášť lukrativní, jakmile najaté řidiče v automobilech nahradí software pro autonomní řízení.
Momentálně je ve všech vozech přítomen profesionální řidič, ale má jít jen o dočasné řešení. Elon Musk aktuálně uvedl, že autonomní řízení v tunelech v Las Vegas možná bude zavedeno ještě letos. Avšak finanční ředitel společnosti, která provozuje lasvegaské výstaviště a patří jí i tunelový systém pod ním, letos v dubnu uvedl, že neočekává autonomní provoz dříve než za rok. Z Muskovy strany tak možná jde spíše o zbožné přání.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Jako zákazníka mě efektivita nemusí zajímat. Průběžně se dají vybudovat další tunely a stanice, aby to nebylo přecpané. Lze to také napojit na silnice vedoucí na povrchu. Jen je otázka jestli udrží cenu.
No, já bych viděl oproti metru několik rozdílů:
- není potřeba jeden řidič na 1-4 cestující, ale jeden strojvůdce na několik set cestujících
(plány na jízdy bez řidiče/strojvůdce mají obě strany)
- pokud si dobře pamatuju, tak se chlubili u Loopu přepravní kapacitou 15000 lidí za den. Tolik zvládlo metro na Nádraží Holešovice odbavit za minuty, když jsme davově šlapali z hokeje ve Sportovní hale k metru - jak šli lidi různě rychle, tak dorazili k metru tak, že to je plynule stihlo odvézt
- metro si nemusí vozit baterky, protože už kdysi někoho chytrého napadlo, že na stálé trase je výhodnější natáhnout trolej. Podotýkám, že to lidstvo umí i pro trolejbusy, které mají na trolejích možnost odboček, kdybych trval na těch zastávkách mimo hlavní trasu, čím se tak chlubí Loop
- plynulost a bezpečnost provozu je u metra úplně někde jinde, např. nemusí řešit, že se u každé zastávky můžou napojovat vozidla "z bočního pruhu"
- metro má víc zastávek :-) Tím narážím na to, že zatím v běžném provozu Loop používá jen dvě konečné, takže mají houbeles zkušenosti s tím, jak jim v praxi bude fungovat to odbočování do zastávek na přání zákazníka a vracení aut zpět do hlavního proudu na trase
Suma sumárum, přemýšlím, za kolik jakých coinů nabídnu Muskovi lístek na pražské metro.
A koho by tím metrem přepravoval? Chtěl bych vidět jak se metrem řítí každých pár minut 15000 lidí do muzea.
Metro má ale několik zásadních problémů.
1) Cena. Výstavba metra je mnohonásobně dražší než cena tunelu pro loop.
2) UseCase - Loop v první řadě nemá nahradit metro a nikdy to nebyl jeho účel. Srovnání s metrem je nesmyslné. V hustě zabydlených centrech měst vždy bude výhodnější metro. Loop má řešit přetížení osobní automobilové dopravy a dojíždění z předměstí, kde výstavba metra je nereálná, právě kvůli nákladům. Loop je určen převážně pro individální dopravu
3) Loop je v první řadě připravován pro autonomní dopravu. Mít řidiče pro každé auto není finančně rentabilní. Tedy autonomní individuální doprava. Taxi bez řidiče, které se dokáže vyhnout zácpám ve městech a doveze vás od baráku až do práce za cenu autobusu.
Já vím, co tvrdí Musk, ale snažím se to vidět oproštěn od jeho vlivu. A pak mi vychází, že postavili prachobyčejnou Blanku. A jak často jsou zácpy v Blance ví každý pražský řidič. Takže si ničím nepomůžou, za chvíli na vlastní kůži zjistí, že to pozlátko individuální "pohodlné " dopravy bylo falešné. A k čemu jim pak bude relativně nízká cena té Blanky, když jim rozsekala podzemí pod městem, že už tam ani po další generace to metro nebude jak/kudy postavit?
Nechci vypadat jak ekoaktivista, ale to už je v tolika městech ověřené, že příval aut z periferie tunel do centra nevyřeší, že opakovat to po N plus prvé fakt není žádná moderní vize...
Mno, kdyby byla Blanka jen pro taxiky tak by samozrejme ucpana nebyla. A pokud to chapu spravne tak Loop ma bejt jen pro "taxi" navic v budoucnu autonomni.
Ikdyby nakrásně autonomní doprava neexistovala, tak stále je to další silnice bez křižovatek v centru města, která odvede část dopravy z povrchu. Z Prahy nejsem, ale když vezmete kolik aut projede Blankou, tak asi dobře víte kolik aut nemusí projet po silnicích, což už je samo o sobě asi dobrá zpráva.
Samozřejmě Loop vzniká primárně s myšlenkou na Robotaxi. Tunel příval aut z periférie vyřeší, ale nesmíte se na to dívat jako na Blanku, kde máte několik vstupů a výstupů, kde se vám pak hromadí na výjezdu auta. Loop bude mít desítky výjezdů v různých částech města. V budoucnu možná stovky a Robotaxi může plánovat výjezdy z různých míst aby se vyhlo zácpám.
Samozřejmě to všechno je jenom plán a bude záležet na jeho realizaci. A jak to dopadne vám nikdo bez křišťálové koule nepoví.
Na redditu se někdo ptal, v čem je jízda autem skrz tunel tak zázračná. Třeba oproti jízdě metrem.
Ono by to bolo trosku zazracnejsie, keby BC uskutocnili svoj povodny plan - pohybujuce sa platformy, na ktore sa dostavim vlastnym autom. Takto je to iba tunel, ktory bude mat opodstatnenie v husto osidlenych mestach, pripadne tam, kde je mestska cestna infrastruktura katastrofalna. Odhadujem, ze v ne/dalekej buducnosti Tesly odstavia a budu v tuneloch jazdit akesi elektricke 'vlaciky' na kolesach.
K čemu pohybující se platforma pro auta, když auta jsou pohybující se platforma?
Metro staví v každé stanici, zatímco ve Vegas Loop vás auto odveze rovnou do cílové stanice bez mezizastávek, takže by srovnatelná cesta měla být rychlejší. Plus zvýšené pohodlí srovnatelné s taxi, avšak za nižší cenu.
On vás ten taxík v budoucnu hlavně zaveze od domu až do cíle. Nemusíte nikde na zastávku a pak zase ze zastávky a mezi tím 2x přestupovat.
Pohodlne to bude jenom pokud tam pred vama nesedel nejaky upoceny par dni nemyty vagus, takze stejne jako v metru. Navic ty auta se v tom tunelu nejspise nepreskakuji, takze stejne musi stavet pomerne casto aby se nesrazily, jako metro. Zadna revoluce se nedeje.
Jednotlivé zastávky budou mimo hlavní tunelovou síť. Není důvod aby v nich někdo zastavoval.
Ten hlavni tunel ma stale omezenou kapacitu, nevejde se do nej v jeden moment neomezene aut ...
A proč by se tam mělo vlézt více aut???
A je neomezená poptávka po neomezeném počtu aut?
Vleze se jich tam více než na běžnou silnici, protože tam nejsou křižovatky a přechody a i díky tomu bude propustnost mnohem větší než u silnice, protože nebudeš nucen stát na každém semaforu.
Bude se tam z prahy dat dojet teslou bez zbytecneho dobijeni ? Prece tam nikdo nepoleti smradlavym letadlem ...