Když v červenci 2017 raketa Falcon 9 vynesla satelit EchoStar 23, mise se od těch předchozích lišila jednou významnou věcí – SpaceX se při ní nepokusilo přistát s prvním stupněm rakety a místo toho jej prostě nechalo spadnout do moře. Ptáte se proč, když u většiny ostatních misí k pokusu o přistání došlo? A proč vlastně SpaceX někdy přistává na plošině na moři a jindy přímo na pevnině? Nebylo by lepší vždy přistávat na pevnině? Na tyto otázky vám odpoví tento článek.
Ze všeho nejdříve si musíme vysvětlit, co vlastně takový pokus přistání prvního stupně obnáší. Raketa odstartuje z rampy a po necelých třech minutách letu se první stupeň oddělí od stupně druhého a obvykle provede tři zážehy, které mu umožní bezpečně přistát buď na pevnině, nebo na plovoucí mořské plošině (ASDS):
Jak je z popisu patrné, první stupeň musí provést hned několik zážehů motorů, aby přistání vůbec mělo šanci na úspěch. A tyto zážehy samozřejmě potřebují palivo. Raketa tedy musí mít nejen dostatek paliva na to, aby dokázala vynést náklad na cílovou oběžnou dráhu, ale také jí musí po oddělení prvního stupně nějaké zůstat, aby mohlo dojít k pokusu o přistání. Raketa však není nafukovací a její nádrže na tekutý kyslík a letecký petrolej mají nějakou maximální kapacitu.
Množství paliva, kterým může raketa disponovat, je tedy fixní. Co se však u každého startu liší, je hmotnost nákladu a cílová orbita. A tím se dostáváme k jádru pudla. Čím hmotnější je náklad, tím více paliva raketa spotřebuje na to, aby mu udělila potřebnou energii nutnou k dosažení kýžené orbity. A zároveň vynesení nákladu na GTO vyžaduje o dost více paliva v porovnání s vynesením stejně hmotného nákladu na nízkou oběžnou dráhu. Kombinace těchto dvou proměnných (hmotnost nákladu a cílová orbita) pak diktuje, kolik paliva raketě zbyde na provedení přistání.
V závislosti na tom, kolik paliva raketě zbyde pro přistání, tedy SpaceX musí posoudit, o jaký typ přistání se může pokusit. Zároveň má společnost dva dodatečné způsoby, jak ušetřit trochu paliva navíc. Jednak může v případě přistání na ASDS oželet zpětný zážeh, což šetří palivo a má za následek to, že dráha letu prvního stupně bude vlastně klasickou balistickou křivkou a tím pádem doletí dále od místa startu, jelikož zpětný zážeh dráhu nezkrátí. Výsledek jde hezky vidět na následující infografice:
Druhým způsobem, jak lze ušetřit trochu paliva, je při finálním přistávacím zážehu. Normálně se pro přistání nastartovává jen jeden motor (ten úplně prostřední) a tento zážeh je relativně dlouhý, ale místo toho lze provést kratší sekvenci “1-3-1” – nejdříve se zažehne prostřední motor, po chvíli se zažehnou také dva postranní a po nějaké době opět zhasnou a přistání proběhne s jedním zažehlým motorem. Tato sekvence proběhne velmi rychle a má za následek rapidní zpomalení, což ve výsledku šetří palivo, ale přistání musí být v takovém případě o dost preciznější a šance na úspěch je nižší, jelikož sebemenší chybička pravděpodobně povede ke zničení rakety. Pokud tedy raketa má dostatečnou rezervu paliva, provádí se normálně ten delší zážeh s jedním motorem, jelikož přistání je pak o něco snazší.
Popsaná sekvence postupného zažehávání motorů (tedy 1-3-1) se mimochodem používá i pro ostatní dva manévry (zpětný a vstupní zážeh), jak můžete vidět například na videu vstupního zážehu z mise NROL-76:
Obecně vzato tedy existují následující možnosti přistání:
Kdyby vše záviselo jen na SpaceX, tak by všechny jejich rakety přistávaly na pevnině, protože je to pro firmu nejlevnější (nemusí vysílat ASDS a související personál na několikadenní námořní výpravu) a zároveň můžou zachráněný stupeň ihned zpracovat a nehrozí dodatečné opotřebení v důsledku několikadenní cesty na slaném moři. Ale jak jsme si vysvětlili, Ciolkovského rovnice je neúprosná – někdy zkrátka parametry dané mise neumožňují jakékoli přistání, natož přistání na pevnině. Dobrou zprávou je však to, že Falcon 9 čeká ještě řada vylepšení a spolu s nimi i zvýšení celkového výkonu. To znamená, že až výhledově dojde na misi s podobnými parametry jako měla EchoStar 23, je pravděpodobné, že raketa ve variantě Block 5 už bude schopna pokusu o přistání na ASDS. A ty úplně nejhmotnější náklady budou v budoucnu létat na Falconu Heavy, u kterého bude nejspíš vždy možné zachránit všechny tři stupně.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…