Příští start Falconu Heavy, který vynese satelit Arabsat 6A pro Saúdskou Arábii, by mohl proběhnout už 7. března. Vyplývá to z žádostí o povolenky úřadu FCC. Jedná se však o nejdřívější možný termín, který ještě může ovlivnit řada věcí. Zároveň víme, že způsob přistání bude podobný loňské demonstrační misi, ale centrální stupeň tentokrát čeká o dost náročnější cesta zpět na Zemi.
Mise Arabsat 6A bude představovat teprve druhou misi rakety Falcon Heavy, ale zároveň půjde o její první komerční start a také to bude poprvé, kdy poletí ve vylepšené variantě Block 5. Při loňské demonstrační misi totiž Falcon Heavy letěl v poněkud nevšední konfiguraci tvořené bočními stupni ve variantě Block 3 (předělanými z použitých Falconů 9 ve variantě Block 2) a nového centrálního stupně ve verzi Block 3. Jednalo se však o výjimku a všechny další Falcony Heavy už budou vycházet z pokročilejší varianty Block 5, takže se můžete těšit na titanová kormidla na všech stupních, černé přistávací nohy apod.
Otazník ale visí nad centrálním nosičem a jeho mezistupněm, který je na Falconu 9 černý důsledkem použitého materiálu tepelné ochrany. Avšak fotka centrálního stupně během testování v McGregoru ukazuje, že černý mezistupeň nemá. Je tedy možné, že Falcon Heavy jej bude mít bílý? Ostatně, spekulovalo se i o černých aerodynamických čepičkách bočních stupňů a ty jsou nakonec nadále bílé. Osobně si myslím, že mezistupeň bude normálně černý. Bílý vršek na fotce lze snadno vysvětlit ochranným obalem, který SpaceX někdy používá při testování v McGregoru (viz stupeň B1049 níže). Fotka je nekvalitní, takže obal kvůli tomu nejspíš vypadá jako trup rakety. Samozřejmě se ale můžu plést.
Nicméně centrální stupeň tedy momentálně nejspíš dokončuje testování v McGregoru, zatímco oba boční stupně už zkouškami prošly a byly přepraveny na Canaveral. V tomto ohledu tedy přípravy pokračují dobře a všechny stupně nejspíš budou na Canaveralu během první poloviny února. Bude však připraven také náklad ve formě saúdské komunikační družice Arabsat 6A?
Dobrou zprávou je, že americká federální vláda je po měsíci fungování v omezeném režimu opět v provozu (i když možná jen dočasně), což znamená, že úřady můžou opět udělovat licence a další povolenky potřebné pro starty raket. Společnost Lockheed Martin, která družici Arabsat 6A vyrobila a zastupuje zákazníka při organizaci startu, aktuálně žádá ministerstvo dopravy o povolení družici přepravit letadlem Antonov An-124 z Kalifornie na Floridu v termínu 5. 2. 2019. V textu žádosti Lockheed dále uvádí, že v případě pozdního udělení licence může dojít k odkladu startu. Úřady však budou po měsíční nečinnosti nejspíš zavaleny podobnými žádostmi, a tak nezbývá než doufat, že se podaří povolení včas vyřídit.
Mimochodem, SpaceX tímto Antonovem někdy přepravuje aerodynamické kryty, když by pomalejší přeprava po silnici mohla vést ke zdržení startu.
Start Arabsatu 6A, který je podle povolenek FCC plánován nejdříve na 7. března, však může ovlivnit také mise Crew Dragon DM-1, která je plánována na konec února ze stejné rampy. A dokud tato demonstrační mise nové kosmické lodi neproběhne, nejspíš nebude moci začít finální integrace všech stupňů Falconu Heavy v montážní hale HIF u rampy LC-39A. K tomu je totiž potřeba transportér-erektor neboli T/E (označení TEL prý SpaceX nepoužívá), a ten momentálně okupuje Falcon 9 s Crew Dragonem. A i když je start DM-1 aktuálně plánován na konec února, rozhodně nejde o skálopevně daný termín. Dají se tedy očekávat menší zpoždění, čímž by mohl vzniknout konflikt s Arabsatem, i když ten by jinak třeba mohl být včas připraven na březnový start. A jelikož SpaceX plánuje využít stupně Falconu Heavy z této mise velmi rychle znovu pro start STP-2, jakékoli zdržení Arabsatu bude mít přímý dopad i na STP-2.
Každopádně dříve nebo později se na start Arabsatu dostane, tak se teď můžeme podívat, jak vlastně bude probíhat přistání. Povolenky FCC, které jsem zmínil v úvodu, potvrzují, že boční stupně Falconu Heavy budou přistávat na pevnině (LZ-1 a LZ-2) a centrální stupeň na plošině OCISLY. Půjde tedy o stejný způsob přistání jako v případě loňské demonstrační mise Falconu Heavy. Tehdy se však přistání centrálního stupně nezdařilo, tak snad tentokrát už bude raketa mít dostatečné zásoby samozápalné směsi.
Přistání středového stupně ale nebude vůbec jednoduché. Na rozdíl od demonstrační mise, kdy Falcon Heavy vynášel velmi lehký náklad, totiž raketa tentokrát ponese 6tunový satelit na náročnější dráhu (GTO). To znamená, že centrální stupeň spotřebuje více paliva a dosáhne ještě vyšší rychlosti než Falcony 9, u kterých se nezachraňoval stupeň a využily palivo v podstatě do poslední kapky. Falcon Heavy při misi Arabsat 6A tedy nebude mít tolik paliva na přistání a kvůli tomu bude muset oželet zpětný zážeh (tzv. boostback). U loňské demonstrační mise proveden byl, čímž stupeň zpomalil a zároveň výrazně zkrátil vzdálenost místa přistání od pobřeží.
V případě mise Arabsat 6A tedy centrální stupeň zpětný zážeh neprovede a raketa po odpojení od horního stupně poletí v podstatě po balistické křivce. Místo přistání, kde bude čekat plošina OCISLY, se proto bude nacházet o dost dále. To potvrzuje již zmíněná povolenka FCC, podle které se bude OCISLY nacházet neuvěřitelných 965 km od pobřeží, což je nejdále v historii SpaceX (předchozí rekord držela mise Thaicom-8 s 681 km).
Absence zpětného zážehu pak znamená, že návrat stupně do atmosféry nejspíš bude o poznání náročnější než v případě demonstrační mise. Vstupní zážeh nejspíš bude o něco delší než normálně, aby se stupeň před vstupem do atmosféru zpomalil, ale i tak bude pravděpodobně vystaven vyšším teplotám a aerodynamickým náporům, než je obvyklé. Vzpomeňte si třeba na některé dřívější mise Falconu 9, které mířily na vysokou orbitu a pak při návratu do atmosféry se jejich hliníková kormidla pořádně opálila:
Falcon Heavy však při této misi bude stejně jako všechny ostatní stupně ve variantě Block 5 vybaven titanovými kormidly, pro které vyšší teploty nepředstavují problém, ale i tak stupeň nejspíš dostane pořádně zabrat. Centrální stupně Falconu Heavy jsou naštěstí už od výroby bytelnější a obecně odolnější než běžné stupně, což se určitě bude hodit.
Otázkou však zůstává, kdy bude Falcon Heavy pro misi Arabsat 6A připraven ke startu a kdy se nakonec dostane na řadu. Harmonogram rampy LC-39A totiž letos bude extrémně nabitý a Falcon Heavy z jiné rampy letět nemůže.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
Je to zvláštní, ale i na oficiálních vizualizacích v novém Falcon User's Guide myslím nemá Falcon Heavy černý mezistupeň. Jen teď nemohu najít odkaz na ten Guide, ze stránek SpaceX nedávno zmizel.
To je pravda, na to jsem zapomněl. Příručka je kdyžtak i tady na ElonX. Když jsem ji před časem četl, bral jsem ten bílý mezistupeň jako chybu/uměleckou licenci, ale třeba v tom nakonec bude něco víc.
Důvodem by mohl být větší tlak na tuto část, protože akcelerace FH je vyšší než F9 a navíc se předpokládají možná i těžší náklady a tudíž jsou na mezistupeň kladeny vyšší nároky, ale kdo ví jak je to doopravdy.
tazsie naklady? FH ma maximalnu nosnost rovnaku ako F9 aj v tej novej prirucke je stale nosnost len necelych 11ton a aj to vyrazne klesa v zavislosti na tazisku nakladu.
druhy stupen nepusti, kedze je rovnaky pre f9 aj pre fh
vyhoda fh je v tom, ze dokaze rovnaky naklad dopravit na vyssiu orbitu ako f9, ale maximalna nosnost je tych 11ton v zavislosti na tazisku kedy to moze klesnut az na 6t ak si dobre pamatam
Ano, standardně nabízený adaptér nejspíš má nosnost těch 11 tun, pokud dobře chápu ten graf 3-2 na straně 12, ALE zapomínáš na důležitý dodatek z předchozí strany: "Payloads should comply with the mass properties limitations given in Figure 3-2. Payloads in excess of the figure can be accommodated as a mission unique service."
Takže 11 tun evidentně není nějaký strukturální limit horního stupně, jak jsi minule spekuloval. Za příplatek je možné vynést těžší náklad. Maximální teoretickou nosnost ale bohužel pořád neznáme. :-/
Schvalne sem se dival na capabilities F9, ehm, ten udaj me fakt nepotesil. Shrnuli to, napiste nam :-). Diky, fakt nepotrebuju vynest druzici. Jen neco napsat.
Tak jim napiš, že máš zákazníka (peter), co má zájem využít maximální nosnost FH a ať ti napíšou co je k tomu zapotřebí dodržet. ;-)
ok beriem, ale nemusi to znamenat presne to ako si to vysvetlujes ty, ze je mozne viac ako 11ton, ale moze to znamenat aj to, ze je mozne tazsi naklad s vyssim taziskom
napr. ze tazisko by bolo 6000mm a aj ked by nakladal mal len 4 tony uz by nesplnal tie podmienky a bolo by mozne to povazovat za unikatnu misiu s patricnym priplatkom
ty mas svoj vyklad ja mam svoj
ja neodmietam, ze to zvladne nejake tie tony naviac, ale neverim, ze to bude vyrazne viac
mas niekde info o tom, ze by sa chvali ako spevnili horny stupen? o spevnovani centralneho stupna hovoril, preco sa nezmienil aj o spevnovani horneho ak by to spravili? ved on sa rad chvali
Já hlavně pořád nechápu ty hloupé připomínky o payload adaptéru, když ten si může každý zákazník dodat vlastní, viz mise Zuma. Takže vlastně celou dobu to jsou kecy úplně o ničem jen proto, že tady řešíš, že jiný adaptér aktuálně není nikde veřejně nabízen. Navíc pokud by měl někdo něco nad deset tun, tak to asi nebude standardní satelit a tím pádem bude stejně potřebovat vlastní řešení připojení na drahý stupeň.
mozu si urobit vlastny, ale stale je limit konstrukcna nosnost celej rakety
darmo budes mat adapter na 20ton ked pripojenie k druhemu stupnu neznesie taku zataz :)
tak tomu moze uverit male decko :) kolko mas rokov?
ta raketa by sa im pod takou vahou rozpadla na prvocinitele :)
Hele, proč tady pořád píšeš takové nesmysly? Proč tady nemůžeš jasně dát odkaz na důkaz, kde bude jasně uvedeno to, co stále tvrdíš? Ano my víme, že žádný takový důkaz nemáš a jestli si myslíš, že mají tak malé rezervy, aby se jim to rozpadlo, tak by asi bylo lepší, kdyby jsi jim to napsal, protože oni o tom evidentně nic netuší a tvoje pomoc by se jim asi mohla docela hodit, protože zatím na to asi nikdo nepřišel.
vazne veris tomu, ze ta raketa ma realnu nosnost 64ton? :)
ak ano tak sa nemame o com bavit
To je jen teoretické maximum, které v reálu není možné využít.
Současná maximální nosnost: 11 tun (omezeno nosností adaptéru nákladu)
Maximální teoretická nosnost: 63 tun (omezeno výkonem rakety)
A někde mezi nimi je reálná maximální nosnost, která je omezena konstrukcí rakety, velikostí aerodynamického krytu a dalšími faktory. A ta je podle SpaceX vyšší než 11 tun, ale veřejně se neví, o kolik přesně.
Nikdo neříká, že raketa nemá konstrukční limit. Ale tys dříve tvrdil, že limit adaptéru = limit rakety, ale tomu naprosto nic nenasvědčuje. A jelikož nikdo z nás neví, jaký je ten skutečný konstrukční limit, debata o tom je bezpředmětná. Faktem je, že momentálně je limit 11 tun kvůli adaptéru, ale vše nasvědčuje tomu, že reálný limit nosnosti rakety je vyšší, ale netušíme o kolik. Dál to nemá smysl řešit.
A ještě něco, peter asi nechápe, že když budu mít náklad 5 tun a tíhové zrychlení 3g, tak je to stejné, jak když budu mít náklad 10 tun a tíhové zrychlení 1,5g. Jinými slovy, pokud naložím na FH něco, co má 5 tun a budu zrychlovat maximálně 6g, pak když tam dám 15 tun a budu zrychlovat 2g tak ten rozdíl v namáhání bude poměrně velmi malý. Problém těch dílů není v tom, že by ten náklad na zemi neunesly a zhroutily se, ale ony ten náklad musí unést dynamicky a každému je jasné, že z větším nákladem se bude zrychlovat pomaleji a naopak.
Tah Merlinů na prvním stupni je možné podle údajů v oficiální příručce snížit až na 56 % maxima a vakuový Merlin na horním stupni na 69 % maxima (dříve to bylo 34 % a není jasné, proč se to tak výrazně změnilo). Nicméně regulace tahu kvůli snížení přetížení se při misích běžně provádí.
Možné je mnoho, ale je to na úkor nosnosti.
Tak ono jednak jak píšeš a za druhé právě z důvodu FH, kdy se škrtí motory prostředního stupně, aby se šetřilo palivo a naopak jely boční naplno i v období MAX Q.
Víš on někdo nepochopí, že když máš zatím 100% nákladů do 10 tun, tak nemá smysl používat adaptér třeba ma 20 tun. Taky asi nepochopí, že když budeš potřebovat vynést těch 20 tun, tak prostě jen vezmeš a ten adaptér vyrobíš z pevnějšího materiálu, takže tě bude stát o pár dolarů více, bude vážit o pár kilo více (ano, lehce zjednodušeno) a tím to bude vyřešeno. Peter to vidí asi tak, že bude potřeba vymyslet a vyrobit něco srovnatelně složitého jako je SLS a bude to trvat deset a více let. ;-)
mozem otazku?
ivo janacek z diskusii pod clankami o tesle je ta ista osoba ako ivo janacek v diskusiach pod clankami o spacex? :)
sice pouzivaju rovnake meno a fotku, ale tie prispevky su diametralne odlisne, kym ivo janacek v diskusii o tesle takmer vsetko kritizuje a spochybnuje, tak ivo janacek v diskusiach o spacex vsetko nekriticky chvali :):):)
nepouzivaju ten ucet 2 rozne osoby? :):):)
nie nemyslim si, ze bude treba nieco vyrazne zlozitejsie, ale si nemyslim, ze ten druhy stupen je schopny vyrazne viac ton ako uvadzanych 11
Toho jsem si take všiml :-) Nicméně je to úplně normální. Názor člověka se utváří ze spousty věcí, zejména z toho, co je mu blízké znalostně, pak co je mu blízké názorově a pak i třeba tím, o čem sní (přání otcem myšlenky). A pak s názorem hnout? Každý máme nějaké ego a ne každý z nás je schopný svůj názor diametrálně změnit. Zejména v dnešní ((dez)informační) době je těžké si udržet kritický pohled. A někdy to vlastně není ani potřeba :-)
Omlouvám se za netechnické zamyšlení :-). Rozhodně jsem nechtěl nikoho urazit !
Mě by spíš zajímalo, jestli bude schopen uznat, že by se přeci jen mohl tentokrát mýlit. :) Ale tipuju, že to radši bude ignorovat.
Pro ty, kdo by se chtěl s peterem hádat doporučuji nejdřív diskuzi pod https://www.elonx.cz/zrusene-projekty-3-crossfeed-neboli-precerpavani-paliva-mezi-stupni-falconu-heavy/ :-)
Hádat se nemá smysl, on má svoji pravdu a hotovo. :-D
Na redditu to taky jeden člobrda zmiňuje. Dostal na to odpověď, že to může být čistě jen omyl.
Nerozumím větě "Centrální stupně Falconu Heavy jsou naštěstí už od výroby bytelnější a obecně odolnější než běžné stupně".
Myslel jsem, že všechny 3 nosiče FH jsou totožné?
Centrální stupeň je pevnější, aby vydržel extra tah bočních stupňů. Proto bylo nutné pro demonstrační misi vyrobit nový kus, zatímco boční stupně bylo možné použít již letěné, jen modifikované pro spojení s centrálním stupněm.
Nejsou, centralni stupen musi byt specialni protoze jsou na nej mnohem vetsi naroky co se tyce namahani (musi prenest nejen svuj tah ale i tah od bocnich stupnu). Bocni stupne jsou uz ale normalni f9.
Je nějaký rozdíl ve výkonu block 3 vs block 5? nebo je rozdíl jen ve snadnější znovupoužitelnosti?
Petr Melechin ty změny zmiňoval ve svém článku. Když tak se na to mrkni.
Akorát jsem ho při této příležitosti aktualizoval, byl už poněkud zastaralý. :)
Je tam rozdil. Block 5 je vykonnejsi, casem by melo byt mozny sklopit jeho nohy a SpaceX chce dosahnout toho, aby se dal pouzit treba 2x za 24 hodin, takze snadnejsi a rychlejsi znovupouzitelnost.