Příští Crew Dragon odstartuje už v září a ten následující bude již použitý
V neděli se v pořádku vrátil Crew Dragon zpět na Zemi z testovací mise DM-2 s posádkou ve složení Bob Behnken a Douglas Hurley. Letní program americké kosmonautiky tím ale rozhodně nekončí. Dosednutím Crew Dragonu na hladinu oceánu se rozjíždí mašinérie NASA a SpaceX v souvislosti s přípravou příští pilotované mise Crew-1 a zároveň se objevily novinky týkající se následující mise Crew-2. Známe kompletní posádku a víme, že poletí v již použité lodi na již použité raketě.
Dlouhých 18 let čekala společnost SpaceX na chvíli, kdy bude moci poprvé odstartovat do vesmíru s lidskou posádkou. Této události se dočkala 30. května 2020 a o dva měsíce později se posádka bezpečně vrátila zpět na Zemi. Na následující misi Crew Dragonu už ale nebudeme čekat tak dlouho, uskuteční se totiž možná už 27. září. Nese označení Crew-1 a posádku budou tvořit astronauté Mike Hopkins, Victor Glover, Sóiči Noguči a Shannon Walker, které jsme si podrobněji představili v nedávném článku. Jejich mise potrvá šest měsíců a s návratem se počítá začátkem dubna příštího roku. Na ISS se tak na několik dní potkají s posádkou následující mise Crew-2, o té však až později.
Sami astronauté určení pro misi Crew-1 podstupovali v posledních měsících každodenní trénink v používání systémů ISS i navzdory stále platným omezením v důsledku epidemie koronaviru. Počátkem června prováděli kupříkladu nácvik opuštění lodi v případě nouzového ukončení letu. Podle tiskové konference po misi DM-2 je však jejich výcvik v podstatě hotový.
Nepřipravovali se však jen samotní astronauté, ale i technika, kterou budou při své cestě k ISS používat. Jejich kosmická loď Crew Dragon (číslo C207.1) podstoupila v červnu zkoušky pohonného systému a na konci měsíce byly provedeny i akustické testy trunku. Veškeré kontroly dopadly s největší pravděpodobností dobře a kabina samotná má být zhruba v druhém srpnovém týdnu převezena z Hawthorne na Floridu. Zde budou provedeny finální přípravy k jejímu startu – bude integrována s trunkem, bude do ní načerpáno palivo atd.
Co se týče nosné rakety Falcon 9, už v dubnu podstoupil nový první stupeň B1061.1 úspěšné zkoušky na základně McGregor. V červenci pak stupeň byl v pořádku přepraven na Floridu. Druhý stupeň Falconu 9 pro tuto misi byl také otestován v dubnu v McGregoru a lze předpokládat, že už je také na Floridě. Můžeme tedy říci, že raketa je v podstatě připravena na svou velkou chvíli.
Nedělním přistáním mise DM-2 na hladinu Mexického zálivu byly zároveň zahájeny i přípravy na misi Crew-2, tedy druhý ostrý start v rámci komerční dopravy posádek k ISS a celkově pak na třetí pilotovanou misi SpaceX v historii. K té by podle dosavadních plánů mělo dojít 30. března 2021 a bude při ní poprvé opakovaně použit jak první stupeň rakety Falcon 9, tak i kabina lodi Crew Dragon. Jako nosič poslouží stupeň B1061 z mise Crew-1 a posádku dopraví k ISS kabina z aktuální mise DM-2. Tato kabina byla vyzvednuta z hladiny lodí GO Navigator, která ji přepraví na Canaveral. Tam nejdříve budou týmy NASA a SpaceX vyhodnocovat její stav po návratu z oběžné dráhy. Podle Benjiho Reeda, který ve SpaceX řídí záležitosti pilotovaných letů, dojde mimo jiné k odstranění vnějších panelů lodi a bude kontrolován hardware, který se nachází pod nimi. Podrobnému zkoumání budou vystaveny i vylovené padáky a veškerá získaná telemetrie. Tyto práce by měly být dokončeny na přelomu srpna a září.
Poznatky z těchto inspekcí pak NASA použije v rámci udělení certifikace Crew Dragonu, který pak bude moci provádět pravidelné mise na ISS. Kabina z mise DM-2 pak začne být připravována na svůj další start. Na tiskové konferenci po přistání mise DM-2 zazněla informace, že tyto úpravy zaberou přibližně 4 měsíce a na celý proces bude dohlížet NASA. Nevím, co všechno přípravy Crew Dragonu na další misi zahrnují, ale manažeři SpaceX zmínili například výměnu tepelného štítu a vnějších panelů lodi. Příprava kabiny by tedy měla být dokončena přibližně na konci roku a SpaceX tak bude mít před březnovým startem mise Crew-2 dostatečnou rezervu pro případ jakéhokoliv zdržení. Opakované použití by navíc neměl být pro loď Crew Dragon žádný problém, jelikož byla od začátku navržena pro minimálně pět použití (podle Gwynne Shotwell dokonce až 10 použití). Mise Crew-2 tím pádem bude pravděpodobně představovat nejrychlejší znovupoužití lodi Dragon. Dosavadním rekordmanem je kabina C112 nákladního Dragonu, která letěla na misích CRS-16 a CRS-20, mezi nimiž uplynulo 418 dní.
Koncem července byla veřejnosti představena také kompletní posádka, která z hlediska znovupoužitelnosti historickou misi Crew-2 podnikne. Budou ji tvořit Robert S. Kimbrough, K. Megan McArthur, Akihiko Hošide a Thomas Pesquet. I tito astronauté, stejně jako posádka Crew-1, už podstupují výcvik na svoji další cestu do vesmíru.
O astronautech si můžeme říci několik zajímavostí a začněme jedinou ženou mezi nimi. Megan McArthur je manželkou Boba Behnkena a budou tak prvním manželským párem, který se sveze k ISS na palubě Crew Dragonu. V osobě Thomase Pesqueta se pak dočkáme prvního Evropana, který tuto novou americkou loď použije. Velitel lodi Robert Kimbrough a Akihiko Hošide se stanou čtvrtým a pátým člověkem na světě, kteří pro svou cestu do vesmíru použijí 3 různé pilotované lodi. Tento klub byl neoficiálně založen Wallym Schirrou a jediným jeho dalším členem je pak John W. Young. Po misi Crew-1 se k nim přidá i Sóiči Noguči. Tento klub však během pár let postupně ztratí svou exkluzivitu, v oddílu astronautů je totiž stále ještě řada osob, které pamatují konec éry raketoplánů a v mezidobí před příchodem nových amerických pilotovaných lodí absolvovali i kosmický let na palubě ruských lodí Sojuz. Pro více informací o členech posádky Crew-2 můžete navštívit článek na serveru Kosmonautix.
- Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další - 17. 11. 2024
- Mise GSAT-N2 - 15. 11. 2024
- Mise Optus-X - 13. 11. 2024
Rozhovor s Thomasem Pesquetem na českém CNN.
https://cnn.iprima.cz/prvni-evropan-ktery-poleti-se-spacex-dopad-boli-mamku-bych-do-vesmiru-neposlal-9659
Opravdu poletí první pilotovaný Starliner na plnohodnotnou půlroční misi, jak bylo plánováno? Podle mě je to blbost, nechť první let je čistě testovací a týdenní. A v srpnu ať letí už otestovány a se čtyřčlennou posádkou. Pokud to Boeing nezvládá, věřím, že i v srpnu 2021 dokáže udělat rotací Space X.
Zrovna včera jsem se o tom bavil s Jirkou. Momentálně to vypadá, že NASA z hlediska harmonogramu misí na ISS v podstatě počítá jen se SpaceX a minimálně první tři plnohodnotné mise nejspíš budou s Crew Dragonem (vždy jedna po půl roce). Takže asi není nutné, aby pilotovaná mise Boeingu byla prodloužená, jak se plánovalo. Pro zajímavost, NASA předběžně počítá s první ostrou misí Boeingu až na únor 2022.
Kolik je na ISS dokovacích portů, které může použít Crew Dragon a Starliner.
V případě, že si nějaký soukromník zaplatí Crew Dragon, bude mít kde zaparkovat? Nákladní Crew Dragon bude taky používat stejný dokovací port?
Takové porty jsou dva IDA 2 a 3, oba na modulu Harmony. A ano, nákladní dragon bude dokovat taky tam. S těmi návštěvami, jako technicky to půjde v momentě, když tam bude prázdno. Jak to ale bude řešeno přesně, to ti nepovíme nikdo.
By me zajimako jestli pooeti pouzity crew Dragon driv jak Starliner.
Záleží na tom, jak to myslíš. Pokud jen obyčejný bezpilotní CST-100, tak ne.
Ale pokud se u obou ptáš na pilotovaný let, tak ano.
Crew-1 nový dragon 27.září 2020 do začátku dubna 2020.
Crew-2 použitý dragon start 30.3 2020 návrat v polovině srpna 2021.
Až po nich přijde na řadu CFT starlineru.
Hlavní je, že je posádka vyvážená…
Cože?
Již jsem si všimnul, že v diskusi pod několika tématy na zdejším fóru se začaly objevovat Trolly (doufám že nejsou předmětech ochrany přírody, jakožto raritní druh). A toto mi přijde ideální příspěvek na rozpoutání vášnivé diskuse. Asi si dotyčný myslí, že rozpoutá nenávist mužů se zájmem o vesmír, vůči astronautkám, nebo bílých proti asiatům…., mezi lidmi co fandíme astronautům a kosmonautům…
Jestli to je pro vás ta hlavní informace z celého článku, tak vás upřímně lituju. Asi by to chtělo přehodnotit priority.
Já jsem teda rád že vše jde zatímvelmi dobře a první ostrá mise proběhne ještě dřív než vůbec Boeing začne s opakováním své demonstrační mise. Dále je super, že NASA připouští znovupoužití, čímž se sníží náklady jak pro SpaceX, tak pro NASA. No a taky jsem rád, že JAXA má zase možnost vyslat na ISS svého zástupce. Je to významný partner ISS, mají svůj modul Kibo, zásobují pomocí HTV, ale zatím nebylo moc míst pro start japonských astronautů.
Ignoroval bych ho. Ale chápu tě. A souhlas, je dobře, že zatím jde všechno velice dobře. Uvidíme, jak dopadnou výsledky testů a analýz.
A co se týká Boeingu, ani tomu nepřeju jakékoliv problémy. Bude lepší, když nejen že ISS bude mít zálohu Dragon-Sojuz, ale že i samotná NASA bude mít dvě dopravní lodi pro případ problémů s kteroukoliv z nich.
Boeing potřebuje úspěch Starlineru jako sůl (bezchybný) – v současné době získává téměř komixovou image velké zlé společnosti. Přece jen je těch viditelných (a u SLS a KC-46 veřejně drahých) potíží příliš:
Ahoj, nevíte kdy má boeing naplánovaný test starlineru. V záplavě úspěchů od Spacex se mi tato informace nepodařilo dohledat. Děkuji.
Z diskuze pod článkem na serveru kosmonautix. Michal je vždy skvěle informován.
Michal Václavík napsal:
3.8.2020 (08:57)
Opakovaný let OFT bude v listopadu. Start 18. listopadu, o den později připojení k ISS (IDA 3), 23. listopadu odpojení od ISS a přistání.
Naprosto souhlasím, úspěch potřebuje.
ad) Zpoždění a cena, tady bych byl opatrný. Při stavbě prvního kusu se dělala spousta věcí navíc, které se už dělat při dalších centrálních stupních nebudou atd. Ale to je spíš na diskuzi pod články na serveru kosmonautix, a diskutovat s jiřím Hoškem, který je, co se týká programu SLS, nejlépe informovaný. Ano, cena je v současné chvíli vysoká, ale půjde dolů.
A jinak, já bych na kosmonautických serverech řešil jen divizi, která se zabývá vesmírnou technikou.
A co se týká starlineru už jsem psal, že mu přeji úspěch a držím palce. A navíc, abych navázal na téma článku, třebas se najde někdo, kdo absolvuje let na STS, Sojuz, CD i CST-100. A věřím, že reparát zvládnou.
To je hodne dulezite. Kdyby byla nevyvazena, tak raketa poleti nakrivo, netrefi se na ISS a odleti pryc, za hranicce slundcni soustavy.
samozřejmě, genderovně nevyvážená raketa bude zahýbat 🙂