Podrobná chronologie příprav Falconu Heavy na první misi (2015–2017)
- V lednu 2015 SpaceX vydalo aktualizované počítačově generované video znázorňující všechny fáze letu Falconu Heavy včetně přistání všech stupňů na pevnině:
- V březnu 2015 SpaceX na své oficiální facebookové stránce zveřejnilo fotky modelu Falconu Heavy určeného pro testování v aerodynamickém tunelu. Velmi brzy poté byl příspěvek smazán, ale obrázky samozřejmě dodnes kolují po internetu:
- Někdy začátkem roku 2016 se objevila fotka z výroby aerodynamických krytů pro Falcon 9 v Hawthorne a pozorní fanoušci si všimli aerodynamické špičky bočního stupně Falconu Heavy v pozadí. V květnu 2016 se pak objevily fotky té samé špičky, když byla přistižena při přepravě z Hawthorne:
- V září 2016 se objevily fotky z McGregoru, na nichž je podle mnohých spekulací zachyceno strukturální testování centrálního stupně Falconu Heavy. Nejedná se však o potvrzené informace.
- Po Vánocích 2016 SpaceX na svém oficiálním Instagramu zveřejnilo fotku mezistupně s logem Falconu Heavy:
- V únoru 2017 fanoušci pořídili video a fotografii hotového bočního stupně Falconu Heavy při přepravě z Hawthorne do McGregoru. (Více informací najdete v článku na Kosmonautix.cz.)
- V březnu 2017 jsme se dozvěděli, že oba boční stupně prvního FH budou tvořit již jednou letěné stupně z Falconu 9. Už delší dobu se vědělo, že stupeň z mise Thaicom-8 bude jedním z nich, ale kolem otázky, zda druhý boční stupeň bude nový, nebo již letěný, vládly nejasnosti. Zároveň jsme zjistili, že rampa LC-39A stále není připravena na Falcon Heavy a bude potřeba provést úpravy, které potrvají minimálně dva měsíce. Tyto úpravy se však začnou provádět až poté, co bude znovuzprovozněna poničená rampa SLC-40. Z těchto informací se dá odvodit, že první FH pravděpodobně nepoletí dříve než na podzim 2017.
- Na konci března 2017 Elon Musk prohlásil, že během demonstrační mise Falconu Heavy se SpaceX možná pokusí o experimentální záchranu horního stupně. O tom, jak by něco takového mohlo vypadat, jsem se rozepsal v samostatném článku.
- Začátkem dubna 2017 byl spatřen boční stupeň Falconu Heavy při testování v McGregoru. Jednalo se o ten samý, který byl v únoru vyfocen při přepravě. Nově však bylo potvrzeno, že se opravdu jedná o stupeň z mise Thaicom-8, který byl předělán pro použití na Falconu Heavy.
- Koncem dubna 2017 byla v McGregoru spatřena další část Falconu Heavy při testování – tentokrát centrální stupeň. Na fotce lze vidět kromě loga FH také mechanismus pro přichycení bočního stupně.
- 25. dubna 2017 web NASA Spaceflight informoval, že druhý boční stupeň prvního Falconu Heavy bude tvořit stupeň z mise CRS-9 (č. 25). Momentálně se prý nachází v hangáru u rampy LC-39A. Bylo možné ho vidět na fotce z mise SES-10 (dole u zadní zdi).
- Začátkem května 2017 došlo k testovacímu zážehu centrálního stupně v McGregoru a o něco později se SpaceX podělilo o video. Jednalo se nejspíše o dlouhý několikaminutový zážeh, neboť stupeň má oranžovou čepičku, která u běžných kratších zážehů není potřeba.
- 18. května 2017 byl boční stupeň (ten z mise Thaicom-8) znovu spatřen při testování v McGregoru:
- 25. května 2017 SpaceX vydalo video zachycující testování bočního stupně z mise Thaicom-8 v McGregoru (skoro přesně rok od původní mise tohoto stupně):
- 26. května 2017 Chris G. z NSF informoval o tom, že podle aktuálních plánů by úpravy rampy LC-39A, které jsou nutné pro zajištění kompatibility s Falconem Heavy, měly být hotové začátkem října. Pokud to tak opravdu dopadne, mohl by první start FH proběhnout zhruba koncem října nebo během listopadu.
- 8. června 2017 Elon Musk na Twitteru pronesl: “Všechny části Falconu Heavy budou na Mysu [Canaveral] za 2 až 3 měsíce, takže start by měl proběhnout měsíc poté.” Odpovídá to tedy předchozím odhadům, že FH dříve než na podzim nepoletí kvůli nutnosti provedení změn na rampě LC-39A, které ale nemůžou začít, dokud nebude poničená rampa SLC-40 opět uvedena do provozu.
- 29. června 2017 byl boční stupeň č. 23 (ten z mise Thaicom-8) vyfocen při přepravě z McGregoru. Později se objevilo i povedené video z přepravy.
- 19. července 2017 Elon Musk na konferenci ISS R&D varoval, že existuje docela velká šance, že první let FH nebude úspěšný, jelikož se jedná o komplexní systém, jehož některé části nelze otestovat na zemi. Zároveň jsme se ze souvisejícího článku na webu NASA Spaceflight dozvěděli, že aby se zabránilo nepříznivým důsledkům při zážehu 27 motorů Merlin, budou zažehávány postupně – po dvojicích, s krátkými prodlevami (v řádu desítek až stovek milisekund). Podobným způsobem byly zažehávány například také hlavní motory raketoplánu.
- 20. července 2017 se na Facebooku objevily dvě fotky z hangáru u rampy LC-39A, na kterých je vidět centrální stupeň Falconu Heavy a jeden boční stupeň. Na prvním obrázku si také můžete všimnout spojovacích mechanismů (obaleny v růžovém materiálu), kterými budou připojeny boční stupně. Spekuluje se, že v hangáru byla prováděna zkušební integrace všech tří boosterů k TELu.
- 28. července 2017 Elon Musk na Instagramu oznámil, že první start Falconu Heavy je plánován na listopad. Zároveň potvrdil, že při tomto letu budou boční stupně přistávat na pevnině a centrální stupeň na ASDS.
- 4. srpna 2017 Elon Musk na Instagramu zveřejnil mírně upravenou verzi staršího videa z roku 2015 znázorňující letový profil Falconu Heavy. Ve videu všechny tři boostery přistanou na pevnině, ale v reálu tato situace pravděpodobně moc často nastávat nebude (jestli vůbec někdy). Při demonstrační misi budou boční stupně přistávat na pevnině a ten centrální přistane na OCISLY.
- 20. srpna 2017 byl spatřen boční stupeň, který původně letěl na misi CRS-9, při přepravě do McGregoru, kde bude otestován. Fotky a video poskytli Robert Bass a uživatel neauxgeaux na Redditu.
- 30. srpna 2017 se objevila fotografie bočního stupně, který původně letěl na misi CRS-9, při testování v McGregoru:
- 31. srpna 2017 se objevila fotka z návštevnického komplexu Kennedyho vesmírného střediska, kde NASA uvádí 28. listopad jako datum startu Falconu Heavy. Těžko říct, jak moc je to důvěryhodné, ale každopádně se jedná o první a zatím jediné konkrétní datum pro start FH, které je veřejně k dispozici.
- 2. září 2017 SpaceX vydalo video z testovacího zážehu druhého bočního stupně, který byl pár dnů předtím vyfocen v McGregoru.
- 6. září 2017 inženýr ze SpaceX pracující v McGregoru při diskuzi se studenty texaské univerzity prohlásil, že minulý týden proběhlo testování horního stupně pro Falcon Heavy.
- 13. září 2017 to podle neoficiálních informací o plánovaných startech vypadat, že SES-11 poletí z rampy LC-39A. Nejspíš to znamená, že poničená rampa SLC-40 ještě není připravena začít odbavovat Falcony, aby mohla proběhnout plánovaná odstávka LC-39A, při které budou provedeny úpravy pro první start Falconu Heavy. To možná povede k pozdějšímu startu demonstrační mise. (Více v článku.)
- 19. září 2017 se objevil tweet od NSF, podle kterého budou úpravy rampy LC-39A potřebné pro zajištění kompatibility s Falconem Heavy provedeny po misi SES-11, která je plánována na začátek října. Nejedná se o překvapivou informaci, ale je dobré mít potvrzení. To, jestli FH stihne listopadový termín startu, záleží na tom, jak dlouho budou tyto úpravy nakonec trvat. Už na jaře se mluvilo o dvou měsících, ale není jasné, jestli se od té doby něco nezměnilo.
- 26. září 2017 vyšlo najevo, že mise KoreaSat 5A nepoletí z rampy SLC-40, ale ještě z LC-39A, tudíž úpravy rampy potřebné pro první start Falconu Heavy budou muset počkat. Premiéra FH se tedy nyní odhaduje nejdříve na konec letošního roku, nebo spíše začátek příštího. (Více v článku)
- 30. září 2017 se objevila povolenka úřadu FCC, z které vyplývá, že mise CRS-13 poletí z rampy LC-39A, a ne z SLC-40, jak se původně plánovalo. Úpravy rampy pro Falcon Heavy tedy nejspíš začnou ještě později, než jsme mysleli, a raketa se dočká premiéry pravděpodobně až začátkem roku 2018. (Více v článku)
- 1. října 2017 se objevily aktuální fotky transportéru/erektoru na rampě 39A, na kterých jsou vidět dva nově namontované držáky pro boční stupně FH. Znamená to, že SpaceX provádí aspoň nějaké úpravy i mezi starty a nečeká na kompletní odstavení rampy, které je neustále odkládáno kvůli nepřipravenosti opravované rampy SLC-40. LC-39A tedy ve výsledku nejspíš nebude muset být mimo provoz tak dlouho, jak se původně myslelo, neboť část práce už bude hotová.
- 18. října 2017 se objevily fotky zachycující boční stupeň Falconu Heavy při přepravě směrem na Canaveral. Mělo by jít o stupeň č. 25 z mise CRS-9, který se vrací na Mys po dokončení testování v McGregoru. Falcon Heavy možná stihne odstartovat ještě letos.
- 1. listopadu 2017 web NASA Spaceflight informoval, že většina potřebných úprav konstrukce TEL možná proběhne ještě před startem mise Zuma, která má být tou poslední z rampy LC-39A před startem Falconu Heavy. Na záběrech z vývozu Falconu 9 z hangáru během živého přenosu mise KoreaSat 5A bylo vidět, že práce pokročily a byly nainstalovány další držáky potřebné pro uchycení bočních stupňů Falconu Heavy. Podle současných plánů by mohl být TEL připravený vyvézt Falcon Heavy na rampu už koncem listopadu, načež bude provedeno zkušební tankování. Pokud bude vše v pořádku, proběhne 15. prosince statický zážeh a v případě potřeby bude o 5 dnů později proveden další. Ostrý start se stále neznámým nákladem by pak mohl proběhnout 29. prosince, nebo dokonce o něco dříve, pokud vše půjde hladce a nebude se provádět víc než jeden statický zážeh. (Podrobnější informace najdete v samostatném článku)
- V druhé polovině listopadu 2017 došlo k odkladům mise Zuma, což možná způsobí zpoždění premiéry Falconu Heavy. Podrobnosti v článku. Ředitelka SpaceX Gwynne Shotwell zároveň potvrdila, že Falcony Heavy s výjimkou toho prvního budou disponovat stupni ve variantě Block 5. Dále objasnila proces certifikace FH pro mise EELV – je potřeba provést tři úspěšné mise, ale o zakázky se SpaceX může ucházet ještě před provedením těchto tří misí. Více v článku.
- 28. listopadu 2017 SpaceX potvrdilo, že Falcon Heavy poprvé odstartuje až začátkem roku 2018, pár týdnů po statickém zážehu, který je stále plánován na prosinec 2017.
- 1. prosince 2017 unikla fotka z procesu integrace prvního Falconu Heavy v hangáru HIF u rampy LC-39A.
- 2. prosince 2017 Elon Musk na Twitteru napsal: “První Falcon Heavy odstartuje příští měsíc a ponese můj tmavě červený Tesla Roadster hrající písničku Space Oddity. Poletí směrem k Marsu. Pokud raketa nevybuchne po startu, auto zůstane v hlubokém vesmíru zhruba miliardu let.” Působilo to jako vtip, ale SpaceX to opravdu plánuje. Více v článku.
Co se dělo dál, zjistíte v sekci Aktuální informace na profilu demonstrační mise Falconu Heavy.