Aktuality

Příprava Falconu 9 na další start trvá měsíc, páté použití stupně proběhne už brzy

Před pár dny se na YouTube objevila prezentace Christophera Coulurise ze SpaceX, který ve SpaceX zastává roli ředitele integrace raket a nákladů už přes 5 let. Během prezentace dal divákům nahlédnout pod pokličku procesu záchrany a zpracování prvních stupňů raket Falcon. Video sice bylo nedlouho po zveřejnění smazáno, ale i tak si můžeme shrnout ty nejzajímavější poznatky, které v něm zazněly.

Proces záchrany a zpracování prvních stupňů raket Falcon 9 a Falcon Heavy obvykle začíná přistáním na jedné ze dvou plovoucích plošin SpaceX. Couluris uvedl, že záchrana je možná na moři s vlnami o maximální výšce 3,6 metrů. Roli však hraje také jejich frekvence – takto vysoká vlna každých 12 sekund je v pořádku, ale třeba každých 6 sekund už nikoli.

Stupeň B1059.1 na palubě OCISLY po návratu z mise CRS-19 (Foto: SpaceX)

Pokud se ale přistání podaří a stupeň je následně v pořádku dopraven do přístavu, následují další kroky. V přístavu je potřeba stupeň přesunout jeřábem na souš a sklopit přistávací nohy. Sklopení nohou se překvapivě podařilo i u aktuální mise Starlink v1-3, při které došlo k tvrdšímu přistání. Nakonec je stupeň položen na silniční transportér, který v minulosti přepravoval raketoplány, a stupeň je odvezen k dalšímu zpracování.

Stupeň B1051.3 se sklopenými nohami po návratu z mise Starlink v1-3 (Foto: Ken Kremer)
Ten samý transportér při převážení raketoplánu a při současném převážení Falconu z mise JCSAT-16

SpaceX má tým, který se věnuje repasování stupňů na další mise, a Couluris proces přirovnal k údržbě letadel. Jako zajímavost uvedl, že pokud raketa startovala z některé z floridských ramp SpaceX a následující mise daného stupně má opět proběhnout z Floridy, repasování probíhá v některém z místních hangárů. Pouze v případě, kdy stupeň čeká další mise z Vandenbergovy základny v Kalifornii, je raketa přepravena do centrály v Hawthorne, a její příprava na další start proběhne tam.

Repasování podle Coulurise zahrnuje například kontrolu spojů, svarů a avioniky. Inspekce je prý velice podrobná, a tak celý proces momentálně trvá asi měsíc. SpaceX se však stále učí, a tak lze očekávat, že se tato doba časem zkrátí.

SpaceX prý na Floridě momentálně má 11 prvních stupňů Falconu 9 schopných dalšího letu. Číslo mi však přijde příliš vysoké, jelikož aktuálně by SpaceX mělo mít jen 9 stupňů ve variantě Block 5. Nicméně podle Coulurise se jeden z těchto stupňů dočká své páté mise už koncem února. Tady není jasné, jestli mluví o misi Starlink v1-4, která je v plánu na 15. února, nebo misi v1-5, k níž má dojít začátkem března. Každopádně se předpokládá, že půjde o stupeň B1048, který naposledy letěl na misi Starlink v1-1 v listopadu 2019.

Přistání Falconu 9 během mise Starlink v1-1 (Foto: SpaceX)
Zachráněný první stupeň Falconu 9 během mise Starlink v1-1 (Foto: SpaceX)

Couluris také zmínil, že cena Falconu 9 s možností záchrany je 30 milionů dolarů, ale není moc jasné, jak to myslel. Nejspíš se přeřekl a mluvil o nákladech SpaceX, nikoli o ceně pro zákazníka, která je vyšší, jelikož zahrnuje marži. Podle posledních informací od Elona Muska si SpaceX účtuje za start Falconu 9 s již použitým stupněm přibližně 50 milionů dolarů.

Zobrazit komentáře

  • Zajímalo by mě, jestli se v tom měsíci repase taky pokoušejí plášť vočouzenej od kouře někde umejt (spíše ne ale divný je, že nevadí kontrole), ale třeba aerodynamický kryty (některý už taky musely být znovupoužitý) vypadají vždy jako nové (a přitom padají z větší výšky i když jsou lehčí) - asi je přetírají ?

    • Kryt nemá důvod být očazený, naopak na první stupeň jdou při přistání veškeré zbytky spalin z motorů. Vzhledem k tomu, že pálí petrolej, tak tam prostě saze budou.

    • První stupně zpočátku mezi misemi umývali, ale nakonec od toho upustili, protože to nebylo potřeba. Již použité kryty letěly jen na jedné misi a byly původně vyloveny z vody, takže z jednoho příkladu bych asi zatím nevyvozoval, jaký bude finální proces přípravy krytů mezi starty.

  • Ohledně těch sklopených nohou: Jste si jisti a je potvrzené, že došlo k tvrdšímu přistání? Ono to tak na první pohled vypadá, ale pokud použili nový design sklápěcích nohou, pak mi přijde celkem logické, že nohy inovovali do té míry, že snížili těžiště stupně... Možná se pletu - je to jen moje domněnka.

    • Na zahraničních webech jsem zjistil, že díky tvrdému přistání sedí stupeň o cca 5 stop níže. Navíc sklopné nohy byly již u mise Starlink v1-3. Takže se omlouvám za post.

    • Pokud se jim pod stupeň nevešel záchytný robot, tak je myslím jasně, že to takto být nemělo

    • Nemyslím, že inovací nohou došlo ke snížení těžiště. Naopak je žádoucí aby byly co nejlehčí. Na těžiště mají největší vliv motory.

      • Čistě teoreticky by snížení těžiště mohlo být způsobeno menším sklopením nohou, kdy celý stupeň bude sedět o něco níže. pak by v porovnání s dřívějším přistáním vypadalo toto přistání jako tvrdší.

        • Já myslím, že jen špatně trefili výšku pro začátek zážehu, potkali cestou střih větru, propadnutí plošiny za velkou vlnou, nebo třeba zkoušeli jiný profil přistávacího zážehu - vyšší tah motoru. Zkrátka ne úplně plánované vypnutí motoru výš nad plošinou.

          • nemuselo ist o nic neplanovaneho. Ako by ste pristali s takym kolosom na plosine, ktora sa kyve nejaky ten meter hore dole, pomocou motora s urcitou reakcnou dobou, prebytkom tahu a nedostatkom paliva? To nie je sanca urobit nejako jemne. Normalne to navediete do nejakeho virtualneho bodu nad palubou a vypnete motor. Obcas to znamena trochu drsnejsi naraz o palubu, ak sa moc kyve, ale na to su v nohach tie deformacne jadra, to sa vymeni a jedem dal.

          • tak tak, pre mna je vobec zazraz ze to dokaze na betone pristat, nie na lodi. Taky tubus obrovsky.

      • Ved peter hovori o tazisku celeho stupna nie noh samotnych. Logiku by to malo ale nemyslim ze to je pravda. Motory su to najcennejsie na prvom stupni, preco by si zvysovali riziko ich narazu o palubu, ked pokial viem sa 1. stupen nikdy neprevratil na palube, len po nej tancoval ked este nebol priviazany.

        • Spadnul jim centrální stupeň FH. Nemohli ho přivázat kvůli vlnám, takže asi taky dost tancoval.

  • Beztak video stáhli protože mluvil o ceně, je jedno jestli s nebo bez marže, ale každému obchodníkovi se špatně operuje s prodejní cenou, když jsou předem dobře známé náklady ;)
    Je to pořád taky hlavně business. Přeji jim marže co největší ať jsou finance na projekty jako je starship!

    • Falcon jim na starship asi nevydělá, proto rozjíždí Starlink :)

    • To mě taky napadlo, ale to je pořád jen 10. Jedině, že by tam už počítal B1061, který jsme ale ještě neviděli. Nebo možná zapomněl odečíst B1046, který byl nedávno zničen.

Sdílet

Aktuální články

Nové kontrakty SpaceX: Mobilní družice pro Apple, sdílená GTO mise a orbitální tahač od Impulse Space

Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…

22. 11. 2024

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024