Na základně Boca Chica v jižním Texasu, kde SpaceX vyvíjí, vyrábí a testuje prototypy rakety Super Heavy Starship, proběhl 6. srpna první statický zážeh Super Heavy od integrovaného letového testu, který se uskutečnil 20. dubna letošního roku. Při něm byla poškozena infrastruktura startovní rampy, včetně palivové farmy, integrační věže a startovního stolu, pod kterým vznikl několik metrů hluboký kráter v důsledku absence tehdy již připravovaného systému pro zaplavení rampy vodou.
Po nezbytných opravách a úpravách rampy, které zahrnovaly i instalaci vodou chlazené ocelové desky, mohlo SpaceX konečně znovu začít s testováním prototypů Super Heavy. Jako první přišla na řadu Super Heavy B9, jelikož právě ta se má vydat na druhý integrovaný letový test. Nejdříve proběhl tlakový test s kryogenním dusíkem, který se uskutečnil 24. července. O necelé dva týdny později následoval spin-prime test, při kterém se testuje náběh motorů, akorát nedojde k zážehu. Do Super Heavy B9 bylo natankováno malé množství kyslíku, které bylo prohnáno skrz motory, což roztočilo čerpadla. I tento test byl úspěšný, a tak se SpaceX rozhodlo přikročit k plnohodnotnému statickému zážehu.
Ten se uskutečnil 6. srpna ve 21:08 našeho času a bylo rozhodnuto, že se nebude opakovat situace jako u Super Heavy B7, tedy postupné zvyšování počtu motorů v během několika samostatných testů, ale bude proveden zážeh všech třiatřiceti motorů najednou. Pro SpaceX se také jednalo o perfektní příležitost vyzkoušet nový vodní systém ochrany rampy.
Stejně jako u Super Heavy B7 si SpaceX i tentokrát připravilo vlastní vysílání, ve kterém jsme se dozvěděli několik zásadních informací. První z nich bylo, že je v plánu zážeh s délkou lehce pod pět sekund. Další informací bylo, že se bude testovat nová zážehová sekvence, která se podle neoficiálních zdrojů od té původní značně liší. Dříve se motory na Super Heavy zažehávaly „chaoticky”. Samozřejmě to nebylo chaoticky, ale motory se nezažehávaly po sekcích. To se nyní změnilo. Vnější prstenec s dvaceti motory Raptor Boost byl rozdělen do čtyř segmentů po pěti motorech, které se zažehávaly postupně. Nejdřív tak proběhl zážeh pěti vnějších motorů, pak dalších pěti a tak dále, dokud se nezažehlo všech dvacet. Následoval prostřední prstenec s deseti motory a nakonec tři středové motory.
Zhruba pět sekund před zážehem byl aktivován vodní systém a následoval zážeh o délce 2,74 sekund. To je tedy výrazně kratší doba, než původně zamýšlených pět sekund. V přenosu jsme se také dozvěděli, že čtyři motory se vypnuly předčasně. Nevíme ale, jestli již během náběhu, nebo až při samotném zážehu. Nicméně to zřejmě vedlo k předčasnému ukončení celého testu. Celkově se tak jedná o horší výsledek než u Super Heavy B7, které se při stejné zkoušce povedlo zažehnout 31 motorů.
Čím je horší výsledek způsobený, není v tuto chvíli jisté. Je možné, že vliv má nová neotestovaná zážehová sekvence. Co se týče tahu, v přenosu jsme se dozvěděli, že při testu bude mít Super Heavy vyšší tah než Falcon Heavy, což je v podstatě zbytečná informace, protože si z toho můžeme odnést akorát to, že motory běžely na více než 30 %.
Co ale vypadá více než dobře, je startovní rampa. Dříve jsme mohli vždy po zážehu vidět silně opálené nohy startovního stolu, ze kterých zmizel šedý nátěr. Nyní po zážehu, při kterém byl aktivován vodní systém, barva na nohách stolu stále je.
Zdali se SpaceX rozhodne zážeh opakovat, není v tuto chvíli jasné. Aktuálně se Super Heavy B9 připravuje na převoz do výrobního areálu, kde podstoupí úpravy kvůli hot stagingu. Jde o proces, kdy dojde k zážehu motorů na Starship ještě před oddělením Super Heavy, což zvyšuje efektivitu využití pohonných látek. Hot staging využívají například rakety Sojuz. Úpravy Super Heavy B9 spočívají v přidání příhradové konstrukce, která obsahuje otvory, kterými mohou unikat spaliny. Také bude muset být vybavena ochranou horního víka metanové nádrže, aby nedošlo po zážehu motorů na Starship k jeho poškození.
Následovat bude převoz Super Heavy B9 zpět a testy celé sestavy na rampě. Pravděpodobně uvidíme WDR test, při kterém se simulují kompletní předstartovní přípravy, včetně tankování pohonných látek, závěrečného odpočtu. U Super Heavy Starship to zahrnuje také aktivaci systému FireX, který má za úkol pod startovním stolem vytvořit inertní atmosféru, kde nemůže dojít k explozi potenciálně nahromaděného metanu, jako se to stalo u spin-prime testu Super Heavy B7.
Tím by mohlo být testování ukončeno a SpaceX bude připravena na další start. Nejdříve se ale bude muset vyřídit administrativní povolení. To mimo jiné znamená recertifikaci autodestrukčního systému, který nepracoval během prvního letu správně, ukončení vyšetřování předchozího letu, kde FAA údajně zatím neobdržela potřebné dokumenty, a nakonec získání startovní licence. Po technické stránce tak bude vše k letu připraveno do pár týdnů, po té administrativní do pár měsíců.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Nemyslíte si, že mali pri teste zle nastavený dôvod ukončenia testu? To nebol reálny let, preto zastavenie testu po štvrtom zastavenom motore nemal zmysel. Viac zmyslu by malo, keby test bežal plný čas a otestovalo sa, koľko motorov zhasne počas celého testu. Tak by vedeli na čom sú. Takto to nevedia ooooo.
Katapult:
Na kosmonautixu zase někdo zminil katapult na rakety. Tak jsem spočítal podle katapultu na letadlovce, jak by vypadal katapult na raketu.
Na SHS by vážil asi 2MT což je jen za železo 10 Miliard dolarů tedy víc než stojí vývoj SHS. Dokaze vykopnout stihačku/raketu jen na 80 m/s což je tak cca 15 sec letu při 0.5g zrychlení.
15 sec dává plus mínus roční upgrade motorů za 100x nižší cenu.
Mnohem lepší by bylo kolejnicové dělo na hoře a po každém vzletu odmontovat horní vrstvu, roztavit a zase odlit novou. Akorát nikdo netuší jak udělat cestu po které jede 5000 tunové vozidlo rychlostí jednoho machu.
České dálnice alespoň podle naších zákonu nevydrží ani 50m/s u tunového vozidla a to stojí milion kč za metr.
Takže zase nic.
OT: Po testovacím letu Starship S24 + B7 skončila spousta úlomků dlaždic v moři, jeden z vyplavených na pláž je teď na českém aukru :-)
No dá se říct, že tam skončily všechny. Kdyby to byla celá dlaždice, tak možná, ale takhle úlomek velikosti baterie AA za 500,-... myslím, že pán/paní bude mít trochu co dělat, aby našel někoho za 1,-Kč.
AAA baterie :D ale celá dlaždice už šla na ebay za 1500 USD...
OT: Toho staryho ptaka odstranite kdy ? Takove zpatecnictvi bych zde necekal ...
1) PetrV je možná zvláštní, ale "pták" už je trochu moc ne?
2) ... je sice dřívějšího data výroby, ale starý se neříká (říká se "zkušený")
3) A byl bych raději opatrný s požadavky na "odstranění" ... někdo by to mohl špatně pochopit...
Nemyslí náhodou staré logo Twitteru?
Hmm... myslíš? 🤔
Invc asi chybí mé příspěvky... 😀 Omlouvám se, je léto, i když pluviál. A tak méně píšu.
Meh myslel asi toto:
https://i.imgur.com/oQHdcSg.jpeg
Mi staré logo nevadí.
Neni to trochu nesmysl? Raketa už stoji na rampě, stačí nahrát novou verzi software a muže startovat a ona potřebuje povoleni od nějakého úřadu?
Který úřad povoloval svrženi atomovky na Hirošimu? FAA to určitě nebyl.
Trochu špatné přirovnání.
SHS je civilní projekt.
Dokonce i mexičané dávali povolení pro 1. let.
Lety se řídí přesnými předpisy.
Kvůli startu musí odklonit velkou část letú v oblasti.
Přistávací polygon u Havaje musí být také zajištěn. Ale tam to myslím dělá armáda.
Šlo mi o kontrast mezi dnešním vývojem a tím ve 40 letech.
Dneska je na vše byrokracie, nedej bože, aby někdo nezakopl a nezranil se.
1938 existovala hromada, která trochu hřeje
1945 existovaly dvě atomové bomby, které skládali technici bez rukavic.
Je známý jen jediný člověk, který umřel na výrobu bomby, ale musely jich být nejméně desítky + další stovky v uranovém dole.
Neměl by při kolonizaci Marsu taky umřít alespoň jeden?
(Ne že bych se hlásil jako dobrovolník.) Co si myslíte vy? Raději pomalý a bezpečný vývoj jako spacex,ale zaměstnanci vyhoří, super pomalý a drahý jako ULA, nebo překotný a nedomyslený jako v armádě za války?
"Je známý jen jediný člověk, který umřel na výrobu bomby, ale musely jich být nejméně desítky + další stovky v uranovém dole." - nějaký zdroj a důvod k tomuto tvrzení?
https://g.cz/rozpadali-se-lekarum-primo-pred-ocima-pribeh-prvnich-dvou-muzu-kteri-zemreli-na-nemoc-z-ozareni/
Tak přece jich bzlo víc.
Oba měli nehodu až po Hirošimě a Nagasaki... první byl 21. srpen 45 a druhý až 1946...
Ano. Ani jeden neumřel na explozi. Neumřeli ani proto, že jim spadla atomovka na nohu.
Já nejsem pojišťovna. Nepotřebuju řešit detaily kdy a jak. Já jen tvrdil proč.
Oba pracovali na projektu výroby atomovky a oba umřeli. Jeden si takhle skládal puzzle a ejhle druhý den bylo po něm.
Kdyby nedělali na atomovkách, tak by dnes byli mrtví taky, jen z jiného důvodů. Třeba stářím, nebo při dopravní nehodě.
Jak se díváte na problém Raptorů? V tak pokročilé fázi projektu jsem z nespolehlivosti motorů docela nervozní.
Nemusi to byt zakonite chyba motorov, nemusi tam byt mozno vobec ziadna chyba, lebo to pocitac vyhodnotil telemetriu a podla vopred nastavenych limitov ako problem. Stale je to prototyp na ktorom sa ucia. Navyse cely ten komplex trubiek k motorom, celkovo krmit 33 raptorov z coho kazdy zozerie za sekundu skoro 1.5t paliva a okyslicovadla je pre mna neuveritelne. Takze samotne motory su v tom mozno nevinne. Kazdpadne je urcite na com pracovat a musi ten motor byt viac bulletproof.
Já to beru, že jde pořád o vývoj, že se průběžně inovuje a není to sériová výroba. Už se také mluví o verzi 3, takže asi ani stávající design není definitivní, pořád se jede v systému neustálé kritiky aktuálního řešení a jeho zjednodušování či úplného odstraňování. Ale chápu, že to člověka štve, že něco konečně nedodělají a nechají to bejt... Takhle si pořád přidělávají starosti a z vnějšku se může zdát, že jsou neschopní. Ale to je prostě jen jinej přístup a konvenčně založení lidé s ním můžou mít problém. I mně trvalo, než jsem to přijal za své.
Na boosteru Super Heavy jsou pořadová čísla motorů Raptor v rozmezí od 73 do 186, tuším. Je tedy mezi nimi rozdíl více než 100 vyrobených motorů. Při tak velké výrobní sérii je jisté, došlo k řadě více či méně drobných úprav a vylepšení ať už v designu nebo ve výrobním procesu. Lze tedy říci, že první a poslední motory z této série s určitostí nejsou stejné, i když se stále jedná o druhou generaci. Z toho pohledu není skutečnost, že čtyři motory neběžely perfektně zas tak alarmující. Navíc asi velmi záleží na správném odladění zážehové sekvence každého jednotlivého motoru, kde se bude jednat spíše o desetiny a setiny sekund, aby motor naběhl správně...
Pro upřesnění je to 183, ale u 5 raptorů čísla nejsou známa a u dvou necelá 17x a 1xx.
To samozřejmě jen dopřesňuje Vaši úvahu.
To, že je to první test motorů, který skončil po 2,74s je za mě úspěch.
Alespoň mají další data a zjistili, co rampa vydrží.
Nevíme, co přesně zastavilo test, ale po té spoustě vylepšení oproti B7 nemohl nikdo očekávat, že všechno vyjde hned napoprvé (možná ty plandající zelené hadičky u několika raptorů). Start stejně nebude dříve než 4.9.2023 (do konce srpna jsou prázdniny a dovolený, navíc o víkendu starship nestartuje).
To všetko samozrejme chápem, ale už schcem základňu na Marse a čo najskôr
To já taky. :-)
Těžké přání. Co jsi pro to vykonal?
"něco konečně nedodělají a nechají to bejt" - F9 je už dva roky skoro stejna
SHS je světová špička. Čina je hned za nimi. Má stejnou raketu, jen se 3 stupni a vodíkem nahoře.. na papíře.
No ani F9 není stejná. Jen za letošek je tam nová tryska na 1DVac pro lehčí mise, udělali další dvě varianty druhého stupně s jinou izolací pro mise s opakovanými zážehy ve vesmírném prostoru, jsou tu vylepšené verze aerodyn.krytů, to jen co jsem zachytil letmo. Prostě pro SpaceX není nikdy hotovo a inovuje se pořád. I osvědčené produkty pořád opakovaně podstupují kolečko Kritika, Odstranění, Zjednodušení, Zlevnění.
Jak dlouho zhruba trvá zážehová sekvence? Jsou to ty jednotlivé rázy ve videu?
Tušim že měl test být 5 sec, ale byl jen 2.5s
U minule rakety tuším nejdelší 10-30 sec?
Dotaz nebyl na délku statického zážehu, ale na délku zážehové sekvence, která je v článku popsána. Tedy jak dlouho trvá od zažehnutí prvního motoru po poslední. V případě B9 to je celkem 6 postupných sekcí.
Délka zážehová sekvence nikde oficiálně uvedena nebyla. Prodleva mezi zážehem jednotlivých sekcí bude ale v řádech desetin sekundy.
Bude dobré rozlišovat mezi zážehovou sekvencí každého jednotlivého motoru samostatně a zážehovou sekvencí celé sestavy 33 motorů...
Ví se něco víc o tom, jak má proběhnout rozdělení? Pokud mají některé motory SH běžet, nechtějí je v budoucnu náhodou současně využít ke změně směru letu zpět k rampě aniž by je museli vypnout?
Víme akorát, že při separaci budou pracovat tři středové motory na 50% tah. Při hot-stagingu se na Starship zažehnou tři atmosférické Raptory a vakuové naběhnou později.
Takže teď je to o tom, jakou bude mít hmotnost SH vs. SS. Teď jde o to jestli ty tři motory na SS budou stačit k tomu, aby se SS odpoutala od SH i když na SH pojedou ty tři motory na 50% nebo je to všechno jinak a vypnou se před nebo během rozdělení. Řekl bych, že se máme na co těšit.
Tak to se dá spočítat. Hmotnost SS je 1200t, hmotnost SH 3400t. Otázkou je, kolik paliva potřebuje SH na to, aby se vrátila. Když by to bylo 10%, hmotnost SH v okamžiku oddělení by byla cca 340 tun. Jeden Raptor 2 má tah 230 tun. Tři raptory na 50% budou generovat tah 345 tun, takže to nějak tak vychází, aby se s tím prázdným válcem dalo manipulovat. Starship bude tedy podle mě nucena před oddělením zažehnout všech 6 raptorů, aby se odlepila od SH, kterou bude pohánět trojice 50% raptorů. Protože tři raptory je tah 690 tun a to na 1200 tun těžkou Starship nestačí. Ale je tam ještě jedna působící síla, a to tlak spalin z trysek motorů na Starship, který bude tlačit proti SH a ten by mohl pomoci ten válec obrátit. A klidně ty tři středové RC mohou běžet celou dobu bez vypnutí, jen na chvíli sníží tah v době oddělení.
Právě tak nějak jsem o tom uvažoval a jak znám EM, tak by to mohl být jeho styl.