Aktuality

Internet přes Starlink si pořídilo už čtvrt milionu lidí, jen letos přibylo přes 100 tisíc nových zákazníků

Společnost SpaceX začala nabízet satelitní službu Starlink na podzim 2020. Od té doby se tento způsob připojení k Internetu rozšířil do několika desítek zemí světa, kde jej využívá čtvrt milionu zákazníků. Jak se v průběhu let vyvíjel počet uživatelů a co se chystá na letošek? SpaceX například chystá připojit komerční letadla a aktuálně zdražilo své služby v reakci na vysokou inflaci.

Budování satelitní sítě Starlink začalo v listopadu 2019 a po vynesení několika set družic bylo v říjnu 2020 spuštěno veřejné betatestování připojení k Internetu pro obyvatele určitých regionů USA. Počet platících uživatelů postupně rostl a zároveň byla služba Starlink rozšiřována do dalších zemí. V srpnu 2021 si Starlink platilo přibližně 100 tisíc zákazníků a v lednu 2022 to bylo 145 tisíc lidí ve 25 zemích světa. Následně expanze nabrala raketové tempo, jelikož o pouhé dva měsíce později, tedy v březnu tohoto roku, Starlink využívalo 250 000 tisíc uživatelů v přibližně 30 zemích. Zároveň má služba další stovky tisíc zájemců, kteří si už Starlink objednali, ale zatím se na ně nedostala řada.

Anténa pro připojení k systému Starlink (Foto: Benjamin Porter)

Jedny ze zatím posledních zemích, kde byl Starlink zprovozněn, jsou Slovensko, Mozambik, Bulharsko nebo Ukrajina. Expanze Starlinku tím ale rozhodně nekončí, protože SpaceX plánuje pouze v letošním roce přidat více než 45 nových zemí. Tento nárůst bude nejspíš možný díky tomu, že zhruba v polovině tohoto roku má být na oběžné dráze dostatečné množství družic Starlink typu v1.5, které už jsou vybaveny laserovými spoji pro vzájemnou komunikaci na orbitě. Následně totiž bude možné nabízet služby Starlinku i v regionech, kde dosud nebyly vybudovány pozemní stanice pro přeposílání signálů mezi družicemi a standardní internetovou infrastrukturou. Díky laserům tak bude možné se připojit k Internetu i z oceánu nebo z oblastí s vyšší zeměpisnou šířkou.

Oficiální vyobrazení laseru na satelitu Starlink (Zdroj: SpaceX)

SpaceX také pracuje na využití Starlinku na komerčních letadlech. Ty jsou v případě mezikontinentálních letů v současnosti odkázány na tradiční firmy nabízející satelitní připojení k Internetu, ale vysoká latence a nízká přenosová kapacita obvykle znamená, že používání palubního Wi-Fi nad oceánem není zrovna příjemným zážitkem. SpaceX už vyvinulo speciální anténu pro letadla a nějakou dobu testuje připojení k satelitům Starlinku z vlastních tryskáčů Gulfstream. Firma zároveň jedná s aerolinkami a pracuje na certifikaci Federální letecké správy, která by umožnila provoz Starlinku na různých komerčních letadlech. Elon Musk doufá, že vše bude připraveno zhruba koncem léta. Dostatek družic s funkčními lasery na orbitě by pak umožnil připojení letadel a lodí pohybujících se daleko od pevniny.

Dva způsoby, jak je možno získat na palubě letadla internetové připojení. Nad pevninou je možno přijímat signál z pozemních stanic, nad oceánem je letadlo odkázané na družicové systémy. (Zdroj: WBA In-flight Connectivity whitepaper)

Aby SpaceX mohlo expandovat do dalších zemí a rychle nabírat nové uživatele, potřebuje také držet krok z hlediska výroby. Rapidní růst počtu zákazníků v posledních měsících značí, že firma se už nejspíš dostala z problémů z konce minulého roku, kdy se potýkala s nedostatkem čipů pro výrobu uživatelských terminálů. Zároveň se SpaceX daří snižovat výrobní náklady, které v případě uživatelských terminálů klesly na třetinu původní hodnoty. Zapomínat nesmíme také na nutnost neustále vynášet nové družice na oběžnou dráhu, protože každá z nich má omezenou přenosovou kapacitu. Přidávání dalších zákazníků bez adekvátního navyšování počtu družic by tedy vedlo k postupnému zpomalování průměrných přenonosových rychlostí pro všechny uživatele. V tomto ohledu ale SpaceX problémy momentálně nemá, jelikož od začátku letošního roku provádí v průměru jeden start s družicemi Starlink každých 10 dnů. To je možné mimo jiné díky tomu, že firma ve své továrně v Redmondu aktuálně vyrábí 8 družic denně.

Nová generace uživatelského terminálu pro připojení k satelitní síti Starlink je menší, lehčí a levnější na výrobu (Foto: SpaceX)

Ekonomiky mnoha zemí se aktuálně potýkají s vysokou inflací a patří mezi ně i Spojené státy nebo Česko. SpaceX proto na nadprůměrnou inflaci muselo aktuálně reagovat zvýšením svých cen. Starlink zdražil o 10–20 % podle toho, zda zákazník už zaplatil zálohu, nebo nikoli. V případě Česka to znamená, že zakoupení nového uživatelského terminálu vyjde na 15 600 Kč s DPH místo dřívějších 13 tisíc. Dražší je také poštovné, které vzrostlo z 1599 Kč na 1766 Kč. V USA navíc byla navýšena i cena za měsíční paušál z 99 na 110 dolarů bez daně, což představuje nárůst o 11 %. V Česku však měsíční poplatek alespoň prozatím zůstává na hodnotě 2579 Kč s DPH.

České ceny za službu Starlink po zdražení v březnu 2022 (Zdroj: SpaceX)

SpaceX ale kromě Starlinku zdražilo i svoje další služby a produkty. Cena za vynesení nákladu na sdílených misí Transporter se zvýšila o 10 %. To znamená, že doprava malé družice na oběžnou dráhu tímto způsobem nyní vyjde na 1,1 milionu dolarů, pokud má hmotnost do 200 kg. A když dojde k překročení tohoto limitu, za každý kilogram navíc zákazník zaplatí 5500 dolarů. V případě větších družic, které využijí celou raketu pro sebe, si nyní zákazníci připlatí o 8 % více, což odpovídá nárůstu inflace v USA za poslední rok. Za základní start Falconu 9 si SpaceX nyní účtuje 67 milionů dolarů místo původních 62 milionů a za Falcon Heavy zaplatíte 97 milionů místo 90 milionů. Jedná se o první zdražení Falconů od května 2016. Skutečná cena za start však může být v praxi nižší, pokud zákazníkovi nevadí již použitý stupeň rakety.

Nosnost a ceny raket Falcon 9 a Falcon Heavy. Uváděná maximální nosnost platí pro let bez záchrany stupňů. (Zdroj: SpaceX)


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

  • K tej cene, momentálne bývam asi 1km od hraníc Berlína a mať 25mbps linku je tu luxus za cca 20eur mesačne s výpadkami na dennom poriadku. Tak si to spočítajte. :) Viac sa mi vyplatil paušál na neobmedzený internet v mobile a fungovať na hotspote.

  • to se Vám to diskutuje ohledně ceny. v mé lokalitě je dostupnost ADSL 2 mbit , LTE 8 mbit, upgrade sítě v nedohlednu. lokální wifi operátor 10mbit. Starlink mi chodí v jiných dimenzích. cena není v tomto případě všechno.

  • Myslím, že všichni tady jdete na ty výpočty ze špatného konce a přitom stačí trochu logického myšlení... Na světě žije 7 miliard lidí a jestli dobře počítám, tak 1% je 70 milionů. Jestliže tedy Starlink budou používat pouze 2 až 3 desetiny procenta lidí, což myslím není nijak přehnaný odhad, dělá to 15 až 20 milionů uživatelů, to by znamenalo obrovský zisk. Další miliony, možná miliardy dolarů mohou přijít od armády, lodní a letecké dopravy. Možná omezení mohou nastat v nedostatečné výrobě a vynášení satelitů, což ale asi nebude problém a v "astronomech", kteří by mohli vymoct zákaz umistování velkého množství satelitů na orbitě. Na druhou stranu právě pro astronomy a observatoře může být Starlink obrovským přínosem.

    • Za tyhle ceny si to bude ochotna koupit pouze hrstka ajťáků, kteří chtějí bydlet v přírodě a pracovat z domova. Zbytek odhaduju spíš na pokrytí celých vesnic než jednotlivců, v chudších regionech to bude i tak docela pálka. Podstatná položka budou firmy, ty lodě a letadla prodejům dost pomohou. Armádě můžou zase nabídnout lepší verzi s custom anténou a odolnějším přenosem dat. 10 milionů platících zákazníků je stejně dost, ale SpaceX přeju ať se jim to podaří a aby z toho zbylo dost peněz na Starship.

      • Je pekné sa pozerať na Starlink z centra mesta s pevnou 500mbps, že :) Ale čo tak si skočiť 20km za mesto ?

  • Je to klasické síťové odvětví. Při 11000 za 10 mld. USD je to asi 1M za satelit, denně bude potřeba nahradit 3-5. Takže základní provozní náklady budou někde kolem 250 mil. USD za měsíc (starty+satelity+lidé). Takže by potřebovali asi 2,5 mil. zákazníků. Jenže jsem zanedbal hromady dalších nákladů, které s tím jsou, jakožto s provozem firmy. Navíc vstupní data, která jsem použil jsou roky stará a optimistická. Mají náklady s výrobou satelitů, vynášením na oběžnou dráhu, s řízením celého souhvězdí, a navíc poskytují tu samotnou službu, odpisy, finanční náklady, administrativa, náklady na prodej, marketing. Takže bych to odhadl na nějakých 20 mil. zákazníků, až bude souhvězdí hotové.

  • Už někdo spočítal, kolik potřebují zákazníků, aby se dostaly do černých čísel?

    • Těžko říct, když si vyrábějí sami jak rakety, tak satelity a cenu nikdo kromě SpaceX nezná. Ale ze známé informace, že je dražší satelity vynést než vyrobit bych odhadnul satelit na 100 tisíc dolarů za kus (tedy pokud není výrazně dražší aktuální verze s lasery) a start znovupoužité rakety a krytů bude nejspíš někde mezi 10 a 15 mil. dolarů.
      Takže můj laický spodní cenový odhad je 15 mil. dolarů (10 start + 5 za 50 satelitů) a horní 25 mil. dolarů (15 + 10), neboli aktuálních 250 tisíc zákazníků pokryje přibližně jeden start měsíčně. Při současné kadenci startů a také nějakých dalších nákladech počítám, že potřebují alespoň milion zákazníků plus dostat se s výrobní cenou terminálu přibližně na koncovou cenu pro zákazníka (zatím je prý dost dotují).

  • Díky za článek, je super vidět rapidní růst zákazníků Starlinku. Podle některých zpráv až 90000 z posledně připojených je na Ukrajině. Těším se, jestli se jim letos povede pokořit metu půl milionu.

    • To určitě ne. Na Ukrajině je momentálně jen asi 5000 terminálů.

      • Hark to možná myslel tak, že na Ukrajině se přes jeden terminál připojuje třeba i 10 až 20 lidí. Protože jsem taky zaznamenal informací o desítkách tisíc přístupů na internet z Ukrajiny přes Starlink.

        • Možná, ale v takovém případě je potřeba to rozlišovat. Oněch čtvrt milionu je myšleno jako počet platících uživatelů (a v podstatě to odpovídá počtu prodaných terminálů), ale je jasné, že reálně je uživatelů víc, protože třeba v rámci domácnosti se přes jeden terminál připojuje více lidí. Ale je nesmysl pak říct, že z posledních 100 tisíc nových zákazníků jich je 90 tisíc z Ukrajiny, protože to jsou dvě odlišné kategorie čísel.

          • Ta čísla jsou založena jen na (nepotvrzeném) počtu stáhnutí aplikace Starlink z appstoru. A spousta "renovovaných" médií to prohlásila za počet uživatelů.

Sdílet

Aktuální články

Dragon poletí na misi Crew-9 jen s dvěma astronauty, zpět z ISS přiveze „ztroskotanou“ posádku Starlineru

Problémy americké kosmické lodi Boeing Starliner při její první pilotované misi letos v létě způsobily,…

14. 9. 2024

Zajímavý rozhovor Nolanda Arbaugha s influencerkou Briar Prestidge

V červenci byla influencerka Briar Prestidge na návštěvě u Nolanda Arbaugha, prvního uživatele implantátu Neuralinku.…

13. 9. 2024

Příští Starship možná poletí až na konci roku, SpaceX se agresivně ohradilo proti pomalým úřadům

Společnost SpaceX otevřeně kritizuje Federální úřad pro letectví (FAA), který podle ní zbytečně zdržuje schvalovací…

11. 9. 2024

Střípky o Neuralinku z platformy X (12. díl)

V dnešním dílu nepravidelného cyklu, ve kterém shrnujeme a komentujeme novinky související s Neuralinkem, se…

9. 9. 2024

Starlink rychle roste v řadě zemí, ale v Brazílii teď má zmrazené bankovní účty kvůli Muskově síti X

V přehledu novinek o Starlinku zavítáme například na Aljašku nebo do Kanady a Austrálie, kde…

8. 9. 2024

Lady s Teslou: Jak si vede čínský elektromobil NIO ve srovnání s Teslou

Půjčila jsem si čínský elektromobil NIO ET5 Touring a porovnala ho se svojí Teslou Model…

5. 9. 2024