Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od všech svých předchůdkyň je velmi kompaktní a je určena hlavně uživatelům, kteří potřebují mít internetové připojení na cestách. Anténa „Mini“ je v současnosti nabízena v naprosté většině zemí, kde je provoz sítě Starlink schválen, tedy i u nás. V souvislosti s představením nové antény došlo i k úpravě některých tarifů.
Psalo se září roku 2023, když Federální komunikační úřad (FCC) schválil firmě SpaceX ke komerčnímu provozu dva nové typy antén, které se lišily svými rozměry. Na oficiální představení jsme si jako zákazníci museli ale počkat až do listopadu téhož roku. Čekání se však rozhodně vyplatilo. Firma SpaceX nejdříve nabídla zákazníkům radikálně nový typ standardní antény, která na rozdíl od svých předchůdkyň není vybavena motorkem pro dynamické natáčení antény a uživatel si ji nasměroval sám podle mobilní aplikace, která mu ukázala nejvýhodnější pozici pro příjem signálu. Od okamžiku představení této antény o ní SpaceX začalo hovořit jako o nové standardní anténě určené pro domácí použití. Jejímu představení jsme tehdy věnovali samostatný článek. Celá prezentace nového produktu měla však jeden drobný háček – veřejnosti byla představena pouze jedna z nových schválených antén, ta druhá, menší, určená hlavně uživatelům bez stálé adresy, si na své uvedení na trh musela ještě počkat.
Než však nastala velká chvíle pro novou anténu „Mini“, schválil úřad FCC letos v květnu její použití i v pohybujících se dopravních prostředcích. Totéž se pochopitelně týkalo i její vetší sestřičky, kterou SpaceX oficiálně prodávalo zákazníkům již od listopadu 2023. Samotného představení se menší anténa dočkala v červnu, když první její obrázky nasdílel na síti X ukrajinský inženýr Oleg Kutkov. Na jeho příspěvek vzápětí zareagoval sám Elon Musk, který novinku potvrdil s tím, že odpověď právě napsal prostřednictvím nové antény.
Nová anténa dostala jméno Mini a dá se říct, že k ní rozhodně sedí. Její rozměry jsou 298 x 259 x 38,5 mm, což také znamená, že ve srovnání se současnou standardní anténou je méně než poloviční. Nová anténa má zhruba velikost notebooku. Dle Elona Muska se také anténa Mini dá velmi dobře zabalit do batohu a nosit na zádech. K snadnému přenášení přispívá i její nízká hmotnost 1,1 kg. Součástí balení, které obdržíte po zakoupení produktu, je kromě antény samotné také stojánek, adaptér pro montáž na trubkový stojan, napájecí kabel a elektrický zdroj. Možná postrádáte router, nicméně ten je poprvé zabudovaný přímo do antény samotné a obsahuje podporu Wi-Fi 5.
Pojďme si nyní novou anténu Mini představit a pro lepší srovnání využijeme současnou standardní anténu. Obě antény mají stejnou odolnost vůči prachu či vodě, mají tedy rating IP67, což v praxi značí, že jsou zcela prachu odolné a vydrží ponoření do vody v hloubce 1 m po dobu 30 minut, než dojde k jejich poškození. Stejnou mají i odolnost vůči větru, obě jsou schopny odolávat jeho účinkům až do rychlost 96 km/h, a teplotní odolnost pro použití mezi -30 a 50 °C. Kde zmenšená anténa jednoznačně vyhrává, je nižší spotřeba energie, pro svůj provoz potřebuje průměrně 25–40 W, zatímco standardní anténa vyžaduje více než dvojnásobek (75–100 W). V praxi tak můžete anténu Mini napájet z power banky, automobilové 12V zásuvky či přímo z USB-C portu.
Po srovnání obou antén z hlediska vzhledu a odolnosti si je pojďme poměřit výkonově. Dopředu si můžeme prozradit, že anténa Mini v tomto srovnání pokulhává. V testech serveru Starlink Hardware vyšlo, že při nejlepším výkonu je schopna dosáhnout 191 Mb/s pro download, 15 Mb/s pro upload při zpoždění signálu menším než 50 ms. Standardní anténa dosahuje zhruba dvojnásobných rychlostí, což číselně znamená více než 300 Mb/s pro download, více než 30 Mb/s pro upload se zpožděním většinou menším než 40 ms. Výsledky testů doplňuje i informace, že slabší energetický příkon činí anténu Mini méně spolehlivou ve špatném počasí. Podobně za standardní anténou pokulhává anténa Mini i ve výkonech svého routeru, kdy již ve vzdálenosti 15 metrů od antény výrazně klesne rychlost wifi připojení. V žádném případě ale server nově představenou anténu nezavrhuje, spíše naopak, výrazně oceňuje její menší rozměry, snadnou přenositelnost i její nízkou energetickou náročnost, díky čemuž se anténa skvěle hodí právě pro digitální nomády, táborníky či cestovatele.
Zajímavou kapitolou antény Mini je otázka cenová. Když SpaceX s anténou Mini v červnu přišlo, nebylo možno si ji zakoupit samostatně, pořídit si ji mohli za 599 dolarů pouze uživatelé, kteří již měli doma standardní anténu a platili si domácí tarif za 120 dolarů měsíčně. Anténa Mini byla totiž zpočátku jakousi doplňkovou službou pro tyto uživatele na cestách. Aby ji však mohli využívat, museli si ale navýšit měsíční platby o 30 dolarů. Tyto podrobnosti ale nemá cenu příliš rozebírat, protože toto omezení padlo už 11. července a od té chvíle si mohl anténu Starlink Mini koupit každý Američan. Pro zbytek světa začala být anténa dostupná na konci července. Cena se ale různí, kupříkladu u nás je možno ji zakoupit za 10 500 Kč (přibližně 440 dolarů), naproti tomu v Chile či Zimbabwe je k mání za pouhých 200 dolarů. Pokud byste však uvažovali o tom, nakoupit si anténu v zemi, kde je levnější, a potom si ji převést jinam, i na tuto možnost už SpaceX pamatuje a je připraveno vám naúčtovat dodatečný jednorázový poplatek za využívání mimo oblast původu. Oblastí je celkem šest a v podstatě jde o světadíly Afriku, Austrálii, Asii, Evropu, Střední a Jižní Ameriku + Mexiko. Výjimku tvoří pouze oblast šestá, která zahrnuje pouze USA a Kanadu.
S nástupem nové antény Mini přepracovalo SpaceX i tarify, které se vztahují k využití antén Starlink na cestách. Tarif pro cestovatele se jmenuje Roam a je možno si jej zaplatit ve dvou variantách. V té první si za 50 dolarů měsíčně předplatíte 50 GB přenesených dat. Každý další 1 GB je možno si pořídit za 1 dolar. Varianta Unlimited je výrazně dražší, nicméně jak název napovídá, za 165 dolarů měsíčně získáte data neomezená. Obě varianty ovšem získaly některé nové služby, přičemž tou nejvýznamnější je jednoznačně možnost používat anténu v pohybu. Můžete si ji tedy nainstalovat na vaše auto a vyrazit do světa. Platí zde jediné omezení, vaše rychlost by neměla překročit 160 km/h, jinak by vám anténa mohla přestat fungovat. Rád bych jen připomněl, že pro použití v pohybu jsou v současnosti schváleny pouze tyto antény: standardní, Mini a již stará známá vysoce výkonná plochá (Flat High Performance), která až donedávna jako jediná tuto službu umožňovala. Nyní, po schválení dvou menších a hlavně výrazně levnějších, je z ní s cenou 2500 dolarů řešení primárně pro využití na lodích, kde může uživatel využít vyšší výkon a odolnost antény.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
V poslední době se SpaceX podařilo uzavřít zajímavé kontrakty s leteckými společnostmi, které rozšíří řady…
Zobrazit komentáře
Tohle je parádní služba, která je skvělým řešením pro vnitrozemská plavidla. Už i ta cena začíná být zajímavá. Ještě by to přeci jen chtělo trochu snížit ten měsíční tarif a začne to být zajímavá alternativa mobilnímu internetu. Díky Jirko za zajímavé a pro mě neznámé informace.
Nemas zac, Karle, moc rad sem to psal. Me navic zaujalo, jak se hned vyrojila i rada drzaku pro anteny do aut. I na tom chteji lidi vydelat :-).