Pracovníci Tesly si v továrně Giga Berlin vydělají minimálně 70 tisíc korun měsíčně, a to i bez vzdělání
Příští rok má v německé továrně Giga Berlin začít výroba Modelu Y pro evropský trh a z dřívějších novinek víme, že Tesla plánuje hned ze začátku implementovat do produkce několik vylepšení. Již dříve jsme psali, že americká automobilka chce implementovat výrobu podvozku Modelu Y pouze ze tří částí, začít využívat novou lakovnu a také do vozů dávat nové baterie typu 4680 představené na Battery Day. Přestože výrobu podvozku z méně částí má již Tesla vyzkoušenou na lince ve Fremontu, přechod na další úroveň by mohl způsobit problémy ve výrobě, nemluvě o dalších rizicích spojených právě s novými bateriemi. U nich by sice neměl být výrazný problém z hlediska dodávek, jelikož Tesla momentálně na pilotní lince ve Fremontu vyrábí potřebné množství článků do zásoby. To by mělo postačit na příští rok a umožnit tak inženýrům v Německu výrobní proces doladit pro rok 2022, stále ale můžou nastat nepříjemnosti například během instalace baterií do vozu. Vzhledem ke špatným zkušenostem z rozbíhání výroby ve Fremontu se tak vedení Tesly rozhodlo v německé továrně založit speciální tým nazývaný „25 guns“.
Ten má být, jak název napovídá, složený z 25 špičkových inženýrů, kteří budou působit kdekoliv, kde se vyskytnou problémy. Muthu S., který zajišťuje infrastrukturu pro Giga Berlin, na LinkedInu uvedl, že se tato skupina bude zodpovídat přímo Elonovi Muskovi, který členy týmu sám vybíral. Kromě 25 guns řešících ty nejzávažnější problémy bude Tesla potřebovat také běžné zaměstnance do výroby. Některé zaměstnance pravděpodobně automobilka přebere své konkurenci, vzhledem k pandemii koronaviru může být nabídka na trhu práce poměrně štědrá.
I tak se ale Tesla bude muset poohlížet po pracovní síle někde jinde. Podle Jochema Freyera, vedoucího pracovní agentury ve Frankfurtu nad Odrou (vzdálený od Giga Berlin přibližně 45 minut jízdy autem), souhlasila Tesla s tím, že nástupní měsíční mzda pro aktuálně nezaměstnané či lidi bez vzdělání bude minimálně 2 700 eur (cca 70 tisíc Kč). Jde sice o méně než je průměrná německá mzda (přibližně 4 tisíce eur – přes 100 tisíc Kč), v porovnání s průměrnou mzdou v automobilovém průmyslu (2 490 eur – 65 tisíc Kč) jde ale o vysokou částku. V případě nabírání lidí bez vzdělání či bez dostatečných zkušeností každopádně bude muset Tesla zaměstnancům věnovat větší pozornost než u těch zkušených, zřejmě se jí to ale vyplatí. V první fázi plánuje Tesla zaměstnávat 7 tisíc lidí, dalších 5 tisíc by pak mělo přibýt po roce 2022.
Z hlediska povolení to ale vypadá, že se vyskytly nějaké drobné problémy. Konkrétně dle německého webu Automobilwoche Tesle chybí povolení k výstavbě lakovny a vykácení určité části lesa. Místní zastupitelstvo by o udělení povolení mělo rozhodovat v polovině prosince a je pravděpodobné, že ho Tesla dostane. Jak německá vláda, tak i lokální úřady totiž mají o továrnu u Berlína zájem a doposud vycházely Tesle vstříc. Zároveň se nepočítá, že by zdržení mělo mít vliv na původně plánovaný termín zahájení produkce v červenci 2021.
Zatímco Giga Berlin bude pro Evropu vyrábět Model Y, o Modelech 3 víme, že část z nich bude prozatím dovážena také z čínské továrny Giga Shanghai. S jejich dodáváním začala Tesla koncem října a předpokládá se, že s tím bude pokračovat až do zahájení výroby Modelu 3 v Berlíně. Současná roční výroba v Šanghaji činí 250 tisíc vozů a příští rok by měla čísla narůst díky uvedení Modelu Y do výroby. Konkrétně některé zprávy hovoří o tom, že by v Číně měla Tesla příští rok dosáhnout výroby 550 tisíc vozů ročně. Z tohoto čísla by mělo 300 tisíc představovat Model 3 a 250 tisíc Model Y.
To se zdá být jako dosažitelný cíl, koneckonců i u čínského Modelu 3 Tesla po přibližně roce produkce dosáhla roční výroby přes 250 tisíc vozů (jen v říjnu továrna vyrobila 23 000 vozů). Není tak důvod, aby se něco takového nepodařilo i v případě Modelu Y. Z 300 tisíc vyrobených Modelů 3 by jich přibližně 100 tisíc mělo být příští rok exportováno mimo Čínu a lze očekávat, že cílem bude převážně Evropa.
Pokud vás zajímá, jak to vypadá uvnitř Giga Shanghai, tak doporučuji zhlédnout následující krátké video.
Děkuji Martinovi Draveckému za upozornění na článek se mzdami v Giga Berlin.
- Tesla za první čtvrtletí vykázala dosud nejvyšší zisk, přestože nevyrobila ani jeden Model S nebo Model X - 27. 4. 2021
- Tesla neinvestuje do placené reklamy, ale vydala alespoň krátké spoty pro seznámení s jejími vozy - 12. 3. 2021
- Bližší seznámení s modernizovanými variantami Modelů S a X od Tesly - 29. 1. 2021
Bude to klasická fabrika, která má sice super moderní robotizací a ušetří člověku dřinu, ale stejně potřebuje lidskou obsluhu. Určitě se tam uchytí i vyučení elektrikáři, svářeči, čalouníci, zámečníci atd atd (ale chce to jazyk).
Myslím, že pro lidi žijící v Německu a pohraničí, je to ideální příležitost a v první řadě dlouhodobá jistota, ale furt fabrika jako kráva. Chtěl by jsem vidět benefity pro kmen a ubytování pro agenturní.
To bude těžkej luxus
No nechci Vám kazit radost ale Musk potažmo Tesla není žádný lidumil, mám pocit že automobilový průmysl spadá do II. tabulky německých minimálních platu což v Braniborsku činní 15,20 eur za hodinu, při plném úvazku to činní 2430 eur což je 63 000, tedy jestli Musk nabízí 70 000 což je cca 2690 eur. Takže dává 250 eur navíc což v německých poměrech je nic. Kdybych to přirovnal k českým reáliím tak česká minimální mzda je 14 600 hrubého a kdyby tu byl zaměstnavatel, který by nabízel “fantastických” 15 900 hrubého no senzační viďte ….
Minimalni mzda je podle spolkove zeme a v realu je minimalne v Wirttebergu oneco nize, je to cast Nemecka kde je nejvetsi pomer automotive.
Jste všichni vedla jak ta jedle 😀
Co znamená “bez vzdělání?”
Jakože nemám VŠ, anebo že je mi 18 a nikdy jsem nikde nepracoval a nic neumím?
Zaujímalo by ma koľko by ponúkli mne, 5 rokov praxe v Automotive OQA a 2 roky praxe ako procesák v technologickej firme. Rozmýšľal som nad prácou v Giga Berlin ale už mám záväzky v Prahe čo mi to trocha prekazilo.
Tak průměrný plat zámečníka je v Německu 2.767 €, tj. při kurzu 26 Kč/EUR je to 71.942,- Kč, plat zedníka 2.902 €.
https://prace.starke-jobs.com/platy-v-nemecku/
Takže při 70tis. se o žádnou zázračnou mzdu nejedná. Je to jenom nafouknuté PR. A ano není problém vyhlásti, že to bude i pro lidi bez vzdělání, ovšem to může být nesmysl. Nasadit negramoty do high-tech výroby je sebevražda….
Tak slibem nezarmoutíš…
Uvidíme, jaké tam budou reálné mzdy, až to rozjedou …
A znamená to, že se jedná o mzdu v “hodinovce”, ne v “úkole”? A odbory v Gigafactory asi neexistují či nemají žádné slovo?
Čili dobře je aspoň tušit, odkud vítr fouká.
Mna by skor zaujimala nejaka pozicia do vyvoja, nemyslim ziadnu top inziniersku funkciu s pohovorom priamo s elonem ale nejaka hodnotna funkcia v teame, pokial tam teda nejaky vyvoj bude a nebude to len montazna hala, ale zrejme nie. No budem to sledovat.
https://auto.ihned.cz/c1-66855370-tesla-neni-zlata-lod-musk-ma-problem-najit-pracovniky-pro-novou-fabriku-u-berlina
Nojo, škoda, že není tato továrna v česku.. neváhal bych.
Tesla bude mať aj tu subdodávateľov, viem o minimálne jednom závode v blízkosti ktorý vyrába komponenty pre Giga Shanghai a keďže sú to Nemci viem že hneď skočia aj po dodávkach do berlína. Ak by to niekoho zaujímalo ide o Schaeffler Kysuce a vyrábajú sa bližšie nešpecifikované komponenty pre pohonné jednotky aspoň čo viem a prekopali kvôli tomu celú výrobu. Platy nebudú tak vysoké ako priamo v Nemecku no čo viem sú značne vyššie ako boli doposiaľ, Tesla je lukratívny biznis.
Podobne, dúfal som v továrni v Česku, aj sa o nej hovorilo v bývalej práci keď sme mali audit pre potenciálneho gigantického odberateľa batérií z USA, mohla to byť jedine Tesla ale neprešlo to kvôli malej kapacite novej haly, tak som si už bol dosť istý že nebude v ČR. Čo má trošku zamrzelo
Tak možná seknu se svou lehce nadprůměrně placenou kancelářskou pozicí a půjdu montovat auta.
To mě také přesně napadlo. Na pohovor dojdu v originálním tričku SpaceX a výpisem z účtu, kde jsem držitelem akcií Tesly. 😀
Takže to budete hrát na city a lítost? 😀
To je otázka, ale pokud je to hrubého, tak by to u nás bylo asi 38000Kč čistého, to je podle mě dost málo na Německo.
70 hrubýho je 50 čistýho.
U nás, ale ne v Německu.
Pravda v nemecku to je 53 000
Placas odborniku, mzda v nemecku u nevericiho (podpora cirkve se plati) je u 70000 Kc tj 2710 Euro cca 2450.
Tak to vypadá, že Berlín bude soutěžit s americkými továrnami. Kdyby to postavili na československém pomezí, tak mohli mít kvalitní lidi za polovičku a ještě k tomu kvalitní výrobu.
… ale tovarna by stala v roce 2030. 😉
Tím jsem chtěl říct, že v Německu za ten plat dostanou lidi bez vzdělání a často totálně technické amatéry, kdežto u nás by za ten plat měli špičkové pracovníky, kteří skutečně umí a nedělali by šmejdy jako zatím stále dělají v US. Viz výsledky z Číny, kde je podle prvních informací kvalita úplně někde jinde oproti stavu v US.
Výroba bude vysoce automatizovaná, v jednom vyrobeném autě bude mzda zhruba 1000 €, což je dost zanedbatelná suma vzhledem k průměrné prodejní ceně cca 50000 € bez DPH a těch pár korun rozdílu by vůbec nic nezměnilo.
A za kvalitu v USA rozhodně nemůžou jen pracovníci, ale z 90 % výrobní linka, která je v Americe první a tedy “testovací” a taky to, že neexistuje žádná zkušební série, prostě se prodá vše co se vyrobí a případně doopraví později. Viděl jsem videa, kde porovnávali TMY z dubna a z října a je to jak nebe a dudy, auta z tohoto čtvrtletí jsou perfektně slícovaná, žádné problémy s lakem, žádné vady v interiéru… To je aktuální stav v USA. V Číně stavěli výrobní linku po zkušenostech s výrobou několika set tisíc aut, nešlo jinak, aby nebyla řádově lepší a opět za to nemohou lidé.
Nemel by ani kvalitni zamestnance ani Giga factory. V CR skutecne neni prilis kvalifikovana sila, to je pouze subrban story.