Použité stupně jsou možná bezpečnější než nové (a další novinky od šéfa Iridia)
Nedávno jsem informoval o tom, že mise Iridium-4 možná poletí s již použitým prvními stupněm. Od té doby bylo oficiálně potvrzeno, že nejen Iridium-4, ale také Iridium-5 budou mít již použité stupně (zatím se však neví, které konkrétně to budou). Nabízela se tedy logická otázka, zda recyklované stupně budou použity také u zbylých tří misí pro Iridium. To stále ještě nevíme přesně, ale nyní máme nové informace ohledně mise Iridium-6, která nejspíše poletí se zbrusu novým stupněm, a to dokonce v nové variantě Block 5. Šéf společnosti Iridium se navíc podělil o zajímavé informace o tom, jak pojišťovny nahlížejí na letěné stupně a jestli Iridium za jejich použití od SpaceX dostalo slevu.
Při misi Iridium-6 poletí dalších 5 satelitů Iridium NEXT a zároveň také dvojice vědeckých satelitů GRACE-FO (Gravity Recovery and Climate Experiment Follow-On). Šéf společnosti Iridium Matt Desch při rozhovoru se Spaceflight Now prohlásil, že pro tuto misi bude pravděpodobně použit nový stupeň typu Block 5. Podle dřívějších informací mělo k premiéře kompletní rakety ve variantě Block 5 dojít při první demonstrační misi Crew Dragonu, ale od té doby došlo k jejímu odkladu z února 2018 na duben. Iridium-6 tedy nejspíš odstartuje dříve (start je plánován na 21. března 2018). To však nutně neznamená, že Iridium-6 bude premiérou Blocku 5. Ta může proběhnout při některé z předcházejících misí. Zároveň se mluví o tom, že Block 5 bude opět nasazen postupně, stejně jako Block 4, u kterého byly zavedeny nejdříve horní stupně nového typu a až o několik misí později jsme se dočkali rakety, která měla oba stupně ve variantě Block 4.
Nicméně se vraťme k problematice použitých stupňů. Matt Desch vysvětlil, že letošní tři úspěšná znovupoužití prvního stupně ujistila jak jeho firmu, tak pojišťovnu v tom, že rakety Falcon jsou opravdu schopné více než jednoho startu. Šéf Iridia dodal, že jeho technický tým měl k dispozici spoustu dat od inženýrů SpaceX a po jejich vyhodnocení došel k závěru, že stupně jsou při druhém použití stejně bezpečné, nebo dokonce i o něco bezpečnější než stupně nové. Zároveň prý bylo z informací a dat evidentní, že SpaceX počítalo se znovupoužitelností už při navrhování rakety. Co se týče pojištění, tak na základě těchto dat pojišťovna také usoudila, že riziko není vyšší než u nového stupně, a tak cena pojištění zůstala stejná.
Desch také dodal, že Iridium dostalo slevu za použití již letěného stupně, ale prý se jednalo o standardní slevu, kterou SpaceX nabízí (podle nepotvrzených informací by mělo jít zhruba o 10 %), ale pro Iridium to nebylo rozhodující. Hlavním přínosem již použitých stupňů je dřívější start.
Na závěr Desch ještě upřesnil, že podle jeho informací Iridium nebude prvním zákazníkem, při jehož misi dojde k pokusu o přistání na Vandenbergově základně. Vylučovací metodou tedy tato premiéra nejspíš připadne misi Paz, která je momentálně plánována na konec ledna 2018.
- Mise Starlink 6-70 - 1. 12. 2024
- Mise Starlink 9-14 - 29. 11. 2024
- Mise NROL-126 - 26. 11. 2024
Přemýšlím, v čem můžou být použitý stupně bezpečnější než nový. Všechno to už jednou běželo a vyčerpalo určitej podíl životnosti.
Primárně proto, že první let prokázal, že všech X tisíc součástek funguje, tak jak má. Ano, jsou teď trochu opotřebovanější, ale s tím se počítalo už při jejich návrhu. Důležité je, že se po prvním letu ví, žádná součástka neměla třeba nějakou katastrofickou výrobní vadu.
Nová letadla také provádí testovací lety a až když tyto lety neodhalí nějakou závadu, jsou letadla považována za bezpečná a nasazena do normálního provozu s pasažéry.
Stále platí, že NASA chce 7 startů Bloku 5, než povolí pilotovanou misi? A jak se to bude počítat?
Asi áno o zmene nikde nepadla zmienka ale SpaceX určite stíha aj viac ako 7 misií Block 5 medzi DM-1 a DM-2 😀
Myslím, že je potřeba, aby proběhlo minimálně 7 úspěšných letů s Blockem 5 před misí DM-2.
Díky za článek.👍