Pomůže čínská Gigafactory s finančními problémy Tesly?
ElonX navázal spolupráci s webem VideaČesky.cz, kde najdete povedená otitulkovaná videa všeho druhu. Překladatelé z VideaČesky nyní pravidelně překládají videa týkající se Elona Muska a jeho firem, takže pro vás to znamená více přeložených videí než doposud. A přeložená videa z ElonX se naopak budou postupně objevovat také na webu VideaČesky.
V nově přeloženém videu se Lei z kanálu Curious Elephant zamýšlí nad tím, jestli má Tesla finanční problémy a jak jí v tom může pomoct nová Gigafactory v Šanghaji. Kromě problematiky výroby Modelu 3 také přijde řeč na cenu akcií, nedávné nehody Tesly a také vývoj autonomního řízení.
Další přeložená videa o firmách Elona Muska s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.
- Mise Starlink 6-76 - 23. 11. 2024
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
Problémem je, že Tesla tím co vytváří zároveň do budoucna trh automobilů ničí. Autopilot nevyhnutelně vede k tomu, že se vytvoří městské autonomní dopravní sítě. Potřeba vlastnictví aut bude rapidně klesat. Cpou spoustu peněz do vývoje něčeho co nás jako lidstvo sice posouvá kupředu, ale nemusí nakonec vydělat vůbec žádné peníze. Můj názor je, že se v několika málo letech dočkáme prvních městských uzavřených systému dopravy pro autonomní auta, kde většina budou centrálně kontrolované “taxi”. Vytvoření takového systému není dnes technickou překážkou a jeho bezpečnost může být nesrovnatelně lepší než otevřený systém nebo současný systém dopravy. V dnešním ekosvětě a městy které nechtějí emise se to prostě stane. Tím, ale rapidně poklesne zájem o vlastnictví aut a tyto auta také budou asi vypadat jinak.
Já si myslím, že Tesla cílí na to samé jako SpaceX, tzn. až budou mít skutečně za pár let level 5, pak začnou dělat lokální taxíky zcela ve vlastní režii a to teprve bude zajímavý zisk. Ano je ta zatím ještě dlouhá cesta, ale směřuje to tímto směrem. Budou to mít vše ve vlastní režii, žádné náklady na lidi.
Obávám se, že dlouhá cesta to není. Vytvořit bezpečný uzavřený systém, třeba v centrech měst lze už nyní. Pokud se lidé chtějí zbavit znečištění a přecpaných ulic parkujících aut. Je to něco co lze s dnešní technikou realizovat ihned. Samozřejmě, že level 5 dá Tesle výhodu. Na druhou stranu nějaký hybrid s levelem 5 bude mít zase nesrovnatelně větší užitnou hodnotu.
Tesla se podle mého pohybuje na trhu, který se ztrácí a radikálně mění. Mění ho i Tesla a z mého pohledu to prostě není do budoucna zisková firma. Lokální taxíky není něco na čem muže vydělat a co lze provozovat jako globální firmu. Je to něco co je lokální. Můžou být dodavatelem, ale to budou potřebovat jiná auta.
Nesmíte zapomínat také na divizi Tesla Energy, která bude v následujících letech nejspíš hodně růst. Budoucí útlum osobního vlastnictví automobilů pak může kompenzovat Tesla Network. Tesle pak může být jedno, jestli taxík vyrobí pro sebe, pro jednotlivce nebo i jinou firmu. Zisk z toho bude mít tak jako tak. Ano, budou časem spíše dodavatelem robotaxíků a kamionů, nikoliv klasických osobních aut, ale to přece není v rozporu se ziskovostí.
Ano jenže to předpokládá schopnost levně a masově vyrábět vhodný automobil. Levná a masová výroba je to co jim moc nejde a pokud nebudeme dogmatici tak konkurence je v tom daleko lepší.(jejich přístup který skvěle funguje u SpaceX, je pro masovou výrobu prostě nepoužitelný a proto mají tolik problémů). Výhodou může být lepší autopilot, ovšem v uzavřeném městském systému, které dle mého vzniknou v první řadě, bude i ne tak dokonalý autopilot fungovat bezchybně. Na větší vzdálenosti mimo uzavřené systémy pak nevýhody elektromobilu třeba proti hybridu přetrvávají….takže autopilot může být výhodou, ale současný elektromobil a hlavně baterie nevýhodou.
Trh jak se bude smršťovat bude stále víc konkurenční a i když Tesla přežije, bude těžké vydělávat. Jako investor bych do toho peníze prostě nedal i když se mi jejich inovační přínos moc zamlouvá.
Tady mám obavu, že je válcuje Čína, sice se povedlo aktuálně toto poněkud zastavit, ale ony se najdou cestičky jak to elegantně obejít, už nyní jede část exportu přes Vietnam a hurá volná cesta do USA.
Myslím si, že nemáte pravdu, podle mě budou asi první, kdo reálně uvede level 5 do praxe i když další budou těsně za nimi. Jenže jak říkám, nasadí to do měst a udělají si vlastní Uber ve vlastní režii. Vzhledem k nízké ceně díky nízkým nákladům to může odebrat něco málo parkujících aut, nikoliv však ubrat provoz, to bude spíš opačně.
Nepochybuji, že budou první kdo budou mít L5. Na druhou stranu jsem přesvědčen, že schvalování takového systému pro provoz potrvá léta. Dovedu si představit, že města zejména v Evropě mezitím implementují vnitřní autonomní přepravní systémy založené spíš na nějakých ” mikrobusech” (návrhů už je dost). Pokud předpokládáte uzavřený městský obvod v němž se pohybují jen vozidla, která spolu vzájemně komunikují a infrastruktura, která komunikuje s vozidly, jste schopen dosáhnout bezpečný provoz i s dnešní “Evropskou” technologii. Nemyslím, že něco takového vznikne třeba v USA, kde je automobil větším bohem a ekologie není takové téma(snad možná Kalifornie). Každopádně Evropská města něco takového brzo spustí, čímž získají evropské automobilky nový impuls a šanci dohnat Teslu. EU bude také dle mého do té doby L5 od Tesly brzdit nějakou pomalou certifikací a nepustí jí na evropský trh dřív než bude Evropa znovu ve hře. A ruku na srdce Tesla je zatím jen ” fanouškovské” auto. Poměr cena výkon není o tom, že to bude masovka..teda bez L5 určitě ne.. Mimochodem včera jsem četl nějakou studii o tom novém testovaném systému komunikace mezi auty a překvapil mne údaj, že když jen 25% aut bude takto komunikovat zvedne se propustnost silnic ve městě o 100%. A to je řeč jen o pasivním systému, který upozorní řidiče. Ve spojení s autonomním řízením to bude zase řádově víc.
Nevím, kde berete jistotu, že “již brzy” vzniknou ve městech uzavřené oblasti, kde budou provozovány jen autonomní vozidla. To mi přijde jako o dost vzdálenější záležitost než L5. Z technického hlediska to samozřejmě není problém už dnes, ale vzhledem k politice bude realizace něčeho takového podle mě trvat hodně dlouho. Pominu-li tedy nějakou extrémně omezenou implementaci na malé oblasti pro specifické účely (nějaký pendlující bus mezi metrem a letištěm nebo třeba pomalá přeprava někde po kampusu).
Já s tím taktéž nesouhlasím, lvl5 je právě o tom, že může do normálního provozu kdekoliv a proto ho dosáhnout bude stát ještě hodně času a peněz a ta cesta bude strastiplná a na konci skutečně budou schvalovačky na úrovni schvalování letadel, tedy rok nebude žádná dlouhá doba.
Za prvé netvrdím, že to je jisté …jen vyjadřuji názor jako každý. A důvod?
Právě politika a masivní ekologické kampaně proti znečišťování ovzduší ve městech v Evropě. Pokud města chtějí uzavírat určité oblasti neekologické dopravě není to právě politicky příliš průchozí. Dochází totiž k k diskriminaci těch, kteří si nemohou dovolit platit za vjezd a nebo pořídit nové ekologické auto.
Implementace takového systému je v Evropě naopak politicky velice průchozí a nejspíš na to získáte slušnou dotaci.
Nemám na mysli žádné předprogramované mikrobusy jezdící po předem daných linkách v areálech nebo k dopravě na letišti (to už ostatně existuje).
Mám na mysli uzavřené oblasti měst “centra” kde se dle mého budou v příštích letech tyto systémy postupně spouštět. Pokud se podíváte na Evropské automobilky tak se u nich vyrojila v posledních letech řada takovýchto konceptů https://www.renault.cz/vozy/koncepty/ez-pro-koncept.html https://www.renault.cz/vozy/koncepty/ez-go-koncept.html.
K tomu se i u nás nyní testuje nový evropský systém vzájemného předávání telematických dat mezi auty a infrastrukturou atd. Podle mne je signálů které k tomu směřují dost a dost.
Prostě si myslím, že nejsem daleko od doby kdy to první města začnou zkušebně v nějaké oblasti testovat. Level5 má minimálně do schválení daleko a Evropské automobilky jsou k němu ještě dál. Tohle je, ale něco po čem je poptávka, lze to v omezené míře začít nasazovat a něco co může evropské automobilky technologicky posunout a pomoc dohnat ztrátu.
V2V komunikace je spíše taková berlička, která je v podstatě zbytečná, jakmile máte opravdový L5 systém. Nerozporuji, že něco takového, co popisujete časem nastane, ale nevidím to jako něco, k čemu dojde v krátkodobém horizontu. Chtěl jsem jen říct, že minimálně z technického hlediska bude L5 dosaženo (ať už Teslou nebo někým jiným) dříve než vznikne ta vámi popisovaná uzavřená oblast čistě pro autonomní vozy.
a kde beries ty tu istotu, ze L5 tu bude skor? co ak nebude nikdy?
Neboj, jednou to dotáhnou a jistě bude, ale půjde to postupně, vidím to nejdříve na certifikaci pro dálnice, pak pro hlavní tahy a postupně to bude narůstat. Nicméně já tento proces vidím v horizontu deseti a více let.
no ja az tak presvedceny o tom niesom, ze sa im to podari dostat do dostatocne spolahliveho stavu
aj dnes by tie systemy mali uz fungovat v urcitych mantineloch dostatocne spolahlivo, ale stale sa stava, ze aj situaciu ktoru by ten system mal vediet vyhodnotit sprave tak ju vyhodnoti nespravne a to sme stale niekde na urovni 3
A koľkokrát zlyhá človek ako vodič? A to doslova fatálne.
Ano a proto píšu o horizontu deseti let.
Jedna věc je mít L5 a jiná věc je mít jí schválenou. Pokud jí bude mít Tesla nebo jiná neevropská společnost, tak jsem přesvědčen ,že Evropa stejně neschválí k provozu. Berlička to až tak není. Výrazně to zrychluje identifikaci a uvolňuje výpočetní výkon autopilota, třeba pro řešení objektů, které nejsou tak snadno identifikovatelné. Navíc z psychologického hlediska je to něco co vyvolává v lidech větší jistotu. Nejde jen o to, že komunikují auta vzájemně mezi sebou a třeba se semaforem. Ten systém pracuje i s identifikací, chodců, cyklistů, psů atd. Jako rodič budete věřit, že se po ulicích pohybují auta s dokonalým L5, které Vaše dítě jen za pomocí kamer a radaru rozpoznají a nepřejedou? Nebo svému dítěti raději dáte náramek s nějakým RF čipem a zvýšíte tak výrazně pravděpodobnost, že ho auto včas vidí a identifikuje? Ten systém je minimálně v počáteční fázi nezbytný pro získání důvěry a certifikaci. Navíc je to něco co není zvlášť nákladné. Jsem přesvědčen, že i když bude dosaženo L5, bude nějaký takový systém povinný pro každého pohybujícího se na vozovce a dobrovolný pro chodce, psy atd. Uzavřený městský systém dává smysl i z technologického hlediska pro elektromobily. Snižuje nároky na výkon autopilota a hlavně půjde o malá lehká specializovaná vozidla do městského provozu pohybující se malou rychlostí a neustále v dosahu dobíjecích stanic. Tedy něco co je ideální pro provoz elektromobilu při současné kvalitě akumulátorů.
Tak a to si já zase myslím, že nedává smysl a víte proč? Protože pokud by to bylo závislé na této komunikaci, pak stačí výpadek nějakého vysílače a auto pak nebude mít informaci a bude následovat nehoda? To bychom asi nikdo nechtěli že? Takže tudy cesta nevede, protože pak byste musel stejná opatření jako u auta udělat u všech účastníků provozu a zajistit, že se do provozu nedostane nic jiného, protože jinak by systém nemohl fungovat bezchybně.
To jste mne nepochopil. Jde o to, že se po ulicích pohybuje mnoho různých objektů. To co dělá autopilot nyní je, že všechny tyto objekty musí identifikovat a pokusit se předpovědět jejich budoucí chování a podle toho upravit svou jízdu. Čím více objektů na ulici tím více strojového času potřebujete. V minulosti tedy docházelo k osekávání zpracování těchto dat, protože to prostě počítač nestíhal. Takže i když data z radaru objekt identifikoval, počítač na ně nebral ohled. Prostě nestíhal zpracovávat vše.(nehody to jasně dokladují) Jasně nyní má Tesla lepší počítač, ale každý není Tesla a já se na to dívám z pohledu Evropských automobilek, které zaostávají.
Pokud tedy bude na ulici třeba polovina vozů a dalších objektů schopna hned říct automobilu kdo jsou a jak se chovají, autopilotu to uvolní spoustu strojového času na lepší vyhodnocení ostatních objektů.
Je spousta příkladů se kterými má autopilot problém a nedokáže je rychle rozpoznat s dostatečnou přesností, žere mu to výpočetní výkon na analýzu další a další fotografie a přitom je triviální nechat vysílat semafor i s dostatečným předstihem jaká světla na něm budou pro jaký směr naskakovat. je triviální nechat každé auto vysílat co dělá jak rychle jede a kam pojede a je poměrně jednoduché naučit jízdní kolo “říct” jestli stojí nebo jede a pro autopilota pak vydedukovat, že na něm není žádný jezdec kolo stojí a přesto se pohybuje za autem, tak že je prostě jen na nosiči. To vše jsou úkony, které autopilot složitě vyhodnocuje. Není nutné tedy mít 100% objektů takto označených i částečný počet identifikovaných objektů výrazně zvedne bezpečnost. Dokonce i informaci o pohybu vozidla bez funkčního vysílače si mohou ostatní automobily vyměnit mezi sebou s dostatečným předstihem dřív než ho potkáte.
Na tohle jste přišel jak?
Izolovaně to možná triviální je, ale jakmile něco takového chcete reálně nasadit, tak výměna/upgrade všech semaforů a značek, zajištění snadné a levné úpravy jízdních kol a kočárků pro lidi, koupě speciálních autonomních vozidel a otestování celého systému a další věci, to je už najednou o dost náročnější úkol. To jsou právě věci, kvůli kterým se podle mě něčeho takového v dohledné době nedočkáme. Než se totiž nějaké městské zastupitelstvo rozkouká a začne něco takového řešit, už tu podle mě budou tak schopné autonomní vozy, že vaše řešení nebude mít valný smysl, protože bude o dost náročnější na implementaci než prostě jen legislativně povolit autonomní vozidla v běžném provozu.
1) třeba zpráva o vyšetřování nehody, kde autopilot srazil chodkyni vedoucí kolo. Jasně je v ní uvedeno na jakou vzdálenost radar v noci tu paní viděl a přesto nereagoval.
2) Proto si myslím, že v první fázi se dočkáme implementace takového systému v uzavřených městských oblastech kde je tlak ekologů. Můj odhad je, že první bude nějaké Francouzské nebo Německé město. Renault i Mercedes na to mají připravené koncepty a je to jen o tom jestli do toho nějaká vláda naleje penize. A jak známe Evropu tak na toto se najde dotace snadno.
Pokud mluvíme u nějaké uzavřené oblasti jde nanejvýš o stovky semaforů(technologie už vyvinutá a odzkoušená je), existují i jednotky do aut které stojí při nesériové výrobě jen kolem 6tisíc, jednotky pro kola desítky korun. Ano nasazení nebude zítra, ale je to přesně ten druh projektu do kterého naleje Evropa ráda peníze. Rozhodně to je něco co lze začít testovat. I když Tesla na začátku příštího roku přijde s tím, že má L5 nikdo jí nedovolí to v Evropě provozovat.
Je to můj názor uvidíme kdo z nás se plete.
Tak to jste si tu zprávu ale špatně vyložil. To nijak nesouviselo s výpočetním výkonem. Senzory i software chodkyni normálně viděly a včas detekovaly (i když si systém nebyl jistý, o jaký objekt se přesně jedná, ale to v tomto případě není podstatné), ale Uber měl celý systém dost hloupě naprogramovaný z hlediska toho, jak se má auto chovat v takové situaci. Například deaktivovali automatické nouzové brzdění Volva, aby jim auto zbytečně nebrzdilo při chybné detekci překážek, ale na druhou stranu nenaprogramovali nějaké upozornění pro testovacího řidiče pro případy, kdy systém překážku detekuje a vyhodnotí, že je potřeba brzdit. V takových situacích spoléhali na to, že řidič bude dávat pozor a včas zasáhne. Jenže to se v tomto případě nestalo. Systém ale překážku viděl včas a kdyby byl lépe naprogramován, mohl už několik vteřin před srážkou brzdit. Nebylo to tedy tak, že by systém překážku nedetekoval, protože na to neměl výkon, nebo že nedokázal situaci správně vyhodnotit jako takovou, kde hrozí srážka.
Vyložil jsem si jí přesně tak jak píšete. Senzory chodkyni viděly, ale autopilot ji nedokázal dostatečně přesně vyhodnotit.(to jak jí vyhodnotili jsem se nikde nedočetl) Stejný je případ i s tím brzděním …. autopilot nedokáže přesně vyhodnotit chování chodce a tak raději brzdí. Dělá to i Tesla pokud jde chodec po krajnici. No a protože jim to vadilo v plynulé jízdě a většinou je to nesmysl tak to vypnou a nechají na řidiče. Obojí je ale důsledkem toho, že počítač nemá šanci s dostatečnou přesností identifikovat a vypočítat chování objektu. Jedna věc je vidět a druhá věc je vědět co vidím a predikovat chování.
Pokud například autopilot rozezná kolo, ale už nerozezná, že kolo je vedeno….může se domnívat, že jde o cyklistu, který má dostatek času vozovku překonat a není třeba v zájmu plynulosti brzdit a zase obráceně. Autopilot nepočítá rychlost ani směr objektu jen sleduje stav protože na nic dalšího nemá výpočetní výkon.
Není těžké vidět…těžké je identifikovat… rozeznat kontext a předpovědět chování.
A to je prostě do značné míry o výpočetním výkonu. Cokoliv tento proces usnadní je obrovský přínos pro rychlost a bezpečnost.
Asi nemá cenu dohadovat se jestli v těchto případech byla víc chyba v algoritmu nebo ve výkonu. Řekl bych, že to jsou spojené nádoby. Dík slabému výkonu je očesaný algoritmus, který některé věci prostě nepočítá ale jen odhaduje s nějakou pravděpodobností. Z vyjádření EM je patrné, že výkon HW a rychlost analýzy je stěžejní a že museli přistupovat k ořezávání snímků což je problém už ve fázi identifikace.
Ano zde jsi krásně popsal, proč cesta od lvl3 k lvl5 bude nesmírně složitá. Právě díky tomu lidskému faktoru, který je potřeba u lvl3 a lvl4. V praxi to nakonec může být tak, že některé automobilky přeskočí z lvl2 přímo na lvl5, protože nebudou chtít riskovat právě to, co se děje Tesle.
Jak dlouhá cesta to bude si netroufám odhadnout. Každopádně souhlasím s tím že nemá cenu pouštět do ostrého provozu nějaký l4. Pokud se má autopilot sám od řidičů něco naučit, je potřeba je nechat řídit a nesnižovat jejich pozornost tím, že už některé věci autopilot umí a může je udělat za něj.
Na druhou stranu je velký rozdíl v nároku na autopilota na venkovské silnici, ve městě kde jde po ulici pár lidí a ve městě kde se po ulici pohybuje desítky osob aut, lidí na kole, na skejtu, s kočárkem atd. Tam už je to čistě o výkonu.
Dokážu si dobře představit jak dramatický rozdíl muže být mezi tím jestli autopilot dokáže a třeba i s dodatečnou pomocí nějakého RF čipu rozeznat že osoba u krajnice je dítě nebo dospělí. I taková maličkost může mít podstatný vliv na chování algoritmu a tím i plynulost provozu. Přesně tak se totiž zachová i řidič. Nepojedete stejně když jdou u krajnice děti a když tam jsou dospělí a takových příkladů kontextu a změně chování je spoustu.
Trochu chápu obavy, jak lidi budou pracovat, taxikari nejspis zaniknou, automobilovy prumysl na tom asi take nebude dobre, pokud si lide prestanou kupovat auta. Nadruhou stranu, je to mozna dobre. Za cca 50let bude 9miliard lidi, kdyby mel mit kde kdo auto, znici nas to. Samozrejme prumysl jako takovy nici zemi.
Jsem zvedav treba na elektrokola, dnes je to jeste draha zalezitost, ale za par let.. treba to zmeni dnesni trend jezdit do prace autem.
To ovsem neni nic spatneho. Proc by melo lidstvo vyrabet plno aut, ktery nepotrebuje. Vetsina lidi vyuzije auto 5 % casu.
já jsem nepsal, že to je špatné. Naopak považuji to za přínosné. Nicméně z hlediska investora to vypadá už úplně jinak.
Poukazovat len na stratu firmy je rovnaky nezmysel ako poukazovat len na predaje aut. Cely cirkus menom Tesla ma mnoho faktorov a tie treba zohladnit a o tom aka je firma uspesna hovoria jej akcie. Investicie do rozsirovania firmy, do vyvoja, vyskumu, atd momentalne zozerie vsetok kapital, ktory Tesla vyprodukuje plus vela musia prihodit aj investori. Je to mlada a drava firma, no ma pred sebou neistu buducnost. Treba jej vsak drzat palce, pretoze priniesla novy zavan do smradu s obycajnymi autami.
O tom jak je firma úspěšná hovoří pouze celkový pohled na danou firmu, který obsahuje vše zmíněné a ještě víc. Rozhodně nelze říci, že o úspěšnosti firmy rozhodují akcie (asi myšleno cena), jelikož cena akcií je z obrovské části o emocích a ne tolik o faktech. Navíc podléhá takovým praktikám jako je shortování akcií a tlaku i třeba konkurence přes média (dokážu si představit že víme o 50% nehod, kde byla hlavním aktérem nehody Tesla a o kolika % nehod jiných automobilek víme?).
Obávám se, že většina hodnoty té společnosti je právě ten autopilot. Tesla jako elektromobil nemá nějaké převratné vychytávky a náskok před konkurencí a její výrobní znalosti nepochybně za konkurencí zaostávají.
Dovolim si tvrdit ze naskok a to znacny ma i v bateriich.
má jen si nejsem jistý, že značný. Kdo, že to vyrábí jejich baterie? To know-how nad tím není až tak nedostižné.Dohnat jejich autopilota bude dle mého podstatně těžší.
Ak by to bolo o autopilotovi tak by koncern nemal v pláne investovať 30 miliárd do 2023 v odvetví elektro áut… Tesla už začala vyrábať v podstate druhú generáciu ich EV’s a po tých autách je stále väčší a väčší dopyt aj keď v USA klesli dotácie čo sa odzrkadlilo v predajoch Q1 no teraz to zasa rastie.
Už leze nahoru 🙂 https://finviz.com/quote.ashx?t=TSLA (mám koupeno pár kousků při 195)
Díky za překlad!
Tak ještě správně načasovat i prodej, dividendy tady asi nehrozí.
Jako všichni řeší jak je tesla stále ztrátová, ale spojte si 2 a 2 dohromady – proboha ta firma roste tak šíleně že veškerý zisk spálí na svém rozvoji – staví další továrny rozšiřuje výrobní kapacity apod. Dle mého kdyby bylo nejhůř tak prostě zmrazí investice třeba na půl roku a veškerý zisk který teď spálí na výstavbě nových kapacit přesměrují do provozního kapitálu. Ta firma pokud by přestala investovat by byla velmi pravděpodobně brutálně zisková. Neumím si představit že by takhle prudce rozšiřovala kapacitu třeba škoda auto a zůstala stále v zisku.
Asi tak. Lidi si mnohdy neuvědomují, že Tesla neskutečně roste. Viz celkové prodeje v jednotlivých letech:
2012: 2 650
2013: 22 477
2014: 31 655
2015: 50 580
2016: 75 890
2017: 103 020
2018: 244 920
Takže od roku 2013 počet dodaných aut každoročně rostl přibližně o 50 % a loni dokonce o víc než 100 %. Letos se opět očekává nárůst o 50–70 % oproti loňsku. Zvýšení o 1000 % za posledních 5 let (2013–2018). To jsou šílená čísla.
Ano, ale to je v takto malých číslech normální.
Jen drobný dotaz – kde je, dle vás, hranice mezi “malými” neprůkaznými čísly a těmi, která již mají “vypovídací” hodnotu?
Samozřejmě není žádná pevná hranice. Čím víc se přiblížíte standardní výrobě automobilek tím to bude více vypovídající. Nějak nesnižuji to co se jim podařilo, jen říkám, že u nájezdu nové výroby je normální nárůsty i o stovky procent za rok. Musíte si uvědomit, že se ale pohybujete u Tesly pořád v řádu desetin výroby velkých automobilek. Ty čísla prostě jen nelze adekvátně porovnávat.