Podívejte se, jak Tesla vyrábí své elektromobily – od baterií přes odlévání karoserie až po vlastní sedadla

Sériová výroba automobilů je extrémně komplikovaný proces, který vyžaduje velké prostory, propracované dodavatelské řetězce, tisíce robotů a chytře navržené montážní linky. Tesla má v mnoha ohledech odlišný přístup k výrobě než jiné automobilky, a tak jsem posbíral několik zajímavých videí, na kterých se můžete podívat na různé fáze výrobního procesu Modelu 3/Y.

Jednou z nejnovějších inovací Tesly je zavedení obřích strojů přezdívaných „Giga Press“, které v továrnách Tesly v Kalifornii a Šanghaji vyrábějí velké odlitky pro přední a zadní části karoserie Modelu Y. Tyto sekce auta jsou tak tvořeny jen jedním či dvěma kusy, zatímco dříve to bylo mnoho desítek, které pak bylo potřeba pracně svářet či jinak spojovat. Vstříknutí materiálu do Giga Pressu od italské společnosti Idra trvá jen zlomek sekundy a Tesla kvůli tomu musela vyvinout speciální slitinu hliníku. Podobné stroje budou také v budovaných továrnách u Berlína a Austinu a tyto výrobní metody mají být časem použity také u dalších vozů značky (např. u Cybertrucku nebo Modelu 3).

K dispozici je také video těchto strojů s hmotností mnoha stovek tun, které jsou používány v továrně ve Fremontu:

Jiné části karoserie se vyrábějí lisováním, což můžete vidět na těchto videích z výroby různých dílů pro Model 3 a Model Y:

Jednotlivé vyrobené díly je pak potřeba spojit do jednoho celku, což probíhá na montážní lince. Konkrétně linka pro Model 3 ve Fremontu je z 90 % automatizovaná. Montážní a svařovací roboty můžete vidět  v akci v následujícím videu. Za zmínku stojí také proces připojení skateboardu s baterií a motory ke karoserii.

Velmi důležitou částí každé automobilové továrny je také lakovna. Kvalita laku u Tesel vyráběných ve Fremontu je často kritizována, ale Elon Musk slibuje, že lakovna v Berlíně bude mnohem lepší a pokročilejší. Německá továrna ale ještě není hotová, a tak se mezitím můžete podívat alespoň na video lakování Modelu 3 ve Fremontu z pohledu sprejovacího robota:

Montážní linka se ale stále neobejde bez lidských pracovníků, kteří mají na starosti dokončení karoserie následuje instalace dalších prvků. Elon Musk to na začátku výroby Modelu 3 poněkud přehnal s automatizací, což se mu nakonec vymstilo, a tak musel ubrat. Nyní už uznává, že lidé jsou pro některé úkony alespoň prozatím nenahraditelní. Jejich práci na Modelu 3 ukazuje následující oficiální video:

Zajímavou kapitolou pak jsou sedačky. Tesla si zakládá na vertikální integraci a nezvykle velkou část potřebných komponentů si vyrábí sama. Možná jako jediná automobilka si dokonce vyrábí i vlastní sedadla. Jak jejich výroba probíhá, je hezky ukázáno v následujícím videu:

Vyrobená sedadla je také potřeba testovat, což má na starosti tento zajímavý robot:

Jedním z posledních kroků výroby je instalace kol. Jak to vypadá v případě Modelu 3, ukazuje toto oficiální video:

A nesmíme zapomínat také na bateriové články, které jsou srdcem každého elektromobilu. Tesla loni představila vlastní články nového typu 4680 a momentálně je vyrábí na pilotní lince ve Fremontu, kterou můžete vidět na videu níže. Články budou brzy vyráběny také v nových továrnách v Německu a Texasu.

 

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

15 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
proužek

Dobrý den, jako obvykle skvělý článek, pane Melechine. Já teda jenom nevím, kde na to berete čas. Já mám celkem dost času, Teslu na youtube videích sleduji téměř denně, ale tak komplexní informace bych nedokázal sestavit ani za měsíc. Máte můj obdiv. Malé upřesnění, (protože nejvíce času věnuji, třeba i zpětně do nedávné minulosti) tomu gigapressu, tak vím, že vstříknutí těch cca 80 kg hliníkové slitiny do formy (pro zadní část šassi pro Teslu model Y na gigapresu 6 tis. tun) trvá 80 až 100 milisekund, což není několik milisekund, ale je to pořád jenom jedna desetina sekundy. Samotná technologie gigapressu by zasloužila speciální článek, (už dávno jsem vám chtěl nabídnout, že bych ho alespoň nahrubo napsal, nebo alespoň sesbíral podklady, ale když vidím kvalitu vašich článků, tak si absolutně netroufám). Proč gigapress? Protože podle jednoho z nejvíce uznávaných automobilových techniků, Sandyho Munroa, pokud se tato technologie skutečně osvědčí, (což se musí prokázat v několikaletým provozem takového vozu) tak to bude něco, co “změní pravidla hry” ve výrobě karoserií (elektro)automobilů. Díky, jsem Vašim fandou a jsem velmi zvědav na další vývoj v Tesle a samozřejmě na Vaše další články.

proužek

Víte, pro mě by bylo asi největším problémem umět správně odhadnout jak dané téma pojednat. Jestli jenom tak “klouzat” po povrchu, nebo jít více “do hloubky”. Tak, aby článek byl ještě dostatečně přehledný a srozumitelný a přitom aby dokázal vypíchnout a zdůraznit, v čem spočívá převratnost této technologie a neutopit se v detailech. Budu přemýšlet, ale jak říkám, moc si netroufám. Třeba se toho ujme někdo, kdo má nějakou publikační zkušenost, já nemám vůbec žádnou.

Jan Tichavský

Proužku, inspirujte se Elonem. Dejte dohromady prototyp článku a pak uvidíte co se s tím dá dělat a co vylepšit. Vždycky je potřeba někde začít, ať se máte od čeho odpíchnout. Starship začínala s prachobyčejnými ocelovými skružemi (Starhopper) pro test Raptorů a dnes už pomalu staví orbitální raketu.

proužek

To je, myslím, dobrý přístup. Zvážím to.

PetrC

K těm IDRA gigapresům – .vypadá to, že Texas sice není dostavěný (zatím jen něco přes 60%), ale jeden “odlitkovač” už běží na malé otáčky a jeho výrobky jsou převáženy to Freemontu. Mělo by se jednat o TMY přední díly underbody. Několik jich sice hodily do kontejnerů, ale zbytek nakládají na tahače, odváží a skladují v Californii.
Jestli to je pravda, tak klobouk dolů. Druhý gigapress v Texasu je už také skoro hotový, takže brzo začne testovat a asi i vyrábět. Minimálně půl roku před dokončením továrny.
To je podle mě fakt mazec – tedy pokud jsou tyto spekulace z denních pozorování texaských QuadSquad správné.

Jozef

Podľa posledných videí z Texasu, gigapress tam fakt pracuje. Video zo včera: “10minút real time práce”: https://www.youtube.com/watch?v=N7D9_uSVvPc

Podobne v Giga Berlin stavajú druhý gigapres.

Ales

Zajimave jsou ty detaily, ktere jsou na videu jen zlomek casu. Napriklad pokud si robot nabira matice do zasobniku je vlevo videt zarizeni ktere to tridi prakticky z hromady matek a usporadava je do jedne linie kterou dokaze robot nabrat. Nebo i samotne nasazeni kola je soucasne s jeho prisroubovanim. Dale pak jsou treba videt paraelni chapadla na robotu co taha odlitky z formy.

Mr G

To co opisujete je beznou sucastou v prakticky kazdej firmy, ktora pouziva urcity stupen automatizacie. Tesla je zaujimava tym, co na videu nie je vidiet a to je struktura vedenia, sposob rozhodovania, dizajnovanie, prototypovanie. Hlavne to, co v “beznej” automobilke trva mesiace roky tak Tesla zvlada za tyzdne. Na druhu stranu to ma aj svoje negativa. Tesla ma zo vsetkych automobiliek najvyssiu fluktuaciu manazerskych pozicii na svete.

PetrC

Nemá, jen o ostatních automobilkách se tolik v médiích nemluví – kazí to cenu akcií, když se o firmě mluví jinak, než že je všechno boží.Navíc, koho zajímá, že Ford má nového ředitele závodu tady, nebo jiného manažera támhle. Popravdě. Nikoho. Ale Tesla – to je jasný a předem vyhraný clickbait.

proužek

Myslím, že “Muscův leadrship” je už delší dobu studován, analyzován a “převáděn do vědeckých formulí” nejrůznějšími poradními a analytickými firmami nejen v Americe, ale i jinde na světě. Jedna ze základních otázek, zvažujících míru rizika pro investory do akcií Tesly je: “Jak dlouho by Tesla vydržela, kdyby Elon zemřel?”

Jan Tichavský

Já myslím, že by úspěšně pokračovala dál, aspoň nějaký čas, po který by plnila základní dlouhodobé vize Elona. On to sice všechno řídí a kope dopředu, ale Tesla i SpaceX mají úspěchy díky firemní kultuře. Sám Elon říkal, že výrobky a výsledky firmy přesně odrážejí její vnitřní strukturu. A talentovaných lidí mají habaděj, takže se nebojím že by v dohledné době sjeli ze své taktiky maximalizace inovací za jednotku času plus přijmutí faktu, že chyby patří k procesu vývoje a není třeba se jim vyhýbat. Což je problém u klasických korporací, které mají jako priority stabilitu, neochotu riskovat a neochotu měnit zajeté návyky.

havran

Keby Elon zomrel (kiez by zil este dlho)? Stalo by sa niekolko veci sucasne. Jeho firmy by v dohladnej dobe skrachovali alebo by boli rozpredane na suciastky. SpX, BC, Tesla, NL, vsetko to zivi a drzi pohromade len Elonov spirit.Dalej by bolo velke mnozstvo samovrazd Muskofilov a ostatnych, ktori investovali do ‘spiritu’. Vela Muskoheiterov by otvorilo sampanske. Maniodepresivny robot Marvin by si povzdychol,ze to muselo takto dopadnut :-D.

Aleš

Já přece netvrdil, že tomu tak není – jen jsem upozorňoval na technické řešení u kterých stojí za to je omrknout. Sám řeším problematiku sériové výroby a vím co to obnáší.