Podívejte se, jak si nejnovější verze autonomního softwaru Tesly poradí s rušným San Franciscem
YouTuber AIDRIVR připravil pěkné video se svými dojmy z testování FSD Bety 9, tedy nejnovější verze autonomního softwaru Tesly. Autor se svým autem projel rušné centrum San Francisca, což pro autonomní systém rozhodně není procházka růžovým sadem. Tesla si ale vedla překvapivě dobře, což AI DRIVR ilustruje na řadě zajímavých konkrétních situací. Systém samozřejmě pořád občas chybuje, ale autor videa je z nejnovější bety ve výsledku nadšený, protože představuje oproti předchozí verzi 8 výrazné zlepšení.
Video bylo původně vydáno 20. července a opatřili jsme je slovenskými titulky.
Další přeložená videa o firmách Elona Muska s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
- Daily Hopper: Super Heavy B12 po zachycení - 22. 10. 2024
- Daily Hopper: Zachycení Super Heavy, nehoda Falconu 9, alternativní vesmír - 15. 10. 2024
Je potřeba si uvědomit, že zajímavá bude až verze, kterou budou testovat a nenajdou žádnou chybu. Pak bude potřeba najet miliony kilometrů a pokud to bude stále bez chyby, tak to může jít na schválení. Bohužel mám obavu, že ta cesta bude ještě hodně dlouhá.
Někdo to prošlapat musí.
Samozřejmě, jen ty termíny jsou dle stylu Falcon Heavy a nebo spíš Nauka, pokud se mám držet stejného oboru.
14 let (jako Nauka) to opravdu trvat nebude, Ivo. Raději se nesázejte.
O kterém stupni autonomie se bavíme ? Pokud (Elonem hlasitě slibovaný) level 4 (v kabině chybí, nebo je deaktivovaný volant) tak tam si nikdo při smyslech ani netroufne žádný termín byť jenom tipnout (sorry Elone 😛 ).
To není o hardwaru, dokonce ani o konkrétním softwaru. Ale o základním výzkumu neuronových sítí a jejich konstruování. Můžete pozemní vozidlo vylepšovat donekonečna, ale létat ho nenaučíte… dokud vás nenapadne přimontovat křídla. A v současnosti je to tak, že zatím ani nevíme která “součástka” nám pro level 4 chybí.
Ok, nerad se hádám. Váš názor je tady jako v archivu, vraťme se k němu za půl roku nebo za rok. Proč bych vás měl dnes přesvědčovat, že něco zítra
nastane, když stačí počkat, až to nastane? Já věřím, že než mi vezmou řidičák z důvodu věku, budu mít dávno Teslu FSD. Co budete mít vy?
Wyamo na levelu 4 jezdí už nyní. Je to realita.
Sice se jedná jen o některá pečlivě zmapovaná města, ale ty vozy jezdí v běžném provozu naprosto bez řidičů a s cestujícími. Není to dokonalé, ale je to už v tuto chvíli bezpečné a spolehlivé natolik, že si to mohou dovolit provozovat s cestujícími.
Osobně si ale myslím, že cesta, kterou se vydalo Wyamo, tou budoucností není. Vyžaduje to podstatně složitější hw (což není samo o sobě nutně chyba, ale vyšší komplexnost často znamená větší riziko poruchy) a vyžaduje to pečlivé zmapování předem. V omezené lokalitě to tedy je rychleji v provozu na levelu 4, ale má to menší potenciál k opravdu plošnému nasazení.
To, jak se k tomu postavila Tesla, je řešení, které bude zpočátku trvat déle (složitější učení, potřeba naučit se rozhodovat jen na základě kamer, učit se rozhodovat v naprosto libovolné situaci, libovolném městě s běžně dostupnými mapami bez jakýchkoli speciálních dat navíc), ale má to větší potenciál se dostat opravdu kamkoliv. Nicméně si myslím, že se současnou generací hw to ještě nebude. Neuronové sítě na dnešní úrovni znalostí jsou už dostatečné, ale výkon hw přímo v autě podle mne ještě pořád ne. Tam to bude chtít ještě výkon přidat a jsem si jistý, že už v tuto chvíli je takový hw vyrobitelný, posun za posledních pár let je v této oblasti obrovský.
Do budoucna si myslím, že oba přístupy budou hodně dlouho koexistovat vedle sebe, ale v dlouhodobém výhledu se prosadí spíše přístup, který razí Tesla. Ale záleží také na tom, jak se k řešení postaví ostatní automobilky a do jakého řešení budou investovat. A sami si to zcela určitě vyvíjet nebudou, ale prostě koupí hotové řešení a tedy záleží na tom, jestli bude vůbec možnost si licencovat/koupit řešení, jaké má Tesla (nebo vyvinuté někým jiným na stejném principu).
Nejsem expert na AI, ale vývoj v oblasti fsd sleduji docela hodně. Takže se snad mohu považovat za poučeného laika. Nemyslím si, že Tesla fsd bude softwarově řešit dopravní situace na super výkonném HW ve vozidle. Částečně asi taky, ale hlavně si bude
vybírat optimální řešení z milionů už dříve realizovaných řešení. Už to dnešní “sbírání dat” hlavně znamená, že Tesla “sleduje” situaci, vyhodnocuje ji, porovnává s řešením, které zvolil řidič a ukládá do poolu. Učí se. Proto má (Tesla) obrovský náskok, protože už dnes mají tolik dat, jako nikdo jiný a tento náskok bude v čase narůstat geometrickou řadou. Letos Tesla vyrobí necelý milion aut, to je milion nových sběračů dat. Není to (tolik) o softwaru, jako o datech.
Tak teď se chci omluvit. Mluvit jsem totiž chtěl o levelu 5 (odmontovaný volant v širém volném světě). Protože ve volném světě existují limitně nekonečné permutace situací tak bude potřeba napřed strojové učení okořenit menší či větší špetkou univerzální UI (což je stále ve hvězdách). Pouhé strojové učení je jen hodně rychlá cvičená opice, nebo přesněji bezduchý automat. To v širém světě prostě není dostatečné.
Level 4 je omezený tím že funguje jen ve vymezeném prostoru či situacích (konkrétní “naučené” město, region, nebo dálnice ano, ale okresky ne). To je přesně to co právě zkouší Waymo. Kromě toho Waymo zaměstnává dozorující operátory, kteří na požádání v obtížných situacích pomáhají jednotlivým vozidlům s “decision making”. Těžko říct zda dočasně, nebo trvale a jak často si ta vozidla volají o pomoc operátorů.
Lidmi asistované strojové učení je úžasně výkonný nástroj, ale většinou je potřeba aby to byly jasně vymezené volby (Vlevo X vpravo, červený čtvereček X zelené kolečko).
Mají teď na silnicích skoro 2 miliony aut. Milion kilometrů najedou zhruba každých 15 minut 🙂
Evidentně to nestačí, protože jinak by měli dávno hotovo.
Zlom asi přijde až s vypuštěním Tesla Vision do všech aut (zatím ho mají myslím jen auta bez radaru) a pak s veřejným vydáním FSD Bety. Data z aktuálního “starého” Autopilotu už asi nejsou moc užitečná, protože nejsou kompatibilní se způsobem učení Tesla Vision, navíc to jsou z 99 % kilometry z dálnic, zatímco Tesla potřebuje hlavně data z měst a tak. Ty může teď sbírat jen od lidí z FSD Bety a tu má jen pár tisíc lidí.
Dobrý den, pane Melechine. Mám za to, že Tesly sbírají data pro fsd i když nemají fsd aktivováno. Čidla mají. A sbírají a sbírají, teda pokud zrovna jedou. Proto je třeba v Číně nechtějí pouštět do vojenských areálů.
Ano, nějaká data jistě sbírají, ale je otázka, jak užitečná nebo přenositelná ta data jsou, když většina aut ještě nejede na Tesla Vision.
Zřejmě auta už nebudou aktivně vyvolávat “incidenty”, ale odpovídat na požadavky asi budou (někde v rozhovoru vysvětloval jejich AI – že žádají auta o dodání určité situace a auta vracejí záznamy z kamer, které se pak používají pro trénink).
No jo, jenže Tesla Vision pracuje s jiným formátem (snímky ze všech kamer jsou spojeny do jednoho 360° obrázku), zatímco starý systém využíval jen samostatné snímky z jednotlivých kamer zvlášť. Proto mám pochyby o tom, že data z aut bez Tesla Vision jsou užitečná pro trénování sítí pro Tesla Vision / FSD Beta 9.
Vzhledem k tomu, že změna z jednoho na druhý je čistě softwarová záležitost – pak (pokud je potřeba) udělat konverzi z jednoho do druhého – není problém.
Krom toho… uvědomuješ si důsledky toho, co tvrdíš? To by totiž znamenalo, že doposud nasbíraná data … jsou pro další trénink k ničemu. (Nemohl bys tak třeba vyzkoušet “novou” AI nad staršími zimními daty … jednoduše proto, že zatím žádná zimní data nemáš 😉
Zas tolik do toho nevidím, jen to nadhazuju jako jednu z možností, proč sběr optimálních dat ve velkém množství možná začne až o něco později. Netvrdím, že to tak je určitě.
Myslím to majú tak, že takmer každá Tesla s FSD počítačom vie zbierať dáta a robí to “na požiadanie” – developeri riešia konkrétnu situáciu, nazbierajú pár vzoriek pre neurálnu sieť a rozpošlú dopyt všetkým kompatibilným autám, kde FSD hľadá equivalenty a posiela ich späť. Pomalosť vývoja súvisí hlavne s tým, že ešte nie je v prevádzke Dojo a autá sa učia len tak rýchlo, ako dostanú podnet na naučenie nového správania sa (teda od developerov, alebo Beta testerov pri prerušení autonómnej jazdy či nahlásení situácie)
Miliony a miliony km najíždějí Tesly už dnes. Dnešní Tesly fungují jako sběrači dat pro AI. Je fajn, že jste na to přišel taky. A nebojte, pokud vám není 70+, tak se s tím jistě svezete.
Docela se bojím, ale možná na důchod by to bylo fajn.
Na důchod určitě. A co teprve, až vám vezmou řidičák pro zdravotní nezpůsobilost, (až vám bude nějakých 75+)? Budete rád, že máte autonomní Teslu a nebudete muset otravovat vlastní děti.
No autonomní auto proč ne, ale dost silně pochybuji, že to bude Tesla. Jednak se psalo, že až k skutečně budou mít funkční systém na úrovni 5, tak přestanou vozy prodávat a pak je tady ještě problém s firemní kulturou plus pár dalších věcí.
Chápu. Mají 4 gigafactory, z toho dvě v provozu a dvě těsně před dokončením, s celkovou kapacitou cca 2 miliony vozů, za rok a půl budou mít dvě gigafactory na Li-ion baterky s celkovou kapacitou pro taky cca 2 miliony aut, do roku 2030 plánují mít roční výrobu 20 milionů aut, ale někde se psalo, že přestanou prodávat auta. To dává smysl.
No jestli to nebo myšlený tak, že si auto (Teslu) prostě pronajmete. Ráno vstanete, přes neuralink “zavoláte” auto, to Vám přijede před barák, odveze kam bude potřeba a vydá se svou další cestou…a vy prostě budete platit buď paušál nebo jednorázovou jizdu…
Přesně tak jsem to myslel, bohužel to asi málokdo pochopil.
Tak snad to pres ten neuralink zvladne detekovat taky inkontinenci …
Google mel autonomni auto v roce 2015 s najezdem milion kilometru. Opustili tuto myslenku z duvodu toho, ze spolecnost nebyla pripravena.
Proc Vam to pisi? Neni to o technologii, ale o zmene mysleni/zakonu ve spolecnosti.
V jakém smyslu Google opustil tu myšlenku? Však na tom stále pracují, akorát se ta divize teď jmenuje Waymo.
Dobré jak chce předjíždět přes dvojitou plnou. evidentně se to naučil od ostatních řidičů.