Podívejte se, jak si autonomní Tesla poradí se zcela zasněženou silnicí, silným deštěm nebo mlhou
Pokud se někdy máme dočkat opravdu plně autonomního řízení (Level 5 bez nutnosti dozoru řidiče), je potřeba, aby se řídící systémy dokázaly vypořádat také se sněhem, silným deštěm nebo mlhou. Většina firem, které vyvíjí autonomní systémy, však testuje primárně ve slunných oblastech a existuje jen velmi málo informací o tom, jak si jejich vozidla vedou na sněhu.
Autonomní systém Tesly je ale už několik měsíců k dispozici úzkému okruhu běžných řidičů, kteří jej mohou testovat v reálných situacích (FSD Beta). A jelikož několik těchto řidičů žije v oblastech, kde je přes zimu není zrovna ideální počasí, začínají se objevovat videa z betatestování autonomních Tesel i v náročných podmínkách, jako je déšť, mlha nebo dokonce sníh. Videí je zatím málo, ale pro základní představu o současné úrovni schopností FSD Bety postačí. Jak ukazuje následující video, FSD Beta nemá problémy s jízdou v silném dešti:
K dispozici je také pár videí z jízdy v mlze, avšak v prvním případě nebyla mlha moc hustá a v tom druhém zase šlo o jednoduchou silnici bez obtížných situací. Ukazují však alespoň to, že snížená viditelnost nepředstavuje pro kamery a senzory velký problém.
Zajímavá je také noc. Jízda na osvětlených silnicích ve městě nebo i mimo město jen při svícení předními světlomety pochopitelně problém není. Ale co se stane, když vypnete světlomety a pojedete po lesní cestě? To vyzkoušel YouTuber Dirty Tesla a kamery vidí překvapivě dobře i v této situaci. Experiment najdete ke konci následujícího videa, ve kterém je také zachycena situace, kdy se vůz v autonomním režimu v noci vyhnul přebíhající srnce.
A jak si Tesla poradí se sněhem? Pokud jde o jízdu po silnici, kde se sníh objevuje pouze na některých místech, Tesla něco takového zvládá dobře:
Zajímavější ale je chování vozu na zcela zasněženém parkovišti nebo silnici pokryté sněhem, kde vůbec nejsou vidět pruhy nebo obrubníky. Tyto situace hezky otestoval AIDRIVR a výsledky prezental ve videu, které jsem pro vás přeložil do češtiny. Detekce prostoru, ve kterém lze bezpečně jet, je překvapivě dobrá i na sněhu, avšak Autopilot evidentně ještě není naprogramován na to, aby upravil své chování při jízdě na sněhu, což je potřeba kvůli bezpečnosti a ovladatelnosti. Tato funkce ale jistě bude přidána časem v rámci některé z mnoha aktualizací řídicího softwaru FSD Bety.
Další přeložená videa o firmách Elona Muska s českými nebo slovenskými titulky najdete zde.
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
ahojte,
co tak ukazat ako si poradi Tesla v takychto situaciach ?
https://techbox.dennikn.sk/autonomne-auta-su-podla-eu-vysoko-zranitelne-voci-hackerskym-utokom/
https://youtu.be/4uGV_fRj0UA
https://youtu.be/6QSsKy0I9LE
Tak jsem spíš čekal, že to bude o nabourávání se do systému a ne o tom, že auto špatně rozpozná upravenou značku … Principiálně není rozdíl ve srovnání s normálním řidičem, který špatně vyhodnotí dopravní značení. Rozdíl je v “úspěšnosti” špatného vyhodnocení a to je prostě jen o dalším učení … Samozřejmě pak dále záleží na use case konkrétního případu – izolované chyby naznačují, nicméně v komplexní situaci reálného provozu mohou a nebo nemusí mít vliv na bezpečnost provozu.
Co se gamepadu týče, tam je to zajímavější, jen není jasné, co vlastně udělali. Jestli opravdu hackli řídící systém nebo jen využili “nějaký development mód” …
ani toto nie je zle:
https://www.zdnet.com/article/tesla-model-x-hacked-and-stolen-in-minutes-using-new-key-fob-hack/
Díky za překlad.
Knight Rider:
Kitt: Vytiahnite toho imbecila z parkoviska, patrí do ústavu..
Ale nie, je to naozaj úžasné čo dokáže dnešná Tesla, teším sa na nové filmy aj s autami, ktoré tam budú v tomto režime
O pár rokov môžme auto poslať do obchodu po nákup alebo do lekárne po lieky či po známich na vlakovú stanicu..na letisko, jednoducho.
Za pár roků bude auto samostatně schopný jet pro někoho samo, ale než to úřady povolí, to bych spíš tipoval na několik desetiletí 😀
To určitě nebudou desetiletí. Spíše roky.
Najvacsi problem autonomnej jazdy je ze to auto ma jazdit medzi nepredvidatelnymi ludmi casto nerespektujucimi pravidla.
Keby si dal ludi z cesty prec tak autonomne auta mozu jazdit aj zajtra.
Kedze toto nehrozi tak plna autonomia nie je otazkou par rokov ale minimalne 10 rokov.
Však to už umí dneska – reagovat na řidiče, kteří nerespektují pravidla a chovají se nepředvídatelně.
Sledujem vývoj FSD Bety, a práve v situáciách, ako opisujete, napríklad dostať sa z nesprávneho do správneho pruhu, keď ma tam nechcú pustiť, sa už od začiatku Tesle AI riadne darí.
Ale áno, ešte sa musí veľa učiť. Napríklad pochopiť gestá dopravnej obsluhy. Zatiaľ iba tvrdohlavo stojí pred chlapom ukazujúcim na obchádzku a trvá na svojej naplánovanej trase.
Roky upozornujem ludi okolo seba, ze Tesla nie je bublina, pretoze v dnesnom svete je dolezitejsi software nez samotny hardware. Tradicne automobilky sa sice mozu snazit, ale to co dnes dokaze ta beta verzia je neuveritelne. Kde budu za 2 alebo 3 roky, kde za 10. Tesla je samozrejme kvalitny automobil, ktory obsahuje aj najlepsiu nemecku technologiu pouzitu v nemeckych autach, ale tento software to posuva do uplne inej dimenzie. To co sa deje v automobilovom priemysle sa odohralo pri mobiloch. Nokia, Blackberry jednoducho ma vynikajuce zaciatky, ale aj prichod applu zmenil toto odvetvie. Dnes je dolezity kvality software pretoze hardwarovo su nove telefony velmi podobne casto maju rovnaje diely. Bez operacnych systemov ich nikdo nechce. To co sa stane bude ze mnohe tradicne automobilky budu odkazane na kupu softwaru a montovanie aut.
Súhlasím, až na tú “nemeckú” kvalitu a technológiu vychádzajúcu z vývoja východného sveta včetne Českej republiky. Nemec si akurát zadá čo chce a ostatný to urobia, vyrábajú a predávajú nemeckým koncernom. A čo sa týka SW, aspoň z osobnej skúsenosti z vývoja, sa nemá nikto, snáď okrem koncernu Benz čím chváliť.