Rubriky

Otázky a komentáře #5: Záložní ASDS, skafandry, demonstrační mise Crew Dragonu, a další

V komentářích pod články zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX někdy pokládáte různé zajímavé doplňující otázky. Taková diskuze snadno zapadne, a tak vždy jednou za čas zajímavé otázky sesbírám do nepravidelné rubriky Otázky a komentáře. Dnes si mimo jiné probereme plány SpaceX na záložní ASDS, účel skafandrů pro astronauty a také plán pro demonstrační mise Crew Dragonu.

Pokud hledáte odpověď na nějakou vlastní otázku, neváhejte se o ni podělit – buď ji napište pod tento článek nebo ji pošlete na email kontakt@elonx.cz, případně soukromou zprávou na facebookové stránce. Nezaručuji, že na všechny odpovím, ale budu se snažit. Ty nejzajímavější pak vyberu do příštího článku. Tak jdeme na to!

(Otázky mohou být zkráceny či mírně poupraveny pro lepší porozumění či opravu překlepů apod.)

Nejprve se podívejme na reakci jednoho z čtenářů na mou odpověď z předchozího vydání této rubriky, kde jsem mluvil o příčinách výpadků živého přenosu z ASDS:

Živé záběry na stupeň č. 29 po přistání během mise BulgariaSat-1

Ales (web): Mám ještě dotaz ohledně kamer na plošině. Je fakt, že se mi to také “nezamlouvá”. Snad není tak těžké udělat reprízu z přistání hned během live přenosu, ne? Nebo by mohli přejít na nějaké jiné řešení – obraz z kamery bezdrátem vodorovně k doprovodné lodi a od ní k satelitu…. Celkově by se určitě našla další řešení…

ElonX: Ovšem, řešit se dá všechno, ale stojí to nějaké úsilí, čas a peníze, které SpaceX radši využije smysluplněji. Je potřeba si uvědomit, že SpaceX není mediální společnost, ale její byznys spočívá ve vynášení nákladu do vesmíru. Všechno navíc je jen bonus pro nás, který jinde rozhodně není samozřejmostí. Podívejte se někdy na živé přenosy startů jiných společností a agentur a uvidíte, že SpaceX jede úplně jinou ligu a nabízí věci a záběry, o kterých si jinde můžete nechat jenom zdát. Takže mi přijde nepatřičné hudrovat nad tím, že občas vypadne signál. Buďme rádi za to, co máme. SpaceX se klidně mohlo na jakékoli přenosy z ASDS vykašlat a prostě jen následně vydat video. Takže to, že se snaží poskytnout něco navíc (v rámci realistických možností), i když rozhodně nemusejí, beru jako obrovské plus a nevidím důvod SpaceX z něčeho podezírat. Pokud by chtěli něco tajit, tak se vůbec nenamáhají s tak kvalitním živým přenosem.


Jirka Hadač (web): Ten skafandr [společnosti Boeing] je asi jen pro přílet, to není skafandr pro výstup, že? Ale nevypadá vůbec špatně.

ElonX: Skafandry pro Crew Dragon a Starliner jsou určeny pouze pro pobyt uvnitř lodi. Slouží primárně pro případ ztráty tlaku v kabině. Do volného prostoru s nimi vystupovat nelze.


Ondra (web): Podle mne nepůjde [u mise Formosat-5] o vůbec jednoduché přistání. Je nějaký předpoklad, jak se Stage 1 zbaví přebytečného paliva? Je obří rozdíl se vracet do atmosféry s hybností tělesa, které váží 20 0t oproti například 80 t. Zpětný zážeh s touto hybností může být extrémně zatěžující pro konstrukci rakety. A musí být silný, aby neshořel. Na LZ je nevracíme. Ale ani to by nestačilo na spotřebování. Dosednutí s například 3x hmotností je také úplně jiný oříšek. Případná nehoda při dopadu s daleko větším množstvím paliva by byla pro plošinu více devastující než dřív. A SpaceX potřebuje plošinu pro přistání Iridium Next.

ElonX: Rozdíl ve zbývajícím palivu nebude až tak velký oproti misím s těžším nákladem. Většina paliva při letu prvního stupně je spotřebována na vynesení všeho toho ostatního paliva. Natankovaná raketa má hmotnost několik set tun, takže jestli satelit pak má 3 tuny nebo jen půl tuny už nemá až tak velký vliv (z pohledu prvního stupně, u stupně druhého už je to jiné, stejně tak pak velkou roli hraje cílová orbita). Takže paliva sice asi zůstane o něco málo více než u srovnatelné mise s těžším nákladem, ale nebude to tolik, aby vznikaly problémy, které popisujete. A i kdyby paliva zůstalo nebezpečně moc, tak se vždycky dají při návratu provést o něco delší zážehy, aby se raketě postupně odlehčilo.


Počítačově vygenerovaný Crew Dragon během dokování k ISS (Zdroj: SpaceX)

Liedan (web): Ví se něco o profilu [demonstrační mise Crew Dragonu] DM-1? Bude se během ní zkoušet abort za letu nebo Dragon doletí až k ISS? Čekal bych, že před tím, než tam pustí lidi, tak otestují únik i orbitální let, což ale asi nejde udělat během jedné mise. Ví se taky něco o tom, kdy začne létat dopravní verze Dragonu V2?

ElonX:

  • Během DM-1 poletí Dragon bez posádky a automaticky provede dokování k ISS. Po čase se pak vrátí na zem.
  • Test únikového systému za letu se bude provádět mezi DM-1 a DM-2 s tím Dragonem, který letěl na DM-1.
  • Nový dopravní Dragon začne létat někdy v roce 2019 při první zásobovací misi v rámci druhé fáze programu CRS.

Marian (web): Nevíte někdo z jakého materiálu dělaj pláště prvního stupně?

ElonX: Je to slitina hliníku a lithia.


Původní JRTI se vydává na svou poslední misi CRS-6 (Foto: SpaceX)

Tonda (web): Při kadenci startů z Floridy, časem ze dvou ramp, bude nutně potřeba i alespoň jedna další plošina pro přistávání na moři. Jedna to nemůže stíhat, v případě poškození nebo velké havárie by neměli kde přistávat. Jsou ve výrobě další plošiny, nebo bude zrekonstruovaná ta první, na kterou se zkoušelo přistávat? Myslím, že se psalo, že šla do šrotu.

ElonX: SpaceX se oficiálně nevyjádřilo k plánům pořídit další plošinu a ani jsem neslyšel nějakou šuškandu. Ale osobně myslím, že na něčem musí pracovat, protože potřebují mít nějakou zálohu. Nebo plánují něco pokročilejšího, co ASDS úplně nahradí, a proto nijak nehrotí pořízení další plošiny. Raketa New Glenn od konkurenční společnosti Blue Origin bude přistávat na velkou loď, která bude při přistání v pohybu. Možná SpaceX výhledově plánuje něco podobného. Jinak původní JRTI nešla do šrotu, jen se vrátila k majiteli, pokud vím. SpaceX plošiny jen pronajímá.


Předchozí vydání Otázek a komentářů:

Zobrazit komentáře

  • " Ovšem, řešit se dá všechno, ale stojí to nějaké úsilí, čas a peníze, které SpaceX radši využije smysluplněji. Je potřeba si uvědomit, že SpaceX není mediální společnost" -- S dovolením zareaguji. SpaceX JE mediální společností. Už dlouhou dobu dbá na masivní PR. Důvodů je několik. Nadchnout lidi pro kosmonautiku, potenciálně rekrutovat ty nejlepší zaměstnance a vrýt lidem pod kůži povědomí o sobě a sympatie k sobě. Lidi, kteří pak v senátech a podobných institucích rozhodují o toku peněz, nejsou odborníci na kosmonautiku a povědomí o společnostech mají právě z medií/doslechu.

    • Je velký rozdíl mezi nezanedbáváním PR (což v dnešní době dělá každá rozumná firma) společností, která za svou primární činnost považuje vytváření mediálního obsahu. SpaceX stále věnuje drtivou většinu svého úsilí na výrobu a vývoj raket a s tím související aktivity. Samozřejmě, že se věnuje PR z důvodů, které popisujete, ale je dost vedlejší činnost, které se ve firmě věnuje mizivé procento zaměstnanců.

  • K čemu je dobre aby se plosina behem pristani hybala? Max rychlost te lodi je z pohledu orbitalni rychlosti zanedbatelna a jen to zkomlikuje pristani.

    • Pohybující se loď je stabilnější (nehoupe se na vlnách jako statická plošina) a hlavně, pokud je schopná pohybu, znamená to, že má vlastní pohon a může se tedy mnohem rychleji dostat z/do přístavu oproti tažené plošině. Momentálně ASDS potřebuje třeba 4 dny na to, aby se z přístavu dopravila na místo přistání (a zhruba stejně dlouhou dobu na cestu zpět). Vzhledem ke zkracujícím se prodlevám mezi starty, by doba strávená přepravou brzy mohla představovat problém. SpaceX potřebuje buď druhou plošinu na východním pobřeží, nebo právě nějakou opravdovou loď, která nebude tak pomalá.

      EDIT: A přistání to nezkomplikuje, pro kontrolní počítač je stejně obtížné přistát na nepohybující se cíl jako na cíl, který se pohybuje domluvenou konstantní rychlostí (a tudíž předvídatelně).

Sdílet

Aktuální články

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024

Noland Arbaugh shrnul 9 měsíců používání svého neurálního implantátu a prozradil několik novinek

Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…

5. 11. 2024