V komentářích pod články zde na webu nebo na facebookové stránce ElonX někdy pokládáte různé zajímavé doplňující otázky. Taková diskuze snadno zapadne, a tak jsem se rozhodl zavést novou (ne)pravidelnou sérii článků Otázky a komentáře, která bude vycházet jednou za čas a v článku vždy zveřejním pár zajímavých komentářů z diskuzí, nebo vaše otázky, na které se pokusím odpovědět. Pro první vydání jsem sesbíral pár otázek manuálně, ale do budoucna můžete vaše otázky zasílat přímo – buď je napište pod tento článek nebo pošlete na email kontakt@elonx.cz, případně soukromou zprávou na facebookové stránce. Nezaručuji, že na všechny odpovím, ale budu se snažit. Ty nejzajímavější pak vyberu do příštího článku. Tak jdeme na to!
(Otázky mohou být zkráceny či mírně poupraveny pro lepší porozumění či opravu překlepů apod.)
Ondra (web): Ahoj, je nějaká informace, jestli přistávací nohy budou ty původní nebo nové? Jsou to obecně jednorázovky nebo opakovačky? Je možné, že už nějaké letěly znovu a ani to nevíme? Do tohohle rizika možná už šli, protože to riziko bylo max pro znovupřistání. ElonX: SpaceX se k tomuhle veřejně nevyjádřilo, takže existují jen spekulace. Na Redditu se o tom před časem diskutovalo a výsledkem bylo, že nohy jsou nejspíš pokaždé nové, i když by se teoreticky daly po nějakých těch opravách použít znovu (například vnější nátěr je údajně ablativní, takže je nejspíš jen na jedno použití). Pro SpaceX je však pravděpodobně jednodušší pokaždé nainstalovat nové nohy. Budoucí varianty Falconu budou mít nohy vylepšené (nevíme však, čím přesně se budou lišit), ale nedivil bych se, kdyby byly navrženy pro snadné opakované použití.
David S. (web): Jen bych se chtěl zeptat jestli je veřejně známa cena F9 a kolik na takových zakázkách SpaceX může vydělat… a jestli jsou pro společnost armádní družice výnosnější než civilní náklad? Předem děkuji za odpověď.
ElonX: Ta cena se různí podle typu nákladu, zákazníka, množství služeb, které SpaceX pro zákazníka zajišťuje, a dalších faktorů:
- Komerční starty typu EchoStar 23 nebo SES-9 se obecně pohybují kolem 65 milionů dolarů.
- Starty pro ministerstvo obrany, výzvědné služby či letectvo jsou dražší, protože mají zvýšené požadavky, je potřeba speciální certifikace, obnáší to více papírování apod., takže tam se cena pohybuje kolem 90 milionů dolarů.
- V případě misí na ISS pro NASA to pak je složitější, protože v ceně kontraktu je zahrnut i vývoj různých technologií, takže v průměru vychází třeba jedna mise CRS na nějakých 133 milionů.
- Pak jsou různé speciální případy jako sleva společnosti SES za to, že letí na již použitém stupni, případně množstevní slevy při objednání více letů najednou (např. Iridium).
Co se týče marže a toho, které zakázky jsou pro SpaceX výnosnější, tak tyto informace SpaceX nezveřejňuje, takže se dá pouze spekulovat a na to si netroufám.
Jakub Hadamčík (web): Dělal jsem si průzkum, protože mě pálila zákeřnější otázka – jak dlouho mohou lidé žít v Crew Dragonu. Je naddimenzován i pro podporu života 7 lidí, takže to problém není, ale co jsem našel je, že na palubě není žádná toaleta. Ta týdenní mise bude celkem nehumánní. Jsem vážně velký fanda SpaceX a chápu, že to sníží množství nákladu, které mohou vynést nahoru, ale takhle nevypadá loď 21. století. Pokud jsem nějakou informaci našel špatně a tohle problém není, budu rád, když mi někdo doplní mezery.
ElonX: Ano, záchod v Dragonu není, takže cestující asi budou muset vykonávat potřebu do pytlíků (stejně jako v Apollu), ale nelze to brát jako kritiku SpaceX. Je potřeba si uvědomit, že Crew Dragon nebyl navržen na týdenní cestu na Měsíc, nýbrž na několikahodinovou cestu na ISS. V takové situaci je záchod opravdu zbytečný. Ve výsledku je sice Crew Dragon schopen i delší cesty na Měsíc, ale nebyl pro to navržen, tudíž to samozřejmě nebude úplně optimální a musí dojít ke kompromisům a menšímu nepohodlí. Ale jak říkám, nelze z toho vinit SpaceX, která cestou k Měsíci jen vyhovuje žádosti zákazníků, společnost takovou cestu původně sama neplánovala. Když si někdo koupí kolo, protože potřebuje jen jezdit jednou týdně do obchodu, a vy si to kolo dobrovolně půjčíte na cestu z Prahy do Brna, tak majiteli snad taky nebudete vyčítat, že je to nepohodlné, ne? ?
Martin Bobčík (Facebook): Je nějaká informace o tom, kdy budou Dragony přistávat pomocí motorů?
ElonX: SpaceX to plánuje nejdříve testovat v McGregoru (viz test motorů SuperDraco), ale neví se kdy přesně. Momentálně se vyrábí první tři kusy Crew Dragonu. Co se zmíněných testů týče, v plánu jsou například malé motorické “skoky” nebo třeba shození z vrtulníku a následné motorické přistání. První použití při ostré misi by pak podle mě mohlo proběhnout buď při obletu Měsíce s platícími zákazníky (2018/2019), nebo při některé ze zásobovacích misí na ISS v rámci programu CRS2, které by měly začít koncem roku 2019. NASA už potvrdila, že motorické přistání během těchto misí povolí, ale nikoli hned při těch úvodních.
Na závěr si dovolím otisknout moc pěkný komentář Ivana Bílka z Facebooku, o který se podělil pod novinkou o plánovaném obletu Měsíce:
Jako devítiletý jsem v televizi sledoval přistání Američanů na Měsíci. V životě by mě tehdy nebylo napadlo, že o padesát(!) let později lidstvo nejen že nebude již dávno na Marsu, ale dokonce nebude schopno se ani na Měsíc vrátit. Už jsem se bál, že se přistání lidské posádky na Marsu nedožiju, a jsem přesvědčen, že kdyby to záleželo jen na státních organizacích, mé obavy by se naplnily. Elon Musk mi vrátil naději. Je to chlapík, který si zaslouží být zapsán ve zlaté knize lidstva červeným inkoustem hned vedle Kolumba, a držím mu všechny čtyři palce!
To je pro dnešek k otázkám a komentářům vše. Doufám, že se vám bude nová rubrika líbit a hlavně nezapomeňte zasílat vaše případné otázky pro další vydání. Otázky či názory můžete psát do komentářů pod článek, posílat na email kontakt@elonx.cz nebo zprávou na facebookové stránce ElonX. A pro ostatní čtenáře samozřejmě platí, že můžete odpovídat také. Povedené odpovědi pak otisknu v příštím článku.
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
Zobrazit komentáře
On bude dohánět ISS za 6 hodin jako soyuzy? Já myslel že bude dohánět ISS 2 dny.
Rád bych, kdyby se zde objevilo víc videí či dokumentů o Elon Muskovi.
Děkuji
Jako třicetiletý koukám na přistání znovupoužitelných prvních stupňů raket. Jsem zvědavý jestli se dočkám těžby asteroidu. Tahle myšlenka ve mě nyní vyvolává daleko větší vzrušení než li kolonizace marsu.
K poslednímu příspěvku: v roce 1969 jsme byli na Měsíci, proč teď už nejsme aspoň na Titanu? Historie šla jinudy. Vědecko-technicka revoluce (1925-1975) přinesla 4 hlavní vynálezy: jaderné technologie, rakety a satelity, televizi a .... počítače. Jenže dlouho nikdo netušil, že právě využití počítačů bude základem další technické revoluce. V 50.letech byly třeba sci-fi plné atomových zařízení, v 60.letech pak kosmických lodí. Počítače zajímaly málokoho, nebyly v září reflektorů. V projektu Manhattan šlo přeci o Bombu, v projektu Apollo o rakety, počítače byly jen pomocníci. A od té doby se všichni diví, že převzaly hlavní roli a proč v v ní nezůstaly rakety.
Znovu použitie druhého stupňa. Oplatí sa ? Plánuje sa ? Prípadne neoplatilo by sa (ekonomicky) keby bola raketa jednostupnova a tým pádom by ju zachránili naraz celú?
Druhá otázka raz som niekde čítal že spacex nestíha vyrábať aerodynamicke krity. Ako to bude z druhými stupňami ak je pravda že nestíhala vyrábať aerodynamicke krity čo mi príde oproti druhému stupňu jednoduché. A zároveň oznámila že použije až 6 letenich stupňov tento rok.
Znovupoužití druhého stupně Falconu 9 původně v plánu bylo, ale časem se od toho upustilo, protože je to několikanásobně obtížnější než záchrana prvního stupně a zároveň to znamená jen malé dodatečné úspory (první stupeň tvoří 70 % ceny celé rakety).
Ano, aerodynamické kryty jsou náročné a drahé na výrobu, a proto SpaceX experimentuje s jejich záchranou a případným opakovaným použitím. Podle provozní ředitelky Gwynne Shotwell bychom mohli vidět první úspěchy už letos.