Osobnosti SpaceX #7: Kde je konec jedněm z prvních moderátorů startů?
Až na pár výjimek (například demonstrační mise Falconu 9) byl v podstatě každý start raket Falcon 9 a Falcon Heavy moderován komentátory SpaceX. Dnes se podíváme na dva z nich, kteří byli jedni z úplně prvních moderátorů. Jessica Jensen už sice starty nemoderuje, ale ve SpaceX je dodnes. Oproti tomu Kevin Brogan z firmy před časem odešel, avšak jeho životní příběh je zajímavý i tak. Proto bychom vám o nich rádi řekli v rámci našeho nepravidelného seriálu o osobnostech SpaceX alespoň pár slov.
Jessica Jensen
Jessica je jednou z prvních moderátorek startů společnosti SpaceX a spolu s Kevinem Broganem a Johnem Inspruckerem spolumoderovala například start mise COTS-2 v roce 2012. Tehdy pracovala jako manažer skupiny pro dynamická prostředí, avšak dnes je už několik let na pozici ředitelky misí Dragonu.
Pokud vám je povědomá, možná ji znáte z účasti na tiskových konferencích, které pořádá NASA v souvislosti se zásobovacími misemi programu CRS. Jessica na konferencích často zastupuje SpaceX a odpovídá na všetečné otázky novinářů.
Kevin Brogan / Brogan BamBrogan
Kevin Brogan byl spolu s Johnem Inspruckerem jedním z prvních pánských komentátorů startů SpaceX. V letech 1989 až 1994 studoval Kettering University a získal zde bakalářský titul v oboru strojního inženýrství. Od roku 1996 potom pracoval u firmy TRW Space System, kde se mimo jiné spolupodílel i na raných návrzích výsuvných antén a tepelného štítu na dalekohledu Jamese Webba či návrzích manévrovacích motorků pro raketoplán, které by využívaly alternativní palivo. Ve firmě pracoval až do roku 2001 a rok po jeho odchodu ji odkoupila společnost Northop Grumman za 7,8 miliardy dolarů. V té době u TRW Space Systems pracoval i Thomas Mueller, který v roce 2002 spoluzakládal SpaceX s Elonem Muskem.
V roce 2003 potom nastoupil do firmy SpaceX, kde byl zaměstnán jako Sr. Staff Engineer. Na této pozici hrál klíčovou roli v řadě technicky obtížných výzev, kterým SpaceX čelilo. Kevin Brogan měl primární odpovědnost za design motoru Kestrel, který byl pohonnou jednotkou druhého stupně rakety Falcon 1. Vedl úvodní práce na lodi Dragon, a to včetně detailní práce na motorcích Draco a hlavně tepelném štítu. Prováděl také výraznou podporu pro další projekty, a to včetně palivových nádrží pro mikrogravitaci, termální zobrazování, návrh únikových motorů lodi Dragon aj.
Ve SpaceX měl přezdívku K-Bro. Spolukomentoval například starty COTS-1 či COTS-2, tedy první lety rakety Falcon 9 s funkční lodí Dragon.
V lednu 2013 ve SpaceX skončil a v dubnu založil firmu Jix-Jox Design Group. V této firmě se zabýval technologií povlakování.
V roce 2013 se Kevin Brogan oženil a vzal si ženu jménem Bambi Liu. Společně se rozhodli, že než aby si svá příjmení psali s pomlčkou, tak si vytvořili společné nové přijmení. Jeho manželka se po svatbě začala jmenovat Bambi BamBrogan a Kevin si změnil nejen příjmení ale i jméno, a tak se jmenuje Brogan BamBrogan.
V červnu 2014 spoluzaložil společnost Hyperloop One. Obsah její činnosti snad není třeba na tomhle serveru příliš představovat. V této firmě pracoval jako CTO (Chief Technology Officer).
S touto společností se ale v dost zlém po dvou letech rozešel. On i další zaměstnanci si stěžovali na toxické pracovní prostředí a špatné řízení společnosti. Měli pocit, že jejich práce je silně nedoceněná a že šéf Afshin Pishevar nerozumí vlastní firmě. Jako příklad napjatých vztahů dobře poslouží to, že bratr majitele firmy jednou nechal Broganovi na jeho pracovní židli oprátku jako varování. Ve výsledku došlo i na žaloby.
V lednu 2017 Brogan BamBrogan spoluzaložil společnost Arrivo, která se také zabývala technologiemi přepravy v tunelech. Na konci roku 2018 však tato společnost zkrachovala. V lednu 2019 se Brogan vrátil do společnosti Jix-Jox Design Group, kde pracuje dodnes.
Předchozí díly seriálu Osobnosti SpaceX:
- Kdo je Elon Musk?
- Thomas Mueller, hlavní technolog pro vývoj pohonů
- Gwynne Shotwell, prezidentka a provozní ředitelka
- Hans Koenigsmann, zajištění misí
- John L. Insprucker, integrační inženýr
- Lars Blackmore – ten, kdo naučil Falcon 9 přistávat
- Kate Tice a její parťačky
- Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další - 17. 11. 2024
- Mise GSAT-N2 - 15. 11. 2024
- Mise Optus-X - 13. 11. 2024
Zajímavé čtení a krásná ukázka toho, že každý ve SpaceX má své místo. Nikdo v té společnosti není jen tak. Každý zaměstnanec má svou zásluhu na něčem důležitém. Díky Jirko.
Diky Karle, ja s tebou souhlasim plus dodavam, ze vzdycky zalezi i na tom, co dotycny komentator dela. Motorar se zameri vic na motory v prenosu, Insprucker se svymi zkusenostmi muze pridat historické paralely nebo popsat necekanou situaci atd. Proste kazdy je individualita.