Osobnosti SpaceX #3: Hans Koenigsmann, zajištění misí

Hans Jörg Koenigsmann je v současné době viceprezidentem společnosti SpaceX, kde má na starosti zajištění misí – je tedy zodpovědný za bezpečnost startů a letů raket. Hans byl vždy fascinován létáním a chtěl se stát pilotem. Začal se připravovat na kariéru pilota, ale tyto plány zhatila jeho sílící krátkozrakost. Létajících strojů se ale nechtěl vzdát, a proto se přihlásil na inženýrské studium Technické univerzity v Berlíně do oboru leteckého inženýrství. Po studiu rychle zjistil, že v letectví se nic významného či zajímavého neděje. Ohlížel se po něčem zajímavějším a podařilo se mu začít pracovat na stavbě malé družice TUBSAT. Na tomto projektu strávil tři roky.

Hans Koenigsmann jako zástupce SpaceX na tiskové konferenci před misí programu CRS (Foto: Jared Haworth / Spaceflight Insider)

TUBSAT-A (Foto: TUB/ILR)

TUBSAT-A (Technical University of Berlin Satellite) byla nízkonákladová družice ve tvaru krychle o délce strany 38 cm a hmotností 35 kg. Jedním z hlavních úkolů byla S&F komunikace (Store & Forward). Družice byla v roce 1991 vynesena na nosiči Ariane 4 s dalšími satelity evropských univerzit.

Potom Hans získal práci v ZARM v Brémách (Centrum aplikované vesmírné techniky a mikrogravitace), kde dělal doktorát a pracoval na další univerzitní družici BremSat, Konkrétně měl na starosti stabilizaci družice. Práce ho velice bavila a díky pracovitosti a schopnostem se stal technickým ředitelem projektu. V roce 1994 byla družice vynesena raketoplánem Discovery během mise STS-60. Na univerzitní poměry měla družice veliký úspěch, protože pracovala celý plánovaný rok. „Jelikož šlo o univerzitní pracoviště, musel jsem si nakonec udělat doktorát. Lidem by jinak bylo divné, že po sedmi letech na univerzitě ani nemám titul.“

BremSat (Foto: ZARM)

BremSat vážil 63 kg a prováděl například výzkum mikrogravitace, tepelné vodivosti, dynamiky mikrometeoritů na oběžné dráze 363 km × 344 km, 56,9°.

„Musím říci, že ZARM v Německu se v prvních letech ve skutečnosti nelišil od SpaceX. Byl to výzkumný ústav s mladým týmem. Měli jsme dost peněz na velké projekty a dělali jsme nové věci. Nebylo to tak úplně jiné, a to se mi líbilo. Snažili jsme se nastavit si opravdu vysoký cíl a pak jít za ním a pokusit se ho získat.“

V rámci své disertační práce vytvořil systém komplexního satelitního testování. Tuto práci využíval i v menší kalifornské společnosti Microcosm Inc, která pracuje především pro americké letectvo. Do Kalifornie za prací cestoval dvakrát do měsíce. Z toho důvodu bylo logické, že se do USA dočasně přestěhoval. Z původně plánovaných 2 let je už nyní 22 let. Svou doktorandskou práci využil i v dalších projektech pro společnosti Blastoff nebo Teledesic jako externí specialista.

S Elonem Muskem se potkal na akci raketových amatérů. Měli spolu krátký rozhovor a za dva měsíce ho Musk navštívil doma a nabídl mu práci v nově založené společnosti SpaceX, kde měl mít na starosti avioniku. V tu chvíli byli ve SpaceX pouze tři zaměstnanci – Elon Musk, Thomas Mueller (raketový pohon) a Chris Thomson (struktura). Hans neváhal ani minutu a práci přijal. Než se společnost rozrostla, Hans měl na starosti “skoro všechno” – stal se odpovědným například za veškerou elektroniku, software, řízení nebo systém nouzového ukončení letu.

Pro okamžité přijetí nabídky pracovat ve SpaceX měl několik důvodů. V první řadě mu satelity, na kterých do té doby pracoval, nepřišly tak zajímavé jako rakety, které je vynášejí. „Raketa bez satelitu funguje, satelit bez rakety ne.“ Dalším důvodem byla ta výzva zjistit, zda lze v tomto oboru podnikat v relativně malé nevládní organizaci, nebo zda je tento obor určen jen obrovským zavedeným společnostem.

Hans Koenigsmann s Elonem Muskem během tiskové konference po misi CRS-8, při které došlo k prvnímu úspěšnému přistání na ASDS (Foto: NASA)

Druhý start Falconu 1 z atolu Kwajalein (Foto: SpaceX)

Hans se následně přesunul na projekt Falcon 1, kde působil jako hlavní inženýr startu, který spolupracuje s techniky a s ředitelem startu. Na této pozici byl zodpovědný za to, že raketa je po technické stránce v pořádku a je připravena ke startu. Na této pozici měl na starosti všechny lety Falcon 1. Při každém startu Falconu 1 musel strávit několik týdnů na ostrově Kwajalein. Když přišel na scénu Falcon 9, stal se již zodpovědným za celé starty, byl tedy ředitelem startu. Kromě toho ale stále pracoval jako hlavní inženýr.

Občas koluje informace, že Dragon byl vyvíjen na popud NASA v rámci soutěže COTS, ale tento názor Hans vyvrací. SpaceX vyvíjelo Dragon na základě svých stanovených cílů pro lety posádek na Mars. Teprve poté NASA vyhlásila soutěž a ve SpaceX si řekli něco jako: „Podívejte se, raketoplán končí, my můžeme použít Dragon“ a udělaly se úpravy, tak aby Dragon splňoval požadavky soutěže.

Hans byl jedním z těch, kdo stvořili SpaceX a jeho zásadní filozofii nebo také konkurenční výhodu. V době, kdy bylo SpaceX založeno, byl vesmírný program velice zkostnatělý a používal zastaralé technologie, protože se používaly pouze ověřené technologie, nebo se těžkopádně vyvíjely nové. SpaceX na to šlo opačně – vzalo současné moderní technologie z běžného komerčního prostředí a pouze je upravilo tam, kde bylo potřeba, aby splňovaly požadavky pro vesmírné projekty. Hans takto třeba v raketách Falcon 1 použil běžnou ethernetovou sběrnici, použil běžný letový počítač, nebo standardní kamery, které lze dodnes koupit v běžném obchodě. Průběžně se tyto technologie vyměňují za již upravené, které si ve SpaceX vyvinuli a vyrábí na míru.

(Foto: NASA)

V roce 2014 získal Hans medaili Distinguished Public Service Medal (PDF) od NASA. Je to nejvyšší ocenění NASA pro nevládní zaměstnance. Nejvyšší vyznamenání osobnostem, které významně přispěli pokroku NASA a zájmu Spojených států amerických.

Perlička na závěr: Jak Hans reaguje na to, že je přistěhovalec?

Můj německý přízvuk je srandovní, ale pomáhá mi při prezentacích. Když řeknu: ‘To bude fungovat,’ je to z nějakého důvodu přesvědčivější než v případě jiných přízvuků.

Předchozí díly seriálu Osobnosti SpaceX:




Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

6 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vjkngjj

Ph.D (v oboru vzdušných a kosmických lodí) skutečně není doktorátem z “filosofie”. Tyto tupě přeložené články bezvadnému webu ubírají na kredibilitě.

Petr Melechin

Díky za upozornění, chybu jsem opravil. Ale nemyslíte, že je trochu přehnané kvůli tomu zatracovat všechny “tupě přeložené články”?…

Jiří Hadač

Uprimne, co jineho je PhD, nez doktor filozofie. A muze ho clovek dosahnout v chemii, technice i v dalsich oborech.

Vladimír

“V roce 2014 získal Hans medaili Distinguished Public Service Medal od NASA.”

To musela být velká čest získat stejné ocenění jako Wernher von Braun!

Jiří Hadač

Ziskal ho i Lyman Spitzer, Tom Kelly (toho si moc vazim za LM), Chris Hadfield ba i Gwynne. Proste dobra spolecnost.