Čas od času si na našem serveru blíže představujeme zaměstnance firmy SpaceX. Ti jsou ponejvíce anonymní a málokdy vystupují na veřejnosti. Výjimku z tohoto nepsaného pravidla tvoří snad jen vrcholný management, jako jsou Elon Musk či Gwynne Shotwell. Přesto se najde jedna oblast, kde můžeme tyto mnohdy neznámé pracovníky zahlédnout takříkajíc v jejich živlu. Jedná se o přímé přenosy startů raket Falcon 9 či Falcon Heavy. Tehdy tito zaměstnanci fungují jako moderátoři startu. Už jsme si z nich řadu představili, ať už šlo o Johna Inspruckera, Kate Tice, Jessicu Jensen či Kevina Brogana a za každou osobností se skrýval zajímavý životní příběh. V posledním článku jsme se podívali pak na velkou skupinu žen, které čas od času fungovaly či dodnes fungují jako komentátorky startů, a proto dnes přišel čas vypořádat se s pánskou částí moderátorského ansámblu. A podobně jako v případě žen budeme postupovat abecedně.
Jako první tak přichází na řadu Michael Andrews. Jako řada jeho kolegů a kolegyň má za sebou univerzitní studium. Nejprve získal v roce 2012 bakalářský titul v oboru mechanického a leteckého inženýrství na University of Florida. Své vzdělání pak dokončil v letech 2017–2018 na Arizona State University ziskem titulu MBA. Po získání bakalářského titulu nastoupil do firmy Lockheed Martin, kde strávil přibližně 5 a půl roku. První dva roky procházel rotačním programem, kdy vystřídal pozice koordinátora výroby, inženýra kvality a logistiky. Až do konce roku 2017 pak pracoval jako vedoucí správy materiálu. Tehdy přešel do SpaceX, kde pracuje na velmi podobných pozicích. Až do června 2021 vykonával své zaměstnání v Los Angeles, ale v létě 2021 se přestěhoval a dnes pracuje v texaském Brownsville. Z pozice manažera správy materiálu se tak přímo podílí na vývoji Starship. Starty raket Falcon 9 komentoval od prosince roku 2018.
Další osobou je Siva Bharadvaj. Ač je napohled mladý, má za sebou již zajímavé životní osudy. První jeho stopu jsme zachytili v letech 2003 až 2007 v Kalifornii, kdy chodil na tamní střední školu Valencia High School. Ve studiu pokračoval na University of California v Berkeley, kde v roce 2011 získal bakalářský titul v oboru mechanického inženýrství. Hned poté nastoupil do firmy Boeing, kde pracoval až do srpna 2016. Pracoval zde jako výrobní inženýr, integrační a testovací inženýr a nakonec jako vedoucí inženýr systémového testování. V roce 2016 z Boeingu odešel na Cornellovu univerzitu, kde o rok později získal magisterský titul získal v oboru leteckého inženýrství se zaměřením na dynamiku, řízení a robotiku. Po dokončení studia nastoupil v srpnu 2017 do firmy SpaceX, kde do ledna 2020 pracoval jako integrační a testovací inženýr. Poté přešel na místo inženýra pro vesmírné operace, kde pracuje dodnes. Jeho hlas jsme poprvé mohli zaslechnout při misi Es’hail-2, který spolukomentoval společně s Brianem Mahlstedtem.
Ještě na Cornellově univerzitě se spolupodílel na projektu Puppet Plant. Jednalo se o systém, který prostřednictvím měření teploty bytu předával vlastníkům informaci o tom, zda je prostředí bytu pro ně optimální či nikoliv. Předávání těchto informací probíhalo pomocí mechanické rostliny a její barvy, zelená – komfortní, červená, nevhodná.
Po jednom z nových přírůstků do rodiny komentátorů SpaceX přichází ten, který přenosy startů SpaceX komentuje už řadu let. Je jím John Federspiel, přezdívaný J-Fed.
Ten mezi léty 1996 až 2006 studoval na Detroit Country Day School. Poté nastoupil v roce 2006 na University of Michigan, kde až do roku 2011 studoval mechanické inženýrství. V roce 2007 také absolvoval stáž u Boeingu, kde se zabýval fotovoltaickými články. Mezi lety 2006–2008 se stal v univerzitním týmu vedoucím konstruktérem Solar Car Teamu. O rok později už v rámci tohoto týmu povýšil na pozici Engineering Director. Proto není moc překvapivé, že následující léto strávil na stáži u firmy Tesla.
Ihned po skončení studia nastoupil v červenci 2011 do společnosti SpaceX na pozici inženýra mechanického designu. V roce 2014 povýšil a následující 4 roky pracoval jako vedoucí inženýr mechanického designu. Další dva roky fungoval jako manažer výroby lodi Dragon a od února roku 2020 pracuje jako ředitel výroby družic Starlink.
Zkusíme se ještě na moment vrátit do jeho studentských let a podívat se na malinko podrobněji na Solar Car Team. Je to projekt University of Michigan (UM) a to od roku 1989. Z logiky věci se průběhem let mění jeho členové. Celkem je v týmu 150–200 lidí, převážně studentů, z toho asi 20 se účastní závodů a 3 jsou řidiči. Design jejich solárního vozidla v době, kdy v něm působil John Federspiel, vypadal tak, jak je možno vidět na obrázku. Členové univerzitního týmu se s ním v roce 2007 zúčastnili World Solar Challenge a skončili na sedmém místě. O dva roky později už dosáhli na bronzový stupínek, a to s průměrnou rychlostí 90 km/h. John Federspiel byl jedním z těch, kteří tehdy cestovali s týmem UM do Austrálie, kde se závod konal.
Tým Michiganské univerzity se se svým vozem účastní také národní verze této soutěže – American Solar Challenge. Rok před příchodem Johna Federspiela, v roce 2005, v této soutěži skončili třetí. O tři roky později už skončili na prvním místě. A od tohoto vítězství zůstal tým UM neporažený až do roku 2018, kdy neobhájil své vítězství z let 2010, 2012, 2014, 2016. S tímto vozem potom v roce 2010, v době, kdy už byl John Federspiel na stáži ve firmě Tesla, dosáhl tým UM rychlosti přes 169 km/h. Jak vypadá design současného vozidla tohoto týmu, samozřejmě najdete na stránkách týmu.
Následující tři komentátoři mají jedno společné, do jednoho se jedná dnes již o bývalé zaměstnance SpaceX. Tím prvním je Michael Hammersley. Ten nejprve v roce 2007 absolvoval střední školu Harker School, aby poté nastoupil na vysokou školu, kde získal nejdříve bakalářský titul na Stanford University v oboru nauky o materiálech a inženýrství, a to mezi léty 2007–2011. Magisterský titul získal o rok později v tomtéž oboru. Už na škole byl asistentem ve výzkumu (2008–2010). V létě 2011 pracoval v Číně, kde vytvářel anglicky psané brožurky, tisková oznámení, instalační manuály, firemní a technické prezentace pro firmu Astronergy, která vyrábí solární panely.
Po získání titulu v roce 2012 nastoupil do firmy Tactus Technology jako materiálový inženýr. Zde se zabýval vícevrstevnými elastomery pro dotykové obrazovky s tlačítky, které vystupují z povrchu. A konečně v roce 2015 ho najdeme již jako čerstvého zaměstnance SpaceX na pozici materiálového inženýra a také jako inženýra analýzy poruch (EEE Failure Analysis Engineer). V srpnu 2018 ze SpaceX odešel. Dnes pracuje ve firmě Cruise, která se zabývá vývojem autonomních vozidel.
Získal v roce 2010 bakalářský titul na Berkeley v oboru mechanického inženýrství. Už během studia pracoval jako výzkumný pracovník v Centru pro informační technologie. Mezi jinými zde vyvíjel hardware a software pro autonomní charakterizaci materiálových vzorků. V roce 2010 také získal Jarretovu cenu za projekt Robotic Canfield Joint. Po získání titulu se rozhodl pokračovat na Stanfordu (2011–2012), kde získal magisterský titul v oboru aeronautika a astronautika. A hned po skončení studia začal pracovat ve SpaceX na pozici softwarového inženýra. Pracoval zde 7 let až do konce roku 2019. Tehdy společnost opustil a přešel do investiční firmy Citadel, kde nastoupil jako vedoucí softwarový inženýr.
Po startu demonstrační mise Falconu Heavy v roce 2018 vyšly v řadě médií články o tom, jak moc vyčníval mezi všemi komentátory a jak řadě diváků a divaček učaroval. Dostal při této příležitosti přezdívku Space Bae.
Posledním z trojice bývalých zaměstnanců je Tom Praderio, který získal bakalářský titul v květnu 2012 na Rochester Institute of Technology, v oboru elektrického a elektronického inženýrství. O rok později, v květnu 2013, už nastoupil do SpaceX, kde se jako technik věnoval návrhům integrovaných obvodů. V červnu 2019 firmu SpaceX opustil.
Poslední moderátor, kterého v dnešním seznamu zmíníme, je Andy Tran. Tento inženýr SpaceX má japonské kořeny a v roce 2011 získal bakalářský titul na Michican State University v oboru zemědělského a biosystémového inženýrství. Po ukončení studia pracoval přibližně 4 roky v potravinářské firmě General Mills. Prvních dva a půl roku procházel rotačním programem a zbylý rok a půl už pracoval jako vedoucí výroby. Během práce ve firmě se zabýval implementováním principů štíhlé výroby a dařilo se mu každého čtvrt roku zvyšovat produktivitu o 15 %.
S těmito pracovními zkušenostmi se rozhodl v srpnu 2015 přejít do firmy IMI Precision Engineering, která funguje jako jeden ze subdodavatelů v automobilovém průmyslu. Zde však vydržel pouhých 8 měsíců na pozici vedoucího výrobní jednotky a už v dubnu 2016 nastoupil do SpaceX jako vedoucí výroby avioniky. Zdá se to poměrně neobvyklé, že člověk, který vystudoval zemědělství a několik měsíců pracoval v automobilním průmyslu, se zabývá výrobou raket. Snad ale nebudeme daleko od pravdy, když prohlásíme, že principy řízení výroby jsou natolik univerzální, že je možné je aplikovat v rozličných odvětvích.
Tolik tedy k jednotlivým moderátorům, kteří nám zprostředkovávají přímé přenosy startů raket své společnosti. Podobně jako v případě minulého článku budu i po tom dnešním doufat, že od příštích startů už nebudou tváře moderátorů jen anonymní obličeje a vy si budete moci za každou z osobností vybavit kratší či delší životní osud.
Při této příležitosti bych rád přidal jeden krátký videovtip, kterého se dopustili moderátoři SpaceX při startu Echostar 23. Vtip už v březnu 2017 zmínil Petr Melechin v ohlédnutí za touto misí, ale toto je dobrá příležitost jej znovu připomenout.
Raketa měla původně startovat 14. března, což je Den pí. Nakonec startovala o dva později, ale moderátoři nás přesto neochudili o svůj povedený vtípek, který naráží na stejnou anglickou výslovnost pie (koláč) a této matematické konstanty.
Ale toto není jediná vtipná situace, kterou moderátoři SpaceX prováděli. Při přenosu startu mise CRS-9 neváhali zparodovat šílenství, které se před pár lety zmocnilo celého světa a uživatelů mobilních telefonů. No, snad si pamatujete Pokémon Go.
Chtěl bych na tomto místě upřímně říct, že délka profilu jednotlivých moderátorů se odvíjela od množství informací, které se mi podařilo o dotyčné osobně nalézt. V některých případech je tedy profil bohatší a obsáhlejší, jindy je tomu bohužel naopak. Krátkost některých profilů není tedy způsobena snahou ony osobnosti jakkoliv podceňovat, je to pouze následek nedostatku dostupných informací.
Předchozí díly seriálu Osobnosti SpaceX:
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…