V předchozích dílech našeho seriálu profilů osobností firmy SpaceX jsme si představili nejstaršího a také úplně původní komentátory, kteří založili tradici komentovaných přenosů firmy. Tuto původní generaci však vzápětí vystřídali jejich mladší a neméně kvalitní následovníci. Mezi ně patří například Kate Tice, kterou jsme si už v našem seriálu představili. V dnešním díle se zkusíme podívat i na další moderátory. Stále přitom platí, že tyto osobnosti moderují starty jen jako vedlejší činnost, jinak ve SpaceX zastávají jiné pozice. A protože těmito moderátory jsou jak muži, tak i ženy, zaměříme se jako gentlemani nejprve na něžnější část moderátorského týmu, a to v abecedním pořadí.
První moderátorka, kterou bychom si dnes chtěli představit, je Jessica Anderson. Narodila se v 90. letech 20. století v San Diegu a v roce 2010 získala bakalářský titul v oboru mechanického inženýrství na Kalifornské univerzitě.
Po ukončení studií vystřídala několik zaměstnání, než v březnu roku 2015 získala místo ve SpaceX. První dva roky pracovala jako technický kreslič, až v roce 2017 povýšila na pozici výrobního inženýra, z níž dohlížela na montáž raket. Letos v červnu pak povýšila na manažerku výroby a inženýrství.
Je poměrně málo známá skutečnost, že když byla mladší, vysnila si docela jinou kariéru. Chtěla být basketbalistkou a hrát profesionálně v jednom z týmů americké WNBA. Osud nakonec rozhodl jinak, i tak ale Jessie alespoň založila basketbalové a inženýrsko-technické spolky na Kalifornské univerzitě.
Ve svém volném čase se ráda dívá na baseballové zápasy a také často přispívá na svůj instagramový účet, na kterém má v současnosti více než 65 tisíc sledujících. Díky němu také dokázala přitáhnout zájem mladých lidí o technické obory.
Druhou ženou, kterou si dnes představíme, je Laureen Lyons. Je absolventkou slavné Princetonské univerizity, kde v roce 2005 získala bakalářský titul v oboru mechanického a leteckého inženýrství. Ve stejném roce pak do svého životopisu přidala i malý titul v oblasti bioinženýrství. Magisterský titul potom získala na Harvard John F. Kennedy School of Government v roce 2013, v oboru podnikání a vládní politiky.
Než v roce 2015 nastoupila do SpaceX, připsala si do svého životopisu následující pracovní pozice – inženýr vývoje medicínských zařízení, spisovatel, robotický inženýr pro Mars v NASA a vedoucí instruktor na Harvardu. Ve SpaceX pracovala nejprve jako integrační inženýr, poté přešla na pozici systémové certifikační inženýrky pro loď Crew Dragon. Poslední rok své práce v kalifornské firmě strávila na pozici vedoucí inženýrky, když se podílela na vývoji družic Starlink. A samozřejmě také spolukomentovala živé přenosy startů raket Falcon.
SpaceX opustila na konci srpna roku 2020, aby vzápětí nastoupila ke konkurenční firmě Blue Origin. Zde se z pozice vedoucí systémové inženýrky podílela na vývoji lunárního landeru. Dlouho zde ale nevydržela a před pouhými několika dny přešla do firmy Firefly Aerospace, kde nastoupila jako provozní ředitelka (COO). Tato firma sice stále čeká na premiérový start své rakety Firefly Alpha, ale úloha Lauren bude jiná. V současnosti se totiž firma soustředí hlavně na dokončení vývoje své rakety, ale v nejbližší době plánuje přejít na plně operační provoz, což je oblast, se kterou řada zaměstnanců nemá dostatečné zkušenosti. A právě to by měl být úkol Lauren Lyons.
Ve svém volném čase píše povídky. Také i přednáší o důležitosti vzdělání v oblastech vědy, inženýrství, technologií a matematiky (STEM). Prostě se sama snaží přispět svým malým dílem k tomu, aby byl svět šťastnější, empatičtější a spravedlivější. Pokud si ji krátce chcete připomenout, zúčastnila se například přenosů dvou slavných misí, a to jak Orbcomm-2, tak demonstrační mise Falconu Heavy.
Třetí ženou, na kterou bychom se dnes chtěli blíže podívat, je na první pohled nenápadná hnědovláska Molly McCormick. Opak je ale pravdou, jedná se o velmi zajímavovou osobnost. Mezi léty 2004 a 2008 studovala na Washington University v St. Louis, kde získala bakalářský titul v oboru biomedicínského a medicínského inženýství. Už na univerzitě se mezi lety 2006 a 2007 spolupodílela na vývoji satelitů. V létě roku 2007 pracovala ve firmě Benton Medical na vývoji ortéz na míru. Ihned po skončení studia nastoupila do firmy Orbital Outfitters na pozici biomechanického inženýra, kde zůstala až do konce roku 2011. Podílela se zde na konceptech, bezpečnosti a zajištění misí v rámci návrhů programů CCDev 1 a 2, což byly prvotní fáze programu Commercial Crew, z něhož nakonec vzešly nové lodě Crew Dragon a Starliner. Také se zde podílela na úpravách kosmického skafandru pro program Constellation, který byl později zrušen.
Věřte tomu či ne, ve stejné době pracovala také ve firmě Raytheon Space & Airborne Systems na pozici mechanického inženýra. Zde se spolupodílela na vývoji testovacího zařízení pro optomechanické snímače různých kosmických lodí. Zde by se s trochou nadsázky dalo říct, že je to pracovník podle Elonova gusta. Zjevně cítila, že má hodně volného času. Co tedy s ním? Inu, bude pracovat v další firmě. Jedna věc je ale rozhodně jistá, velmi se zde už projevilo její zaujetí vesmírem a věcmi s ním souvisejícími.
Nebude proto pro vás asi veliké překvapení, že od 1. ledna 2012 začala pracovat pro SpaceX. První tři roky, do listopadu 2014, pracovala jako inženýr designu kabeláže. Ve stejné době zároveň zastávala i pozici inženýra pro lidský faktor. Zatímco první pracovní pozice je poměrně srozumitelná, s tou druhou to bude patrně horší. Vězte tedy, že na této pozici prováděla populační analýzu a také řadu antropometrických měření. Statisticky zpracovávala databázi astronautů NASA a zkoumala rozsah pohybů člověka i jeho zorné úhly. Měla zkrátka zajistit, aby veškeré pohyby astronautů v lodích Crew Dragon byly v rozsahu fyzických možností. Vytvářela digitální modely lidí. Spolupracovala s NASA, aby se při konstrukci lodí zamezilo možnosti zranění posádky a celý hardware lodi byl prostě takzvaně pro lidi. Detailněji je její pracovní náplň rozepsána na jejím profilu na LinkedIn. Od září 2017 ve SpaceX povýšila, a to na pozici Senior Human Factor Engineer. Jak je z názvu článku je patrné, spolukomentovala i některé starty raket Falcon 9. Například při misi Thaicom-6 se objevila v této pozici společně s Johnem Inspruckerem.
V lednu 2020 firmu SpaceX opustila a začala pracovat ve firmě Honeybee Robotics na pozici programového manažera. Jedná se o malou firmou, která se mimo jiné zabývá návrhem a vývojem přístrojů pro kosmické sondy. Vyvinula například brusku RAT, kterou při své práci na Marsu využívala vozítka Spirit a Opportunity.
Poslední z kvarteta ženských komentátorů, na které dnes upřeme svou pozornost, je Youmei Zhou. Narozdíl od svých kolegyň, které byly zmíněny v předchozích částech článku, má za sebou jen malé množství přenosů, ale ve SpaceX pracuje už řadu let. Své vzdělání získala v Atlantě na Georgia Institute of Technology, kde mezi léty 2012 a 2016 absolvovala bakalářské studium v oboru mechanického inženýrství. Do SpaceX nastoupila v lednu 2017. Více než tři roky pracovala jako integrační a testovací inženýr, než v prosinci 2020 přestoupila na pozici inženýra pohonů. Ano, tato na pohled drobounká žena se podílí na vývoji a výrobě raketových motorů SpaceX.
Tímto jsme dokončili představení čtyř pracovnic SpaceX, které se podílejí na přenosech startů raket firmy. Rozhodně se přitom nejednalo o ženy, které hrály ve firmě nějaké druhé housle. Tato okolnost je patrná i v následující tabulce, která nám představuje ženy a muže, kteří komentovali starty SpaceX s družicemi Starlink. V tomto seznamu jsou zahrnuty všechny mise s těmito družicemi, včetně testovací mise v květnu 2019 a mise Transporter-1. Vynechány jsou pouze poslední tři starty, tedy mise Starlink v1-26, 28 a Transporter-2. Z této tabulky jednoznačně plyne, že nadpoloviční většinu startů komentují inženýrky SpaceX.
Snad se vám dnešní článek líbil a také doufám, že si při příštím přenosu budete schopni vybavit k těm donedávna anonymním tvářím i jejich krátký životní příběh, který jsme vám v dnešním článku nabídli. Příště se podíváme na pánskou část ansámblu, abychom takříkajíc nevynechali nikoho, protože i mezi nimi se najdou zajímavé osobnosti.
Předchozí díly seriálu Osobnosti SpaceX:
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Tak Youmei Zhou dnes podruhé a moc pěkně :)
Užasně čtivé a zajímavé. Super, jen bych si dal pozor na vetu typu: ´´Třetí ženou, na kterou bychom se dnes chtěli blíže “podívat”, je na první pohled nenápadná hnědovláska Molly McCormick.´´
Nevim, jestli to trklo jen mne a to jsem anti-feminista, ale proste tady to cítím, ze se to nemusí líbit. Chceme se na ni “podívat” nebo si o ni něco přečíst nebo dozvědět.
Ide o ženy, takže "podívat" je na mieste. Predstav si tento článok bez ich fotiek a hneď to bude jasné.
Ach můj bože - a to nejsem věřící. Jednotlivá slova mají více různých významů a konkrétní význam je vymezen z kontextu ostatních slov. Když řeknu , že se na danou knihu podívám , tak tím samozřejmě myslím , že si ji přečtu a né , že na ní budu civět. A kromě toho , i kdyby zde šlo skutečně o vizuální monitorování , pak je to ta nejpřirozenější věc pro dvoupohlavní organismy vybavené zrakem. A že s tím má nějaká kasta problémy - to spadá do hájemství psychiatrie a není to problém zdravých lidí.
Člověk ale není pouze dvojpohlavni, ale 40ti pohlavní. A jediny rozdíl mezi rodicem 1 a rodicem 2 je v tom, ze rodič 2 ma menstruace. Musíš být moderní. Jo a taky nepis ze jsi nevěřící. To bys mohl urazit radikální vyznavače náboženství míru.
To je teda diskuze tady . Uz jen napiste ze se kestrel ozenil s merlinem, narodil se jim raptor a zili spolu spokojene az do konce🤣🤣
Jasně kámo , na to jsem úplně zapoměl. Navíc těch pohlaví je ještě více - nechtěl jsem se přiznávat , ale mě osobně se nejvíc líbí Falcon Heavy, jak něžně ona dokáže přistávat.
Jako heterak se rád něco dozvím i podívám. Btw kdo si myslí, ze nejhezčí je Jessica Anderson, tak at mi da like.
Jess spolu s Kate jsou bezkonkurenčně nejhezčí
Kate není v jirkove seznamu. Takže Jess to ma v kapse, nebo spíš v kabelce.
Kate vysla v kvetnu 2019, se mi k ni podarilo najit dost informací, takze vysla jako samostatny clanek.
To už jsem nějak zapomněl. Nechceš udělat up date článku a přeci jenom ji tam ještě dát? Stačí pár vět a jeden obrázek (jo a nepouzivej slovo "podívat", at nepobouris místní talibánce).
Ono by se k ni nic noveho uz nenaslo a kdyz budu dusledny, je zminena v uvodu clanku. Takze bych to nechal tak, jak to je. Jsem zvedav, jestli takove diskuze o tom, kdo je hezci, se rozhori pod panskou casti moderatoru :-). Ja kazdopadne mam jasnou dvojku svych nej moderatoru, John Insprucker a Kate Tice.
Ono to je tak, nechci, pokud to jinak nejde, v kazde vete opakovat totez sloveso. A tady si myslim, ze zbytecne zvelicujete neco, co jsem myslel obrazne.
Autor sa namaká na článku a vy slovíčkaríte na jednej vete vytrhnutej z kontextu. Nepríde mi to správne ani fér.
Nikdo nedosáhl dokonalosti vlezdop……
díky za info a pekný článek
Diky moc.
No super, na tento článek jsem čekal, diky moc Jirko
Tak to jsi se teda fakt načekal :-). Jsem rád, že se líbí. Děkuju.