Aktuality

Osekaná Super Heavy B7 se po nehodě vrací na rampu, v plánu jsou statické zážehy nosiče i lodi Starship

Prototyp Super Heavy B7 se po červencové výbušné nehodě vrátil na rampu a připravuje se na statické zážehy. O kousek vedle pokračuje testování orbitální lodě Starship S24, která by měla brzy také absolvovat další zkoušky svých motorů Raptor. Zároveň pokračuje budování nové orbitální rampy na Floridě.

Elon Musk doufal, že megaraketa Starship by mohla poprvé odstartovat na oběžnou dráhu už v srpnu, ale do tohoto plánu hodila vidle nehoda při testování. Prototyp Super Heavy B7 totiž 11. července poprvé podstoupil test částečného nastartování všech 33 Raptorů najednou (spin prime). Vzniklá směs metanu a kyslíku se ale po průchodu motory neplánovaně vznítila a způsobila výbuch pod raketou. Prototyp 70metrového nosiče tedy byl následně převezen zpět do montážního areálu, aby týmy mohly provést inspekce a posoudit stav nádrží a motorů.

Výbuch během testování Super Heavy B7 (Zdroj: NASA Spaceflight)

Osud Super Heavy B7 byl několik týdnů nejistý a spekulovalo se, že v případě přílišného poškození bude muset být nahrazen novějším prototypem B8. Nakonec se ale ukázalo, že B7 alespoň prozatím do šrotu nepůjde. Raketě byly pouze vymontovány středové Raptory a prototyp byl 6. srpna převezen zpět na orbitální rampu. Elon Musk zároveň potvrdil, že je v plánu test vnějšího prstence, který tvoří 20 fixních motorů Raptor. Ani stěhování na rampu se však neobešlo bez komplikací. Během příprav na přemístění Super Heavy B7 na vypouštěcí stůl totiž selhal hydraulický systém ramen Mechazilly na integrační věži. SpaceX však nečekalo na opravu a přesun B7 na stůl zajistil běžný jeřáb.

Super Heavy B7 pouze s 20 vnějšími Raptory během přesunu na vypouštěcí stůl na začátku srpna 2022 (Foto: Starship Gazer)

Přesný plán testování Super Heavy B7 není znám, ale předpokládám, že nejdříve uvidíme pouze dílčí testy jednotlivých Raptorů. Až později přijdou na řadu plnohodnotné statické zážehy a nakonec i test všech 20 motorů najednou. Souběžně s tím by mělo pokračovat testování lodi Starship S24, která je umístěna na nedaleké suborbitální rampě B. Loď je o něco napřed, jelikož v druhé polovině července absolvovala sérii úspěšných spin prime testů (roztočení motorů bez zážehu). Dalším krokem by měla být zkouška spalovacích předkomor, při kterých už Raptory budou chrlit plameny, ale ještě nebudou vytvářet tah. Finálním testem by měl být plnohodnotný statický zážeh všech šesti Raptorů. Z oznámených silničních uzavírek vyplývá, že testování orbitálních prototypů by mohlo pokračovat už tento týden.

Starship S24 během testování na suborbitální rampě B (Foto: Nic Ansuini)

Pokud během testování nedojde k nějakému katastrofálnímu selhání nebo nebude odhalen vážný konstrukční či strukturální nedostatek, prototypy B7 a S24 by mohly odstartovat ještě letos. Půjde o první start Super Heavy a první misi, při které se Starship pokusí vyletět dál než do výšky pár kilometrů. SpaceX se navíc možná pokusí o zachycení přistávající rakety Super Heavy hned při první orbitální misi.

Neoficiální představa zachycení přistávající Super Heavy pomocí Mechazilly (Zdroj: ErcXspace)

Pokud loď dosáhne orbitální rychlosti, SpaceX nejspíš rovnou provede také test vypuštění družic Starlink druhé generace. Ty jsou výrazně větší než ty současné a je možné je vynášet pouze pomocí Starship. Loď S24 má kvůli tomu v nákladním prostoru umístěn speciální mechanismus pro vypouštění těchto družic. Dříve oznámený letový plán první mise Starship ale nepočítal se zakulacením orbity, takže pokud nedojde ke změně, družice (případně jen prototypy či makety) by zřejmě zanikly v atmosféře nedlouho po vypuštění. Otestovat fungování družic na orbitě by tedy asi nebylo možné, ale SpaceX možná stačí prověřit nevšední způsob vypouštění, který připomíná dávkovač bonbonů PEZ:

Ať už první orbitální test Starship dopadne jakkoli, další na řadě by měla být sestava prototypů Super Heavy B8 a Starship S25. Ty by měly být konstrukčně víceméně totožné jako B7 a S24 a momentálně jsou v pokročilé fázi výroby, takže brzy nejspíš budou připraveny na vlastní testování. Následující prototypy B9 a S26 se už budou lišit a podle portálu NASA Spaceflight budou mít vylepšené Raptory. Ty budou o něco jednodušší na výrobu, budou mít mírně vyšší tah a také budou obsahovat elektrický systém pro vektorizaci trysky, o kterém nedávno mluvil Elon Musk. Zároveň se očekává zjednodušení konstrukce Super Heavy a vylepšení nákladního prostoru na Starship. Stejný zdroj pak uvádí, že prototyp Super Heavy B10 byl v jeden čas určen pro start z nové floridské rampy místo ze Starbase, ale není jasné, jestli to stále platí.

Kompletní prototyp Super Heavy B8 (Zdroj: NASA Spaceflight)

Stavba floriské orbitální rampy pro Starship v existujícím komplexu LC-39A pokračuje dobře a například integrační věž už má nainstalových pět segmentů z osmi. Zajímavostí pak je, že ramena floridské Mechazilly budou kratší než ta ve Starbase. Mohlo by to znamenat, že zachytávání přistávajících raket je v plánu provádět jinde. Důvodem by mohly být obavy NASA, že starty a přistání Starship by mohly poškodit nedalekou infrastrukturu pro rakety Falcon. Na té je totiž NASA dost závislá, protože LC-39A je jediná rampa, ze které mohou startovat Crew Dragony a také Falcon Heavy. Že zrovna toto je důvodem pro kratší ramena Mechazilly, je však zatím jen spekulace.

Stav budování floridské orbitální rampy pro Starship na konci července 2022 (Zdroj: Lolomatico_3D)

Dobře pokračuje také stavba výrobního areálu pro Starship na Roberts Road ve floridském Kennedyho kosmickém středisku. Podobně jako ve Starbase tu bude vybudována také vysoká montážní hala. Novinkou však bude (alespoň podle neoficiálních informací), že na vrcholku floridské haly SpaceX vybuduje nové řídicí středisko pro starty a přistání Falconů i Starship. Cílem je středisko zprovoznit už na začátku příštího roku, načež by firma opustila řídicí střediska, která dnes využívá na Canaveralu a v Kennedyho kosmickém centru.

Floridský výrobní areál pro Starship na začátku srpna 2022 (Foto: Greg Scott)

Zajímavostí je, že řídicí středisko mělo být původně také na vrcholku haly High Bay ve Starbase, ale to nedopadlo, protože budova je příliš blízko rampy. Mimochodem, SpaceX před pár lety plánovalo vybudovat řídicí středisko s nevšedním vzhledem v Kennedyho kosmickém centru, ale to bylo ještě v době před Starship a plány se zřejmě změnily.

Umělecká představa podoby původně plánovaného floridského řídicího střediska SpaceX (Zdroj: NASA)


Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!

Zobrazit komentáře

  • Na redditu probíhá diskuse podle níž se proslýchá, že SpaceX zvažuje zbavit SS dočasně křídel i štítu a vypouštět je jako tzv. expendable, aby urychlili zprovoznění Starlinku. Prý SS bez záchrany vyjde v důsledku levněji než F9.

    • To není moc překvapení. Ta možnost je v podstatě "nobrainer" - když vidíme, jak rychle staví SSs.

      Myslím, že z počátku párkrát SS zahodí ... ale tipoval bych spíše kompletní. K vynechání štítu a křídel - myslím, že by přistoupili pouze v případě, že by extémně pospíchali na starlink a/nebo by s tepelným štítem měli nějaký zásadní problém (případně by jeho výroba zásadně brzdila starty)... (případně v krajně nepravděpodobné situaci, že by už uměli reentry a přistání perfektně, ale pozemní infrastruktura by to z nějakého důvodu nezvládala).

      Oni se "někde" potřebují naučit s tou lodí přistávat - a SS bez štítu a křídel ... je prakticky zahozená "zaplacená" příležitost ...

      Každopádně to je spíše obchodně / ekonomické rozhodnutí...

          • Jsou další články, které to přibližují. Někteří se bojí přistání stupňů SHS. Teď nemám čas ti to teď hledat.

          • No možná jsem to četl moc zběžně, ale ten článek míří spíš směrem - současná pravidla jsou příliš zastaralá = přísná, vzhledem k tomu, kolik společností, jak často, s jakou spolehlivostí létá dnes a jaké mají "obstrukce" se starty a obecně vstupem na trh (testování). Tedy spíš mám pocit, že mluví o zjednodušení pravidel pro starty. Něco jako, že před autem už nemusí běhat někdo s varovnou vlajkou ...
            Samozřejmě se mohu plést, nikde jsem to nijak jinak nedohledával. Možná prostě to v tom chci vidět ... Proto jsem se ptal, asi nevhodně, jestli vidíš mezi řádky něco, co já ne ...

  • Pristavani maji dosti nacvicene..uz ani nevim kolikrat falcony pristaly bez ztraty kyticky a technika rizeni pristani je u superheavy stejna..urcite to vyzkousi nejdriv taky v boca cica..spis mi prijde,ze uz delsi nepotrebuji nebo je to z nejakeho duvodu i lepsi..obavy NASa to je jina vec..uvidime..

  • Moc se mi nezda teorie kratsich ramen,ktere nebudou zachytavat..pri zachyceni by byl eventuelni vybuch velmi salby oproti startu,ktery probehne beztak a nebyl by tak pro 39a nebezpecny ne?

    • Nemusí jít jen o výbuch. Pokud SpaceX ztratí kontrolu nad vracející se Starship nebo Super Heavy, mohlo by to potenciálně vést k poškození infrastruktury NASA v okolí.

  • Jenom terminologická poznámka, u spin prime bych nemluvil o nastartování, vůbec tam není zážeh, je to protočení tlakem paliva, ale jak nejlíp to nazvat sám nevim

  • Proč vlastně teď provádí tolik spin testů, nepamatuji si, že by dříve tolikrát tento test prováděli. Vždyť motory jako takové jsou otestovány, tuší někdo v čem tedy může být zakopaný pes, resp. co tím sledují ?

    • Start tohoto motoru je poměrně komplikovaná procedura, o které nechtěl ani EM v rozhovoru s Timem do detailu mluvit - protože nechtějí napovídat (= zvlášť si toho cení, a tedy to asi opravdu je "těžké"). V zásadě je potřeba nejprve předchladit a pak roztočit obě turbíny / preburnery (kyslíkovou a metanovou) nejprve tlakem inertními plyny (helium / dusík ... nechce se mi úplně hledat), aby si vzájemně poskytovaly svoje médium (kyslíková metanové, metanová kyslíkové...) a teprve pak přejdou na své médium (s přídavkem média z druhé), a teprve pak je možné je zapálit.

      U vnitřních motorů - je vše potřebné pro roztočení a start motorů součástí rakety - a to se testovalo předtím (a vědí poměrně dobře, jak to funguje). Zjednodušeně - o start vnitřních motorů se stará raketa.
      U vnějších motorů boosteru je to ale jinak - ty mají všechno, co je možné ponechat na zemi ... ponecháno na zemi. Zjednodušeně - o proceduru startu vnějších motorů se stará rampa (ty motory startují jen jednou - při startu, při návratu se už nepoužívají).

      Startování těch vnějších motorů - moc otestováno není - proto toho teď dělají zdánlivě více (je třeba otestovat spolupráci těch motorů s rampou). A proto taky teď vidíme testování boosteru jen s vnějšími motory - bez osazených vnitřních.

      • A jak ono to vlastně funguje, že hoří obě předkomory a splodiny z nich putují do komory zatímco pumpují LOX a LM a motor přesto není považován za zažehnutý?

        • Zjednodušeně:

          I když v preburneru "hoří", tak "za" tím preburnerem nehoří (nemá tam co hořet - buď chybí metan, nebo chybí kyslík - podle toho, o kterém preburneru se bavíme). V preburneru shoří "cizí" médium a dál pokračuje jen to "vlastní" médium (s malým přídavkem produktu hoření tj. CO/CO2) pod obrovským tlakem, ale relativně studené. To dorazí na hranici spalovací komory, kde se smísí s druhým médiem - ale aby to začalo hořet, tak to vyžaduje ještě teplotu, která tam při startu není ... takže to musíš zapálit, jinak to prostě jen pod tlakem vyplivneš ven.

          (Raptor 1 měl torch-igniters ve spalovací komoře, Raptor 2 zažehává komoru jinak ... jak - to je podle EM "secret sauce", který nechce prozradit).

          • Děkuji za objasnenie. V článku se přitom píše, že motory budou chrlit plameny.

          • Plameny budou. Stačí se podívat na video z libovolného dřívějšího preburner testu.

          • To co sem napsal - je hodně zjednodušené.

            Ohledně těch plamenů: ono to není úplně černobílé - záleží kolik paliva / okysličovadla pustí, v jakém poměru, jak dlouho to trvá ... a podle toho se ten výsledek bude měnit (na tom bude záviset, co se bude dít v komoře ... a co potom uvidíš venku) - v podstatě od výtoku média, až po hardstart motoru.

          • Potíž čistého kyslíku je, že rád reaguje s čímkoli, třeba ocelí rampy. O apollu 1 se toho napsalo dost. Hoří s kyslíkem vše, záleží jen na podmínkách.
            Sleduji teď hodně zkoušky raptorů 2. Zajimavá je změna barvy plamenů. Poměr složení metaloxu se může měnit.
            https://twitter.com/jswartzphoto/status/1557754595342012421

            Proto jsem se ptal na metanovou pěnu.

        • Vytváří studenou metanovou pěnu? Nebouchá ale hoří. Co ví invc?

          • Neříkal právě Musk, že zapálením předkomor dojde automaticky k hoření obou odcházejících směsí po jejich smíchání v komoře?

          • Neříkal :) Naopak - vysloveně říkal, že Raptor 1 komoru zapaloval v podstatě malou tryskou (torch igniter), které se u Raptoru 2 dokázali zbavit a nahradit jiným řešením, o které se ale nechce podělit. Viz poslední část rozhovoru s Everyday Astronautem.

          • Proto jsem se ptal na studenou metanovou pěnu. Nevytváří ji?
            Dočkal jsem se mínusů.

        • Nijak,dochází pouze ke spádovému protočení,nikoli k termickému. V případě zážehu jen preburnerů nedojde do hlavní komory cryopalivo z hlavních nádrží ale jen plyny z preburneru.

    • Myslím že sa snažia získať dáta a lepšie pochopiť čo sa stalo pri nedávnom výbuchu pod B7. Tie testy sú zatiaľ stále dôležité a chcú sa vyhnúť ďalším nehodám. Človek si povie že veď sa to dalo čakať metán plus kyslík to musí vybudovať. Ale opak je pravdou. Musí byť správny pomer aby bola zmes výbušná. Je to ako benzín. Ak sú výpary a správny pomer nastane výbuch. Ale našťastie sa to často nestáva a tankovanie auta je relatívne bezpečné.

  • K dokonalosti schází, aby floridská megabay nebyla šedivá, ale hezky bílá. Prostě VAB od SpaceX 😀

  • Jen pro doplnění motorů RAPTOR II (pohled zhora).
    Motor 86 nahradil motor 45 ještě na rampě.
    Motor 85 nahradil motor 62 ve Mega Bay.
    Motor 84 nahradil motor 23 ve Mega Bay.
    Další tři motory nebyly při převozu a zvedání vidět.
    Dva byly vidět částečně a mohlo by se jednat o motory 25 a 39.
    Vypadá to, že poškození by se mohlo týkat jen pár vnějších raptorů.

    B7 24.06.2022                                                86
    vnější  II - 61,46,24,21,42,28,70,49,23,51,44,63,25,39,47,62,34,45,53,41   
                            +Y             +Z             -Y             -Z

    B7 06.08.2022                                     25,39
    vnější  II - 61,46,24,21,42,28,70,49,84,xx,xx,xx,x5,x9,47,85,34,86,53,41
                            +Y             +Z             -Y              -Z

    • nějak se to posunulo ...
      +Y mezi 24 a 21
      +Z mezi 23 a 51
      -Y mezi 39 a 47
      -Z mezi 53 a 41

Sdílet

Aktuální články

Dragon poletí na misi Crew-9 jen s dvěma astronauty, zpět z ISS přiveze „ztroskotanou“ posádku Starlineru

Problémy americké kosmické lodi Boeing Starliner při její první pilotované misi letos v létě způsobily,…

14. 9. 2024

Zajímavý rozhovor Nolanda Arbaugha s influencerkou Briar Prestidge

V červenci byla influencerka Briar Prestidge na návštěvě u Nolanda Arbaugha, prvního uživatele implantátu Neuralinku.…

13. 9. 2024

Příští Starship možná poletí až na konci roku, SpaceX se agresivně ohradilo proti pomalým úřadům

Společnost SpaceX otevřeně kritizuje Federální úřad pro letectví (FAA), který podle ní zbytečně zdržuje schvalovací…

11. 9. 2024

Střípky o Neuralinku z platformy X (12. díl)

V dnešním dílu nepravidelného cyklu, ve kterém shrnujeme a komentujeme novinky související s Neuralinkem, se…

9. 9. 2024

Starlink rychle roste v řadě zemí, ale v Brazílii teď má zmrazené bankovní účty kvůli Muskově síti X

V přehledu novinek o Starlinku zavítáme například na Aljašku nebo do Kanady a Austrálie, kde…

8. 9. 2024

Lady s Teslou: Jak si vede čínský elektromobil NIO ve srovnání s Teslou

Půjčila jsem si čínský elektromobil NIO ET5 Touring a porovnala ho se svojí Teslou Model…

5. 9. 2024