Demonstrační mise Falconu Heavy proběhla už před několika týdny, a tak je na čase ohlédnout se zpět. Připomeneme si ty nejdůležitější momenty a také poukážu na všemožné zajímavosti a materiály, které vám v tom chaosu mohly snadno uniknout. Bylo toho tolik, že jsem se rozhodl ohlédnutí rozdělit do více částí. V první části jsem se věnoval období před startem samotným, ve druhé části jsme analyzovali start ze všech možných úhlů, třetí část shrnula dopady této události a reakce veřejnosti, a dnes se podíváme na jeden z bočních stupňů v extrémním detailu.
Poté, co oba boční stupně Falconu Heavy ladně přistály na plošinách Landing Zone 1 a 2, byly odvezeny pryč. Jeden z nich ale byl nedlouho poté dočasně vystaven v návštěvnickém komplexu Kennedyho vesmírného střediska při příležitosti schůze Národní vesmírné rady. Bylo možné se ke stupni dostat velice blízko, a tak se objevily zajímavé fotky a videa. Jsou k dispozici tak detailní fotky, že se dají přečíst sériová čísla titanových kormidel a motorů Merlin. Pojďme se tedy podívat na tento stupeň hezky zblízka! Autorem většiny snímků je fotograf webu Teslarati Tom Cross.
Za zmínku stojí také titanová roštová kormidla. Jednalo se teprve o druhou misi, při níž byla tato značně vylepšená kormidla použita. Jejich výhodou je zvýšená tepelná odolnost a lepší ovladatelnost. Ta je u Falconu Heavy potřeba, neboť nahrazení mezistupně aerodynamickou čepičkou vede u bočních stupňů ke zhoršené ovladatelnosti, na kterou by stará hliníková kormidla nepostačovala.
Dále tu máme detailní fotky zachycující zámky a mechanismus pro vyklopení přistávacích nohou. Zámky se otevírají pneumaticky těsně před přistáním prvního stupně a na jednu nohu jich připadá sedm. Jsou znovupoužitelné, po letu projdou inspekcí a je na ně laserem vygravírován nápis „FLOWN“ (“letěné”).
SpaceX musí na příkaz americké vlády pod hrozbou sankcí některé věci ukrývat, neboť Falcony se dají považovat za zbraňové systémy. Ty se řídí Mezinárodními předpisy o dopravě a zbrojení (ITAR), které mají chránit technologie a jejich součásti před kopírováním cizími zeměmi. V následující galerii si můžete udělat představu, jak tohle SpaceX řeší.
Zde vidíte detaily přípojných míst pro plnění nádrží prvního stupně Falconu. Jsou blízko motorů, samozřejmě oddělené od sebe. Červená značí kerosin (RP-1) a modrá kapalný kyslík.
Motorová sekce dostává při návratu stupně atmosféru pořádně zabrat, a tak je vybavena tepelným štítem. Podívejte se zblízka na stav této části a také detaily motorů Merlin 1D.
Nesmíme také zapomínat na transportér, který stupeň převáží na kratší vzdálenosti. Jedná se o speciální 76kolové vozidlo, které společnost SpaceX koupila od NASA, jež jej původně používala na přepravu raketoplánů. SpaceX za vozidlo v roce 2014 zaplatilo v aukci pouhých 37 tisíc dolarů (zhruba milion korun). Třetí fotka je z mise SES-10.
Na závěr přikládám video vystaveného stupně z různých úhlů:
Na článku spolupracoval Pavel Vantuch.
Příští část tohoto ohlédnutí bude už poslední a podíváme se v ní na osud Starmana a jeho červené Tesly. Jaká je vlastně finální orbita a jak Tesla přečká nehostinné prostředí vesmíru?
Dnešní článek bude zaměřen primárně na program Artemis. Podíváme se zejména na oblast lunárních vozidel…
Rok a půl po obdržení povolení k testům na lidech v USA dostal Neuralink povolení…
Další přehled nových zakázek SpaceX začneme vyjasněním situace kolem vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile.…
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…