Ohlédnutí za misí Iridium-1
Máme za sebou první misi SpaceX v roce 2017, první od zářijové nehody Amos-6 a také první misi, o které náš web detailně informoval v reálném čase (i když během startu došlo k technickým problémům a web byl nějakou dobu nedostupný). Mise byla kompletně úspěšná, a to včetně sekundární mise – pokusu o přistání prvního stupně na plovoucí plošině v Pacifiku. Shrňme si tedy celou ságu mise Iridium-1 a podívejme se, co má SpaceX v plánu v blízké budoucnosti.
Historie mise
V roce 2010 SpaceX podepsalo smlouvu se společností Iridium na celkem 7 misí, z nichž každá vynese 10 satelitů Iridium NEXT. Ve své době se jednalo o největší komerční objednávku raketových startů v historii. Satelity pro společnost Iridium vyrobila firma Thales Alenia Space. Lety byly původně plánovány na období 2015–2017, ale vše se neobešlo bez několika odkladů a u SpaceX během té doby také došlo ke dvěma nehodám (CRS-7 a Amos-6), tudíž se poprvé letělo až teď, 14. ledna 2017.
Průběh mise
Mise byla kvůli počasí odložena z 9. ledna na 14. ledna a panovaly určité obavy, že silný přízemní vítr by mohl ohrozit start, ale nakonec vše proběhlo hladce na první pokus. SpaceX v reakci na nehodu Amos-6 provedla změny v tankovacích proceduře, aby zabránila vzniku situace, která vedla k výbuchu rakety se satelitem Amos-6 na rampě v září 2016. Dříve se tankovalo vše najednou v čase 35 minut před startem. Tentokrát se však palivo RP-1 začalo tankovat už 75 minut před startem a tekutý kyslík pak 35 minut před startem, rychlost a způsob tankování helia byly také pozměněny.
Raketa typu Falcon 9 v1.2 s identifikačním číslem 29 odstartovala 14. ledna 2017 přesně v 18:54:39 SEČ z rampy SLC-4E ve Vandenbergově letecké základně v Kalifornii. Nesla náklad o celkové hmotnosti 9600 kg a cílem byla nízká polární dráha (625 x 625 km, 86.4°). Start proběhl hladce a raketa si následně jen odškrtávala úspěšné splnění všech důležitých milníků. Přesný časový rozpis mise najdete v oficiálním press kitu. Zde nabízím obecný souhrn:
- Max Q – nejnáročnější fáze letu, kdy je raketa pod největším aerodynamickým náporem
- MECO – Main Engine Cutoff, vypnutí motorů prvního stupně
- Oddělení stupňů
- Zážeh motoru druhého stupně
- Odhození aerodynamického krytu
- Tři zažehnutí motorů vracejícího se prvního stupně:
- První zážeh je tzv. boostback, který je proveden poté, co se raketa otočí o 180°, takže je natočena proti směru letu a tah motorů ji následně zpomalí a zkrátí se tím tedy výsledná vzdálenost místa dopadu od místa startu. Pro tento manévr jsou zažehnuty 3 motory.
- Druhý zážeh je tzv. vstupní a provádí se při vstupu zpět do atmosféry. Bez něj by raketa “padala” moc rychle a nepřežila by průchod atmosférou. Tímto 3motorovým zážehem se tedy první stupeň dostatečně zpomalí, aby přečkal průchod atmosférou bez úhony.
- Poslední zážeh začne několik vteřin před samotným přistáním, tentokrát je nastartován jen jeden motor (ten úplně prostřední)
- První stupeň následně měkce dosedl na plovoucí plošinu JRTI v Pacifiku. Jednalo se o první úspěšné přistání po startu ze západního pobřeží.
- Druhý stupeň mezitím pokračoval spolu se satelity v cestě na oběžnou dráhu. Po zhruba 7minutovém zážehu byl motor druhého stupně vypnut a raketa následně skoro 45 minut letěla vlastní setrvačností.
- Motor druhého stupně byl znovu nastartován, ale jen na pár vteřin. Tím se raketa dostala na kýženou orbitu.
- Následně došlo k úspěšnému oddělení všech 10 satelitů od rakety, vždy se 100sekundovou prodlevou.
- Společnosti Iridium a Thales Alenia Space následně potvrdily, že satelity komunikují a jsou v dobrém stavu.
- Druhý stupeň poté provede třetí zážeh motoru, aby urychlil vlastní sestup do atmosféry, kde shoří a nebude tak přispívat k problému vesmírného smetí
Zajímavosti:
- 1. start od zářijové nehody Amos-6
- Nejtěžší náklad v historii SpaceX
- 1. let varianty Falcon 9 v1.2 ze západního pobřeží
- 1. úspěšné přistání po startu ze západního pobřeží
- 30. start Falconu 9
- 10. start varianty Falcon 9 v1.2
- První let viditelně označeného prvního stupně (číslovka 29 v oblasti nohou)
Co bude dál?
První mise Iridium tedy byla úspěšná, ale jak bylo řečeno na začátku, SpaceX se upsalo k celkem 7 letům a společnost Iridium by chtěla, aby ke startům docházelo se zhruba 3měsíčními prodlevami, tudíž druhé mise bychom se mohli dočkat už v dubnu 2017. Všechny mise poletí z Vandenbergovy základny v Kalifornii, neboť míří na polární dráhu. Doufejme, že nadcházející mise budou stejně úspěšné jako ta první!
SpaceX má však na rok 2017 velké ambice a plánuje velké množství misí. Tou příští bude EchoStar 23, která je prozatimně plánována na konec ledna, ale pravděpodobně poletí až v únoru. Pro aktuální informace sledujte profil mise a také sekci Plánované starty.
Fotky
Videa
Česky komentovaný webcast od Kosmonautix.cz:
Oficiální moderovaný webcast od SpaceX:
Oficiální technický webcast od SpaceX:
Video přistání na plovoucí plošině:
Propagační video o konstelaci Iridium NEXT (objeví se v něm i Elon Musk):
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024