Očekávejte odklady Crew Dragonu kvůli hardwarovým anomáliím a Muskově kouření marihuany

Elon Musk s jointem během natáčení podcastu Joea Rogana

Prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell před pár týdny prohlásila, že první exemplář kosmické lodi Crew Dragon bude připraven na svou demonstrační misi už v prosinci. Do konce roku by dokonce mělo proběhnout zkušební vztyčení rakety i s Dragonem na rampě, přičemž podle nově oznámených termínů agenturou NASA je start demonstrační mise DM-1 oficiálně plánován na 8. ledna 2019. Všechny tyhle informace dohromady vytvářejí pozitivní obrázek ohledně připravenosti všech zúčastněných na tuto misi, že? Jenže nakonec to nejspíš tak růžové nebude.

Administrátor NASA Jim Bridenstine totiž aktuálně prohlásil, že je velmi malá šance, že se první demonstrační mise v lednu stihne a pravděpodobnější je nějaký jarní termín. A aby toho nebylo málo, Bridenstine se rozhodl vyhlásit zevrubnou prověrku bezpečnosti a pracovní kultury ve společnostech SpaceX a Boeing vyvolanou Muskovým pitím alkoholu a kouřením marihuany během nedávného natáčení podcastu Joea Rogana.

Bridenstine údajně vyhlásil bezpečnostní prověrku na vlastní popud a jejím cílem má být zajistit, aby společnosti SpaceX i Boeing nebyly náchylné k nehodám, které by mohly vést ke smrti astronautů, způsobené nedostatečně bezpečným pracovním prostředím, stresem, přepracováním apod. Administrátor NASA prý podobnou prověrkou plánoval už delší dobu, ale Muskovo veřejné kouření marihuany v NASA vyvolalo obavy a bylo pomyslnou poslední kapkou. Podle Williama Gerstenmaiera, šéfa pilotovaných letů v NASA, prověrka začne příští rok a bude velmi podrobná. Bude prověřovat cokoli, co by mohlo mít dopad na bezpečnost. Proběhnou například rozhovory se stovkami zaměstnanců na různých pozicích a pracovištích.

Oficiální vizualizace Falconu 9 s lodí Crew Dragon (Zdroj: NASA)

Někteří kritizují vyhlášení prověrky ze strany NASA jako poněkud pokrytecké a spíše politicky motivované. Agentura se totiž ohání tím, jak moc dbá na bezpečnost svých astronautů, ale na druhou stranu pro jejich přepravu na ISS momentálně spoléhá na ruské rakety Sojuz, u jejíchž posledních dvou pilotovaných letů na ISS došlo k vážným problémům. U mise MS-09 byla v lodi Sojuz nalezena vyvrtaná díra, která způsobila snížení tlaku na ISS, a poté v říjnu došlo k selhání rakety Sojuz během mise MS-10, což vedlo k nouzovému přerušení letu před dosažením orbity. Obě nehody se naštěstí obešly bez ztrát na životech, ale je trochu absurdní, že NASA nemá problém s tím, aby její astronauti letěli na Sojuzu jen 2 měsíce po říjnové nehodě, ale na druhou stranu stále hledá nové a nové důvody, proč odložit mise lodí Crew Dragon a Starliner s odvoláváním se na bezpečnost.

Není jasné, co bezpečnostní prověrka bude znamenat pro harmonogram letů nových lodí Crew Dragon a Starliner, ale dají se očekávat odklady. Možná právě proto Jim Bridenstine před pár dny prohlásil, že je jen velmi malá šance, že mise DM-1 stihne svůj oficiálně oznámený lednový start a nejspíš sklouzne do jara. Důvodem jsou prý potíže s několika komponenty včetně přistávacích padáků (mohlo by se jednat o blíže neurčené problémy, o kterých jsme informovali v říjnu). Ke startu však podle Bridenstinea “určitě dojde v první polovině roku 2019” a stále očekává první pilotované mise do konce příštího roku.

O anomáliích při testování padáků se mluvilo už dříve, ale údajně nešlo o nic kritického, a tak SpaceX nejspíš počítalo s tím, že dostane pro DM-1 výjimku a do startu DM-2 s posádkou už bude vše vyřešeno. Ale teď to vypadá, že NASA chce radši DM-1 odložit, aby mohly být potřebné úpravy provedeny už na této misi a ta tak co nejvíce odpovídala konfiguraci Crew Dragonu, který poletí na DM-2.

Test padákového systému Crew Dragonu v březnu 2018 (Foto: NASA)

Kromě padáků pak víme také o nedořešených problémech u motorů Merlin v nové variantě Block 5. U prvních dvou kusů se v létě začalo provádět kvalifikační testování a po rozebrání byly odhaleny určité hardwarové anomálie, které by mohly být potenciálně nebezpečné. SpaceX tedy přišlo s úpravami, které by tyto anomálie vyřešily a NASA odsouhlasila nový kvalifikační plán. Zatímco SpaceX pracovalo na tomto problému, firma navrhla krátkodobé řešení, které bylo shledáno dostatečně bezpečným, aby motory mohly letět na nepilotované misi DM-1.

Moje vlastní spekulace je, že NASA si možná nakonec rozmyslela možnost provedení DM-1 s motory, u nichž je problém vyřešen jen dočasně, nebo třeba SpaceX trvá příprava permanentní nápravy zjištěných nedostatků o něco déle, a to spolu s problematickými padáky vedlo k rozhodnutí odložit DM-1 do doby, než se všechno vyřeší. NASA tedy asi chce, aby DM-1 v podstatě 100% reprezentovala finální konfiguraci Falconu 9 a Crew Dragonu, na které poletí první posádka, a nestačí ji třeba 98% podobnost.

Zkrátka, demonstrační mise Crew Dragonu jsou sice stále oficiálně plánovány na leden a červen 2019, ale je velmi pravděpodobné, že dojde k několikaměsíčním odkladům.

Zdroje: Washington Post, Ars Technica, Florida Today

Petr Melechin
Latest posts by Petr Melechin (see all)



Mohlo by se vám líbit...

Odebírat komentáře
Nastavit upozorňování na
guest

44 Komentáře
nejnovější
nejstarší nejlepší
Inline Feedbacks
Zobrazit všechny komentáře
Vlado

mne to smrdí politikou, evidentne Boeing potrebuje viac času na prípravu ich lode a kedže je SpaceX už takmer pripravený na let tak ich chcú iba spomaliť. Kto vie aké prémie majú sľúbené za to kto sa ako prvý dostane na ISS. V prípade Boeingu ktorý má určite veľmi silný lobing v Congrese ani by som sa nečudoval ak by ťahali za pár pák aj v NASA.

Yamato

Ta cast o lietani na sojuzoch, ktore uz pripominaju rusku ruletu, je velmi trefna

peter

ruska ruleta bolo lietanie na americkych raketoplanoch, lebo tam bola naozaj len vec nahody co odpadavajuca izolacia trafi a raz trafila co bolo treba a vysledok kazdy pozname
vedelo sa ze ta izolacia odpadava a nic sa s tym nerobilo

Yamato

Tu sa ale nebavime o raketoplanoch

peter

ano ty sa tu bavis o hlupostiach

Roman

Yamato bacha Peter vsechno zná a všude byl.

byCx

Sice se vědělo, že odpadává, ale nikoho nenapadlo, že během těch pár metrů je rozdíl rychlostí 800 km/h a může to tak něco způsobit. Tomu nahrávalo i to, že ta izolace během dvaceti let nic neudělala. Navíc raketoplán vznikal v době, kdy se vše kreslilo a počítalo ručně a provádění jakýchkoli simulací bylo časově náročné a ohromně drahé.

peter

odpadavanie izolacie nemalo nic spolocne s tym ci sa pocitalo rucne alebo na pocitaci
ta izolacia odpadavat nemala

Roman

Vrtat diry do Sojuzu se taky neměly. 🙂 A chudaci se bali přiznat a schazovali to na sabotaž zlých imperialistu 🙂

peter

sa navrtala 1 diera, izolacia odpadavala pri kazdom starte a to je sakra rozdiel
ak budu vrtat a zalepovat dieru na kazdom sojuze tak potom to porovnavaj 🙂

byCx

V té době se věřilo, že to nic nedělá. Nikdo nevěděl, jak se to chová a kolik toho vlastně odpadává. A vesměs měli pravdu, protože více než sto letů izolace žádnou vážnou škodu nezpůsobila. V dnešní době je možné tohle simulovat, dříve to nešlo.

peter

nasa nema co verit
ta izolacia odpadavala to bol fakt a oni namiesto toho aby to vyriesili tak len verili? 🙂
viera nema co v technike hladat

byCx

V te dobe by to mohlo znamenat, ze zadny raketoplan nebude. Hodnotite to jako historii, tedy znate problem i dusledky, ale NASA v te dobe musela resit stovky podobnych hrozeb. Tuhle podcenili, dalsim zabranili. Je to o prioritach.

yamato

vidim ze uz aj na tomto fore sa objavili chytrolini, ktori by mohli sluzit ako vyukovy exemplar Dunning-Krugerovho efektu. Asi to bude nejaka elementarna vlastnost internetovych diskusii…

Samuel

Pár dní po oznámení termínu administrátor tej ustej oragznizácie povie že sa to oneskorí o niekoľko mesiacov? What? To akože pracujú v NASA tupci čo nevedia že sú problémy ktoré treba doriešiť a nezverejnia iný dátum alebo žiaden? Toto sa mi nezdá mám obavu že tam nebude niečo s kostolným poriadkom a niekto sa nevie zmieriť s takmer istou prehrou… Aj keď je podľa mňa úplne fuk či tam prvý doletí Dragon alebo Starliner obe lode budú tak či onak lietať k ISS z USA a už majú aj isté misie.

vencour

No uvidíme, jak ten audit dopadne. Na pracovní podmínky jsou taky nějaký normy. Hledat chybu v čemkoliv co má vliv na bezpečnost je dost gumový výrok.

Luboš

NASA je státní institucí. Svoje peníze si nevydělala. Dostala je od státu, který je lidem ukradl. Je absurdní, aby organizace žijící z ukradených peněz školila někoho, kdo si je musel vydělat svojí prací a nutila mu jejich standardy.
Kvůli státním zásahům už musel Musk zrušit nebo nákladně upravit několik zásadních projektů(mám na mysli především nucené certifikace a teď nově, zdá se, Muskovy plány na rychlé tunely pod L.A. ) a nedávno málem zcela úředníci odřízli Teslu od Muska. Ukazuje se, že pokud něco opravdu umíte, hlavním protivníkem vám nebude vlastní omezenost ani přání lidí ani vzdorovitá příroda, ale násilné regulace států – tohle je hlavní brzdou pokroku a zvyšování životní úrovně lidí. Nesmyslné regulace, které nám stát ve stále větší míře vnucuje každého z nás(ČR) aktuálně stojí asi 2/3 z toho co si vyděláme a i to co nám zbyde je obrovsky regulováno asi 2 miliony zákonů a nařízení. Tím se obrovsky snižuje ekonomický výkon společnosti a lidé jako Musk nemohou realizovat jejich smělé plány na druhou stranu podnikatelé jako Babiš jsou obrovsky zvýhodňováni a ještě nám přikazují co smíme a nesmíme dělat se svými penězi a životy. Stát nám vnutil demokratické volby, které tomuto nemohou zabránit. Jen vytvářejí ve společnosti pocit, že jsou lidé páni svých životů. Jenže evidentně nedává smysl hlasovat o tom co se stane s našimi penězi. Ty peníze a životy jsou naše. Ne těch lidí, kteří hlasují. Když se parta lidí rozhodne, že bude hlasovat o našich penězích nedá jim to právo to udělat, přesto že nám dovolí hlasovat také.

P. Roth

Aha a jak by u anarchokapitalismu měla fungovat instituce jako NASA ? Urzo, to není moc dobrý.

Libertarián

Tak aby neškodila. Nic víc.

Goodman

V anarchokapitalismu by nefungovala nejenom NASA, ale vůbec nic. Dokonce ani ten kapitalismus ne. Protože peníze jsou vlastně dluhopisem státu, jejichž hodnota je přímo úměrná jejich směnitelností a poptávkou. Bez právního rámce (regulace) a vymahatelnosti práva by byly peníze absolutně bezcenné.

Libertarián

Než začnete něco tvrdit, tak si o tom něco zjistěte. Právě jste se totiž zařadil do skupiny lidí, kteří tvrdili, že znovupoužití prvního stupně u kosmické rakety je hloupost.

kamil

Zásahy NASA se dají brát i pozitivně v okamžiku, kdy Elon bude své rakety nabízet dalším. Když to stačí NASA, musí to stačit každému. A i opačně, když zákazníci vidí, jak se Space X musí snažit, aby vyhověla NASA, tak jejich rakety musí být opravdu dobré

Jaro Pudelka

Tesla celú dotáciu do centu vrátila. SpaceX a Boeing dostali od NASA peniaze na vývoj pilotovaných lodí, avšak v pomere 2:1 v prospech Boeingu. Dnes SpaceX a Tesla sú ziskové firmy a Tesla nemá problém vrátiť vložené investície. Tak kde je problém? Asi v tebe ty troll. Toto je pre nick Peter, neviem prečo to hodilo sem.

peter

tesla je ziskova?to akoze jeden ziskovy stvrtrok je akoze uz znak ziskovosti? 🙂

Libertarián

Tak to chodí vždy když něco rozjíždíte, nebo dokonce vytváříte nový trh. Nejdříve jste ve ztrátě a pak, pokud jste správně trefil vaše budoucí očekávání, se dostáváte do zisku. Špatné projekty se do zisku nikdy nedostanou.

peter

12 rokov alebokolkoje tu uz tesla je rozbeh?

Libertarián

Jak dlouho to trvalo, než se přešlo od vozů tažených koňmi k motorovým vozům?

peter

a to co ma spolocne stym ze musk nedokaze roky dotiahnut teslu do zisku?

Libertarián

Vysvětluji vám, že ta doba, která se vám jeví příliš dlouhá, ve skutečnosti dlouhá není. Nakonec je to vidět i na akciích této firmy.

endemit

Tuším, že Amazon byl v mínusu snad ještě déle a dokonce ještě nedávno a dnes je to jedna z nejhodnotnějších firem na světě.

peter

trepes nezmysly
nadavas na stat, ale muskove firmy su bytostne zavisle na prachod od statu. nebyt nasa spacex je davno skrachovana firmicka, nebyt dotacii na eauticka musk by nepredaval take pocty a tak by tiez skrachoval
tunelovacia firma tiez mieri na statne/verejne zdroje

Jan

Urzo? Jsem nevěděl že se jmenuješ Luboš 😀

Goodman

ROFL, tak tohle snad nemyslíte vážně 😀 Nelze srovnávat regulaci a přebujelou byrokracii. Aby stát (a společnost vůbec) fungoval, tak musí stanovit nějaké manitynely. Jsou to zákony a regulační opatření. To je naprostý základ. Nejspíš budete jedním z “myslitelů neoliberálů”, kteří se domnívají, že si každý může dělat co chce. Ale to bysme jako společnost skončili do pár dnů. Anarchie je konec civilizace. Z historie víme, že buď taková civilizace zanikla nebo nakonec byla nastalone krvavá diktatura (jiná forma vlády se totiž během všeobecného rabování neujme). Abychom mohli řídit stát, tak potřebujeme finance na jeho provoz. Buď můžete financovat státní rozpočet z nerostných zdrojů (to nám nehrozí, nejsme ropný emirát na blízkém východě), nebo formou daní. Čili tvrdit, že stát krade je samozřejmě neskutečná blbost. Díky těm “krádežím” státu máte silnice po kterých jezdíte, chodníky po kterých chodíte, policii, hasiče a sanitku na zavolání, školy atd. bych mohl pokračovat do večera. V anarchokapitalismu byste žil jako v prvotně pospolné společnosti. Co se týče oné “drzé” regulace a bezpečnostních podmínek NASA, tak si uvědomnte jeden zásadní fakt. Radikální zvýšení bezpečnosti. Tím samým si prošla i letecká doprava. Abyste pochopil rozdíl, tak si vezměte nehodovost leteckých společností v EU, USA, Japonsku a Koreji ve srovnání s africkýcma a indonskýma dopravcema. V Africe a Indonésii můžete letět i se šrotem a posádkou nevalných kvalit. To je ten váš neregulovaný ráj.
Všeho moc škodí, to je pravda. Přebujelá byrokracie nebo přemrštěné daně jsou opačný extrém. Obrovské daně jsou doménou skandinávie, kde peníze končí na nejrůznějších dost pochybných humanistických projektech. Sponzorovat notorické lenochy a kavárenské žvatlali ze svých daních bych fakt taky nechtěl.

Jaro Pudelka

Súhlas.

byCx

Váš příspěvek je plný paradoxů a nemá smysl hledat v něm logiku a všechno to vyvracet. Chtěl bych ale vyzdvihnout jednu věc. NASA tuhle mašinérii platí, včetně těch dodatečných kontrol a může si tak vymýšlet co se jí zlíbí. Kdyby natvrdo řekla, že Boeing bude první, tak na to má plné právo a jsem si docela jist, že SpaceX to bude jedno. CrewDragon je navržen pro NASA a do dlouhodobých plánů je pro SpaceX tahle loď zbytečná. Až NASA řekne, tak SpaceX poletí. Jsou to její lety, ne lety SpaceX.

JANSA JAROSLAV

Centaur pro první Starliner je již připraven no a pak snad až se jako první připojí k ISS bude klid. To by bylo aby nebylo, že?

Zdeněk

Asi tak. Celé to pěkně smrdí.

Goodman

Ještě mě napadla konspirační teorie (dost přitažená za vlasy, jenom mě to na chvíli blesklo hlavou). Co když chtějí, aby rusové udělali nějakej velkej průser – ve smyslu ztráty posádky. Byla by to velká diskreditace a poslední kapka v moři novodobých trablů ruské kosmonautiky. Odpadla by tak konkurence.
Oops, to mělo být pod vlákno výše u byCx.

Yamato

Diskreditovanie ruskej kozmonautiky je nosenie dreva do lesa

byCx

Taky myslím, že to souvisí spíš s tímto.

byCx

Asi čekaj až v Sojuzu opravdu nějakej Američan zařve.

peter

vies kedy naposledy niekto v sojuze zomrel?

Kotlopou

Tomuto přístupu se říká normalizace odchylky a začíná se dost znovu objevovat. To, že se nehoda ještě nestala, není relevantní. Před každou nehodou je dlouhé období, kdy ještě žádná nehoda nebyla. Viz raketoplány apod.

byCx

Jj vim. I tak to nic nemeni.