Obří raketa Super Heavy poprvé zažehla motory, orbitální start s vylepšenou Starship je opět o krok blíže
Přípravy SpaceX na chystaný orbitální start Starship pokračují, a tak nastal čas na další pravidelné shrnutí aktuálního dění ve Starbase. Prototyp Super Heavy B3 absolvoval svůj první statický zážeh, integrační věž je opět o kus vyšší a výroba orbitálních prototypů Starship S20 a Super Heavy B4 je v plném proudu. Zároveň byl finalizován počet Raptorů na Super Heavy, přičemž tyto motory budou časem vyráběny v nové továrně v McGregoru.
Super Heavy
Asi největší událostí posledních týdnů bylo testování Super Heavy B3. Tento prototyp rakety Super Heavy měl být původně použit na první orbitální misi spolu se Starship S20, ale pak došlo ke změně plánů a B3 poslouží pouze pro pozemní testování. Prototyp byl zkompletován 29. června 2021 a na rampu byl převezen 1. července, načež byl umístěn na upravený testovací stůl A. Zde pak 9. července proběhl test s plynným dusíkem a 12. července prototyp podstoupil tlakové testování s kryogenním dusíkem. Následně byly nainstalovány tři motory Raptor (RC57, RC59 a RC62) a 19. července byl proveden krátký statický zážeh všech tří motorů. Bylo to vůbec poprvé, kdy raketa Super Heavy zažehla motory.
Test proběhl v pořádku, ale není jasné, co se bude s B3 dít dál. Elon Musk po zážehu uvedl, že možná bude proveden ještě zkušební zážeh s 9 Raptory, ale bude prý záležet na tom, jak budou probíhat přípravy následujícího prototypu Super Heavy B4. Od té doby ale byly z prototypu B3 odmontovány všechny Raptory a výroba exempláře B4 zřejmě pokračuje dobře, takže je možné, že další testování podstoupí až tento pokročilejší prototyp.
Motory Raptor
Elon Musk dále potvrdil, že Super Heavy bude ve finální podobě nakonec mít celkem 33 motorů Raptor. Všechny budou v podstatě stejné (půjde o atmosférické motory „Raptor 2“), akorát těch 20 krajních (verze RB) nebude vybaveno hydraulikou pro naklápění. Zbylých 13 motorů ve variantě RC bude umístěno uprostřed rakety a pomocí naklápění budou schopny řídit směr letu. Jeden z fanoušků vytvořil následující neoficiální představu rozložení 33 Raptorů na Super Heavy a podle Elona Muska má velmi blízko realitě.
Připomínám však, že minimálně první orbitální prototyp Super Heavy (tedy B4) by podle dřívějších informací měl dostat „pouze“ 29 motorů. Řada z nich už dokonce byla doručena do Starbase, jak ukázal například následující snímek od Elona Muska. Na něm lze vidět Raptory RB a RC v popředí a za nimi pak leží RVac s rozměrnou tryskou. Kompletní přehled všech známých Raptorů najdete zde.
Všechny motory Raptor se momentálně vyrábějí v centrále SpaceX v kalifornském Hawthorne, ale to se má změnit. Elon Musk aktuálně uvedl, že brzy začne stavba nového zařízení, kde bude probíhat velkovýroba Raptoru 2 (tedy typů RC a RB) s kapacitou kolem 800–1000 motorů ročně. Vakuové motory RVac a experimentální kusy budou nadále vyráběny v Hawthorne. Nová továrna má být nejproduktivnější a nejpokročilejší na světě a bude umístěna v texaském McGregoru, kde SpaceX už dlouhé roky provádí testování všech svých motorů a také obou stupňů raket Falcon. Červencové letecké snímky od NASA Spaceflight ukazují, že stavba nové továrny už zřejmě začala. Elon Musk navíc na Twitteru naznačil, že chtěl původně továrnu vybudovat ve Starbase, ale nakonec musel vybrat McGregor. Možná tím naráží na rozličné problémy s úřady, se kterými se SpaceX potýká při stavbě a provozu základny Starbase.
Starship S20
Starship S20 by měl být první prototyp kosmické lodi, který se vydá na orbitální test v kombinaci s raketou Super Heavy B4. Z plánovaného letového profilu to sice vypadá, že orbity ve skutečnosti nebude tak úplně dosaženo, ale pro jednoduchost budu test nadále označovat za orbitální. Prototyp S20 je už několik měsíců ve výrobě a momentálně to vypadá, že brzy začne finální kompletace všech dílů do jednoho celku.
Zajímavostí je, že loď zřejmě bude mít aerodynamické klapky s odlišným tvarem. Elon Musk potvrdil, že klapky na Starship nově budou užší a lehčí. Změny byly provedeny na základě dat z testovacích letů, při kterých bylo zjištěno, že původní klapky byly zbytečně velké. Starship S20 také bude první prototyp, který bude mít kompletní tepelnou ochranu, aby dokázal přečkat žhavý návrat z (téměř) orbitální rychlosti. Ve Starbase už byly spatřeny díly Starship, které jsou vůbec poprvé vybaveny keramickými destičkami tepelného štítu. Jde například o aerodynamickou špičku nebo řídicí klapky, jejichž tvar vyžadoval použití nových zahnutých destiček. SpaceX zatím klapky s tepelnou ochranou netestovalo při reálném letu, tak nezbývá než doufat, že se při orbitálním testu osvědčí.
Po dokončení výroby Starship S20 lze očekávat, že prototyp nejdříve podstoupí sérii pozemních zkoušek samostatně (a to samé platí pro Super Heavy B4). Teprve poté se nejspíš dočkáme spojení obou strojů do jedné sestavy a společného testování na orbitální rampě. Na suborbitální testovací stůl B byly nedávno nainstalovány hydraulické písty, které při testech simulují tah Raptorů. Je dost možné, že budou využity při pozemním testování Starship S20 před instalací Raptorů a provedením statického zážehu.
Stavba orbitální rampy mezitím pokračuje a obří integrační věž už má nainstalovaných 8 segmentů, přičemž se chystá instalace devátého, který by už měl být poslední. Také se očekává brzká instalace vypouštěcího stolu. Někdy během následujících měsíců bychom tedy mohli ve Starbase spatřit kompletní sestavu Starship a Super Heavy stojící na hotové orbitální rampě. Prozatím si ale musíme vystačit s fotomontáží:
- Mise Starlink 6-70 - 1. 12. 2024
- Mise Starlink 9-14 - 29. 11. 2024
- Mise NROL-126 - 26. 11. 2024
Zajímalo by mě, jak a za co ten booster drží, aby při testování 9 Raptorů neuletěl. Trochu tam ty “svěráky” jsou vidět?
Chapu dobre , ze ta integracni vez by mela slouzit jak pri odletu , kdy se do SS nejakym spojovacim tubusem vyhledove nahrnou nejaky lidi, tak pri pristani SH kdy se tato zachyti za grid-fins do celisti a pak zase umisti na rampu ? Neni ta ostatni infrastuktura kolem nejak moc blizko ? Cekam totiz jeste par vybuchu pri testovani, tak aby to nemuseli budovat znova, ale… snad vi co delaji…
Metan bouchá jen ve velmi malém rozsahu koncentrace s kyslíkem. Jedná se vetsinou o požár. Kapalný metan se musí vyparit, aby hořel.
Zatím nebouchl tanker na prepravu LNG. Je znám 1 velky pozar, který byl uhasen.
Plynný zemní plyn je daleko nebezpečnější nezli LNG, ale také se jedná vetsinou o požár a to tryskavy.
Věž je ocelová, ale jedná o masivní konstrukci a při chlazeni vodou u paty veze by mela vydržet.
Větší neplechu nadělá vaha zbytků rakety. Plné je to cca 5000 tun.
Plná plechovka s pivem je take slušný projektil.
Dle mne by měli dělat statický zážeh u obou stupňů samostatně a pak teprve složit do kompletu.
Nejzajimavejsi bude chycení boosteru do kleští, uvidime.
Palivo pro ship budou dopravovat skrz věž do výšky cca 80 m.pro dopravu lidí asi bude vytah a nahoře chráněná plošina. To je ale zatím daleko nežli bude ship pro prepravu lidí homologován. Ale mohu se mýlit.
Věže jsou v plánu na starbase 2.
🙂
Snad se povede nějaká vyjímka pro let ze starbase.
Procházel jsem si forum
https://forum.nasaspaceflight.com/index.php?topic=52656.0
A je to celé na levačku.
Povolení pro orbitální lety nemá a FAA chce nové vlivy na okolí.
Ledaže by změnili název rakety na falcon SS a FAA zavřela oči i uši.