Témata

Oblet Měsíce: Nejpalčivější otázky zodpovězeny (1. část)

SpaceX v pondělí všechny zaskočilo oznámením plánů obletět Měsíc s dvěma civilisty už koncem roku 2018. Reakce veřejnosti i odborníků na sebe nenechaly dlouho čekat a každý názor byl jiný. Někteří lidé jsou optimističtí a věří, že SpaceX opravdu vyšle lidskou posádku ještě během roku 2018. Jiní však nad plány mávnuli rukou se slovy, že SpaceX se málokdy povede dodržet oznámený termín. Těžko říct, který z táborů má pravdu, budeme se muset nechat překvapit. Osobně očekávám menší odklady, takže mise se podle mě uskuteční až v roce 2019. Během týdne od oznámení však zároveň  vyvstala řada dalších otázek ohledně této mise a já pro vás tedy sepsal odpovědi na ty nejčastější a nejzajímavější z nich. Pojďme se podívat, jak by takový oblet Měsíce vlastně probíhal, kolik bude stát lístek a co jsme se dozvěděli o cestujících.

Falcon Heavy a Crew Dragon při startu (Autor: SpaceX)

Jak bude mise probíhat?

  • Dva cestující poletí v kosmické lodi Crew Dragon, kterou k Měsíci vynese raketa Falcon Heavy startující z rampy LC-39A na Floridě.
  • Let bude plně automatický a ovladatelný ze Země – cestující budou muset zasáhnout jen v případě neočekávaných krizových situací, k čemuž budou vyškoleni.
  • Crew Dragon je v porovnání s Apollem nebo současnými Sojuzy docela prostorný, jelikož je navržen až pro 7člennou posádku. Objem lodi je 10 m3.
  • Dragon poletí po dráze volného návratu, což znamená, že Dragon bude po oddělení od horního stupně rakety nasměrován k Měsíci takovým způsobem, že loď Měsíc obletí a vrátí se na Zemi teoreticky i bez jakékoli další korekce trajektorie. V reálu však samozřejmě dojde k menším korekcím, aby bylo dosaženo optimální trajektorie.
  • Někde se mylně uvádí, že Dragon se dostane na oběžnou dráhu Měsíce, ale není to tak. Loď kolem Měsíce jen proletí. V nejbližším bodě se pravděpodobně dostane do vzdálenosti několika set kilometrů od povrchu Měsíce.
  • Průměrná vzdálenost Měsíce od Země je nějakých 384 000 kilometrů. Cestující na první misi se tak stanou rekordmany mezi civilisty, co se týče dosažené vzdálenosti od Země. Mezi astronauty tento rekord patří posádce Apolla 13, kteří se dostali až do vzdálenosti přesahující 400 000 km.
  • Po návratu k Zemi loď projde atmosférou, přičemž ji ochrání tepelný štít z materiálu PICA-X, a následně přistane buď na pevnině pomocí motorů SuperDraco, nebo klasicky v oceánu na padácích. O přistání si povíme více v druhé části tohoto článku.
  • Celá mise by měla trvat zhruba týden.

Pro ilustraci přikládám fotogalerii a videa o Crew Dragonu:

Crew Dragon (tehdy Dragon V2) při slavnostním představení v roce 2014 (Foto: SpaceX)
Interiér Crew Dragonu během úvodního představení v roce 2014 (Foto: SpaceX)
Dotykové obrazovky v Crew Dragonu (Foto: SpaceX)
Detail na tlačítka (Foto: SpaceX)
Čtyřmístný interiér Crew Dragonu (Foto: SpaceX)
Interiér Crew Dragonu (Foto: SpaceX)
Elon Musk v Crew Dragonu (Foto: Vogue)

Video znázorňující typickou misi na ISS v Crew Dragonu:

Video s detailními záběry na interiér Crew Dragonu:

Putování Crew Dragonu na oběžné dráze:

Slavnostní představení Dragonu V2 (české titulky):

Tip: Pro další videa a informace o lodi Dragon doporučuji navštívit souhrnný článek.

Kolik bude stát lístek?

Civilista Greg Olsen si v roce 2005 zaplatil za cestu na ISS (Foto: Space Adventures)

Elon Musk při úvodním oznámení této mise řekl, že cena lístku bude srovnatelná s cenou cesty na ISS. Jenže už neupřesnil, jak to přesně myslí.

  • NASA momentálně platí za jedno místo v ruském Sojuzu pro své astronauty zhruba 80 milionů dolarů.
  • Společnost Space Adventures však nabízí lety na ISS pro civilisty za 20 milionů dolarů.
  • Aby toho nebylo málo, tak cena za vynesení jednoho astronauta na ISS pro NASA v rámci programu Commercial Crew v lodích od SpaceX nebo Boeingu je vypočítána na nějakých 50 milionů dolarů.

Jelikož vynesení satelitu Falconem Heavy momentálně stojí nějakých 100 milionů dolarů a tato cena už počítá se záchranou stupňů, tak si osobně myslím, že Musk mluvil o té ceně, kterou NASA platí Rusku, protože ty ostatní varianty jsou moc levné. Elon navíc říkal, že takováto mise je z finančního hlediska pro SpaceX lukrativní, takže v ceně lístku by měla být také nějaká rozumná marže.

Samozřejmě je možné, že SpaceX zisk oželí, jelikož uskutečněním této první mise získá neocenitelné PR. Dalším faktorem může být také to, jak vysoké úspory SpaceX očekává ze znovupoužitelnosti zachráněných raketových stupňů z této mise. Pokud věří, že stupně bude možné znovu použít bez nějakých drahých inspekcí a oprav, tak samozřejmě náklady pro SpaceX by byly radikálně nižší a tím pádem by i cena lístků mohla být relativně nízká, i kdyby se společnost nezřekla vlastní marže.

Co víme o cestujících?

Moc toho nevíme. Elon Musk řekl, že nemůže prozradit jména těch prvních dvou cestujících, neboť si zatím přejí zůstat v anonymitě. Víme však, že se ti dva už znají a že to “nejsou hollywoodské celebrity”. Vzhledem k předpokládané ceně lístků a skutečnosti, že už podle SpaceX složili “značnou zálohu”, se však s jistotou jedná minimálně o korunové miliardáře (nebo jednoho miliardáře, který platí za dva).

Bude se loď nějak lišit od té, co ponese astronauty na ISS?

Podle Elona Muska se bude lišit pouze minimálně. Hlavní změnou bude přidání systému pro komunikaci se Zemí na velké vzdálenosti, neboť Dragon byl původně navržen jen pro nízkou oběžnou dráhu Země, kde je komunikace o dost snazší. Možná si říkáte, že týdenní mise k Měsíci musí v porovnání s několikahodinovou misí na ISS vyžadovat výkonnější systémy podpory života a podobně, ale je potřeba si uvědomit, že Crew Dragon byl navržen pro 7 lidí a s velkými rezervami. Cesta na ISS se v nouzových situacích může protáhnout i na několik dní (podobně jako tomu je v případě cesty současného nákladního Dragonu). Systémy tedy logicky musí bez problému zvládnout i týdenní misi se dvěma lidmi, aniž by byly nutné nějaké změny.

Crew Dragon na oběžné dráze Země (Autor: SpaceX)

Tímto končí první část článku s nejpalčivějšími otázkami o misi kolem Měsíce. V druhé části se dozvíte například o reakci NASA nebo o tom, zda Crew Dragon při této misi bude přistávat motoricky, nebo na padácích.

Zobrazit komentáře

  • Myslíte si, že může teoreticky proběhnout oblet Měsíce dříve, než mise DM-2? Nebo se spíš letos nedočkáme?

    • Podle mě to rozhodně bude až po DM-2. Přeci jen, FRT trajektorie je dál než LEO, takže bych být SX šel postupně. Nejdřív LEO a pak měsíční orbita. A taky hlavně se po tom obletu bude muset minimálně vyměnit tepelný štít. Jaroslav Kousal ve své přednášce uvádí, že Pica-X je sice moderní material, ale znovupoužitelný jen po misích na LEO.

  • Technická poznámka, kupříkladu N. Armstrong byl od roku 1960 taky už jen civilista. Ale samozřejmě, tady to asi zřejmě budou lidičci, kteří viděli armádu jen z rychlíku.

  • Zdravím, opravdu je objem té lodi 10 m krychlových a je navržen pro 7 lidí? Mně to přijde v tomto obsazení jako přepravník na maso...to je hrozně malý prostor, fakt to tam přežijou???

    • 7 lidí je teoretické maximum, je možné, že v tolika v reálu ani nikdy létat nebudou.Na ISS budou létat jen ve čtyřech a kolem Měsíce jen ve dvou, takže se mačkat nebudou. :) Nicméně i v těch sedmi by krátký několikahodinový let na ISS lidi bez problému přečkali. Nebylo by to asi nijak extra pohodlné, ale třeba v Soyuzu jsou taky jak sardinky. :)

  • Vy nás napínáte... v mém věku se už druhého dílu nemusím dožít ;-)

Sdílet

Aktuální články

Noland Arbaugh bude 72 hodin vzhůru, aby předvedl nepřetržité používání svého implantátu od Neuralinku

Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…

21. 11. 2024

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024