Nový rozhovor s šéfredaktorem ElonX o Elonu Muskovi a jeho projektech
Šéfredaktor webu ElonX Petr Melechin přijal pozvání do nového podcastu Education Theory „o tom, co vás ve škole nenaučí“. S Vaškem a Jardou pak mluvil o Elonu Muskovi, SpaceX, Tesle i Neuralinku.
Je Musk blázen nebo génius? Jak SpaceX spolupracuje s NASA při cestách na Měsíc? Jak jsou na tom kosmické programy různých zemí? Představují společnosti Blue Origin a Virgin Galactic konkurenci pro SpaceX? Je teraformace Marsu reálná? Měly by se podporovat elektromobily, i když mají výfuk v elektrárně? Kdy nám Neuralink nainstaluje čip do hlavy? Jaké přínosy má internet přes Starlink? A který projekt Elona Muska bude historicky nejvýznamnější? Na tyto otázky a další témata přišla řeč v rozhovoru.
- Mise Starlink 6-70 - 1. 12. 2024
- Mise Starlink 9-14 - 29. 11. 2024
- Mise NROL-126 - 26. 11. 2024
Také nemám důvěru pro konspirační teorie.
Nicméně – zdá se mi vysoce pravděpodobné , že v tomto případě je skutečně povolení záměrně blokováno ve prospěch SLS. Máme pro to totiž příklad z historie – první družici na světě mohl vypustit Von Braun již v roce 1956 , ale příkaz od administrativy to zakázal. Byl upřednostněn Vanguard , protože to mělo zabránit tomu , aby za vypuštěním první Americké družice stál Německý konstruktér.
A historie se občas opakuje – nedivil bych se kdyby to SLS nepomohlo – stejně jako to nepomohlo Vanguardu.
Jestli se má zdržovat až do startu SLS … tak to asi bude ještě na dlouho.
SLS nezvládla test tankování (odpočtu), a to ani potom, co se vykašlali na test tankování druhého stupně. A míří zpět do hangáru. Zatím není jasné jestli budou zkoušet ten wetdress rehersal opakovat (nebo se ho NASA vzdá) … ale už teď to vypadá na start nejdříve v srpnu.
Při testu WDR 17. dubna nebyl problém v SLS. Problém (malý únik kapalného vodíku) byl v TSMU na ML-1.
WDR se bude opakovat v každém ze tří naznačených scénářů.
Červencové ani srpnové období startu nebylo včera nijak zpochybněno.
Už se v těch zkratkách začínám nějak ztrácet 🙂
Popravdě … moc podrobně to nesleduju (většinou mi k uspokojení zvědavosti ohledně SLS stačí, když si jednou za čas přečtu nějaký sběrný článek většinou od Bergerů nebo od Hošků, když vyjde 😉 … Dej vědět, až bude).
Ani sem nezaznamenal, že to 17. ještě zkoušeli – poslední, co sem nějak zaznamenal, že třetí pokus byl 14. a myslel sem, že to pak vzdali.
Musím přiznat, že po technické stránce mě SLS nějak přestává zajímat, a pomalu to začíná přebíjet “politika” kolem – skoro mě více zajímá, jestli tedy nějakou část testu přeskočí (jako například, když se vzdali pokusů o tankování druhého stupně), a další “systémové” a “certifikační” ústupky a změny v podobném směru.
Pokud jde o ten červencový start … tam jsem právě zvědav, co jsou ochotni “přeskočit”. Mám pocit, že když se tady ty výlety na rampu a zpět nakombinují s cyklama pro certifikaci sebedestrukčního systému, omezeným množstvím pokusů o tankování dostupným vodíkem, omezenou dobou na rampě a oknama pro start … tak to moc příznivě nevypadá. Proto jsem si tipl NET srpen.
17.4. byl překlep. Myslel jsem ten třetí pokus 14. dubna, kdy byl zjištěn únik kapalného vodíku v čerpacím stojanu TSMU, který je součástí mobilní vypouštěcí plošiny. Víc pokusů zatím nebylo. Při tom třetím pokusu měl být WDR horního stupně ICPS nahrazen analýzou dat z letů horních stupňů DCSS, z nichž ICPS konstrukčně vychází. Po výměně zpětného ventilu od heliových nádrží COPV v ICPS (což byl při všech třech pokusech jediný zjištěný problém na SLS) se zřejmě vrátí i k WDR horního stupně.
Pro pokus o start v červenci nejsou ochotni přeskočit nic. Jeden ze tří představených scénářů ale počítá s jediným návratem do VAB, kde by kromě výměny ventilu a opravy TSMU udělali i všechny přípravy nutné pro start. Na rampě by se pak během maximálně sedmi dnů pokusili o WDR i o start.
SLS je jiný příběh nežli SHS.
Rampa na Starbase měla potíže při dokončování. Dodavali nově metanové nádrže. Ale teď by mělo vše fungovat.
Připraví B7 s nejakým S a dle mne poletí.
Na druhou stranu – SpaceX má už tři roky povolení pro orbitální starty Starship na Floridě, ale samo rozhodlo o upřednostnění Boca Chica. EIA a územní řízení běžně bývají zdlouhavé procesy, protože se autorizovaná osoba musí vypořádat se všemi podáními ve věci tak, aby minimalizovala pravděpodobnost shození svého rozhodnutí soudem.
U té Floridy – nebyl náhodou problém s tím, kde tu raketu stavět, respektive, jak ji přepravovat z výroby na rampu? Mám pocit, že z toho areálu na FL byla ta doprava na rampu nějaká krkolomně + se mi nějak vybavuje, že se tam navíc ještě plánovaly nějaké úpravy, které ji měly přinejmenším na čas “uzavřít”.
(Ale memoria mea fragilis est… možná si vzpomene Petr, ten má paměť jako ocelovou past :).
Nicméně výrobní areál SpaceX u silnice Roberts Road je na dohled od haly VAB a logisticky bezproblémový.
Roberts road ano, ale to je *teď* novinka (a o povolování výstavby / rozšíření tohoto areálu moc nevím, a tam navíc v té době hrál v té době ještě velkou roli důraz na F9)
Mk2 se vyráběla před 3 lety jinde – v Cocoa … a transport měl být kombinovaný silnice, loď, silnice… (vzdálenost 45km+) … překopávali tam tehdy půlku města pokud si pamatuju, aby se tam se SS případně dalo projet.
Roberts Road mají taky už od roku 2019, ale preferovali Boca Chica.
https://forum.kosmonautix.cz/viewtopic.php?p=103657#p103657
PS. A jak je uvedeno v tom odkazu, “SpX má ale na KSC a CCAFS pronajato několik budov a hangárů, kde může SS dokončit mnohem pohodlněji už teď.”
ElonX o tom také informoval v roce 2020.
Poprvé už v roce 2018. 😉
Sem říkal… ocelová past.
Petře ať se daří.
Je Musk blázen nebo génius?
Dle mne kombinace. Dědeček byl Joshua Haldeman. Jablka napadají daleko od stromu.