Aktuality

Nový autodestrukční systém ušetří SpaceX peníze i čas

Obsluha kosmodromu na Cape Canaveral Air Force Station (Foto: USAF)

Možná jste zaznamenali, že mise CRS-10 byla první, při které měl autodestrukci rakety v případě letové anomálie zcela na starosti počítač místo člověka na zemi. Úterní mise EchoStar 23 pak bude na dlouhou dobu poslední misí bez tohoto systému. Měla totiž původně startovat ještě před misí CRS-10, a tak je ještě stále vybavena starým manuálním systémem. Florida Today včera vydala zajímavý článek, z kterého jsme se dozvěděli, že přechod na tento nový autonomní systém ukončení letu (Autonomous Flight Termination System – AFTS) měl za následek snížení množství potřebného personálu obsluhy kosmodromu o celých 60 % a pro SpaceX to znamená velké úspory a vyšší flexibilitu.

Jak vlastně AFTS funguje? Jedná se softwarový systém vyvinutý NASA a americkým letectvem, který SpaceX adaptovalo pro svou raketu Falcon 9. Tento systém během letu kontroluje spousty různých údajů a v případě, že detekuje nějakou anomálii či odklon od plánované dráhy letu, může vydat pokyn ke zničení rakety. Zničení se provádí z bezpečnostních důvodů – raketa, která se vymkla kontrole by teoreticky mohla ohrozit lidské životy nebo majetek na zemi, a tak je lepší ji ještě za letu zničit, aby k něčemu takovému nedošlo. Výhodou autonomního systému je rychlejší reakce a zároveň menší šance na chybné rozhodnutí. Člověk se může k vydání pokynu ke zničení rakety unáhlit, ale počítač má k dispozici více informací a dokáže například poznat, že raketa, která se začala odklánět od plánované dráhy, ve skutečnosti už provádí potřebné korekce, které ji včas vrátí na původní dráhu.

Antény, které jsou součástí Eastern Range, což je obslužný komplex amerického letectva pro starty z Mysu Canaveral

Ptáte se, proč zavedení tohoto systému pro SpaceX představuje tak velké úspory? Je to proto, že technické zázemí obsluhy kosmodromu je extrémně zastaralé a využívá techniku z 60. a 70. let minulého století (některé komponenty dokonce ještě stále používají elektronky!). A jelikož každá raketa a každá mise má jiné parametry a tím pádem i požadavky na obsluhu, musí po každém startu proběhnout složité překonfigurování techniky pro start příští. Tento proces trvá zhruba dva dny a vyžaduje personál čítající několik set lidí. Pro SpaceX měl přechod na tento systém za následek 50% úspory nákladů na služby obsluhy kosmodromu (anglicky “range operations”), neboť nyní je potřeba k zajištění startů jejich raket o neuvěřitelných 150 lidí méně. Zároveň došlo ke zkrácení nutné prodlevy mezi jednotlivými starty – v budoucnu by prý SpaceX klidně mohlo odstartovat během jednoho dne z obou svých floridských ramp.

EchoStar 23 tedy bude na dlouhou dobu poslední misí se starým manuálním systémem pro sebedestrukci. Výjimkou budou lety na ISS s lidskou posádkou (Commercial Crew), jelikož NASA je zatím opatrná a lety Falconu 9 s jejich astronauty budou minimálně ze začátku stále používat starý manuální systém autodestrukce. Zajímavostí je také to, že raketa Falcon Heavy by bez AFTS v podstatě nemohla létat, neboť u ní bude potřeba sledovat a hlídat čtyři různé části rakety (z toho tři se budou vracet na zem) a bez AFTS by něco takového nebylo vzhledem k zastaralé technice obsluhy kosmodromu možné.

SpaceX je první a zatím jedinou firmou disponující autonomním sebedestrukčním systémem, konkurenční ULA plánuje zavedení AFTS až na nové raketě Vulcan, která má poprvé letět v roce 2019.

A ještě jedna zajímavost na závěr: Na vývoji AFTS se podílel také David Pavlík – jediný Čech, který pracuje ve SpaceX. Zkrátka zlaté české ručičky! 🙂

O AFTS jsem už dříve krátce informoval v tomto článku (poslední sekce).

Zobrazit komentáře

Sdílet

Aktuální články

Lex Fridman: Neuralink a budoucnost lidstva, 3. část – Matt MacDougall

Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…

18. 11. 2024

Novinky o Starlinku: Snímek družice na orbitě, spolehlivost přenosu při letu Starship, továrna v Texasu a další

V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…

17. 11. 2024

NASA v roce 2014 málem neudělila SpaceX kontrakt na vývoj lodě Crew Dragon, preferovala osvědčený Boeing

Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…

12. 11. 2024

Představení přenosné antény Starlink Mini, která je vhodná pro připojení k Internetu na cestách

Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…

10. 11. 2024

SpaceX v rámci zásobovací mise CRS-31 otestuje technologie pro vyvíjenou loď, která zajistí deorbitaci ISS

NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…

6. 11. 2024

Noland Arbaugh shrnul 9 měsíců používání svého neurálního implantátu a prozradil několik novinek

Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…

5. 11. 2024