Čínská továrna Tesly se po vynucené pauze způsobené šířením koronaviru opět vrátila do provozu, kvůli bezpečnostním opatřením ale bude navýšení produkce nějakou dobu trvat. Mezitím v Evropě probíhají přípravy na stavbu německé Gigafactory a dle všeho automobilce momentálně chybí pouze svolení úřadů. Americká Giga New York zase ve velkém nabírá zaměstnance za účelem navýšení produkce a splnění podmínek úřadů. Musk také dal nápovědu, kde by Tesla mohla postavit svoji další továrnu. Zároveň došlo k přejmenování továren Gigafactory, již se nebudou používat čísla, ale v názvu bude zohledněno místo stavby:
Gigafactory 1 -> Giga Nevada (baterie a pohonné jednotky pro Model 3)
Gigafactory 2 -> Giga New York (solární panely a tašky, Superchargery, staniční baterie)
Gigafactory 3 -> Giga Shanghai (auta pro Čínu a okolí)
Gigafactory 4 -> Giga Berlin (auta pro Evropu)
Do dubna tohoto roku by mělo v Giga New York pracovat 1460 zaměstnanců Tesly a Panasonicu, což byla jedna z podmínek pro obdržení investičních pobídek na stavbu továrny. V případě nesplnění pak oběma firmám hrozí milionové pokuty. Dle zákonodárce Seana Ryana momentálně v továrně pracuje 1 100 zaměstnanců, což je oproti loňskému roku nárůst o téměř 400 pracovníků. Ryan zároveň vyjádřil přesvědčení, že se Tesle a Panasonicu podaří dané podmínky splnit, sám je prý z pokroku obou společností „příjemně překvapený“.
V minulosti nebylo na Giga New York soustředěno tolik pozornosti Tesly, jelikož automobilka musela především řešit problémy s výrobou Modelu 3. Nyní ale Tesla postupně rozšiřuje své střešní tašky do dalších amerických států a snaží se co nejvíce navýšit jejich výrobu. Do roku 2026 pak musí dle podmínek investičních pobídek v továrně pracovat 5 tisíc zaměstnanců.
V dubnu se pak má v Giga New York konat prezentace s Elonem Muskem, při které budou oznámeny nějaké novinky. Není jasné, jestli tato událost nahrazuje dříve oznámený Battery & Powertrain Day, nebo zda jde o samostatnou událost, která se zaměří třeba na solární tašky.
Čínská továrna Giga Shangai se po týden a půl dlouhé vynucené pauze z důvodu vládních opatření vůči šíření koronaviru opět vrátila do provozu. Nějakou dobu ale zřejmě ještě bude trvat dostat produkci zpátky na nějakou vyšší úroveň, jelikož z nařízení úřadů musí firmy evidovat zaměstnance vracející se z jiných oblastí a musí jim zajistit dvoutýdenní karanténu. Navíc byly zavřené též firmy dodávající do Giga Shangai materiály, což situaci rovněž neusnadňuje. Dle bankovní instituce Citibank se kvůli zavedeným opatřením může do práce vrátit pouze kolem 30 % zaměstnanců.
Mezitím čínský výrobce baterií CATL potvrdil zprávy, že bude Tesle do Giga Shanghai dodávat bateriové články pro elektromobily. Dodávky začnou v červenci 2020 a budou pokračovat až do června 2022. Elon Musk navíc nedávno potvrdil, že Tesla spolupracuje také s korejským dodavatelem baterií LG Chem. Bohužel nebylo oznámeno ani množství dodávaných baterií a ani, zda budou vyráběny přímo v továrně či pouze dováženy. Vzhledem k pouze dvouleté smlouvě na dodávky od CATL se nabízí spíše druhá možnost, každopádně víme, že Tesla má již postavenou halu na výrobu baterií, jednotlivých modulů a pohonných jednotek. Pravděpodobný scénář je tedy nejspíš takový, že CATL a LG Chem dodají Tesle baterie a automobilka si je následně sama zkompletuje do jednotlivých modulů.
Tesla také vydala několik krátkých videí se záběry z továrny:
V Evropě mezitím pokračují přípravy na stavbu Giga Berlin, celý projekt se ale setkal s určitou mírou protestů a nevole. Tesla tak například měla jednání se Sdružením pro životní prostředí a ochranu přírody Německa (zkratka BUND), jemuž se nelíbilo především množství vody, které bude továrna využívat. Axel Heinzel-Berndt z BUND poté do médií uvedl, že Tesla sníží využití vody z 372 kubických metrů za hodinu na 238 kubických metrů za hodinu díky využívání odpadní vody a změnám v chladících systémech. Musk ale následně ještě poskytl na Twitteru upřesnění – Tesla nebude takové množství vody využívat pořád, nýbrž půjde o maximální hodnotu, které může být dosaženo ve vzácných případech.
Zároveň CEO Tesly uvedl, že kvůli Giga Berlin nebude pokácen přírodní les, jak si mnozí myslí, nýbrž uměle vysazený les určený pro výrobu kartonu a automobilka navíc nechá pokácet jen malou část. Továrna má být mimo jiné navržena tak, aby co nejméně škodila životnímu prostředí a má využívat obnovitelné zdroje energie. Musk již dříve například slíbil, že Tesla za každý pokácený strom nechá vysadit tři nové stromy. Dle Brandenburg Area Agency toto automobilka provede na třech různých místech nedaleko Giga Berlin. Půjde o oblast u města Brandenburg an der Havel, městečko Baruth a oblast Bad Saarow.
Tesla také uspořádala posezení s veřejností, na které dorazilo kolem stovky lidí a automobilka zde jednak poskytla informace o stavbě továrny a jednak s lidmi diskutovala o možných pracovních nabídkách. Mezitím se na okraji lesa začíná shromažďovat těžká technika pro kácení lesa a jediné, co schází, je povolení od úřadů. Již dříve jsme psali, že se vyskytl problém v podobě chráněných netopýrů, Tesla tak nechala celou oblast prozkoumat a je připravena netopýry přesunout na jiné vhodné místo, k čemuž ale potřebuje právě speciální povolení. Zatím tak probíhají menší práce na zajištění potřebné infrastruktury, včetně dodávek elektřiny. Automobilka také musela oblast zbavit pozůstatků z druhé světové války. Dle německých médií tak bylo nalezeno 85 kg munice včetně 25 nevybuchlých bomb.
Německá média přišla koncem ledna se zprávou, že se Tesla dostala na seznam firem žádající o subvence na vývoj baterií a jejich výrobu. Mělo by se jednat o nějaký větší projekt, do něhož je zapojeno 14 států Evropské unie a „více než 55 společností“. Tillmann Stenger, výkonný ředitel brandenburgské investiční banky, později potvrdil, že Tesla podala o subvence žádost, přičemž by mělo jít o částku přesahující 100 milionů euro, tedy v přepočtu 2,5 miliardy korun. Není ale úplně jasné, zda jde o celkovou částku určenou pro program, nebo zda by tolik peněz mohla získat pouze Tesla.
Pokud vše půjde podle plánu, tak by v Giga Berlin měla v roce 2021 začít výroba crossoveru Tesla Model Y, k níž se má později připojit též Tesla Model 3. Dle Jörga Steinbacha, ministra ekonomiky, práce a energie v braniborské vládě, by měla Tesla v první fázi výstavby vyrábět 250 tisíc vozů ročně . Druhá fáze by pak měla zvýšit produkci na 500 tisíc vozů a třetí dokonce na 750 tisíc vozů ročně. Ve hře je také možnost, že by Giga Berlin měla vlastní designové středisko.
Vypadá to, že Tesla kromě rozšiřování čínské Giga Shanghai a stavby evropské Giga Berlin plánuje postavit též další továrnu ve Spojených státech amerických. Elon Musk totiž nedávno na Twitteru založil anketu s poměrně jednoduchou otázkou: „Giga Texas?“. Výsledek ankety asi nemusíme zmiňovat, záhadou každopádně zůstávají jakékoliv podrobnosti o továrně. Teoreticky by mohla sloužit pro výrobu baterií stejně jako Giga Nevada, Tesla ale pravděpodobně bude potřebovat navýšit výrobní kapacitu v bližší době než za jakou zvládne novou továrnu postavit.
Budoucí Giga Texas by tak mohla být využívána spíš pro výrobu elektromobilů, Tesla Factory ve Fremontu koneckonců není nafukovací a již teď v ní není moc volného místa. Je také možné, že bude v texaské továrně probíhat jednak výroba baterií a jednak kompletní montáž vozů. Něco podobného plánovala Tesla s Modelem Y, jenž se měl celý vyrábět v Giga Nevada, ale nakonec od tohoto plánu automobilka upustila. V Texasu by se takto mohl vyrábět například Cybertruck nebo nový Roadster.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Hurááá 😀
https://twitter.com/Gf4Tesla/status/1230590581212143618
Takže tihle zelení géniové protlačují bateriová auto, jak to jen jde, aby tím zachránili tučňáčky a lední medvídky. Ale pak stopnou výstavbu továrny v Evropě aby se auta stále dovážela přes oceán super neekologickou lodí. To prostě nevymyslíš. :D
Spíš jde o to, že bližší košile než kabát. V podstatě jim jde o vodu, ať už v podobě, kterou vezme továrna ze stávajících zdrojů nebo která se díky továrně neudrží v zemi a rovnou někam odteče. Nejde ani tak o stromy - pokud se pokácí o pár let dříve, tak prostě Tesla vyrovná rozdíl …
NJN. Vítej v Evropě :-(
Tú výstavbu Tesly v Nemecku tí zelení,na ako dlho to zastaví výstavbu?
Tí zelení sú viac na škodu,oni si fakt myslia,že 8 miliárd ľudí uživí len vieter a slneč. energia?Bože.Bez jadra to nepôjde,ani vo vesmíre.
Myslím všeobecne tých ochranárov....
Vypadá to tak :)
https://twitter.com/Gf4Tesla/status/1228394060441956352
Díky!
Asi nejlepší video současného stavu here Ale už to sem někdo dával. Takže nic. 😀
Ale zítra už bude vykáceno, počítám. 😀
Evidentně jedou "max hardcore". :D
Potkal jsem jednou v lese na houbách ten Harvester zaparkovaný. To je prostě mašina, nad kterou každé chlapské srdce zaplesá. Se synátory (2x10let) jsme to oblézali asi 15 minut, než jsme si uvědomili, že se nám ztratila ženská čtvrtka :-)
harvester - youtube ... a dřevorubci nebudou mít co žrát ...
Bylo by fajn (po stránce ekonomiky) mít Giga nějaké město v ČR, ale bohužel nemáme €, nemáme infrastrukturu a nemáme zákony... :-(
To nemame ani my, teda okrem eura a vidis aj tak sme montazna hala automobilovej europy.
Zákonů máme více než dost. Jen samé omezení a buzerace- bohužel.
Ale zase by se EM něco přiučil, protože jednání s českým stavebním úřadem by mu posunulo obzory. Docela bych mu doporučil třeba Kroměříž :-), měl bych i tip na konkrétního úředníka, který by to mohl "dostat na starost".