Poslední dobou velmi přibývá zakázek, jejichž vynesení mají zajistit rakety firmy SpaceX. Takřka neuvěřitelný byl v tomto ohledu měsíc říjen, během něhož získala firma osm startů svých raket pro civilní sektor a devět dalších misí pro armádní složky, dlužno ale podotknout, že tři civilní kontrakty nebyly v té době oficiálně potvrzené. Je proto zajímavé, že ani měsíc listopad v tomto směru nepřináší jakékoliv zpomalení, zákazníci si zkrátka objednávají další a další starty. Náš dnešní přehled začneme tím, že si řekneme, jak bude probíhat vynášení družic BlueBird společnosti AST SpaceMobile. Následně si ukážeme, že ani otevřené nepřátelství mezi SpaceX a firmou Globalstar nemusí bránit v uzavírání vzájemných obchodních dohod. Zbývající startovní kontrakty od firem SEOPS a Impulse Space mají společné to, že objednavatelé nezajišťují místo sobě, ale svým zákazníkům.
Náš dnešní přehled začneme tím, že si vyjasníme jeden z oněch tří nepotvrzených civilních kontraktů zmíněných v úvodu. Týkal se společnosti AST SpaceMobile (ASTS), která buduje satelitní síť umožňující spojení běžných telefonů pomocí družic na oběžné dráze. SpaceX pro ASTS uskutečnilo již dva starty. Při misi Starlink 4-2 v září 2022 byla vynesena družice BlueWalker 3 a před necelým měsícem dopravil Falcon 9 na oběžnou dráhu pět družic v rámci mise BlueBird Block 1. Těmito starty však plány firmy ASTS pouze započaly, její kompletní konstelaci má totiž tvořit celkem 248 družic. Když jsme o tomto kontraktu v říjnu psali, uváděli jsme, že družice budou vypouštěny po várkách a v současnosti se chystá ke startu Block 2, pro který má firma již zajištěné nosiče bez uvedení konkrétních podrobností. Nyní, o měsíc později, je již celá startovní kampaň vyjasněna.
Zatímco Block 1 tvořilo pouhých pět družic, v případě Blocku 2 bude potřeba vynést hned 45 družic, přičemž ASTS má zajištěnu opci na start dalších přibližně 15. Již z pouhého počtu družic je jasné, že na jejich vynesení nebude stačit pouze jeden start jakékoliv nosné rakety. Firma ASTS si proto zajistila hned několik raket různých poskytovatelů, jejichž starty by se měly odehrát v letech 2025–2026. Jednu družici vynese indická raketa GSLV, osm družic bude vyneseno při dvou startech Falconu 9 a dopravu zbylých zajistí New Glenn firmy Blue Origin, který díky své nosné kapacitě bude schopen družice vynášet po osmi kusech. Máme-li nyní zhodnotit nově vzniklou situaci, můžeme říct, že spekulace ohledně účásti SpaceX na startovní kampani firmy ASTS se potvrdila. Navíc firma Elona Muska nezískala pouze jeden start, ale rovnou dva.
Pro další náklad vynášený raketami SpaceX můžeme zůstat na půdě USA, zde totiž sídlí firma Globalstar. Ta na oběžné dráze provozuje síť družic zajišťujících telefonní a nízkorychlostní datové služby, které se využívají pro Internet věcí. Tyto družice umožňují i nouzovou konektivitu telefonů iPhone firmy Apple, nicméně družice samotné již pomalu dosluhují. Apple proto do Globalstaru aktuálně investoval 1,7 miliardy dolarů, což umožní obnovu stárnoucí konstelace. Globalstar proto uzavřel již loni dohodu se SpaceX o vynesení celkem 17 družic nové generace, které mají ty dosluhující nahradit. Družice postaví kanadská firma MDA a součástí dohody z roku 2022 byla i opce na výrobu devíti dalších družic v ceně 11,4 milionů dolarů za kus. Od té doby se komunikace SpaceX a Globalstaru omezovala prakticky jen na stížnosti, kterými se jedna firma snaží druhé zablokovat její podnikání prostřednictvím stížností k Federálnímu komunikačnímu úřadu, neboť Starlink se službou Direct to Cell bude Globalstaru konkurovat. V nedávné čtvrtletní zprávě pro americkou komisi pro cenné papíry se však objevila poměrně zajímavá informace. Uvádí se v ní, že se Globalstar rozhodl původní dohodu se SpaceX poněkud rozšířit. Obsah tohoto rozšíření je poněkud nejasný, nicméně z něj vyplývá, že SpaceX nyní vynese i nové satelity, které Globalstar pro svou konstelaci plánuje. Zpráva pro komisi neobsahovala ale informaci o počtu družic, které by při této nové misi měly být vyneseny. Snad se nedopustíme velkého omylu, když budeme předpokládat, že při tomto novém startu bude vyneseno oněch devět družic, na které měl Globalstar opci. Termín startu ani částka, za kterou budou družice vyneseny, nebyly zveřejněny.
Další zakázka, kterou zde představíme, je poněkud neobvyklá a objednala si ji před několika dny americká firma SEOPS Space. Tato společnost nestaví ani neprovozuje družice, je spíše integrátorem, který zajišťuje starty pro jiné zákazníky. V rámci tohoto kontraktu si firma pronajala nosnou kapacitu rakety Falcon 9 při jejím startu v druhé polovině roku 2028 na dráhu přechodovou ke geostacionární (GTO). Nejde pochopitelně o první kontrakt, kdy si zákazník pronajímá raketu, ale sám pro sebe nic vynést nechce. V historii SpaceX se už takové kontrakty vyskytly, jedním z prvním byla mise SSO-A z roku 2018, kdy Falcon 9 vynesl celkem 64 družic. Objednavatelem byla tehdy firma Spaceflight Industries, která také nabízí zákazníkům sdílené starty. Pokud jde o firmu SEOPS Space, ta není pro SpaceX neznámým hráčem, náklady pod její taktovkou již letěly na několika sdílených misích Transporter. Aktivity společnosti SEOPS Space tím však nekončí, kromě startů na nízkou oběžnou dráhu či nově na GTO nabízí od letošního srpna svým zákazníkům i lety na Měsíc. Pro tyto účely má firma sjednanou spolupráci se společností Intuitive Machines.
Poslední kontrakt dnešního přehledu přinesl starty hned tři. V polovině listopadu si je objednal americký start-up Impulse Space Toma Muellera, bývalého zaměstnance SpaceX. Ten nedlouho po svém odchodu z firmy koncem roku 2020 založil právě Impulse Space. Tato společnost se zabývá vývojem a provozem orbitálního tahače Mira a urychlovacího stupně Helios, tedy kosmických lodí, které pro jiné zákazníky zajišťují změnu oběžné dráhy, převážně pak z nízké oběžné dráhy na dráhu vyšší. Impulse Space letos v srpnu vyhlásil pro případné zájemce sdílené starty na geostacionární dráhu (GEO). Neoznámil tehdy ale, jakou nosnou raketu pro tyto mise použije.
Listopadová smlouva se SpaceX tento bod dostatečně vyjasňuje. V jejím rámci vynese raketa Falcon 9 při každém startu urychlovací stupeň Helios na nízkou oběžnou dráhu, který zde zažehne svůj motor a dopraví náklad na GEO. První start by se měl odehrát v polovině roku 2026 a jeho pasažérem by měla být komerční optická družice. Náklady zbylých dvou misí nebyly ještě zveřejněny. První start bude ale obsahovat i perličku navíc, cestou na GTO se od urychlovacího stupně Helios odpojí tahač Mira, který ponese vojenský náklad s názvem Victus Surgo.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…