Nově zveřejněné fotky ukazují, že přípravy klíčového hardwaru pro první demonstrační misi nové lodi Crew Dragon jsou téměř u konce. Za fotky můžeme poděkovat viceprezidentovi Spojených států Miku Pencovi, který v úterý dorazil na Mys Canaveral, aby se podíval na start Falconu 9 s družicí GPSIII-SV01. Start sice byl na poslední chvíli odložen kvůli technickému problému, ale Pence následně dostal prohlídku haly HIF u rampy LC-39A, kde v současnosti probíhají finální přípravy Crew Dragonu a Falconu 9 pro nepilotovanou demonstrační misi DM-1. Společnost Pencovi dělala prezidentka SpaceX Gwynne Shotwell a další zaměstnanci firmy.
V hale se v té době nacházel již dvakrát použitý první stupeň Falconu 9 s číslem B1048, který sem byl převezen z Kalifornie, kde letos absolvoval mise Iridium-7 a SAOCOM 1A (na fotce úplně vlevo).
Hlavní hvězdou však byl hardware pro misi DM-1. K vidění byl nový první stupeň B1051 spolu s druhým stupněm, u kterého stojí za zmínku především obří prodloužení trysky vakuového motoru Merlin 1D. Vedle se pak hrdě tyčila loď Crew Dragon spojená s válcovitou servisní sekcí zvanou „trunk”.
Vůbec poprvé jsme pak mohli vidět fotku solárních článků, které pokrývají celou jednu stranu trunku (druhou stranu pokrývají tepelné zářiče, které plní funkci chlazení).
Jedná se o velkou změnu oproti současnému nákladnímu Dragonu, který má rozměrné rozkládací solární panely složené z několika dílů, jenž navíc musí během letu atmosférou chránit aerodynamické kryty. Design solárních článků Crew Dragonu je tedy výrazně jednodušší, jelikož neobsahuje žádné pohyblivé části.
SpaceX momentálně provádí finální přípravy před „suchou generálkou” (Dry Dress Rehearsal), která má podle posledních informací proběhnout ještě před Vánoci. Půjde o test, při kterém bude Falcon 9 spolu s Crew Dragonem zkušebně vztyčen na rampě LC-39A, ale nebude se testovat tankování pohonných hmot. Místo toho se pravděpodobně ověří hlavně funkčnost připojení rakety a lodi k pozemní technice, zkontroluje se kompatibilita s erektorem a dá se očekávat také zkouška nástupní lávky pro posádku, i když možná zatím bez lidí.
Připravenost hardwaru je dobrým znamením a úspěšné dokončení zkoušek na rampě posune SpaceX o velký krok blíže k ostrému startu DM-1, který je momentálně plánován na 18. ledna 2019. NASA však varuje, že je stále potřeba dokončit vyhodnocení připravenosti, všemožné analýzy hardwaru i softwaru apod. Takže rozhodně stále může dojít k odkladům, ale snad už jen v řádu dnů či několika málo týdnů.
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Noland Arbaugh je prvním uživatelem implantátu Neuralinku a používá ho už tři čtvrtě roku. Při…
Zobrazit komentáře
a hlavne este treba dokoncit preverenie Muskovho fajcenia travy a pitia tequily :)) Ked chce niekto zdrziavat, dovod sa vzdy najde...
Krásné fotky, fascinuje mě ta tryska druhého stupně. Fakt paráda. Jen jsem si vždycky myslel, že ji vyrábějí stejným postupem jako ty co jsou na prvním stupni.
Jinak co mě překvapilo, čekal jsem na CD černé části kolem motorů Draco, ale z fotek to skoro vypadá, jako by tam ani nebyly. Uteklo mi něco?
Napadá mě jediné, Ivo, že během startu jsou tyto části zakryté, aby výsledný tvar byl tzv. aerodynamický čistý. A potom budou stejně jako při startech s krytem odhozeny, odfouknuty prostě odstraněny.
Pro jistotu přidám obrázek.
https://img.purch.com/h/1400/aHR0cDovL3d3dy5zcGFjZS5jb20vaW1hZ2VzL2kvMDAwLzA3OC81MzEvb3JpZ2luYWwvc3BhY2V4LWNyZXctZHJhZ29uLW1vZGVsLmpwZz8xNTM0MjIwNDg2
Já nemyslím korekční motorky, ale myslím skutečně Draco. Na té fotce to vypadá, jako že tam vůbec nejsou a nezdá se mi, že by to byl kryt. Ale jo, teď když jsem si otevřel plné rozlišení, tak je to vidět lépe. Takže chyba byla u mně, čekal jsem ty trysky spí šna té horní straně a ony jsou na té boční. Moje chyba. :-)
Vůbec jsem nepochopil, co si chtěl napsat. Mluvil si o motorech Draco. Motory Draco jsou určeny pro kompletní manévrování ve všech osách lodi Dragon. A opravdu jsou na obrázku zakrytované. Pokud jsi mluvil o jiných motorech, a nikoliv o motorech Draco, pak jsme se opravdu nepochopili. Které motory si tedy myslel?
Tak jo, napsal jsem to blbě, to co je vidět na první pohled jsou korekční motorky RCS, kterým se skutečně říká Draco (přiznám se, že jsem netušil, že se jim takto říká a proto celý tento zmatek). To co jsem já původně myslel, bylo to, čemu se ve skutečnosti říká SuperDraco (a já jsem si myslel, že jen Draco). Myslel jsem tedy motory, které mají zajistit případnou záchranu Crew Dragonu v případě selhání F9.
Ivo objevil Ameriku. :D
Jo asi tak nějak, kaju se a sypu si popel na hlavu. :-D Pro mě prostě ty korekční jsou RCS a nikdy by mě nenapadlo je nějak konkrétně pojmenovat.
Hezké, díky Miku, si kvalitní insider. Že bychom ho udělali neoficiálním členem redakce? :-). Dobrá rychlá práce, Petře.
Teď vážně. Jen si tak dumám, crew dragon nebude mít problém s tím, že se jedna jeho část bude rozehřívat víc, než ta druhá? Protože si zase říkám, kdyby se rozrotoval, tak bude mít v určitém okamžiku nulový příjem energie.
Tak ta doba bude jen polovicni. Na druhou stranu by slo i nasledovne - neotacet a vyuzivat chlazeni co je ve stinu
Souhlasím, určitě uchladíš interiér plus přístroje. Jen tepelné namáhání CD zvenčí prostě neodstraníš. Tady si vždycky vzpomenu na to, jak vypadal Skylab bez té ochrany. Samozřejmě také neříkám, že s tím při konstrukci nepočítali. Vůbec nekritizuju, líbí se mi CD, jen si tak prostě nahlas přemýším :-)
https://i.kinja-img.com/gawker-media/image/upload/rn1lxoo3vhwp7i9zzrz3.jpg