Největší raketa v historii stojí kompletní na rampě, poslouží jako kulisa pro páteční prezentaci Elona Muska
Loni v srpnu jsme byli svědky vůbec prvního spojení Starship a Super Heavy do jednoho celku. Tehdy ale šlo o nedokončené prototypy na rozestavěné rampě, které byly spojeny pomocí obyčejného jeřábu. Od té doby prošly prototypy Starship S20 a Super Heavy B4 testováním a spoustou úprav a SpaceX zároveň téměř dokončilo orbitální rampu ve Starbase. Nyní tak mohlo proběhnout již druhé spojení lodi a rakety, avšak tentokrát s téměř finálními prototypy, jejichž sestavení poprvé zajistil speciální mechanismus zvaný Mechazilla nebo „jídelní hůlky“. Výsledná raketa v první řadě poslouží jako unikátní kulisa pro prezentaci Elona Muska o Starship, která je v plánu na pátek 11. února v 03:00 SEČ. Nad dalším osudem těchto dvou prototypů ale visí otazník.
Vyvíjená kosmická loď Starship s nosičem Super Heavy má po sestavení celkovou výšku 120 metrů a tah při startu dosahuje hodnoty kolem 5365 tun (s 29 motory Raptor, finální verze bude mít 33 výkonnějších Raptorů). V obou těchto ohledech tedy Starship překonává nejen Falcon Heavy, což je nejsilnější aktivní raketa současnosti, ale také chystanou americkou raketu SLS i historicky největší a nejvýkonnější lunární raketu Saturn V nebo sovětskou N1. Až tedy Starship odstartuje, půjde o nejvyšší a nejvýkonnější raketu v historii lidstva. Proto je vždy impozantní vidět tuto raketu stát na rampě v kompletní podobě.
Poprvé jsme mohli vidět spojenou loď Starship s raketou Super Heavy v srpnu 2021, ale prototypy S20 a B4 tehdy ještě nebyly hotové a spojené zůstaly jen asi hodinu. Následně byly opět rozpojeny a odvezeny, načež začaly dokončovací práce a několikaměsíční testovací program. Například u Starship S20 bylo potřeba dokončit tepelný štít a zároveň byly vyměněny motory. Loď pak od září do prosince absolvovala sérii tlakových zkoušek a také několik statických zážehů, při kterých byl například poprvé zažehnut vakuový Raptor a také jsme měli možnost poprvé vidět zážeh všech šesti motorů najednou.
V případě Super Heavy B4 proběhla výměna několika motorů, raketa dostala aerokryty pro externí tlakové nádoby a také byly nainstalovány ochranné štíty kolem motorů. B4 také absolvovala několik tlakových zkoušek s kryogenním dusíkem, ale zatím stále nedošlo ke statickému zážehu motorů. Každopádně oba prototypy se zdají být při pohledu zvenčí v podstatě hotové.
SpaceX zároveň nadále pracovalo na dokončení orbitální rampy, která v době srpnového zkušebního spojení prototypů nebyla ani zdaleka hotová. Oproti tomu dnes už je téměř kompletní a asi nejviditelnější změnou je integrační věž, která byla rozšířena o stabilizační a tankovací rameno a zároveň systém přezdívaný Mechazilla. Jde o dvojici kovových ramen, která mohou jezdit po věži nahoru a dolů a zároveň se otáčet. Mechazilla byla navržena pro dvě různé funkce. První z nich je schopnost manipulovat se Starship a Super Heavy podobně jako jeřáb. Druhou funkcí pak bude zachytávání přistávajících nosičů Super Heavy a později také lodí Starship. Po zachycení pak ramena mohou raketu snadno přesunout na vypouštěcí stůl, připojit k ní Starship a sestava může znovu odstartovat. Na provedení celé takové sekvence si ještě nějakou dobu počkáme, ale ve čtvrtek 10. února jsme dostali první ochutnávku.
Prototyp Super Heavy B4 byl přesunut na vypouštěcí stůl na orbitální rampě už 6. února. Byl k tomu však použit běžný jeřáb a momentálně není jasné, proč pro tento účel nebyla využita Mechazilla. Nicméně následné připojení Starship už bylo nutné provést pomocí Mechazilly, protože SpaceX už nemá k dispozici jeřáb, který by byl pro tento úkon dostatečně vysoký. Jeřáb, který spojení prototypů zajišťoval loni v srpnu, už dnes slouží někde jinde.
V posledních dnech tedy bylo možné ve Starbase sledovat pracovníky SpaceX, kteří usilovně připravovali Starship S20 na premiéru Mechazillu. Ta doposud zdvihala pouze vaky naplněné vodou, které simulovaly zátěž Starship nebo Super Heavy. Uchycení kosmické lodi je možné díky vnořeným úchytům, kterými je Starship vybavena a do nichž zapadnou čepy na Mechazille.
Historicky první instalace Starship na Super Heavy pomocí Mechazilly nakonec proběhla ve čtvrtek 10. února brzy ráno našeho času, kdy ve Starbase ještě vládla noc. Vše proběhlo bez problému a celý proces zabral necelé dvě hodiny. Tým SpaceX si nemohl dovolit čekat na denní světlo, protože bylo potřeba, aby prototypy byly spojeny před začátkem prezentace Elona Muska o Starship. Ta je plánována na pátek 11. února v 03:00 SEČ, takže připojení Starship nakonec bylo provedeno s méně než 24hodinovým předstihem.
Muskova prezentace je první takovou akcí od podzimu 2019, kdy šéf SpaceX představil pokroky kolem Starship a plány firmy do budoucna. Prezentace se tehdy konala v Boca Chica a kulisu tvořil vůbec první prototyp lodi Starship Mk1. Od té doby se toho mnohé změnilo. Areál SpaceX v Boca Chica byl přejmenován na Starbase, prototyp Mk1 byl zničen při pozemním testování a podobný osud potkal několik dalších prototypů.
SpaceX ale postupně vychytávalo mouchy a nakonec přešlo k testovacím letům. Krátké skoky do výšky 150 metrů byly následovány ambicióznějšími lety do výšky kolem 10 kilometrů, které už testovaly téměř kompletní lodě Starship. Obtížný přistávací manévr se po pár explozích podařilo také vypilovat a v květnu 2021 Starship poprvé úspěšně přistála. To SpaceX stačilo ke spokojenosti a firma se poté rozhodla rovnou zaměřit veškeré své úsilí směrem k prvnímu orbitálnímu startu.
To znamenalo, že bylo potřeba vyrobit a otestovat dosud nejpokročilejší prototypy lodi Starship a také rakety Super Heavy. Zároveň bylo nutné dostavět orbitální rampu a také získat úřední povolení pro provádění startů se Super Heavy. Všechny tyto aktivity se nyní chýlí ke konci. Rampa je skoro hotová (i když se momentálně ještě řeší zdržení související se skladováním metanu na tankovací farmě), prototypy Starship S20 a Super Heavy B4 jsou v podstatě připravené a startovní licence by teoreticky mohla být udělena během března. Je to tedy ideální čas uspořádat přednášku o Starship a informovat veřejnost o plánech SpaceX v letošním roce.
Nikdo zatím neví, o čem přesně bude Elon Musk během prezentace mluvit. Lze však očekávat nějaké shrnutí dosavadních pokroků v testování prototypů Starship a přípravách na první orbitální start. Ten měl být proveden s prototypy S20 a B4, které momentálně stojí na rampě, ale stále častěji se ozývají spekulace, že tyto prototypy nakonec neodstartují a první orbitální mise bude provedena s pokročilejšími prototypy, které jsou ve výrobě. Předpokládám, že Elon Musk během prezentace vyjasní, jaký je aktuální plán. Dále bychom mohli slyšet nějaké novinky o Raptoru 2, což je nová generace motoru, který pohání Starship a Super Heavy. Motor obsahuje spoustu vylepšení oproti současné generaci a jeho výroba a testování už nějakou dobu probíhají.
Potenciální zádrhel ohledně plánů SpaceX by mohlo představovat již zmíněné startovní povolení pro orbitální starty ze Starbase od Federální letecké správy (FAA). Úřad by měl na konci února vydat rozhodnutí ohledně startovní licence, ale proslýchá se, že možná znovu dojde k odkladu a FAA si řekne o více času. Navíc stále není jisté, že rozhodnutí bude pro SpaceX pozitivní a že umožní rychlé vyřízení licence. V nejhorším možném případě totiž může úřad rozhodnout o nutnosti provést nové ekologické studie, což by mohlo získání povolení oddálit o řadu měsíců nebo možná i roků. Pokud tedy hrozí, že SpaceX v dohledné době povolení nezíská, může se stát, že první orbitální start Starship nakonec proběhne z nově budované rampy na Floridě. Zde už totiž SpaceX má startovní povolení vyřízené od roku 2019. Stavba rampy v rámci existujícího komplexu LC-39A je ale teprve v začátcích, takže tato varianta by znamenala opravdu velký odklad prvního orbitálního startu. Uvidíme, jestli se Elon Musk k této otázce vyjádří během prezentace.
Dále pak můžeme s jistotou očekávat oznámení ambiciózních termínů letů Starship na Měsíc a Mars. Pro představu, při minulé prezentaci v roce 2019 Musk odhadoval, že Starship doletí na oběžnou dráhu v roce 2020, první lidi ponese v roce 2021 a první nákladní mise na Mars odstartuje v roce 2022. To se pochopitelně ani zdaleka nestihlo a nakonec budeme rádi, když se letos stihne aspoň ten první orbitální start.
Dalším potenciálním tématem by mohlo být HLS neboli lunární varianta Starship, kterou SpaceX vyvíjí na zakázku pro NASA. Tato upravená Starship by pak měla dopravit astronauty NASA na povrch Měsíce v rámci mise Artemis III. Vývoj ale je nejspíš ještě v počátcích, protože testovací mise je v plánu až na rok 2024 a přistání s lidmi nejdříve na rok 2025 (v reálu to ale pravděpodobně bude ještě o dost později). Během prezentace se tedy možná Musk zaměří spíše na bližší budoucnost.
Prezentace bude vysílána živě v pátek od 03:00 SEČ. O víkendu se pak pokusím sepsat shrnutí všech novinek, které se z přednášky dozvíme. Co chcete na prezentaci slyšet vy? Máte nějakou palčivou otázku, na kterou chcete od Elona odpověď?
Přispějte prosím na provoz webu ElonX, aby mohl nadále zůstat bez reklam. Podpořte nás pomocí služby Patreon či jinak a zařaďte se tak po bok ostatních dobrodinců, kteří už finančně přispěli. Děkujeme!
- Mise Starlink 12-1 - 20. 11. 2024
- Mise Starlink 9-13 - 19. 11. 2024
- Daily Hopper: Ruské výčitky, klapka v ohrožení a inspirace přírodou - 16. 11. 2024
Petre prosim vas zabanujte “goodmana” a spol,diky dyt je to pod uroven.Odrazuje mne a urcite i spoustu jinych od komentaru a dokonce i od jejich cteni.Myslim,ze presne to je jejich cilem,tak si to nenechte libit.
staví věci do nečekané (pro mne nepříliš hezké) perspektivy … to snad na ban není?
Představte si , že by každý mohl dát ban komentáři , který se mu nelíbí (nebo si to vyžádat).Garantuji Vám , že by zde nezůstal jediný komentář.
Kromě toho vizionáři (a Muska z toho nevyjímaje) vždy stavěli věci do nečekané (a pro své současníky nepříliš hezké) perspektivy – to je právě podstata vizionářství. Tudíž první kdo by měl dostat ban je Elon Musk.
Tak jsem to myslel, možná neobratně formuloval.
Viktore, máš pravdu. Ja jsem taky pro permanentní BAN pro Goodmana a spol. A aby to bylo zajímavější, tak navrhují hlasování. Pokud dostanu pod timto komentarem více jak 30 mínusu, tak uz tu nikdy nenapisu ani řádek. Pokud dostanu méně než 30 zapornych hlasů nebo více jak 10 plusovych, tak budu psát dál. Hlasování se můžou zúčastnit všechny svepravne a plnolete osoby (takže ty nehlasuj).
Hlavní konstruktér ze sebe nedělá televizní hvězdu. Hlavní konstruktér vede tým po technické stránce, opravuje návrhy druhých a sám předkládá návrhy řešení. Je nezbytně nutné, aby taková osoba měla velmi hluboké znalosti. To Musk prostě nemá. On má zase jiné nezpochybnitelne vlohy, ale geniální konstruktérem určitě není.
Tvrdit, že se jednou budeme učit o Muskovi je předčasné. Pokud jako manažer dokope SpaceX k meziplanetarni kyvadlové dopravě, tak mu můžeme s hrdostí říkat druhý Kennedy, který kdysi taky dotlacil průmysl k něčemu velkolepemu. To se zatím nestalo a jelikož se jedná o opravdu velké sousto, tak ani stát se nemusí. Mars je stále ještě hodně vzdálená meta. SHS se ještě ani neodlepila od Země, takže SpaceX vlastně nepřinesla pro lidstvo nic zásadního. Na LEO se dostaneme i bez SpaceX. Čili nesrovnavejme velikány typu von Braun nebo Korojlov (kteří již dokázali přepsat historií) s někým, kdo sice pohádkově zbohatl a má velkolepé vize a dobrý start, ale je stále na začátku.
Muska mám rád, nicméně nedělejme z něho druhého severokorejskeho Kim Čong Illa, který rozumí všemu, všechno řídí a o všem ví.
Hlavně pozor na případná zklamání, Musk je především podnikatel a to dost z tvrdého těsta. Jeho vize můžou být jenom velmi promyšleným marketingovým tahem.
Přesto všechno co píšu výše, vnímám Muska pozitivně (nerad bych, aby vyznel opak). Svoje peníze si vydělal v souladu se zákonem, nic nevytuneloval, nic neukradl. Jeho firmy přináší zajímavé benefity společnosti a pokud jsou jeho vize upřímné, tak pak jsou i totožné s těma mýma.
Nuže Goodmane , není to úžasné , jak se nám vrací středověk s inkviziční kulturou – je to nejlepší možný stimul k přesídlení na Mars.
Ja si myslím, ze mentalni středověk je tu pořád, akorát mění formy a strany.
Jak úžasná je dnešní doba , obava ze soutěže myšlenek dohání mnohé k dožadování se vyloučení těch lepších.
Nejděsivější je ovšem to, že sem někdo chodí kvůli šlechtění vlastního ega. Já osobně sem chodím z důvodu osobního obohacení o myšlenky které mne samotného nenapadly. Co na tom , že si někdy připadám jako hlupák.
Jediné o co jde, je rozšíření obzorů a tomuto účelu nejlépe slouží právě ty myšlenky, které nejsou v souladu s mým náhledem na danou věc. Pokud nejsou správné přesto mne to přinutí obhájit ty své za pomoci nových argumentů , pokud jsou správné pak je přijmu a díky tomu disponuji lepším poznáním. Ať tak či tak , pokaždé mne to obohatí.
Ps: Mohl byste prosím vysvětlit , co je pod úroveň a co konkrétně Vás (a určitě i spoustu dalších) odrazuje od komentářů?
Viktorovi možná vadí můj osobitý humor – nebyl by první ani poslední. V tomto bodě ho i chápu.
Co se týče názoru, tak řada lidí pokládá jiný názor automaticky za nepřátelsk. Což je blbost protože jsou to právě diskuze s oponentem co ti rozšíří rozhledy. Jinými slovy, kdyby celý život s tebou každý souhlasil, tak bys byl ten nejméně vzdělaný člověk. Prakticky bys žil ve vlastní bublině představě o světě. Proto v historii lidstva bylo tolik špatných panovníků. Jen proto, ze je okolí udržovalo v domnění jejich vlastní geniality. A když dělali špatná rozhodnutí, tak stejně je patolizalove utvrdili v opak.
Samozřejmě ty tohle víš, byť mluvím k tobě, tak je to mireno na jinaci lidičky.
Taky bych byl dřív pro, komentáře typu: do kdy se Musk počůrával, jsou v takové diskuzi mimo mísu, ale posledních pár komentářů už má i úroveň i myšlenku. Nemám dost znalostí Koroliova, von Brauna, ani Muska jako konstruktéra, ale na myšlence že Musk není srovnatelný s nimi, ale spíše s vizionáři a tahouny lidstva, může být dost pravdy. To, že Musk zatím ničeho převratného v kosmonautice nedosáhl, podle mě pravda není, nicméně v porovnání s velkolepými plány, které má, je pořád na začátku a dotáhnout to nemusí.
Není podle me špatné proložit myšlenku vtipem. Nejsme akademici, nejsme na půdě univerzitního senátu nebo nobelove výboru, kde se opravdu podobné vtípky fakt nehodí. Protože tam je atmosféra čistě profesionální. Diskuze pod fanouskovskym webem tuto úroveň nemají, de facto raketový inženýr tu není ani jeden, takže jsme čistě laická společnost. Jistá uvolnenost je tedy pripustna, nebo by alespoň měla být, pokud si tu nechceme hrát na něco, co nejsme.
Chápu, ze pocuravani Muska ma nulovou informativni hodnotu a zdržuje od čtení. Jakou ma ale hodnotu komentář “super článek “, “díky za článek “,”uz se těším na další ” atd. Nulovou, zdržuje od čtení jiných, protože nepřináší absolutně nic. Ani to nemůže být bráno jako poděkování autorům, protože kdyby každý poděkoval, tak máme stovky komentářů s díky – diskuze totálně zabita. Nicméně nekritizuji tyto osoby, protože právě z důvodu neprofesionální úrovně to sem patří. Jinými slovy, hledat v diskusích fanouskovskych webů extra úroveň a detailní informace co nenajdes jinde, je marné snažení. Tohle není technická debata o řešení problému, tohle je o zábavě, protože vesmír nás baví 🙂
Co je podle mě taky velký rozdíl od prezentace v roce 2019, je KDO prezentuje. Elon se za tu dobu ohromně posunul, nejen že se stal nejbohatším člověkem na světě, ale taky dokázal, že dovede dovést do konce ohromně složité projekty. Dokázal do kosmu dostat lidi ve své lodi. Pro mě se přiřadil k nejslavnější dvojici kosmonautiky, ke Koroljovovi a von Braunovi. A v oboru nových technologií zaujal místo, které bylo od smrti Stevea Jobse neobsazeno, nejvyšší guru nového věku. Takže poslechnout si názory takového člověka nebo sledovat co a jak dělá, je důležité. A i přes ty jeho “plovoucí” termíny má ohromný tah na bránu.
A přitom je to takový normální chlápek, přijde s děckama na místní dětský den, koktá, má trému, zamyslí se a zapomene, na co se ho ptali. Mnohem zábavnější než byli Bill Gates nebo Jeff Bezoš.
Koroljov a von Braun byli genialni designeri a tím Musk rozhodně není. Muska bych spíš přirovnal ke JFK.
Elon je technik a rozumí tomu. Oba zmiňovaní by si dnes neškrtli.
AI je jeho cesta.
Elon tomu rozumí, ale při vší účtě, genius konstruktér to není. Muskuv talent se skrývá ve schopnosti “vidět dál”, motivovat a manipulovat, investovat a udávat trend. To jsou manažerské dovednosti. No pak samozřejmě tebou zmiňované IT. Jako zakladatel paypalu v rannem věku tomu musí sakra rozumět a mít i přirozený talent. Ale jako konstruktér? Neslyšel jsem nic co by skutečně sám navrhl nebo nějak výrazně upravil k lepšímu. Krom toho ani idea znovu opakovatelnych raket pristavajicich na tryskach není jeho. To před ním demonstrovala NASA v projektu Clipper (nebo tak nejak se to jmenovalo). Čili nový Koroljov nebo von Braun ne, nový Jobs nebo Kennedy ano .
Asi každý chápeme úplně jinak to, co hlavní konstruktér dělá. A jak to chápu já, tak Musí dělá přesně to, co dělali Koroljov a von Braun.
Ale odpoví nám historie, která časem protřídí takové nepodstatnosti jako jestli turbočerpadlo měl lepší Koroljov nebo Musk, a zůstanou jen ty základní věci, koho lidé považují za inspirativní osobnosti a vůdce technické revoluce.
Z predkosmickeho věku si pamatujeme Ciolkovského a Goddarda, kosmický věk a éru průkopníků nastartovali Koroljov a von Braun a symbolem zlatých dvacátých let bude Musk. Tohle a skoro nic víc se učí děti, ještě znají Gagarina a Armstronga, přidá se ten nešťastník z Marsu. Přidat svý jméno do tohohle krátkého seznamu chce neskutečné štěstí a geniálitu, ale Muskovi se to podařilo.
Odpověď viz výše. Muskovi se zatím podařila malá část oné kosmické revoluce. Ta větší a těžší je stále před ním.
Btw komentovat to, že by si Korojlov nebo von Braun v dnešní době ani neskrtli, snad ani nemá smysl. Naopak v době moderních designerskych prostředků by dosáhli ještě větších úspěchu.
To je nazor mimo mísu. Oba byli v podstatě vězni režimů v usa a rusku. A měli podmínky daleko lepší. Neřešili vlivy na životní prostředí, politiku. Měli velké možnosti.
Musk a další akcionáři SpaceX to tahnou z většiny za své.
Zase jsou díky AI velmi efektivní.
Raději mluvím o spaceX. Je to tým.
Elon nemusí vše vymýšlet. Co vymyslel z řešení starship se asi nedozvíme.
Rozhodně jednostenny nerez plech, bellyflop, zachytávání i rampa jsou nová řešení.
SpaceX je to hlavní. Dumal jsem, co by se stalo, kdyby Elon zemřel.
Dle mne by to pokračovalo dále. Možná pomaleji, ale pokračovalo.
Mimo mísu je napsat, ze by si dnes ani neskrtli. Mechanika a strojarina je furt principove stejná, akorát je díky pokroku více možností. Takže von Braun i Koroljov by zabodovali i dnes. Posedlostí Muskem, nejenom ty, bagatelizujes nesporné úspěchy druhých, zatímco v Muskovi vidíš vsevedouciho nadcloveka.
Prostě blbost a špatné vnímání reality. Musk není spaceX. SpaceX je řada schopných inženýrů, kteří zůstávají v pozadí. Musk spaceX vede a neváhá se pouštět do experimentu a cílů, do kterých by mnoho manažerů strachem nešlo. Dobrý úsudek, schopnost vidět dál i jistá tvrdohlavost dělá z Muska výjimečného team leadera a CEO. Musk ale není strojirensky vynálezce nebo designer. Určite o tom vi dost, taky je rovnou u zdroje, ale po této stránce není žádný génius.
Co by se stalo kdyby Musk zemřel? Dost. SpaceX by ubrala plyn. Začala by se více starat o zpeněžení již stávajícího na úkor nových pokroku. Pokud máme s Muskem micro šanci na kolonizaci Marsu, tak bez Muska není žádná. Prostě nikdo nenarve miliardy do tak riskantniho podniku bez návratnosti investice.
Svět potřebuje Muska jako masirovace davů, jako motivatora a vizionare. Ale určitě nepotřebuje Muska jako konstruktéra. Na to máme jiné.
Nikoho nebagatelizuji.
Ve své době byli špička.
SpaceX je v současnosti špička. Z minulosti boeigu, epp energia se nedá žít.
Elon Musk firmu stvořil a má dlouhodobou vizi.
Dokáže ji sdělit davům.
A hlavně kolegům.
Bez nich by nebyl nic.
Oni jej uznávají, i po technické stránce.
Von braun neuměl svarovat.
Oni byli ve své době špička a určitě by byli špičkou i dnes. Tvůj komentář a to te cituji “oba by si v dnešní době ani neskrtli” je mimo mísu. Předpokládám, ze nepracujes/nestudujes v průmyslu. Protože bys něco takového nemohl napsat. Konstruktér, který byl dobrý tehdy by byl dobrý i dnes. Stejně tak fyzik nebo chemik. Jejich předností bylo pochopení mechanismů a tehdejších znalostí. Čili nebylo to o tom co tenkrát věděli, ale o schopnost nakládat s informacemi. Génius bude géniem v každé době.
Tvou jistotu o dnešní kvalitě von brauna a koroljova z dnešního pohledu nesdílím.
Opravdu by si neškrtli.
Měli znalosti, ale ty před 70 lety.
Museli by hodně studovat.
No páni, ty jsi hlava!
Asi každý normální člověk to chápe tak, že by v současné době Koroljov a Braun trávili své produktivní roky poté, co získali příslušné vzdělání v odpovídající době, a ne ve 20. letech minulého století. A tudíž by stále byli hvězdami, pokud by dostali podobné příležitosti jako ve své éře. Ta blbost, co jsi napsal, by se totiž dala rozvést i na Muska. Se svými současnými znalostmi by si v 50.-60. letech ani neškrtl, protože tehdejší technologie byly založené na něčem úplně jiném.
Super heavy dosedne na roštová kormidla a na co dosedne při přistání Starship až se bude taky chytat ve vzduchu?
Nejspíš za pytlík.
SH i StarShip budou vychytány za výstupky pod rošty nebo pod křídly ne za roštová kormidla.
Ony ty výstupky nejsou moc vidět, ale mají skoro metr
Podle Muska bude potřeba nějaký výklopný mechanismus, za který bude loď při přistání zachycena. Možná bude součástí klapek, ale zatím nebylo rozhodnuto. Starship S20 nic takového zatím nemá, protože nebude zachytávána.
Díky za info
Bude cesky preklad prezentace?
Od nás asi ne. Ale dnes nebo zítra vydám shrnutí novinek, které při prezentaci zazněly.
Na kosmonautixu je stručný přehled v cz.
Automatický překlad byl docela dobrý
Díky za super článek 😊
Navrhuji a vic se mi libi “bratrstvo Muskovy pracky”
Me se zase líbí “Svědci Muskovi”.
Před rokem parodovali někde na netu myslim muskonality church…
Elon hýbe světem, ať se to líbí a nebo ne.
Má vizi a ta je lepší nežli technologické umirání západu. Chápu, že se to spoustě lidem nelíbí. Ale to je tak vše…
Baťu také ševci nenáviděli… krachovali.
To, ze někdo někoho paraduje neznamená, ze ma proti němu averzi nebo zlobu. Každá známá osobnost se jednou stane terčem vtipů. Tady jde o to, jak přehnaně reaguje na Muskovu kritiku jeho fandom. Někdy to skutečně zavání az náboženským zaslepenim, kdy se kritika nezpochybnitelné modly stává rouhanim.
Jj, tak o tom se sní opravdu krásně 🙂
Raději mluvím o SpaceX. A kdo vlastní SpaceX? 20% EM ? A zbytek. Ti v pozadí, vyzdvihl bych google… 🙂
Přes 20 % má v Tesle, ve SpaceX to bude mnohem víc, možná i polovina.
48%
https://howigotjob.com/articles/who-owns-spacex/
Aktuálně Musk vlastní 43 %, Founders Fund má 5,76 % a Google 7 %.
https://twitter.com/Megaconstellati/status/1488092445388726278
Za porušení jednoho z desatera te čeká BAN od Melechina. Budeš mít všechny články o SpaceX blokovány. Takže si budeš moci číst novinky jenom o Blue Origins.
Klasik říká “pojď Dejve, čerstvý vzduch nám udělá dobře”.
Vencour by třeba i řekl “dlužíš mi 10 vteřin života, šxxxxe”
Me by zajímalo, do kolika let se Elon počůrával. Třeba se o tom dneska zmini.
A precocious child, young Elon learned to read while he was still in diapers… At age 8.
Spokojen?
Takže přestal o deset let dřív než ty.
Díky za bezva článek, který zkrátil čekání na noční prezentaci 👍 Kdyby se Musk zmínil i o spekulovaném nástupci Raptorů, tak bych se vůbec nezlobil 😁
Moc nespekuluje. Je to jiná verze. Vyladěná.
Už se těším na tu další prezentaci, kdy řekne: To jsou první chlapi, co s tím poletí
Chlap se už neříká. Ale člověk co nemá menstruace nebo taky rodič jedna.
Máš mokrý hadr?
Hele ja to nevymyslel. Rowlingova na to málem dojela a ja nechci dopadnout stejně. Bavme se politicky korektně a dle nových neoliberalne progresivnich směrů. Proto slovo chlap (nebo Vanoce, žena a jiná fuj slova) zásadně nepoužívám, protoze nechci nikoho urazit.
Krom toho mokrý hadr nemám, po probuzení mám jenom mokré spodky. Ale ty by mohly stačit, ne?
Dej si je na čelo…:-)