Tesla na konci října vydala betaverzi pokročilého Autopilotu („FSD Beta“), který už umožňuje autonomní jízdu také ve městě, kde se řídí značkami, semafory, dodržuje rychlost, dává přednost v jízdě apod. Stále se nejedná o plně autonomní systém, jelikož vůz dělá chyby a je potřeba neustálý dohled řidiče, ale je to důležitý krok na cestě k robotaxíkům bez volantu a řidiče.
FSD Beta je zatím dostupná pouze úzkému okruhu řidičů, kteří jsou součástí tzv. Early Access Programu. Na rozdíl od dřívějška však tito lidé tentokrát dostali od Tesly svolení zveřejňovat videa a informace ze svého testování autonomního řízení. Automobilka navíc postupně dává přístup k FSD Betě dalším lidem, a tak je možné na YouTube najít stále více kanálů, kam řidiči sdílejí videa ze zkušebních autonomních vyjížděk.
Viděl jsem většinu těchto videí, a tak jsem pro vás připravil výběr těch nejlepších kanálů s nejzajímavějším a nejkvalitnějším obsahem. Na nich pak můžete sami vidět, jak si samořídící Tesly aktuálně vedou, a hlavně postupně sledovat, jak se s každou aktualizací zlepšují (nebo zhoršují).
Můj asi nejoblíbenější kanál o FSD Betě. Autor obvykle nesdílí záznamy celých jízd, ale spíše zevrubně testuje celý systém a hledá jeho hranice. Například v jednom videu (které u nás najdete přeložené) AIDRIVR se svou manželkou zkoušel, jak jeho Tesla Model S reaguje na chodce. V jiném videu zase zkoušel, co se stane, když bude postupně zalepovat jednotlivé kamery na voze lepící páskou. Vydal také pokračování videa, ve kterém se „snažil přejet svou manželku“. Všechna videa z tohoto kanálu podle mě stojí za zhlédnutí. Autora můžete také podpořit na Patreonu.
Většina uživatelů FSD Beta se momentálně nachází v Kalifornii nebo v dalších slunných státech, a proto stojí za zhlédnutí také kanál Dirty Tesla, jelikož autor v něm zkouší samořídící Teslu v Michiganu, kde je jiné podnebí (sněžení, rozbité silnice, lesní cesty). Jedná se o sestřihy z delších jízd, při kterých se autor snaží auto dostat do obtížných situací. Videa jsou kvalitně natočená, mají zajímavý komentář a hluchá místa jsou vystřižena.
Chuck bydlí na Floridě, kde testuje FSD Betu v různých obtížných situacích a následně z toho dělá zajímavé sestřihy s komentářem. Jedná se například o různé úzké silničky v obytných oblastech s chodci a podivnými křižovatkami nebo také obtížné přejezdy přes několikaproudovou dálnici s nutností zastavit uprostřed dělicího pásu.
Brandon bydlí v Sacramentu v Kalifornii a je to tak trochu smolař, protože z nějakého důvodu nemá FSD Beta ráda zdejší silnice. Ve srovnání s ostatními testery se častěji setkává se situacemi, kdy Tesla dělá špatná rozhodnutí nebo si neví rady (část těchto problémů je možná způsobena chybami v mapách). Pokud vás tedy zajímá spíše stinná stránka FSD Bety a všechny její nedostatky, Brandonův kanál je v tomto ohledu dobrou volbou.
Na druhou stranu je u jeho videí dobře vidět postupné zlepšování celého systému, kdy auto s novějšími verzemi softwaru bez problému zvládá situace, ve kterých v minulosti selhávalo. Videa jsou opatřena zajímavým komentářem a obvykle jde o jen mírně prostříhané záznamy celých jízd převážně po té samé trase, takže lze dobře porovnávat rozdíly v chování mezi jednotlivými verzemi FSD Bety.
YouTuber Tesla Raj nevydává videa z FSD Bety moc často, ale když už nějaké zveřejní, obvykle jde o něco zajímavého. Naposledy například zkoušel, jak si systém poradí s Lombard Street v San Franciscu, což je jedna z nejklikatějších silnicí v USA (první verze FSD Bety zcela selhala, avšak nejnovější aktualizace už to párkrát zvládla bez jediného zásahu). Videa jsou obvykle natočená z více kamer, kvalitně sestříhaná a okomentovaná.
James bydlí v Santa Claritě v Kalifornii a FSD Betu testuje už od první verze. Jeho videa jsou obvykle záznamy celých jízd, což je fajn, pokud chcete vidět reálné chování FSD během běžné jízdy, ale pokud už máte „nakoukáno“ hodně různých videí, je to trochu nuda. Většinu času totiž auto vše zvládá bez problému a nedochází tak k zajímavým situacím, kdy má vůz potíže s nějakou neobvyklou křižovatkou. Stejně tak komentář je spíše strohý a nebo někdy úplně chybí. Na druhou stranu, James po každé aktualizaci objede dva svoje „testovací okruhy“, takže divák může snadno porovnat, jak si auto se stejnými situacemi poradilo na různými verzích softwaru.
Autor tohoto kanálu bydlí v kalifornském Silicon Valley a videa ze svých jízd v Modelu X sdílí téměř denně. Jeho komentář však není moc dobrý a videím by prospělo prostříhaní a pospojování několika z nich do většího sestřihu.
Jeden z nových testerů FSD Bety, který nezažil prvotní verze softwaru. Videa jsou s komentářem a obvykle mají zajímavý obsah.
Kim je z Rhode Islandu a svá videa sdílí pouze na Twitteru, což trochu komplikuje jejich dohledatelnost, ale obvykle stojí za zhlédnutí. Jedná se o krátké okomentované klipy ze zajímavých situací, se kterými se setkala při svých jízdách. Místa, kde auto mívá problémy, se ve videích pravidelně opakují, jelikož Kim testuje, jak se chování systému změnilo po aktualizacích softwaru.
A nakonec tu pro vás mám rychlý přehled dalších kanálů, kde se objevují videa z FSD Bety, ale z různých důvodů je nedoporučuji. Buď jim chybí komentář, nebo nemají kvalitní obraz, nebo třeba je kanál už delší dobu neaktivní. Také nemám rád, když jsou videa zrychlená, což na některých kanálech dělají.
Všichni řidiči, kteří mají k dispozici FSD Betu, se momentálně nacházejí v USA, ale testování má být brzy rozšířeno také do Kanady a Norska, takže bude zajímavé sledovat, jak si systém poradí s odlišnými silničními pravidly či rozdílným vzhledem dopravního značení.
Noland Arbaugh, první uživatel rozhraní Neuralinku, chystá na tento víkend trochu bláznivou výzvu – chce…
Rozhovor s neurochirurgem Mattem MacDougallem nabízí fascinující pohled do zákulisí inovativní technologie mozkových implantátů. MacDougall…
V přehledu novinek o síti Starlink se nejprve podíváme, jak satelitní konstelace na nízké oběžné…
Nová kniha Reentry od Erica Bergera se zaměřuje na vývoj Falconu 9 a kosmické lodi…
Dnešní článek vám představí novou anténu určenou pro příjem signálu družic Starlink. Na rozdíl od…
NASA před časem udělila SpaceX kontrakt na vývoj USDV (U.S. Deorbit Vehicle), což je upravená…
Zobrazit komentáře
Tesla jako spravnej Kalifornan nestavi na stopkach :-), dokonala AI :-)